Spotify höjer månadsavgiften

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Spotify höjer månadsavgiften

Inläggav Morello » 2021-02-02 13:50

goat76 skrev:
FBK skrev:
Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.

+1

High five på dödsbädden! :lol:

Jag gillade också CD fram till att det fanns ännu mer lätthanterliga format med samma ljudkvalitet.

Gillar man inte att hantera kompaktskivor kan man ju alltid extrahera datat och spela exempelvis FLAC från en hårddisk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Obizzz

Inläggav Obizzz » 2021-02-02 14:19

goat76 skrev:Om vi försöker utgå ifrån den stora konsumerande folkmassan, den som räknas ur ett ekonomiskt perspektiv sett från streamigtjänsterna, så tror jag merparten av dessa konsumenter på sin höjd blir lite besviken och tycker på axlarna ifall ett album förvinner från utbudet. De väljer bara något annat att lyssna på.
Om vi jämför samma sak med exempelvis Netflix så förändras deras utbud jämt och ständigt, det verkar inte påverka dem speciellt negativt ur ett "antalet prenumeranter"-perspektiv, vad det verkar.

Att jämföra streamingtjänsternas utbud med en egen musiksamling handlar inte om i vilket format man valt att spara den i. Om du promt vill jämföra dessa saker bör du jämföra exempelvis ett eget musikbibliotek lagrad på hårddiskar mot dina kompaktskivor, dessa bibliotek består naturligtvis av de utgåvor man själv valt att köpa oavsett format.

Fruktansvärt irriterande när en TV-serie plötsligt försvinner när man är på säsong 7 av 12. Besvärligare att köpa TV-serier dessutom. Musik är ändå relativt enkelt att få tag på. Inte så längesen jag läste att piratkopierigen ökat något igen i takt med att utbudet splittrats på allt fler tjänster. I vårt hushåll har vi fem streamingtjänster för film och serier och man är inte så sugen på att skaffa fler nu.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-02 14:29

goat76 skrev:]
goat76 skrev:
Jag har vänner som redan nu nöjer sig med gratis-varianten av Spotify, trots den lägre ljudkvaliten samt reklaminslagen. Även Youtube verkar vara ett fullt accepterat alternativ för musiklyssning där de dessutom får bild eller video till ljudet.

Jag kör på Deezers gratistjänst tillsammans med Adblock Plus. Man kan visserligen få ett meddelande om att detta noterats men efter att ha besvarat meddelandet med att man inte tycker om reklamen, så kan lyssna hur länge som helst. Tex https://www.deezer.com/sv/album/116587522 47 låtar 3 h 35 m ovbruten musik med Lynyrd Skynyrd från 1991-11-12

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-02 14:35

E skrev:
goat76 skrev:Om vi försöker utgå ifrån den stora konsumerande folkmassan, den som räknas ur ett ekonomiskt perspektiv sett från streamigtjänsterna, så tror jag merparten av dessa konsumenter på sin höjd blir lite besviken och tycker på axlarna ifall ett album förvinner från utbudet. De väljer bara något annat att lyssna på.
Om vi jämför samma sak med exempelvis Netflix så förändras deras utbud jämt och ständigt, det verkar inte påverka dem speciellt negativt ur ett "antalet prenumeranter"-perspektiv, vad det verkar.

Finns det ett alternativ då? Ett där utbudet bara växer så man slipper drabbas av att favoritfilmer försvinner eller att originalutgåvor ersätts av förstörda? De alternativen skulle sannolikt få mina pengar.

Alternativ som är "gratis" tror jag kommer dö ut. Få människor kommer att vilja få sin tillvaro så fullständigt nedlusad med reklam alternativt övervakning. De flesta kommer helt enkelt inse att det inte alls är gratis utan snarare dyrt. (Frivilliga donationer och dylikt kommer dock fortsatt vara alternativ som för vissa av konsumenterna är gratis.)

Mvh E*

Nej, det finns och kommer troligtvis aldrig finnas fullvärdiga alternativ till att själv förse sig med de material man själv garanterat alltid vill ha tillgång till, lika lite som man inte kan förvänta sig att den lokala filmbutiken har allt i sortimentet som producerats eller i samtliga format den produkten har getts ut på. Inte ens skivbolagen förser oss med alla utgåvor som getts ut, detta oavsett format.

Om du har kriteriet att en streamingtjänst måste ha allt som existerar så är det här med streaming helt enkelt inte något för dig. Om alla konsumenter hade den inställningen skulle inte streaming som företeelse kunna existera. :)

Om du ser dig om i världen så pågår det just nu en övergång från underhållning skapad av företag med ekonomiska intressen till att människor med genuint egenintresse för att skapa underhållning av varierat slag och sedan förse andra med deras verk, konsumenten väljer och vrakar i utbudet där vissa saker kostar pengar, andra saker som videos som ligger på plattformar som Youtube som finansieras av reklam, och sedan finns det ett enormt utbud där skaparna eller plattformen inte ämnad att ge dem någon inkomst alls, vilket är ett val de gjort själva bara av viljan att sprida sin konst. De proprietära produkterna kommer med tiden bli allt mindre betydelsefulla.

När konsumenterna anser att plattformarna blir alltför hårt reklambaserade så är det bara en tidsfråga innan människorna själva skapar alternativa egna plattformar utan eller med mindre reklam, alla verktyg för att skapa detta finns redan att tillgå.
De gamla gamarna som tror sig ha rätt till att göra ekonomiskt anspråk på andras skapelser och konst kommer naturligtvis streta emot så långt det går. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-02-02 14:58

Adhoc skrev:Jag kör på Deezers gratistjänst tillsammans med Adblock Plus.

Men är det hållbart i längden att en stor del av konsumenterna smiter undan betalningen (i det här fallet reklamen) för något som med rätta kostar att producera/tillhandahålla, eller är det bara ett kortsiktigt och egoistiskt utnyttjande av andra?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-02 15:23

Adhoc skrev:
goat76 skrev:]
goat76 skrev:
Jag har vänner som redan nu nöjer sig med gratis-varianten av Spotify, trots den lägre ljudkvaliten samt reklaminslagen. Även Youtube verkar vara ett fullt accepterat alternativ för musiklyssning där de dessutom får bild eller video till ljudet.

Jag kör på Deezers gratistjänst tillsammans med Adblock Plus. Man kan visserligen få ett meddelande om att detta noterats men efter att ha besvarat meddelandet med att man inte tycker om reklamen, så kan lyssna hur länge som helst. Tex https://www.deezer.com/sv/album/116587522 47 låtar 3 h 35 m ovbruten musik med Lynyrd Skynyrd från 1991-11-12

Härligt att du är nöjd, vilken kvalitet streamar de i?

Själv sitter jag nöjd med Tidal, men det är lika enkelt att byta streamingtjänst som det är att byta kalsonger så jag är alltid öppen för andra plattformar. Jag vill nog dock hålla mig till någon som stöds fullt ut av min streamer för användarvänlighetens skull, ska testa Qobuz men väntar nog tills de officiellt lanserar tjänsten i Sverige. Ingen brådska. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-02 15:34

Obizzz skrev:

Att jämföra streamingtjänsternas utbud med en egen musiksamling handlar inte om i vilket format man valt att spara den i. Om du promt vill jämföra dessa saker bör du jämföra exempelvis ett eget musikbibliotek lagrad på hårddiskar mot dina kompaktskivor, dessa bibliotek består naturligtvis av de utgåvor man själv valt att köpa oavsett format.

Fruktansvärt irriterande när en TV-serie plötsligt försvinner när man är på säsong 7 av 12. Besvärligare att köpa TV-serier dessutom. Musik är ändå relativt enkelt att få tag på. Inte så längesen jag läste att piratkopierigen ökat något igen i takt med att utbudet splittrats på allt fler tjänster. I vårt hushåll har vi fem streamingtjänster för film och serier och man är inte så sugen på att skaffa fler nu.

Jag har aldrig råkat ut för att en serie försvinner under tiden jag ser den, men man måste helt klart hålla sig ajour med utbudet, det är en färskvara.

Helt klart jobbigt att alla ska starta varsin plattform, att inte bolagen kan komma överens om en och samma plattform där endast drift, underhåll och utveckling är den gemensamma kostnaden med en gäng oberoende administratörer och utvecklare. Jag tror nog rätt många skulle vara beredda att betala iallafall det dubbla för en sådan plattform.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-02-02 16:22

Kan man välja ljudkort i Spotify än?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2021-02-02 16:25

goat76 skrev:Jag har aldrig råkat ut för att en serie försvinner under tiden jag ser den, men man måste helt klart hålla sig ajour med utbudet, det är en färskvara.

Precis som det verkar vara med mycket av dagens musik. Slit och släng. Därav kan streamingtjänster aldrig ersätta fysisk eller lokalt lagrad media. För mig alltså (men alla får tycka som man vill). :oops:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-02-02 16:28

Det heter strömningstjänster på svenska.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-02-02 20:59

Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.

Ska man ha en bärbar CD-spelare med kablade lurar och 500 skivor ligga i bilen då eller...? :?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-03 02:45

Fortfarande rimligt pris för spotify. Är skivan riktigt bra så köper jag den på LP.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-03 02:47

Obizzz skrev:Fruktansvärt irriterande när en TV-serie plötsligt försvinner när man är på säsong 7 av 12.

Vi lär tyvärr se mer av sånt. Eller när de klipper bort personer ur serier och filmer för de passar inte dagens woke personer. Senast är Marilyn Manson som ska skrubbas bort.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-03 05:33

Fast det står ju hur länge som serien kommer att finnas så man behöver väl inte bli snopen när man plötsligt inte kan se delar. Däremot är det ju trist att de ens försvinner.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-03 10:37

bakerman22 skrev:

Ska man ha en bärbar CD-spelare med kablade lurar och 500 skivor ligga i bilen då eller...? :?

Nyare bilar har ju USB-port där man kan plugga in en hårddisk. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-02-03 10:59

Morello skrev:
bakerman22 skrev:

Plex (PlexAmp) funkar fint om man har CarPlay eller Android Auto (eller vad det heter).

iPeng (Squeezebox) med vpn i mobilen funkar också hjälpligt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-02-03 18:43

music4ever skrev:Fortfarande rimligt pris för spotify. Är skivan riktigt bra så köper jag den på LP.

