Varför låter folk grejerna hellre bli förstörda än sålda

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Varför låter folk grejerna bli förstörda än sålda

Inläggav distad » 2020-12-11 15:59

Här har vi en sådan gubbe som den här tråden egentligen handlar om. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/92694647
Den låg ute för 4000kr först, sedan sänkte han till 2500kr.
Så jag skrev detta:Så jag lade ett bud på 1500kr och talade om att det är vad den är värd, därför får du inte den såld då annonsen legat ute sedan Oktober.
Men svaret blev nej. Jadå då får den stå i garderoben igen då skrev jag.
Sedan kommer det chockerande svaret, ja där har den stått där i 18år 8O Jag bara 8O Herregud, Så jag skrev tillbaka: Har du talat om för folk att den stått oanvänd i 18år, jag tror du får ljuga om det om det om du skall ha mer än jag bjudit och det är inte schyst emot en köpare då elektronik som står oanvänd så länge inte mår bra av det. Och pling så tog han bort annonsen. Men jag tror att den kommer ut igen inom en vecka för 2000kr eller så surade han till och låter den stå i garderoben i ett antal år igen och sedan sätter ut den igen för ett överpris. Sådan säljare ger jag inte mycket för.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-11 16:50

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-11 20:41

Är det inte något fel på rubriken här?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-11 20:45

HenrikTornquist skrev:
hifikg skrev:O så kanske man får ett par popboxar istället för något som någon tror är popboxar, he he...

Den enda nackdelen med rehifi är att de placerat sig så himla ocentralt. Ett spontanbesök blir liksom inte aktuellt.

Fruktansvärt centralt placerade i Skåne, dessutom nära en tågstation. Det har blivit ett och annat spontanbesök, i trevliga affären.

He, he, hade jag bott i min mors födelsestad hade jag nog tyckt lika :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-11 21:19

paa skrev:Är det inte något fel på rubriken här?

Var är det för fel på min rubrik :?: :? Så länge vi håller oss inom området köpa och sälj
och beteendet att grejerna hellre ska stå och bli förstörda än att jag ska sälja till marknadspris.
Jag som trådskapare har inget problem än så länge. Finns gott om trådar som blir kapade av massan och trådskaparen försvinner och där hör man ingen som tar upp det. :roll:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-11 21:22

FBK skrev:

Var är det för fel på min rubrik :?: :? Så länge vi håller oss inom området köpa och sälj
och beteendet att grejerna hellre ska stå och bli förstörda än att jag ska sälja till marknadspris.
Jag som trådskapare har inget problem än så länge. Finns gott om trådar som blir kapade av massan och trådskaparen försvinner och där hör man ingen som tar upp det. :roll:

Saknas ett "hellre"..?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-11 21:23

FBK skrev:

Inget fel alls. Tycker jag. Men blir man kränkt pga ett larvigt lågt bud kan man lika gärna elda upp skiten. Brände nyss 1 penny Brittish Guyana då jag bara blev bjuden en halv mijon pund för det. Det kan de ha, de jäkla filatelisterna!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-11 21:28

FBK skrev:

Var är det för fel på min rubrik :?: :? ...

Jag tycker detta borde vara mer rätt:
Varför låter folk grejerna HELLRE bli förstörda än sålda?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Re: Varför låter folk grejerna hellre bli förstörda än sålda

Inläggav distad » 2020-12-11 22:06

Fixat :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2020-12-11 22:37

Många är så pass okunniga eller korkade eller pengakåta att de inte inser skillnaden mellan begärt pris och aktuellt pris vid försäljning.
T ex eBay har en kryssruta som filtrerar bort allt utom sålda artiklar. En bra indikation på vad en vara anses vara värd vid ett visst tillfälle.
Jag brukar resonera att hellre ett lägre pris och en snabb och smidig affär med mindre risk för att köparen klagar på skitsaker eftersom priset var lägre. Bättre snabb affär än en massa folk som prutar, tjötar, tittar, ändrar sig och ändrar sig igen och velar, skyller på käringen och allt annat däremellan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-11 23:26

Jag förstår din inställning. En gång var det nära att jag kastade ut en köpare. Har hörde av sig och allt verkade ganska okej även om jag anade att han skulle försöka pruta lite. Så han kom och så tittade och det fanns inga fel och sedan började tugget nja det är lite mycket pengar det här, jaha svarade jag. Och så sade han att ja jag kan tänka mig att lägga 3000kr och då var utgångspriset 4000kr. Jag bara skämtar du eller, nej svarade han. Jag då kan du gå direkt sade jag. Men tycker du inte att det priset är okej svarade han. Behöver jag upprepa mig en gång till så kastar jag ut dig, försvinn jävla prutarkräk innan jag blir våldsam. Och då insåg han att han retat upp mig rejält och fick bråttom till dörren och iväg. Dagens köpare klagade på att det fanns ett litet 1mm märke på baksidan av subben och trodde att jag skulle svara med något, men jag var helt tyst. Så han insåg nog direkt att det var inte läge att pruta. Mycket okunnig var han också och frågade om allt möjligt hur man skulle göra med ditt och datt, så han hade inte läst på sin läxa om subben.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-11 23:28

Kolla på Tradera om det du ska sälja eller köpas har passerat där. Ser du vad det gått för. Ger en hyfsad indikation på marknadsläget. Underlättar vid prissättning och om man ska köpa något som är prissatt över marknadsvärdet. Hänvisa bara till vad pryttel X brukar säljas för.

