Två stereoslutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jonas72

Två stereoslutsteg

Inläggav jonas72 » 2020-12-09 11:04

Hej,

Nybörjarfråga:-)

Är det någon fördel att köra med två vanliga stereo slutsteg (ej brygg etc) där man driver ena högtalaren med ena slutsteget och den andra med andra steget.

Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
RJohan

Re: Två stereoslutsteg

Inläggav RJohan » 2020-12-09 11:23

Det enkla svaret är väl: Nej, det ger ingen fördel.

Betänk också att du kan använda de pengar du sparar på att välja något annat och bättre i någon annan del av anläggningen. Eller, åtminstonde, ett bättre slutsteg än två sämre.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-12-09 11:25

jonas72 skrev:Hej,

Nybörjarfråga:-)

Är det någon fördel att köra med två vanliga stereo slutsteg (ej brygg etc) där man driver ena högtalaren med ena slutsteget och den andra med andra steget.

Mvh
Jonas

Ja, du kan ha slutsteget nära högtalarna och få korta högtalarkablar.
Men du säger stereoslutsteg, skall den ena kanalen vara oanvänd ? För om du parallellkopplar
de 2 kanalerna är du ute på hal is.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 11:32

Sen måste de ju vara balanserade . Men det kanske inte är något större problem?

jonas72

Inläggav jonas72 » 2020-12-09 11:45

Hej

Tack för svaren, detta sparade mig pengar och funderingar.

Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-09 13:42

Baffel skrev:Sen måste de ju vara balanserade . Men det kanske inte är något större problem?

Varför det? Jag har ett stereoslutsteg per högtalare men då kör ena kanalen bas upp till ca 300 Hz och den andra resten. Dessa kanaler matas från ett aktivt delningsfilter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 13:53

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Sen måste de ju vara balanserade . Men det kanske inte är något större problem?

Varför det? Jag har ett stereoslutsteg per högtalare men då kör ena kanalen bas upp till ca 300 Hz och den andra resten. Dessa kanaler matas från ett aktivt delningsfilter.

Blandade ihop. Tänkte på monoblock, sorry.

Fast det är klart hör man ingen skillnad mellan olika förstärkare så kan man ju slänga in vilka typ av monoblock som helst. Köra rör på den ena kanalen och klass d på den andra. Smått bissart , men kul :)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-12-09 14:15

Baffel skrev:
RogerGustavsson skrev:

Blandade ihop. Tänkte på monoblock, sorry.

Fast det är klart hör man ingen skillnad mellan olika förstärkare så kan man ju slänga in vilka typ av monoblock som helst. Köra rör på den ena kanalen och klass d på den andra. Smått bissart , men kul :)

Varför måste monoblock vara balanserade?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 14:19

För att jag tror att man kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Jag kanske har fel där. Vad tror du? Kan du höra skillnad mellan olika förstärkare?

Dessutom om du tex tar en push pull två kanals rörförstärkare så behöver du ju ställa bias rätt så de är matchade, i balans . Där ska ju tom rören i sig vara matchade.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-09 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-12-09 14:28

Baffel skrev:För att jag tror att man kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Jag kanske har fel där. Vad tror du? Kan du höra skillnad mellan olika förstärkare?

Dessutom om du tex tar en push pull rörförstärkare så behöver du ju ställa bias rätt så de är matchade, i balans .

Menar du då att man inte kan höra skillnad mellan 2 balanserade, men kan det mellan 2 obalanserade? Jag är nog dum som inte fattar detta.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-12-09 14:29

Baffel skrev:För att jag tror att man kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Jag kanske har fel där. Vad tror du? Kan du höra skillnad mellan olika förstärkare?

Dessutom om du tex tar en push pull två kanals rörförstärkare så behöver du ju ställa bias rätt så de är matchade, i balans . Där ska ju tom rören i sig vara matchade.

