missljudande denon 2105?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

missljudande denon 2105?

Inläggav Pinnick » 2006-03-20 16:09

min denon 2105 tycker jag distar ibland samt att volymreglaget ger ifrån sig ett knäppande ljud när man vrider på knobben. Kan det vara så att den fått sig en smäll? Tåtarna till centern åkte ihop en gång vilket fick powerlampan att blinka rött. Sen funkade den fint igen..... tror jag. Men,

* Ibland distar centerkanalen nåt hemskt, men bara ibland. Skillnaden är som natt och dag.
* För det mesta kan man höra ett skärande distande ljud vid avspelning av diverse material från olika källor. Är verkligen inspelningar och material så kass? jag har viasatbox t.ex. och tycker det låter rassligt ofta när man ser på film. Ett annat exempel: En gammal King's X skiva börjar med en kyrkoorgel. Då rister det i ljudet. Dock så spelade jag samma skiva på en denon pma-1060 / pi10 anläggning. Då riste det också lite, men inte alls lika hörbart.
Således: Är pi60 så pass avslöjande så man hör att många inspelningar är riktigt rassliga? Eller kan det vara så att man förstärkare fått sig en törn? Eller både och? Någon med liknande problem nån gång? :? Tacksam för svar.

( i övrigt har jag EKK / rg62. pioneer dvd-spelare, viasatbox med elektrisk spdifanslutning, dator med optisk toslink utgång. )

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-20 16:32

Kolla så att inte kablarna glappar. Tänker då främst på högtalarkablarna som lätt kan lossna från sitt tryck i kontakterna eftersom de är så styva.

Annars lämna in på service.

Jag har 1906:an och volymkontrollen på den knäpper mycket svagt mellan vissa specifika steg (med jämna mellanrum) men det går knappt att höra ens i känsliga hörlurar.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-20 17:03

Tack Martin! Jo jag har kollat anslutningarna och allting verkar sitta som det ska överallt. Den har ena benet i kartongen redan så att säga, så jag tänkte bara fira av en fråga innan den åker in på service för att vara på säkra sidan. Det är säkert inget fel, och är säkert alla världens inspelningar som låter sunkigt. :)

mvh
/Pinnick

Återgå till Generellt om hifi