Strmbrg skrev:Vad det här handlar om är om tekniken fastnar i noggrant specificerade detaljer i ett avgränsat sammanhang samtidigt som helheten utanför avgränsningen inte ägnas samma noggrannhet. Men jag kanske är ute och vinglar på en enhjuling nu, det får vi se.
Ta som exempel ett BNC-kablage: Det är jätteviktigt att dess "karaktäristiska impedans" är 75 Ohm i vissa applikationer. Sammanfogningen mellan innerledare och kontakt skall pressas enligt vissa noggranna metoder, man skall inte löda...
Men, anslutningen mellan hankontakten och apparathonan är ju inte sammanfogad med presstryck utan bara glidpassad.
-Påverkar inte även de omständigheterna den elektriska helheten? Jättenoga i vissa stycken, men lite mer "ungefär" i andra delar...
Jag fokusera på ditt ordval citat: "påverkar"
I ditt exempel med BNC-kontakten där du nämner 75ohms anpassning etc. påverkas anpassningen av kontakterna (hane/hona) helt klart. Det är mätbart att viss reflektion sker i övergången. Inget är perfekt.
Nu är det ju så att väldigt få apparater och dess funktion är beroende av överföringskrav, på den nivån, som spelar någon större roll överhuvudtaget.
Pratar vi hifi är vi i en helt annan värld och någon impedansanpassning för att mininimera reflektion är rent ut sagt löjliga.
Vid hifi , d v s vid extremt låga frekvenser i detta sammanhang, är främst koaxialkabelns skydd för störningar intressant samt dess kapacitans då viss "hifiutrustning" har svårt för att driva kapacitiv last - inte bara strömkapacitet utan ibland också att förstärkarstegen ej är fullt stabila för reaktiv last.
För att gå tillbaka till ditt inlägg...
Det är helt enkelt "skit samma" om du löder eller pressar en BNC-kontakt som skall användas för audiofrekvenser. Varken BNC-kontakten eller koaxialkabeln nyttjas som en koaxial överföring, d v s som överföring av ett elektromagnetiskt fält. Överföringen sker precis som i vilken skärmad kabel som helst där skärmens egenskaper och i viss mån kapacitansen har betydelse.
Som vanligt suboptimerar hifivärden gärna, löser problem som inte finns men skapar gärna nya.
Dålig liknelse...jag gillar sådana.
När man konstruerar passagerarplan är det av största vikt att så få former på planet som möjligt som skapar överljudshastighet då det genererar stort luftmotstånd. T.ex mellan flygkropp och vinge (vingrot). Därför är moderna passagerarplan kontruerade så att de flyger i sådär max 0,9 mach.
Om man skulle tillverka en trampcykel enligt hifi koncept skulle den säkerligen ha "fillers" för att undvika ökat luftmotstånd p g a tryckvågor vid överljudshastighet.... Och kanske också några "winglets" så att sadeln inte skapar vortex....