...eller du kanske menar matchade?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 14:32

Beror på vad man menar med balanserad . Om du tar två olika monoblock. Tog bara två st på random tex

1
https://images.app.goo.gl/mtPx4WLirRUTpoFWA

Och

2
https://images.app.goo.gl/mqKSgPhxukxv4NEW7

Sätter dem på varsin högtalare så tror i alla fall jag att man hör skillnad mellan dem. Även förutsatt matchad (samma) insignal till dem. Samma typ av högtalare för varje kanal , matchade de med.

Matchade, balanserad, i samspel, lika ljudklingande , samma klangbild osv är väl mer eller mindre samma sak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-09 16:15

Jag tror du missat vad balanserad innebär i audiosammanhang. Det är för övrigt rätt vanligt. Balanserad låter som en positiv egenskap men det har egentligen ingen direkt koppling till hur man subjektivt uppfattar ljudet från t.ex. en förstärkare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 16:43

Aha. Det har jag missuppfattat helt och hållet i så fall. :)

Vad är det som balanseras då som inte har med ljudet att göra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-09 17:15

Det finns säkert de som kan bena ut det här bättre än jag. Det kan betyda att signalöverföringen mellan delar i ljudkedjan är impedansbalanserad och/eller är differentiell. Det är sätt att undertrycka störningar. I många fall blir det en förlängning av den väg som ljudsignalen tar p.g.a. av extra kretsar. I hemmet är det sällan nödvändigt mera i miljöer med låg signalnivå som ska köras långa vägar i en miljö med störningar, typ mikrofoner i studio eller på scen. Eftersom detta även blir en fördyrning av apparaterna blir det i audiosammanhang ofta "bättre"....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 17:26

Spännande. I hemmamiljö , inte inspelning, det kan man ju pyssla med om man tycker det är kul . Varför man nu vill pyssla med det om det inte påverkar ljudet.

Är det inte bättre att balansera något man märker skillnad ? Bildäcken tex.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-12-09 17:41

Jag har 4 slutsteg i min uppställning. Det funkar ganska bra.
RogerGustavsson har hört dem så han fälla domen :D

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-09 19:18

Baffel skrev:Spännande. I hemmamiljö , inte inspelning, det kan man ju pyssla med om man tycker det är kul . Varför man nu vill pyssla med det om det inte påverkar ljudet.

För ett par årtionden sedan vara det ingen som krånglade med balanserade överföringar hemmavid. Visst kan det påverka ljudet men det är knappast entydigt till en fördel. Om vi istället använder ordet differentiellt överföring låter det inte lika bra i reklamen som något som är "balanserat".

nuffe skrev:Jag har 4 slutsteg i min uppställning. Det funkar ganska bra.

Henrik

Okej då, det lät väldigt bra från din anläggning! Det skulle väl egentligen in på något annat ställe på forumet?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-09 20:12

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Spännande. I hemmamiljö , inte inspelning, det kan man ju pyssla med om man tycker det är kul . Varför man nu vill pyssla med det om det inte påverkar ljudet.

För ett par årtionden sedan vara det ingen som krånglade med balanserade överföringar hemmavid. Visst kan det påverka ljudet men det är knappast entydigt till en fördel. Om vi istället använder ordet differentiellt överföring låter det inte lika bra i reklamen som något som är "balanserat".

nuffe skrev:Jag har 4 slutsteg i min uppställning. Det funkar ganska bra.

Henrik

Okej då, det lät väldigt bra från din anläggning! Det skulle väl egentligen in på något annat ställe på forumet?

Nä, differentiellt överföring lät ju inte så audiofilt sexigt. Men matcha där är jag helt säker på att det rekommenderas , i alla fall vad det gäller rör , som ska arbeta parvis, i rörförstärkare.

Lurigt det där med begrepp inom hifi. Ibland har något reell betydelse, ibland verkar det bara vara smörja . Appropå rör, cryobehandlade rör bara för att ta ett exempel.

P.s nuffe din anläggning låter säkert kanon. Var bara lite nyfiken på detta med balansering.

Återgå till Generellt om hifi