Hej,
Nybörjarfråga:-)
Är det någon fördel att köra med två vanliga stereo slutsteg (ej brygg etc) där man driver ena högtalaren med ena slutsteget och den andra med andra steget.
Mvh
Jonas
Moderator: Redaktörer
jonas72 skrev:Hej,
Nybörjarfråga:-)
Är det någon fördel att köra med två vanliga stereo slutsteg (ej brygg etc) där man driver ena högtalaren med ena slutsteget och den andra med andra steget.
Mvh
Jonas
Baffel skrev:Sen måste de ju vara balanserade . Men det kanske inte är något större problem?
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Sen måste de ju vara balanserade . Men det kanske inte är något större problem?
Varför det? Jag har ett stereoslutsteg per högtalare men då kör ena kanalen bas upp till ca 300 Hz och den andra resten. Dessa kanaler matas från ett aktivt delningsfilter.
Baffel skrev:RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Sen måste de ju vara balanserade . Men det kanske inte är något större problem?
Varför det? Jag har ett stereoslutsteg per högtalare men då kör ena kanalen bas upp till ca 300 Hz och den andra resten. Dessa kanaler matas från ett aktivt delningsfilter.
Blandade ihop. Tänkte på monoblock, sorry.
Fast det är klart hör man ingen skillnad mellan olika förstärkare så kan man ju slänga in vilka typ av monoblock som helst. Köra rör på den ena kanalen och klass d på den andra. Smått bissart , men kul
Baffel skrev:För att jag tror att man kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Jag kanske har fel där. Vad tror du? Kan du höra skillnad mellan olika förstärkare?
Dessutom om du tex tar en push pull rörförstärkare så behöver du ju ställa bias rätt så de är matchade, i balans .
Baffel skrev:För att jag tror att man kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Jag kanske har fel där. Vad tror du? Kan du höra skillnad mellan olika förstärkare?
Dessutom om du tex tar en push pull två kanals rörförstärkare så behöver du ju ställa bias rätt så de är matchade, i balans . Där ska ju tom rören i sig vara matchade.
Baffel skrev:Spännande. I hemmamiljö , inte inspelning, det kan man ju pyssla med om man tycker det är kul . Varför man nu vill pyssla med det om det inte påverkar ljudet.
nuffe skrev:Jag har 4 slutsteg i min uppställning. Det funkar ganska bra.
RogerGustavsson har hört dem så han fälla domen![]()
Henrik
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Spännande. I hemmamiljö , inte inspelning, det kan man ju pyssla med om man tycker det är kul . Varför man nu vill pyssla med det om det inte påverkar ljudet.
För ett par årtionden sedan vara det ingen som krånglade med balanserade överföringar hemmavid. Visst kan det påverka ljudet men det är knappast entydigt till en fördel. Om vi istället använder ordet differentiellt överföring låter det inte lika bra i reklamen som något som är "balanserat".nuffe skrev:Jag har 4 slutsteg i min uppställning. Det funkar ganska bra.
RogerGustavsson har hört dem så han fälla domen![]()
Henrik
Okej då, det lät väldigt bra från din anläggning! Det skulle väl egentligen in på något annat ställe på forumet?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster