Utvärdering av digitalutgången Yamaha wxc50 pre amp /player

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Utvärdering av digitalutgången Yamaha wxc50 pre amp /player

Inläggav Tangband » 2021-03-21 14:24

Är det nån ljudmässig skillnad på digitalutgången i Yamaha wxc50 beroende om den är ställt på ”pre amp ” eller ”player” ?

Fick lite tid och ägnade en knapp timme med kopplande fram och tillbaka med streamern Yamaha wxc50 , mellan läge ”pre amp ” och läge ”player”. Det görs med en switch på baksidan av apparaten .
I läge ”pre amp ” kan volymen styras digitalt från spdif-utgången med enligt reklamen 48 bitars noggrannhet.
I läge ”player” är nivån på digitalutgången fast .

Digitalt skickades signalen från Yamaha wxc50 till digital in på Genelec 8340.
Med hjälp av GLM i Genelec har jag kunnat jämföra med lika volym-nivå eftersom allt är sänkt efter dsp:n innan slutstegen internt i högtalaren med -30 dB. Annars hade allt varit vrål-högt via ”player” mode eftersom det är maxvolym på den digitala kontrollen.

I läge pre amp är allt material sample rate konverterat till 48 KHz. Det som kommer ut ur digitalutgången via elektrisk spdif är alltså 48 kHz. I läge Player däremot, är utsignalen på digitalutgången för FLAC filer i cd-format 44.1 kHz. Det verkar alltså inte ske någon sample rate conversion via läge ”player” med den digitala utgången.

Farhågor från min sida är om det kan höras nån försämring via digital out beroende på sample rate konverteraren i läge ”pre amp ” ?

Tre skivor användes vid ”lyssna och tyck” lyssningen.
Senast redigerad av Tangband 2021-03-21 14:35, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Utvärdering av digitalutgången Yamaha wxc50 pre amp /pla

Inläggav Baffel » 2021-03-21 14:28

Hur menar du nu? Ska vi gissa om du hörde någon skillnad när du jämförde?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 14:31

Baffel skrev:Hur menar du nu? Ska vi gissa om du hörde någon skillnad när du jämförde?

Nej, lyssningsrapport kommer strax. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 14:54

Intressant. :) Hur gör du för att försöka hålla dig objektiv? Så gott det nu går när man testar och jämför själv. Det tycker jag är grymt svårt att göra. Det som låter högst brukar låta bäst.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 15:09

Baffel skrev:Intressant. :) Hur gör du för att försöka hålla dig objektiv? Så gott det nu går när man testar och jämför själv. Det tycker jag är grymt svårt att göra. Det som låter högst brukar låta bäst.

Håller med om att det är svårt. Samtidigt tänker jag att om lyssnings skillnaden för mig är obefintlig eller minimal så kan jag nog sova lugnt och använda den digitala volymregleringen i yamahan. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 15:26

Upplever du ingen skillnad så gör du inte . :D I vilket fall ,lyssningsintryck är alltid intressant att ta del av .

Påpekar det uppenbara . Ju bättre produkter som jämförs ju svårare att höra skillnaden mellan dem. Ville bara få det sagt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 15:35

Det är uppenbart att ”pre amp” utgången spelar något svagare, vilket kan verifieras med spl mätare på stativ och rosa brus. Skillnaden är nästan en halv dB :) .

I tråden Yamaha wxc50 tillräckligt bra ? Har signaturen Svempa på sista sidan mätt upp den analoga utgången och det visade sig att ”pre amp” även där var 0,06 V lägre i utnivå vid max volym. Den minskningen verkar ske i den digitala domänen beroende på läge pre amp eller player.

” Jag passade också på att mäta lite. Som insignal använde jag en digital signalgenerator och mätte usignalen med en bänkmultimeter. Utgången lastades med motstånd på 56kOhm. Insignalen var genomgående på full nivå, alltså maximal möjlig digital nivå 0dB. Jag använde den optiska digitalingången. I läge player var utsignalen 1.91V och i läge preamp med max volym blev det 1.85V vid 1kHz. Båda kanalerna exakt lika.”

viewtopic.php?f=9&t=66599&full=1

Kanske en viss minskning av nivån måste ske då man sample rate converterar ?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-03-21 15:48

Tangband skrev:Kanske en viss minskning av nivån måste ske då man sample rate converterar ?

Ja, du riskerar att klippa signalen annars vid interpolation, så pluspoäng till Yamaha där.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 16:58

Chipet som gör sample rate conversion och volymreglering är ett Yamaha-chip .
http://www.sinou-hk.com/datafile/201212 ... 977716.pdf

Som man kan se så är THD+N -108 dB och S/N = 114 dB . Detta gäller för själva chipet.

Långt ifrån 48 bit precision som påstås i reklamen för Yamaha wxc 50.
Men kanske bra nog ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 18:40

Ja, vad säger man ?
Det är väldigt svårt att höra nån somhelst skillnad även fast digitalutgången i läge ” pre amp” har en halv dB lägre utnivå akustiskt då volymen ställs på max , jämfört med ”player. ”

Ibland tyckte jag det var skillnad några gånger men upprepade lyssningar gav helt motsatt resultat .

För att förklara hur små skillnader det är = jag får större skillnad i ljudet om jag flyttar en Genelec 8340 1 cm åt sidan :)

Sänker jag volymen i läge ” pre amp ” med -30 dB har jag även då svårt att höra nån somhelst försämring jämfört med max volym.

Detta test var både nedslående och positivt.

Nedslående därför att jag verkligen TRODDE att sample rate konverteringen skulle försämra ljudet. Så var inte fallet. Positivt är att jag kan använda den digitala volymkontrollen för den verkar tillräckligt bra, åtminstone tillsammans med mina Genelecs .

Edit: Genelec 8340 arbetar internt med 96 kHz i dsp:n så den inkommande digitala signalen räknas alltid om.

Återgå till Generellt om hifi