Tradera gäller väl mest lite billigare hifi men ändå det kan vara värt att kolla.

Hifishark där kan man kolla sold/expierd. Problemet är då att pryttel X i England kan gå för ett helt annat pris än pryttel X i Sverige. Liten grov uppskattning ger det det dock. Fördel Hifishark i och med där kan man se det mesta inom hifiväg, även dyrare hifi.

Tex om jag kollar Hifishark Emotiva300. Sida upp och sida ned på sidan sold/expired

https://www.hifishark.com/model/emotiva-a-300

P.s sen är det skillnad mellan att något verkligen är sålt och annonsen gått ut, såklart.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-11 23:31

Jag har sett ett antal dyra grejer som inte blivit sålda på Hifitorget och som nu ligger på Tradera. Så en del folk verkar gå den vägen istället för att sänka priset på Hifitorget. Sedan är det mer riktiga fynd och ofynd som finns på blocket.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-11 23:39

Du vet ju vad jag betalat för mina Infinity subbar och för den slanten är de riktiga fynd. Men för lite folk vet hur bra vissa grejer är och då kan man göra sådana fynd. Men jag är lite av ett undantag då jag läst alla tester sedan 1990 och sprungit i butiker som en iller så jag har ju lyssnat på mycket genom åren + att jag har hjälpt många förr med ljud så då har det blivit extra mycket spring i butiker så jag är nog en fullvärdig nörd :oops: Det är sista 10åren som jag knappt varit i några butiker utan bara några mässor. Ja Hembiobutiken har jag varit i några gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-11 23:55

Priset på en vara som ännu inte är såld, säger bara att ingen hittills tyckt att den är värd priset.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-12 00:48

paa skrev:Priset på en vara som ännu inte är såld, säger bara att ingen hittills tyckt att den är värd priset.

Totalt fel, anser jag. Utan det handlar klart mer om hur mycket folk har lyssnat på. Har de inte lyssnat på något hur ska de veta då om det är en prisvärd grej eller inte. :?: Man kan inte bar sitta och glo på siffror som en del gör och köpa utifrån det. Jag vet att jag har en mycket prisvärd anläggning för jag har plockat russinen ur kakan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-12 00:51

Ja, är man klok kan man köpa bra ljud för nästan ingenting.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-12 01:07

paa skrev:Priset på en vara som ännu inte är såld, säger bara att ingen hittills tyckt att den är värd priset.

Priset på en vara är dom pengar det kostar att få ta med sig den hem. Det som som varan såldes för är vad säljaren var beredd att släppa den för. Ibland är dessa samma och ibland inte.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2020-12-12 10:22

miaber skrev:Mycket trevligt ljud, men 17 papp?? JBL L65 Jubal
https://hifitorget.se/visa_annons.php/j ... 110866.htm

Originalkontakterna kvar ju, därav det höga priset :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-12 11:12

Jag är faktiskt dåligt insatt på de äldre JBL burkarna vilka som låter bra och och sämre. Men vad det gäller JBL så är det ju grejer som alla försöker sälja så dyrt som möjligt då det alltid har varit ett känt märke genom alla år.
Sedan är ju tillgången på dem begränsad också hos oss.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-12 12:30

FBK skrev:Jag är faktiskt dåligt insatt på de äldre JBL burkarna vilka som låter bra och och sämre. Men vad det gäller JBL så är det ju grejer som alla försöker sälja så dyrt som möjligt då det alltid har varit ett känt märke genom alla år.
Sedan är ju tillgången på dem begränsad också hos oss.

Som lite JBL 'born again' fanatiker kan jag nog bara hålla med. På senare år har de klart varit bättre än pengar på banken!

'JUBAL' märkta L65 är en tidig variant med simpelt delningsfilter och baselement som egentligen ska sitta i en mycket större låda. Senare varianten, L65A, står det inte 'JUBAL' på, de har ett bättre filter och ett annat baselement, jag tror det var Greg Timbers som stod för omkonstruktionen. Ärligt sagt, trots min vänskap med gamla JBL så finns det mycket bättre högtalare på beg-marknaden för de pengarna.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2020-12-12 16:07

Glasskivan på Jubal är fin. Perfekt till att ställa undan glöggen eller gt:n medan man byter skiva...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi