Hur nöjd är Du med Din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur nöjd är Du med Din anläggning?

Inte alls, lång väg kvar.
22
22%
En uppgradering till, sen så.
21
21%
Anläggningen är bra, nu ska rummet fixas.
45
46%
Allt perfekt.
10
10%

Antal röster : 98

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-21 08:43

Ur ett ljudmässigt perspektiv - Allt perfekt.

Ur bildperspektiv kommer det att uppgraderas till 1080p de kommande åren.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-03-21 14:20

Jag röstade på en uppgradering till. Det kanske inte är helt sant men nästan.

Först och främst har jag tänkt köpa 6 stycken Ino A1 så att jag får surround men det räknas inte riktigt eftersom jag tänkt köpa dem i ett halvår men det har bara inte blivit av. Pengarna ligger till och med och väntar.

Efter bakhögtalarna är inköpta så är jag i och för sig nöjd för tillfället men när jag och sambon om cirka ett år har flyttat från vår lilla etta på 26 kvadratmeter till vår nya trea så kommer jag vilja flytta piP till datorn och gärna köpa ett par i28s*. När dessa finns i min anläggning så tror jag att jag kan vara nöjd för väldigt lång tid framåt. Möjligen kanske jag vill komplettera med ett par till pX så det blir pX-4 men det är nog inte speciellt nödvändigt så länge vi bor i lägenhet.

*När vi flyttat så lär det ju även tillkomma lite rumsakustiska åtgärder också så klart. Lite mattor och gardiner och dämpplattor men det känns ju inte som en lika stor uppgradering som piP -> i28s. Det är ju snarare något som behövs i vilket fall som helst.
Att följa strömmen minskar spänningen.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-21 15:29

Nöjd med ljudet, lite missnöjd med rummet.. Skulle varit en meter större både på bredden o djupet..

Blir fullständigt overkill med en 15" aktiv sub, kör mest med den avstängd till musik.. Men till film är det jäkligt nice..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-21 15:36

BengtO skrev:Nöjd med ljudet, lite missnöjd med rummet.. Skulle varit en meter större både på bredden o djupet..

Blir fullständigt overkill med en 15" aktiv sub, kör mest med den avstängd till musik.. Men till film är det jäkligt nice..

asså låter som ett justeringsfel....justerar man rätt blir det inte overkill med 30st 15"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-21 16:29

Är nöjd trots att jag inte har Länsförsäkringar.
Skulle behöva göra något åt bakkanaler och surroundkanaler ifs, ja och sen byta processor då nya formaten kommer och då förstås kika på en ny DVD men sen så. Ja, skulle kanske egentligen ha ett aktivt filter till också. Sen borde den ena altandörren byggas för, så man kunde montera en plasma centrerat. Och förstås köpa plasman också. Och sen borde nog centern bli uppgraderad i samma veva.
Men annars är jag väldigt nöjd med stereo ljudet och köper skivor och DVD'er som aldrig förr, men lite mer åt akustik och surroundkanaler måste göras.
Stereon är nog ganska klar.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-03-21 16:52

mkt nöjd med mitt system, skivsamlingen kunde bli större dock!

ska komplettera med ett par fina engelska studimonitorer så får vi se om mina stora hembyggda golvare får ta semester på annan ort. Rummet skall bli bättre, just nu står 10 st 50 mm 1200x600 Ecophon modus bakom ryggen på mig upp till halva takhöjden, det gav lite bättre bas bara det. Täckte hela väggen bara för att erfara hur en död bakvägg skulle påverka lyssningsupplevelsen, det var det värsta jag varit med om, allt ljud kommer enbart framifrån vilket lät väldigt märkligt för mina öron.

Ska få in lite Kino-panel för bas/mellan/hf abs + hf-diffusion på sidorna mellan mig och hgt. Dessa kommer oxå fungera som ryggstöd för vardagsrumssängplatsen. Sen ska IKEA-bokhyllorna (2 st expedit) byggas om till spaltabsorbenter (mest för utseendets skull) så får vi se hur bra det blir då

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-21 18:11

Haakan_W skrev:
BengtO skrev:Nöjd med ljudet, lite missnöjd med rummet.. Skulle varit en meter större både på bredden o djupet..

asså låter som ett justeringsfel....justerar man rätt blir det inte overkill med 30st 15"

Eftersom rummet är lite litet e de svårt att placera den så det inte märks var ljudet kommer ifrån bara.. Kör jag 40 Hz som övre gräns funkar det rätt bra till musik, men man vill ju ha högre brytfrekvens då man kör film för att få med all info i ".1/LFE-signalen"..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-21 18:13

det är ju lättare att få ett dåligt rum att låta bra med subbar eftersom man får mycket friare placering...men ett krav är ju förstås att hp filtrera högtalarna

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-21 18:18

Kör jag 40 Hz som övre gräns funkar det rätt bra till musik
Låter det något ur den om du delar vid 40Hz till musik? Om det låter något borde det släpa efter typ 1/8-del.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-21 18:25

Martin skrev:
Låter det något ur den om du delar vid 40Hz till musik? Om det låter något borde det släpa efter typ 1/8-del.

beror ju på brantheten :D

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-21 21:28

Martin skrev:

Den hjälper till eftersom frontarna rullar av rätt fort under 30Hz i nuvarande rum..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-21 21:37

Extremt nöjd med ljudet. Hindrar mig inte att jobba vidare med basprestandan och därefter rummet.

Svåraste problemet vore att göra mångkanal av det...

Finns lite overkill-uppgrades att göra på högtalarfronten också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-03-22 14:44

Jag är nöjd 8)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-22 14:49

Om jag haft 10 000 hade nog kunnat bli nöjd med apparaterna.
Rummet däremot, där behövs det en ny vägg eller nåt. :cry:

Inte nöjd med det elektriska, riktigt upprörd över det geografiska.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-22 21:53

Jag är ju iofs väldigt nöjd med anläggningen som den är, men det hindrar mig inte från att just nu överväga en aktiv subb för den lägsta oktaven. Det lutar åt en bandpasslåda med en JBL 15 tummare som jag har liggandes i en kartong.

Efter det borde allt vara rätt så optimerat, så när som på rummet, som egentligen är för litet, så jag letar efter att hyra en grannfri lägenhet, torp, stuga, eller lokal, som det går att bo permanent i.

Lyckas jag hitta ett annat, eller alternativt boende, som inte kostar en förmögenhet, så skulle allt vara så perfekt det kan bli.

/Rolle

Föregående

Återgå till Generellt om hifi