DAC: Chord Mojo vs Audeze Deckard

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken är starkast?

Chord Mojo!
0
Inga röster
Audeze Deckard!
2
25%
Vet ej.
6
75%

Antal röster : 8

flamur

DAC: Chord Mojo vs Audeze Deckard

Inläggav flamur » 2017-09-02 03:08

Hej,

jag har en fråga... vilken av de nämnda hörlurarna avger mest effekt (läs: styrka, klarar att driva tyngst hörlurar) och om detta är relevant att betänka?

Jag hittar dessa siffror om de bägge:

Audeze:
SNR: 106dB A-Weighted
THD+N: <0.1%, 20Hz - 20kHz, 4W with 20 ohms load,A Weighted
Frequency Response: 5Hz-100kHz, -1dB (-0.03dB at 20Hz/-0.07dB at 20kHz)
Output Impedance: 3 ohms
Output Power: 4W at 20 ohms

Chord:
Output Power @ 1kHz – 600Ω 35mW
Output Power @ 1kHz – 8Ω 720mW
Output Impedance: 75mOhms
Dynamic Range: 125dB
THD @ 3v: 0.00017%

Mitt otränade öga säger att Chorden vid 8ohm delar ut 720mW och Audeze klarar 4W vid 20ohm. Det låter ju som de är från två olika världar, där Audeze vid 8ohm skulle klara en högre effekt än sina 4W vid 20ohm (watten ökar väl vid mindre ohm?)... ni som kan det här på riktigt och inte bara gissar, vad säger ni? Och hur pass stor skillnad ger detta i praktiken?

Tänkta hörlurar att driva är Sony MDR-Z7, med specsen: 70ohm, 102dB/mW och en effekttålighet på 2000mW. Kan effekttåligheten bli ett problem i Audeze-dacen?

Min egna novistanke helt utan belägg eller lärdom om det (och helt onödigt då jag har noll koll), funderar om man kan tänka såhär: Hörlurarna är specade på 70ohm och då behöver man räkna vad DACen levererar vid just 70ohm. Chorden skulle hamna på ca 80-85mW vid 70ohm. Medan Audeze skulle hamna på ca 1W vid 70ohm. Det blir iaf inom effekttåligheten på 2W hos Audezen, medan Chorden har långt kvar. Dock krävs det väl bara en ren mW för att få ut 102dB från hörlurarna? Och 102dB är ju rätt mycket volym precis vid örat? (jag kanske svamlar mer än vad som är läs-/tolererbart, ursäkta mig i så fall).

Grundfrågan är i all enkelhet egentligen: är Audeze så mycket starkare som jag tror och om så är fallet, hur stor skillnad gör det i praktiken för Sony-lurarna?
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: DAC: Chord Mojo vs Audeze Deckard

Inläggav Michael » 2017-09-02 17:21

Helt olika världar kan tyckas först, men låt oss räkna lite ungefär...
Den ena ger 9V över 20ohm. Den andra 4,6V över 600ohm och 2,4V över 8ohm (kan de vara ström som begränsar).

Så den ena ger nog dubbla spänningen. Alltså fyra gånger mer effekt i dina lurar (tror vi baserat på det vi vet/gissar). ...räcker det - ingen aning.

//Michael

flamur

Inläggav flamur » 2017-09-05 00:14

Michael skrev:Helt olika världar kan tyckas först, men låt oss räkna lite ungefär...
Den ena ger 9V över 20ohm. Den andra 4,6V över 600ohm och 2,4V över 8ohm (kan de vara ström som begränsar).

Så den ena ger nog dubbla spänningen. Alltså fyra gånger mer effekt i dina lurar (tror vi baserat på det vi vet/gissar). ...räcker det - ingen aning.

//Michael

Tack för förklaringen och förtydligandet :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2021-01-24 01:08

Hur är Chord Mojo att köra för hemmabruk i fast installation? Krångligt? Att använda som dac till en CD spelare tex.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-01-24 09:45

genstruktur skrev:Hur är Chord Mojo att köra för hemmabruk i fast installation? Krångligt? Att använda som dac till en CD spelare tex.

Lite krångligt. Den är batteridriven. Går ju ta lösa om den alltid är inkopplad till strömförsörjning så klart. Vill du byta ingång måste du dra ur/i kablar. Det går inte att byta ingång på annat sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2021-01-24 15:03

shifts skrev:
genstruktur skrev:Hur är Chord Mojo att köra för hemmabruk i fast installation? Krångligt? Att använda som dac till en CD spelare tex.

Lite krångligt. Den är batteridriven. Går ju ta lösa om den alltid är inkopplad till strömförsörjning så klart. Vill du byta ingång måste du dra ur/i kablar. Det går inte att byta ingång på annat sätt.

Låter en aning bökigt ja, i alla fall om man har fler källor än en. Endast 3.5mm analog ut också? Känns kanske inte heller helt optimalt för att koppla vidare till försteg. Synd då den verkar välljudande och billig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-01-24 16:38

Japp, men det finns två som kompensation. ;)

Låter förträffligt dock. Har en.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2021-01-24 19:36

shifts skrev:Japp, men det finns två som kompensation. ;)

Jo den mätte väl även bättre än någon av de mer påkostade i MoLT har jag för mig? Kör du den hemma i din anläggning?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-01-24 20:13

Gjorde. Skaffade lite nya hembioprylar och det blev för knöligt med de olika källorna jag nu använder jämfört med hur det var uppsatt tidigare. Nu används den mest som hörlursförstärkare vid datorn. Skulle gärna ha den i storanläggningen igen, men det börjar bli många grunkor att hålla reda på för andra i hemmet när det ska lyssnas. Samt att jag är lite slö med att koppla saker.
2021 maj på Spotify

zten

Inläggav zten » 2021-01-25 21:16

shifts skrev:Japp, men det finns två som kompensation. ;)

Instämmer helt, har också en, med streamern Poly, funkar klockrent och är fortfarande en riktigt duglig DAC. Använder mest Roon men den funkar bra som MPD med microSD kort Lite barnsjukdomar i början men nu funkar den like a charm med programvaran för IOS. Inte underligt att Darko Audio utnämnde Mojo till "product of the decade".

Återgå till Generellt om hifi