Hur det är med öppettider nu vet jag ej . Det pga Corona , men nya tider lär väl komma. Har du några andra kul tips eller berätta om museer gällande ljud / radio så dela gärna med dig .
Kan för övrigt nämna att på Radiomuseet i Göteborg så finns det mycket hjälp att få . Kunniga medlemmar och det sker även försäljning av tex rör. Se: https://wordpress.radiomuseet.se/museibutik/ Tex ett Ekolod / Echo Sounder(utan chassi)Användes bl.a. mindre handelsfartyg för 300 kr. Som hittat . Bara att placera i ekan i sommar .
P.s moderatorn , om du tycker att denna tråd bättre passar på sektionen : Öppen diskussion så flytta den gärna dit i då fall. Fast där ska det ju inte diskuteras HIFI Hur mycket HIFI det nu är i dessa gamla radioapparater. Det kan man ju diskutera.
Öppna föreläsningar Startar: Måndag 22 Mars 18.00 Slutar: Måndag 22 Mars 19.30 Online »Ett världsarv i tiden«
1920 var behovet av att kommunicera med sina nära och kära minst lika stort som idag, vilket föranledde en internationell satsning på trådlös kommunikationsteknologi. Ernst Alexandersons radiosändare trotsade inte bara människors tankar om teknikutvecklingens möjligheter utan även det 5 790 kilometer breda hav som skiljde Sverige från Amerika. Mobiltelefonens föregångare, Grimeton Radiostation, var född!
Drygt 90 år senare trotsade Camilla Lugnet, idag VD för Stiftelsen Världsarvet Grimeton, sina egna tankar om vad hon var kapabel till när hon utan vare sig teknisk bakgrund eller erfarenhet tog sig an Grimeton Radiostation i Varberg. Sedan dess har hon ägnat merparten av sin vakna tid till att försöka få folk att förstå hur denna otroligt fascinerande men anonyma plats bidrar till en bättre och fredligare värld. En plats som likt Egyptens pyramider bedöms vara oersättlig för hela mänskligheten och ska därför finnas kvar för evigt. Vilket kommer ske om den ständigt utvecklas med sin samtid.
I denna föreläsning hoppas Camilla kunna ge svar på frågor som vad ett världsarv utgör, hur det är att våga utmana det konventionella samt hur du kan bidra till världsarvsarbetet.
INFORMATION Campus Varbergs föreläsningsserie Öppna föreläsningar kommer under rådande pandemi hållas digitalt. Det finns möjlighet att anmäla sig till föreläsningarna fram till klockan 16.00 på föreläsningsdagen. Deltagandet är kostnadsfritt.
Föreläsningen kommer ske via Zoom. Innan föreläsningen startar kommer du få instruktioner samt Zoom-länk skickat till den e-post du angav vid registrering. Dubbelkolla att du skrivit in rätt mailadress samt skräpinkorgen om du inte fått ett bekräftelsemail i din inkorg.
Jönköpings Radiomuseum och Grimeton har jag varit på. Museet i Jönköping är stängt sedan 2014. De har dessförinnan bara kunnat visa en liten del av allt de har. Bo E. Karlsson är en fantastisk föreläsare och det var väl hans fars samling som lade grunden till museet.
RogerGustavsson skrev:Museet i Jönköping är stängt sedan 2014...
Synd.
Du bor ju i närheten . Har inte du nyligen gått i pension? Hur har du det med radiokunskaperna? Gör som i Göteborg . Dra igång det med ett fik , sen samlas ljudintressersde gubbs / medlemmar och fikar och tjötar ( tjöta i GBG, vad det heter i Jönköping vet jag ej) . Öppet lite då och då. Någon står och tar emot besökare . Ni behöver ju inte ha doktorerat i radiokunskap direkt. Det behöver ju inte vara guidade visningar/ föreläsningar , om du inte känner för att ta dit föreläsare dvs. Tror jag skulle passa dig som handen i handsken.
Det är väl inget att tveka på. Om du har tiden för det dvs. Måste ju finnas fler forumister som bor i trakterna . Kör igång tillsammans.
Jag tror det stupade på att lokalerna var för dyra och att kommunen inte vill subventionera verksamheten. Nej, det är inget för mig, har annat för mig.
Dyra lokaler . Tja så kan det ju vara . Då får man ligga på politikerna . Den som känner för det. Uppenbarligen saknas intresset / viljan. Inte specifikt riktat till dig RogerGustavsson, utan att intresset/ viljan saknas rent allmänt.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-28 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Här är en häftig radioinspelning från 70-talet där SM7AYB/Göran (som då jobbade på Smålandsradion i Växjö) intervjuar SM7XY/Sture om hur det var i radions begynnelse. Programmet hette "När radion kom till Milletorp" och sändes i både riks- samt regionalradion 1974.
ChristianAndersson skrev:I väntan på Grimetons 100 års Jubileum som planeras 2025 .......]
Suveränt tips!
Tack och Varsågod(a), har (g)ruvat på det sedan "Year 1 BeforeCorona" vid den tidpunkten trodde jag att anläggningen uppfördes redan 1920.
Får bli en separat tråd/kanal om detta senare, området har egen fri husbilställplats, liksom Varbergs fästnings, båda ställena erbjuder storslagna vyer. Närliggande Ullared har allt övrigt.