Moderator: Redaktörer
paa skrev:jonasp skrev:music4ever skrev:Och glöm inte bort att 120 dB @ 1 m med EN högtalare, är ca 1700 watt in i en normalhögtalare (87dB).
Ja, men högre känslighet än så kan vi väl ändå sikta på? Vad sägs om... 96 dB?
Precis, det är därför mina lådor ser ut så här:
[ Bild ]
Beyma 12" bas, och SEOS-waveguiden låter inte tratt alls.
MagnusÖstberg skrev:Mycket konarea i förhållande till våglängden är en bra början.
Morello skrev:Jo, men horn för hifi har jag nog aldrig förstått mig på - den potentiellt höga känsligheten har man ju typiskt sett inte så mycket glädje av.
Maarten skrev:Kul att du mäter och delar Jonas!
petersteindl skrev:... Jag tror det var till den mässan Wille lät bygga en högtalare med 4 strokers och bashorn runt om där de ställdes som en stjärna d v s som speglingar från ett hörn där man kunde kliva in i mitten och lyssna där Wille satt en stol. Det var på egen risk. Jag gjorde det inte.Hade man njursten kanske det var en kur men man använder nog snarast andra änden av frekvensregistret som sig bör för att slå sönder stenar.
Maarten skrev:Kul att du mäter och delar Jonas!
I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
music4ever skrev:I-or skrev:Nej, det är hur lätt som helst att få låg dist genom att ha en massa element som har låg dist. Sen att ljudåtergivningen inte blir bra är något annat. Vilket vad det som jag påpekade med "High fidelity handlar om en balans mellan olika krav, möjligheter och lösningar."
I-or skrev:music4ever skrev:I-or skrev:Nej, det är hur lätt som helst att få låg dist genom att ha en massa element som har låg dist. Sen att ljudåtergivningen inte blir bra är något annat. Vilket vad det som jag påpekade med "High fidelity handlar om en balans mellan olika krav, möjligheter och lösningar."
Det finns ett distorsionsgolv för mellanhöga frekvenser för typiska dynamiska bas-/mellanregisterelement som vanligtvis ligger runt 0,1-0,5 % THD. Detta golv beror huvudsakligen på magnetiska hystereseffekter i stålet i topplattan. Man förbättrar alltså ingenting här genom att använda sig av fler element.
I-or skrev:music4ever skrev:I-or skrev:Nej, det är hur lätt som helst att få låg dist genom att ha en massa element som har låg dist. Sen att ljudåtergivningen inte blir bra är något annat. Vilket vad det som jag påpekade med "High fidelity handlar om en balans mellan olika krav, möjligheter och lösningar."
Det finns ett distorsionsgolv för mellanhöga frekvenser för typiska dynamiska bas-/mellanregisterelement som vanligtvis ligger runt 0,1-0,5 % THD. Detta golv beror huvudsakligen på magnetiska hystereseffekter i stålet i topplattan. Man förbättrar alltså ingenting här genom att använda sig av fler element.
music4ever skrev:Som jag påpeka igen, om dist är bara det viktiga så är det bara att ha en massa element med låg dist. Men som jag också påpeka så "handlar om en balans mellan olika krav, möjligheter och lösningar."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster