Att balansera flera volymkontroller för kvalitetspåverkan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Att balansera flera volymkontroller för kvalitetspåverkan

Inläggav Strmbrg » 2020-10-31 18:33

Verkar det relevant?
Jag har två volymkontroller involverade vid hörlurslyssning. Chord Hugo2s och Stax-driverns.
Med sedvanlig reservation för ren inbillning samt såklart även med reservation för förvirring då totalnivån inte hålls konstant vid reglerandet.

Hursomhelst så verkar det som att ett ganska stort pådrag på Staxen och ett lite mindre pådrag på Hugon ger ett högupplöstarere ljud än med balanseringen omvänd.

Självklart är det att föredra att bara ha en volymkontroll förutsatt att varje ytterligare medför degradering, men nu var det inte det som var frågan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

knegen

Re: Att balansera flera volymkontroller för kvalitetspåverka

Inläggav knegen » 2020-10-31 18:57

Jag hade en Chord Mojo för några år sedan och har för mig att att disten ökade vid ungefär 70% av max volym oavsett vad jag körde den mot. Mojon var lite "rivig" på ett bra sätt, men rivigheten ökade alltså mot ökande nivåer som jag minns det.

Från audiosciencereview angående Mojo: "A bit worrying was highly variable response. I was getting SINAD numbers jumping from 99 to 105. The above snapshot randomly captured 101. I usually see some variations but not 6 dB."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Att balansera flera volymkontroller för kvalitetspåverka

Inläggav PerStromgren » 2020-10-31 22:43

Dubbla volymkontroller i analoga domänen kan ge brusproblem. I den digitala kan det ge andra problem.
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi