Att lyssna utan att tänka på annat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Att lyssna utan att tänka på annat

Inläggav hcl » 2021-03-14 11:05

Kanske kan tillägga att musiken i framförandet eroderas genom hela kedjan från artisten till lyssnaren. Några steg på vägen kan ha mer eller mindre positiv (om än inte direkt återställande) effekt, varav mixning är en och i någon mån mastring. Erosionen är dock ofta dramatisk i flera delar av kedjan och snålkodning är bara en variant. En förhärskande andel av alla hifi-anläggningar har (i mitt tycke) mycket stor påverkan på det musikaliska innehållet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-03-14 11:38

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Studioingenjören Andrew Scheps har en teori om lyssningströtthet som jag delar och tror på. Hans teori är att avsaknaden av information i det uppspelade musikverket, information vi innerst inne vet ska finnas där gör att våra hjärnor hela tiden tvingas bearbeta och "lägga till" och därför gör oss lyssningströtta och till slut okoncentrerade/oengagerade.

( Nu klippte jag igen 8) )

Håller fullständigt med och har argumenterat för just detta i många år. Men inte enbart vid avsaknad utan även för bortrensning/ombearbetning av felaktigt.

Nu klippte du igen, men till skillnad från förra gången så känner jag mig inte helt överkörd i diskussionen då nästkommande bortklippta del bara var ett spekulerande exempel på det problem som togs upp i den textdel du nu tog med. :)

Den teori Andrew Scheps har angående avsaknaden av de små detaljerna som tagits bort i ljudet, och som våra hjärnor hela tiden får lägga till, detta gör att den där typen av snabba ABX-liknande tester mellan lossless och lossy-format (som ofta görs för att visa att vi har svårt att höra skillnader) i blir princip verkningslösa då lyssningströtthet av naturliga skäl endast kan uppstå över tid vid längre lyssningar.
Detta överenstämmer och kan kanske förklara varför jag och flera andra forummedlemmar känner oss oengagerade efter en stunds lyssning på Spotify, detta trots att lossy-format i 320kbps i de flesta fall vid ett en snabb jämförelse inte låter speciellt mycket sämre än lossless.

Ja, men jag hävdar att samma effekt (om än kanske i mindre grad?) förekommer även när det inte är lossy... När balansen av övertoner till ett känt instrument inte stämmer, så är vår hjärna där och rättar till.... när frekvensgången är skev etc. Allt processas och det tar kraft.... men ju mer rätt vi kan få till vår återgivning - inklusive kvalitén på fonogrammet - desto mer frigör vi vår hjärna från det arbetet och har mer ork att lyssna... eller mer möjlighet att slappna av och njuta.

Felen i lossy kan ju definitivt vara så stora att det är lättare att "bevisa" detta än när felen som rättas är pyttessimo... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-14 12:12

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
( Nu klippte jag igen 8) )

Håller fullständigt med och har argumenterat för just detta i många år. Men inte enbart vid avsaknad utan även för bortrensning/ombearbetning av felaktigt.

Nu klippte du igen, men till skillnad från förra gången så känner jag mig inte helt överkörd i diskussionen då nästkommande bortklippta del bara var ett spekulerande exempel på det problem som togs upp i den textdel du nu tog med. :)

Den teori Andrew Scheps har angående avsaknaden av de små detaljerna som tagits bort i ljudet, och som våra hjärnor hela tiden får lägga till, detta gör att den där typen av snabba ABX-liknande tester mellan lossless och lossy-format (som ofta görs för att visa att vi har svårt att höra skillnader) i blir princip verkningslösa då lyssningströtthet av naturliga skäl endast kan uppstå över tid vid längre lyssningar.
Detta överenstämmer och kan kanske förklara varför jag och flera andra forummedlemmar känner oss oengagerade efter en stunds lyssning på Spotify, detta trots att lossy-format i 320kbps i de flesta fall vid ett en snabb jämförelse inte låter speciellt mycket sämre än lossless.

Ja, men jag hävdar att samma effekt (om än kanske i mindre grad?) förekommer även när det inte är lossy... När balansen av övertoner till ett känt instrument inte stämmer, så är vår hjärna där och rättar till.... när frekvensgången är skev etc. Allt processas och det tar kraft.... men ju mer rätt vi kan få till vår återgivning - inklusive kvalitén på fonogrammet - desto mer frigör vi vår hjärna från det arbetet och har mer ork att lyssna... eller mer möjlighet att slappna av och njuta.

Felen i lossy kan ju definitivt vara så stora att det är lättare att "bevisa" detta än när felen som rättas är pyttessimo... 8)

Ja, allt det som vid uppspelning på diverse sätt avviker från ljud i verkligheten leder nog till att våra hjärnor får bearbeta informationen och därmed riskerar att leda till lyssningströtthet, antingen genom att saknade parametrar (små som stora) behöver läggas till, eller andra typer av korrigeringar som behöver ske i vårat sinne för att ljudet ska överenstämma med de ljud vi genom hela livet lärt oss att veta hur de verkligen låter i sin sanna natur.

Det kan nog alltså röra sig om så små avsaknader/avvikelser i de ljudliga ledtrådarna att de vid snabba jämförelser är svåra att upptäcka, ytterst små detaljer som exempelvis avsaknaden av en naturlig tonal avklingning som inte längre överenstämmer riktigt med övriga ljudliga ledtrådar vi hör i inspelningen. Avvikelserna kan såklart även vara mer tydliga än så, men i de fallen är de så uppenbara fel att de inte nödvändigtvis behöver störa vårat hörselsinne lika mycket då det så relativt tydligt avviker från ljudet i verkligheten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi