RogerGustavsson skrev:Slutsteg hör man tillsammans med högtalare och rum. Jag skulle inte vara tvärsäker på att jag vet hur ett slutsteg låter tillsammans med vad som helst. Jag har hört anläggningar med NAD, Quad, Rotel, Linn och Naim men det har varit olika kringkomponenter och rum. Inte ens ett par Carlsson-högtalare låter likadant överallt trots att de är gjorda för "vanliga rum"!
Exakt! Bedömningar utifrån simpel lyssning är alltid påverkat av kontexten. Håller med Morello att bästa objektiva sättet att bedöma tekniska apparater är genom objektiva tekniska mätningar beaktat mätningens begränsningar. LTS lyssningstest är helt meningslöst i sin nuvarande utformning.
Bedömningar/rangordningar av lyssningsresultat subjektivt kan endast ske objektivt med dubbel/trippel blindtest.
Alla andra subjektiva lyssningstest vilka vi alla gör är mer eller mindre förvrängda av kontexten i vid bemärkelse. Dvs det är inte bara rummet som förvränger bedömningen.
Var tacksam och glad om du råkar gilla vad du hör med tro inte att det är en absolut sanning du kan pådyvla någon annan.
JM