Hej,
jag har en fråga... vilken av de nämnda hörlurarna avger mest effekt (läs: styrka, klarar att driva tyngst hörlurar) och om detta är relevant att betänka?
Jag hittar dessa siffror om de bägge:
Audeze:
SNR: 106dB A-Weighted
THD+N: <0.1%, 20Hz - 20kHz, 4W with 20 ohms load,A Weighted
Frequency Response: 5Hz-100kHz, -1dB (-0.03dB at 20Hz/-0.07dB at 20kHz)
Output Impedance: 3 ohms
Output Power: 4W at 20 ohms
Chord:
Output Power @ 1kHz – 600Ω 35mW
Output Power @ 1kHz – 8Ω 720mW
Output Impedance: 75mOhms
Dynamic Range: 125dB
THD @ 3v: 0.00017%
Mitt otränade öga säger att Chorden vid 8ohm delar ut 720mW och Audeze klarar 4W vid 20ohm. Det låter ju som de är från två olika världar, där Audeze vid 8ohm skulle klara en högre effekt än sina 4W vid 20ohm (watten ökar väl vid mindre ohm?)... ni som kan det här på riktigt och inte bara gissar, vad säger ni? Och hur pass stor skillnad ger detta i praktiken?
Tänkta hörlurar att driva är Sony MDR-Z7, med specsen: 70ohm, 102dB/mW och en effekttålighet på 2000mW. Kan effekttåligheten bli ett problem i Audeze-dacen?
Min egna novistanke helt utan belägg eller lärdom om det (och helt onödigt då jag har noll koll), funderar om man kan tänka såhär: Hörlurarna är specade på 70ohm och då behöver man räkna vad DACen levererar vid just 70ohm. Chorden skulle hamna på ca 80-85mW vid 70ohm. Medan Audeze skulle hamna på ca 1W vid 70ohm. Det blir iaf inom effekttåligheten på 2W hos Audezen, medan Chorden har långt kvar. Dock krävs det väl bara en ren mW för att få ut 102dB från hörlurarna? Och 102dB är ju rätt mycket volym precis vid örat? (jag kanske svamlar mer än vad som är läs-/tolererbart, ursäkta mig i så fall).
Grundfrågan är i all enkelhet egentligen: är Audeze så mycket starkare som jag tror och om så är fallet, hur stor skillnad gör det i praktiken för Sony-lurarna?