Quad och neutralitet..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Quad och neutralitet..?

Inläggav JM » 2021-01-03 11:25

RogerGustavsson skrev:Slutsteg hör man tillsammans med högtalare och rum. Jag skulle inte vara tvärsäker på att jag vet hur ett slutsteg låter tillsammans med vad som helst. Jag har hört anläggningar med NAD, Quad, Rotel, Linn och Naim men det har varit olika kringkomponenter och rum. Inte ens ett par Carlsson-högtalare låter likadant överallt trots att de är gjorda för "vanliga rum"!

Exakt! Bedömningar utifrån simpel lyssning är alltid påverkat av kontexten. Håller med Morello att bästa objektiva sättet att bedöma tekniska apparater är genom objektiva tekniska mätningar beaktat mätningens begränsningar. LTS lyssningstest är helt meningslöst i sin nuvarande utformning.
Bedömningar/rangordningar av lyssningsresultat subjektivt kan endast ske objektivt med dubbel/trippel blindtest.
Alla andra subjektiva lyssningstest vilka vi alla gör är mer eller mindre förvrängda av kontexten i vid bemärkelse. Dvs det är inte bara rummet som förvränger bedömningen.
Var tacksam och glad om du råkar gilla vad du hör med tro inte att det är en absolut sanning du kan pådyvla någon annan.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-03 11:40

RogerGustavsson skrev:Slutsteg hör man tillsammans med högtalare och rum. Jag skulle inte vara tvärsäker på att jag vet hur ett slutsteg låter tillsammans med vad som helst. Jag har hört anläggningar med NAD, Quad, Rotel, Linn och Naim men det har varit olika kringkomponenter och rum. Inte ens ett par Carlsson-högtalare låter likadant överallt trots att de är gjorda för "vanliga rum"!

Ja, det är väl när man byter mellan ett par steg i samma uppställning man får någon slags bild. Sedan brukar ju inte slutsteg låta "så mycket" så att säga.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 13:22

FBK skrev:
Baffel skrev:Läste du detta FBK? Blås på nu ! :mrgreen:

Grejerna står ännu undanställda. :oops: Måste fixa en hel del annat innan och det går trögt.

Va?! Satt du inte ens tomtegubbestickers på topplåten , som du fick göra för att komma i julstämmning? Vänta nu , du har ju lämnat bort den för ombyggnation. . 8O Vill omgående se bildbevis på rörisen bredvid din katt. Vet hur din katt se ut. Så jag ser att du har rörisen hos dig.

Ursäkta, kunde inte låta bli att skoja lite :D . Åter till Quad. Men Quad 405 har ju moddats med genom åren , för att förbättra prestandan . Gjorts mer allround för att passa en större mängd högtalare och inte bara Quads egna. Vet en person som någon gång i framtiden som kommer ge sig på att modda en 405a. En sådan moddad 405 kanske vore något?
Senast redigerad av Baffel 2021-01-03 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Re: Re:

Inläggav distad » 2021-01-03 13:41

Tangband skrev:
FBK skrev:
Tangband skrev:Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Jag tror inte Harryup vet exakt hur olika linnsteg låter, däremot vet jag det, med undantag för klimax stegen.

Du vet hur olika Linn steg låter och jag frågar om det, men du säger inget, varför :?:

Du frågade inte , frågan du ställde var väl till Harryup ?

Kortfattat, som sportbilsentusiasten redan nämnt , Linn och naim låter subjektivt bra, och bättre ( undantaget är möjligen Nad 208 ) än de billigare modellerna av tex Nad och Rotel. Detta kan enkelt visas med demonstration. Jag vet inte hur det är efter 2010 men antar att avstånden ljudmässigt är ungefär lika som förr.

Linn låter generellt rent och tydligt . De första transistorbaserade modellerna låter lite varmare.
De senare chipamp modellerna med chakra låter ännu renare, tydligare och ibland tunnare ( Majik serien utan dynamik- undvik dessa )
Naims modeller genomgående rent och tydligt samt dynamiskt och det blir kul att lyssna .
Nads integrerade låter generellt varmt, kraftfullt, orent och otydligt.
Rotels integrerade låter generellt tydligare, men tunnare och mindre dynamiskt.

I övrigt så är det en god ide om man ska köpa begagnade Linnförstärkare att :

1. Köpa för och slutsteg från samma generation. De är gjorda att passa varandra. Kairn och klout är tex ingen dålig kombination.

2. Köpa begagnat de modeller som då var de bästa - Linn klout är tex betydligt bättre än lk100.
3. Undvik begagnat ur Majik- serien . De är inte inte dåliga , men för lite mer pengar kan du köpa begagnat ur Akurate serien med hörbart bättre ljud .

Det vore intressant om sportbilsentusiasten kan verifiera det jag nyss skrivit.

Tack för ditt svar, det gav mig lite att tänka på. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 03:08

Och jag har en dark horse som jag också funderar på. 8) Ni som är nyfikna får se vad det blir i min medlemstråd framöver.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-01-04 20:01

Jag hade ett modifierat 405-2 i många år, men bytte upp mig på grund av ökat effektbehov.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Re:

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-01-04 22:19

Tangband skrev:
FBK skrev:
Tangband skrev:Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Jag tror inte Harryup vet exakt hur olika linnsteg låter, däremot vet jag det, med undantag för klimax stegen.

Du vet hur olika Linn steg låter och jag frågar om det, men du säger inget, varför :?:

Du frågade inte , frågan du ställde var väl till Harryup ?

Kortfattat, som sportbilsentusiasten redan nämnt , Linn och naim låter subjektivt bra, och bättre ( undantaget är möjligen Nad 208 ) än de billigare modellerna av tex Nad och Rotel. Detta kan enkelt visas med demonstration. Jag vet inte hur det är efter 2010 men antar att avstånden ljudmässigt är ungefär lika som förr.

Linn låter generellt rent och tydligt . De första transistorbaserade modellerna låter lite varmare.
De senare chipamp modellerna med chakra låter ännu renare, tydligare och ibland tunnare ( Majik serien utan dynamik- undvik dessa )
Naims modeller genomgående rent och tydligt samt dynamiskt och det blir kul att lyssna .
Nads integrerade låter generellt varmt, kraftfullt, orent och otydligt.
Rotels integrerade låter generellt tydligare, men tunnare och mindre dynamiskt.

I övrigt så är det en god ide om man ska köpa begagnade Linnförstärkare att :

1. Köpa för och slutsteg från samma generation. De är gjorda att passa varandra. Kairn och klout är tex ingen dålig kombination.

2. Köpa begagnat de modeller som då var de bästa - Linn klout är tex betydligt bättre än lk100.
3. Undvik begagnat ur Majik- serien . De är inte inte dåliga , men för lite mer pengar kan du köpa begagnat ur Akurate serien med hörbart bättre ljud .

Det vore intressant om sportbilsentusiasten kan verifiera det jag nyss skrivit.

Ja de ”bra” o prisvärda Linnstegen är imho Klout, Akurate och Klimax Solo
Motsvarande bra Naimsteg är 155XS och 250.
Har ägt alla av ovan steg.
Nu har jag Lejonklou Tundra Mono. Bästa steget jag hört.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi