Hur låter det här hos er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2004-01-07 17:13

Knyckt från susning.nu
----------
Historiskt sjöngs sopranstämman ursprungligen av antingen pojkar som ännu inte kommit i målbrottet (gossopran) eller av kastrater
---------

Det kan alltså vara gossar, kvinnor och kastrater.

Bara som information asså 8) 8) :P

PEKKA

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-07 17:24

Visst liksom.

Det kan även vara jag, eller du Pekka (vad är vi för sångare kom vi fram till sist egentligen?) som sjunger en sopranstämma. Eller en bassångare.

Eller en violoncell, pickolafjöjt eller manolin kan spela den! I princip vilket instrument som helst kan ju spela en sopranstämma, precis som vilken röst som helst kan sjunga en sopranstämma. Fast ibland tvingas man förstås transponera...

Inget konstigt med detta. Att den heter "sopranstämma" betyder bara att den är skriven för en kvinna, eller möjligen för en goss-sopran.

Att sånghistorien därtill alltså innehåller förfärligheter som kastreringar (vad är en sådan sångare? Ett neutrum?) är en sak för sig. Det gör att gamla stämmor kan vara skrivna för kastrater. Sista kastraten är dock död sedan länge, länge tillbaka.
(Fast han finns faktiskt inspelad för den som vill veta hur han lät! :o )

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-07 17:51

Åke Grönberg ? :wink:
Inaktiverad användare!

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-01-07 18:39

Thomas_A skrev:jannemannen,

editerar dig lite, även om det inte låter så...det är en man som sjunger!

T

Ha ha ! :oops: Pinsamt och roligt på en gång ! Typiskt exempel på när man (jag i detta fall) lyssnar mer på ljudet än musiken....

10 poäng till thomas ! ;)

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-01-07 18:54

Kan inte låta bli att lite besserwisseraktigt kasta in en handuk på elden... :D
Pekka & IÖ, ni har båda rätt.
I modernt svenskt språkbruk så är förkortningar av ansyftingar inte bara väldigt vanligt, det är fullt acceptabelt också.
"Att sjunga sopran" (-stämma) kan man säga lika gärna som man kan säga "Jag har likadan gunghäst som han" (har). (Nu är just det här ganska dialektalt och i många dialekter har man korrigerat detta till "Jag har likadan gunghäst som honom" vilket ju egentligen blir väldeliga fel då hästen nog inte alls är lik kompisen utan kompisens häst.)

Jag delar IÖ:s åsikt om att man i sådana här allmängiltiga media bör försöka uttrycka sig stringent som möjligt för att undvika missförstånd, men jag vil inte sträcka mig så långt som till att påstå att det Pekka skriver är på något som helst sätt fel.
Risken för att någon skulle misstolka Pekka och tro att han åsyftade duettsång är nog minimal, men jag ser det humoristiska värdet i påpekandet om ansyftningen.
Tyvärr är jag rädd att många andra inte gör det, utan ser det som ett purisitisk påhopp på mindre bemedlade. Det är nackdelen att var känd guru IÖ. :) Allt man säger får en väldig dignitet. Eller för att parafrasera en viss slogan: "Contol is nothing without power."

Jag tycker om er precis om ni är! :P
__
/ony

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 19:00

Ok :D

Jag tänkte här försöka visa hur vågformen ser ut precis där som jag tycker det låter "illa".

Bild

Dett är precis i början av det avsnittet, där hajar till att det inte låter så bra. Som synes är vågformen högre på den positiva sidan och den bryts med en annan våg i den negativa. Syns bättre här:

Bild

Nu kan man ju tänka sig att detta är normalt då reflexer blandar sig med ljudet och bildar dessa komplexa vågformer. Dock är perioden då detta sker ganska lång, ca 0.35 sekunder vilket gör att den upplevs ( i mitt fall) som distad.

På de flesta ställen låter det mer naturligt och vågformen ser bättre ut:

Bild

Det är kanske jag som är lite känslig, men jag har svårt att njuta av skivor som har detta fenomen. Vet inte om det är mikuppställning eller sångarens position i förhållade till väggar och mik som gör detta. Eller tar miken upp reflexerna för starkt i förhållande hur våra öron uppfattar direktljud och reflexer? Jag tror inte det är uppspelningskedjan som gör det utan det ligger på skivan.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-07 19:08

Thomas_A : då skall du inte komma och lyssna hos mig innan jag skaffat större slutsteg... den minimala orenheten i klippet är ytterst marginell mot hur det låter när jag skruvar upp så steget klipper... :) Fast jag kan njuta musik ändå.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 19:14

Nattlorden,

lyllos dig :D Som kan lyssna på sånt. Fast det beror ju i mitt fall på musiktyp hur illa det låter.

Jag har en till BIS-skiva med sopran inspelad med liknande efterklang. Det finns partier där det låter "klippt". Samt tyvärr en bra countryskiva, men där är inte rösten lika framträdande så problemet känns mindre och man diggar musiken bättre.

T

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-07 19:19

Thomas, problemet du beskriver driver mig till vanvett! Har nog alltid varit medveten om det, och hört det på klassiska inspelningar(ljusa röster i starka partier), men nu stör det mig mycket!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 19:27

PatrikF,

som synes verkar det inte vara högtalarna utan skivan (som du nämde sist). Emma Kirkby's röst "spricker" också lite. Nu vet jag ju inte säkert om det är samma fenomen eftersom jag inte analyserat denna skiva, men jag har mina misstankar.

Sorry att jag "väckte din vanvett" än mer 8O :D 8) :roll:

Jag får hålla mig till country....8) 8) 8)

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-07 19:28

Rekommenderar Mike Oldfield "Five Miles Out" att rensa öronen med. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-07 19:28

Jag hör ingen orenhet i mina skräplurar (:)) men däremot någon sorts resonans på ordet "sospiri" som dessutom vandrar från höger till vänster. Är det det stället du menar? För övrigt tycker jag uttalet är en smula besynnerligt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 19:35

Magnuz,

det är "sospiri" ordet som du ser på vågformen. Den resonansen verkar alltså släcka ut den negativa delen på vågformen, precis i början under 0.35 s. Jag tycker det låter illa, likt en klippt signal.

T

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-07 20:03

När jag testar med datorhögtalarna distar det, helt klart. Däremot inte med lurarna. Är du alldeles säker på att det inte är dina högtalare som distar?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 20:36

Säker kan jag inte vara. Har testat på två (dåliga) hörlurar och högtalarna.

På min datorhögtalare distar ljudet också men det är ett annat dist på dessa (mera att det är en peak i SPL just där).

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 20:39

Jag funderar nu på hur en sådan vågform kan uppstå med röst + reflex. Tyder den inte på en stark olinjäritet i själva reflexen?

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 21:06

Ok,

har nu deleterad filen och lagt in en ny:

http://hem.bredband.net/b113928/mera2.aiff

Jag har i den ena filtrerat bort den komponent (ca -7 dB) något som gör att vågformen lyfts uppåt eller "klipper" (som visade sig ligga runt 1 kHz) samt lagt dit originalet också. I mina öron låter den första mkt bättre än den andra, trots notch-påverkan av mjukvaran. Styrkan kan uppfattas lite annorlunda kanske, eftersom vågformen tiltas mot baslinjen.

Det kan noteras att den 1 kHz bidraget var nästan lika starkt som 500 Hz.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 22:15

Här kommer bilder av mina editeringar:

original vågform:

Bild

Editerad vågform:

Bild

Original spektra:

Bild

Editerat spektra:

Bild

Som synes är det vid 1100 Hz som jag sänkt nivån. Totalnivån från 550 Hz är mkt lika men det ser annorlunda ut på vågformen.

T

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-07 22:28

"På min datorhögtalare distar ljudet också men det är ett annat dist på dessa (mera att det är en peak i SPL just där)"

Precis så är det här också. Jag tycker dock att den editerade varianten är klart sämre. Dels är det ett ljudligt knäppljud, dels låter det inte helt naturligt. Imorgon ska jag testa med ordentliga högtalare så ska vi se vad som händer.

Jag kom förresten att tänka på att jag brukar ha problem med höga och ljudstarka toner från sångare. Det låter påfrestande och lätt distat, nästan smärtsamt i värsta fall. Detta beror dock på en lätt hörselskada på vänster öra som förmodligen uppkommit p.g.a. trumspel.

Måste för övrigt berömma dig för den här och andra liknande trådar du postat. Hur kul som helst, mer sånt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-07 22:42

Magnuz,

tackar. Tackar även andra som tycker detta är intressant.

Knäppljudet är inte mycket att göra åt just nu, resultat av editeringen. Den skulle också kunna optimeras bättre naturligtvis. Viss onaturlighet kan man ju inte komma ifrån med en godtycklig sänkning vid på 7 dB vid 1 kHz. Dock har det sk "klippningen" försvagats i min öron.

Ser man på övrig partier där han sjunger så är inte 1 kHz bidraget (eller rättare sagt 1:a överton?) lika stort som just där jag tycker det låter illa. Alltså övertonerna är mer jämt fallande.

Det verkar som att reflexen bidrar mer med 1.1 kHz relativt 550 Hz just vid det "distade" partiet i originalet.

T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-08 01:02

Tony skrev:I modernt svenskt språkbruk så är förkortningar av ansyftingar inte bara väldigt vanligt, det är fullt acceptabelt också.
"Att sjunga sopran" (-stämma) kan man säga...

Absolut! Men det var inte "att sjunga sopran" jag reagerade på. Det var uttrycket sjunga med sopran. En man kan sjunga en sopranstämma (=de noter som skrivits för en sopran), men inte med sopranstämma (=en kvinnas röst).

Sist men inte minst var inte min avsikt att kritisera vad någon skrivit, bara att spinna lite runt ett intressant ämne. (röstregister, falsett, röstfysiologi och sånghistoria). Då var det praktiskt att ta ansats från ett föreliggande inlägg.

Tony skrev:...lika gärna som man kan säga "Jag har likadan gunghäst som han" (har).

Självfallet. Men parallellen är inte relevant.

Tony skrev:(Nu är just det här ganska dialektalt och i många dialekter har man korrigerat detta till "Jag har likadan gunghäst som honom" vilket ju egentligen blir väldeliga fel då hästen nog inte alls är lik kompisen utan kompisens häst.)

Absolut. Du har helt rätt i att det är helt fel! :wink:

Det är dock ingalunda en dialektal grej, utan ett språkligt fel. Fredrik Lindström för säga vad han vill. :!: Den som tror eller anser att det är egalt hur man uttrycker sig får gärna förklara hur man utan distinktion mellan uttrycksformerna skall kunna skilja på:
1. Vem efterträdde han?
2. Vem efterträdde honom?

Med korrekt språkbruk är det entydigt att syftningarna går i olika tidsled. Med felaktigt språkbruk är syftningarna oklara.

Jag är förkämpe för dialektala varianter och språklig rikedom liksom dito utveckling, men avveckling av information och nyanseringsmöjligheter i språket är inte språklig utveckling. Språklig avveckling bör fetdissas, typ!

Tony skrev:Jag delar IÖ:s åsikt om att man i sådana här allmängiltiga media bör försöka uttrycka sig stringent som möjligt för att undvika missförstånd, men jag vil inte sträcka mig så långt som till att påstå att det Pekka skriver är på något som helst sätt fel. Risken för att någon skulle misstolka Pekka och tro att han åsyftade duettsång är nog minimal,

Du har absolut helt rätt, inlägget med tvåstämmig sång var ett försök till humorinlägg från min sida och dessutom bara en komplettering till det jag själv skrivit om att man "inte kan sjunga med sopran". Jag drev med mig själv bara, ingen annan.

Vh, Ing. Öhman

PS: Appropå citatet från susning, som i större helhet lyder:
Högsta röstläget för kvinnor... ...I körsång kan sopranstämman vara uppdelad i 1:a (högsta), 2:a, 3:e sopran... ...Historiskt sjöngs sopranstämman ursprungligen av antingen pojkar som ännu inte kommit i målbrottet (gossopran) eller av kastrater.

Här kan tilläggas att orsaken till att inte sopraner (kvinnliga) alltid sjöng sopranstämman inte framgår av texten. Nämligen att det av politiska/kulturella skäl inte alltid var tillåtet för kvinnor att sjunga, eller ens vistas, i alla sammanhang och miljöer där det musik skulle vara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-08 01:20

En mycket intressant tråd detta onekligen.

Dina experiment Thomas_A, med filtreringar och de utlaggda vågformerna gör det bara roligare! :D

Vill dock framhärda i, att tycka att inspelningen låter renhetsmässigt prima!

Det enda jag stör mig en smula på är att efterklangen svingar över till vänster kanal på ett lite märkligt sätt alldeles efter (den omtalade) sånginsatsen. Jag skulle med största sannolikhet ha uppskattat tagningens tekniska kvaliteter (det vill säga kunna uppskatta de musikaliska kvaliteterna) mera om upptagningen gjorts med mera utpräglad tidsskillnadsteknik än denna, med lite riktade mikrofoner (uppenbart) gjorda tagning.

Att vågformen ser ut som den gör är inget som är varken märkligt eller fel, tvärtom är det som så, att alla vågformer som innehåller jämna komponenter (2*grundtonen, 4*, 6*, 8*, ...) är icke-symmetriska, antingen i tidsled eller i +/- ledd.

I själva verket ser vågformen precis vid stämbanden mycket värre ut, om man är rädd för asymmetrier! :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-08 01:42

Tack Ingvar,

kanske är det så att jag är lite överkänslig som sagt, och jag upplever fenomemet då och då på sångröster inspelade i rum med mycket efterklang. Samt liknade onaturlighet har jag upplevt spelandes dåliga vinylskivor (nästan som mistracking men asymmetriskt klippt). Orsaken är kanske att reflexerna ställer till det (starkt olinjära kanske?) vid miken och ger en onaturlig klang/övertonsspektra på rösten (i mina öron).

Visst låter inspelningen i övrigt bra, inget tvivel om det.

T

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-01-08 04:33

För att inte förstöra trådens kärnämne skulle jag egentligen vara tyst. Men bara ett liiitet svar, Schyssta'rå? :D
IngOehman skrev:
Tony skrev:...lika gärna som man kan säga "Jag har likadan gunghäst som han" (har).

Självfallet. Men parallellen är inte relevant.

Joho! Det är den... väl...
Den påvisar förkortningsleden som är allmänt vedertagen i svenska språket.

IngOehman skrev:
Tony skrev:(Nu är just det här ganska dialektalt och i många dialekter har man korrigerat detta till "Jag har likadan gunghäst som honom" vilket ju egentligen blir väldeliga fel då hästen nog inte alls är lik kompisen utan kompisens häst.)

Absolut. Du har helt rätt i att det är helt fel! :wink:

Det är dock ingalunda en dialektal grej, utan ett språkligt fel. Fredrik Lindström för säga vad han vill. :!: Den som tror eller anser att det är egalt hur man uttrycker sig får gärna förklara hur man utan distinktion mellan uttrycksformerna skall kunna skilja på:
1. Vem efterträdde han?
2. Vem efterträdde honom?

Med korrekt språkbruk är det entydigt att syftningarna går i olika tidsled. Med felaktigt språkbruk är syftningarna oklara.

Jag är förkämpe för dialektala varianter och språklig rikedom liksom dito utveckling, men avveckling av information och nyanseringsmöjligheter i språket är inte språklig utveckling. Språklig avveckling bör fetdissas, typ!

Du får värsta fetdissa det precis hur mycket du vill för mig. :) Men lägg inte ner energi på att bli sur på de andra nio miljonerna som inte förstår hur fel de gör. De kommer att vinna ändå i längden. Och jag forsätter med en dåres envihet påstå att man i olika dialekter använder honom och han i det exempel jag gav.
De två exempel du ger är vedervärdigt oklara ryckta ur sitt kontextuella sammanhang, det håller jag med om.
Men i sitt rätta samanhang så "funkar de" och eftersom människor i allmänhet är lata säger de inte mer än vad som behövs för att bli förstådda.

---

Med detta sagt så lovar jag att försöka att inte förstöra fler trådar med off-topic-inlägg. Jätte prommis!
__
/ony

Föregående

Återgå till Generellt om hifi