Precis! Och att fem personer i familjen har varsitt konto med "premiumkvalitet" för 189 (tidigare 169) kr är rätt så oslagbart, faktiskt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-03 18:51

CODY skrev:
music4ever skrev:Fortfarande rimligt pris för spotify. Är skivan riktigt bra så köper jag den på LP.

Precis! Och att fem personer i familjen har varsitt konto med "premiumkvalitet" för 189 (tidigare 169) kr är rätt så oslagbart, faktiskt.

Apple tar 149 för samma tjänst, men deras stream varierar i kvalitet, ibland 256, ibland högre ibland lägre, man får inte veta om man inte luskar en massa. Å andra sidan använder jag det bara för att utvärdera inför köp (något jag nästan alltid glömmer och köper direkt).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2021-02-03 19:01

hifikg skrev:
CODY skrev:

Apple tar 149 för samma tjänst, men deras stream varierar i kvalitet, ibland 256, ibland högre ibland lägre, man får inte veta om man inte luskar en massa. Å andra sidan använder jag det bara för att utvärdera inför köp (något jag nästan alltid glömmer och köper direkt).

Jag provade apples streamingtjänst för många år sedan, men den var sämre än spotify mht utbud. Har även provat Tidal, som har sämre utbud på klassisk musik. Vet inte om jag upplevde en förbättring gem deras "master", och eftersom den var dyrare så gick även Tidal bort.

Hoppas att spotify lanserar en audiofiltjänst snart :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-02-03 19:56

Morello skrev:
bakerman22 skrev:

Absolut. Funkar ju bra i bilen. Men sen då? När jag ska gå in och kakla badrum i ett hus?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-02-03 20:05

bakerman22 skrev:
Morello skrev:
bakerman22 skrev:Ska man ha en bärbar CD-spelare med kablade lurar och 500 skivor ligga i bilen då eller...? :?

Absolut. Funkar ju bra i bilen. Men sen då? När jag ska gå in och kakla badrum i ett hus?

MiniDisc. ;-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-03 22:45

CODY skrev:
hifikg skrev:
CODY skrev:

Jag provade apples streamingtjänst för många år sedan, men den var sämre än spotify mht utbud. Har även provat Tidal, som har sämre utbud på klassisk musik. Vet inte om jag upplevde en förbättring gem deras "master", och eftersom den var dyrare så gick även Tidal bort.

Hoppas att spotify lanserar en audiofiltjänst snart :P

Nästan allt jag sökt hos Apple har jag hittat, men det är inte så många sökningar. Fast en del "udda". Det var någon skiva jag inte hittade trots att artisten var väl representerad, sånt är förstås irriterande. En gång är ingen gång, sa min lärarinna i franska en gång i tiden. Heter säkert något annat på franska.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-02-03 22:50

hifikg skrev:...
En gång är ingen gång, sa min lärarinna i franska en gång i tiden. Heter säkert något annat på franska.

Une fois n'est pas le temps
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-02-04 11:53

Månadskostnaden för Spotify underskrider med råge kostnaden för att inhandla ett fonogram så det är fortfarande prisvärt. Själv har jag ett Tidal-abonnemang för 300:-/mån som kan delas av upptill 6 personer. I dagsläget är vi tre personer som delar på kontot, dvs en hundring per person vilket är helt OK med tanke på kvaliteten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-04 20:01

Jo, jag behåller mitt Apple Music av samma skäl, ett enda fonogram o det är betalt. Fast för min del fungerar det så att det isåfall är ett fonogram mindre att anskaffa, efter en tråkig provlyssning, för det jag gillar envisas jag fortfarande med att lagra själv. Har liiiite svårt att förstå att någon sitter men en kompetent hifi-anläggning och nöjer sig med streaming. En vacker dag kanske jag begriper. När hårddiskar inte finns längre.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-04 22:59

Harryup skrev:Fast det står ju hur länge som serien kommer att finnas så man behöver väl inte bli snopen när man plötsligt inte kan se delar. Däremot är det ju trist att de ens försvinner.

Vart står det?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-04 23:11

music4ever skrev:
Harryup skrev:Fast det står ju hur länge som serien kommer att finnas så man behöver väl inte bli snopen när man plötsligt inte kan se delar. Däremot är det ju trist att de ens försvinner.

Vart står det?

Undrar om inte Harryup talar om SVT Play, jag tror inte jag sett något datum på Netflix?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-02-04 23:57

men datumen på svt play stämmer inte alltid. Ibland försvinner de snabbt, t.ex. mello. ...men de va så super dålig kvalite, så de gick inte att titta på streamat. Jag gapskrattade så dåligt det var. Via satellit bra bild! ...detta var i och för sig ett par år sedan, så kanske bättre nu.

PS. Vet att det idag i alla fall går att titta via SVT Play. Har dock ingen lust att jämföra kvaliten. Vet nu att det även går att ladda hem därifrån och kan spelas upp med mycket bättre textning.

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi