Efter lång tid så har jag fått lagt in rätt delningar och rätt eq på mina JBL 3632, satt mig ner och lyssnat på musik vilket jag inte gjort på bra länge, snyggt inspelad och laidback uppåt så låter det riktigt trevligt!
Men då jag satte på musik med mer information uppåt så blev det minst sagt påfrestande, mätte och såg att jag hade en peak vid 8 kHz vid lyssningsplatsen.
Rummet kan bråka så jag sätter micen framför högra drivern och detta visas på skärmen.
( Det är gröna linjen, inte staplarna som är intressanta)
Gör sen samma sak på vänstra drivern.
( Samma sak här, gula linjen som är intressant inte staplarna)
Handhållet och därmed inte superexakt, men det syns ändå tydligt att något är galet i den vänstra drivern.
Tagit ur den för att se om man kunde se något uppenbart som kan ställa till det, och inte ser väl detta så trevligt ut?
Drivern som sitter i högra högtalaren är helt utan smuts, då jag köpte dom så var det brått att installera så har inte kollat på dom sen dess, vilket jag såklart skulle ha gjort.
Söker jag på nätet efter hur jag plockar isär denna drivern så får jag upp hur man byter "diaphragm" men inte hur man får bort det finmaskiga nätet (vad det nu har för namn egentligen)
Vill inte skada drivern på något sätt, är det någon som vet hur jag får bort nätet, är det något tunnt och bända försiktigt eller är det montera isär hela drivern och trycka ut det?