CD-växlare, bra som drive?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

CD-växlare, bra som drive?

Inläggav Hetsporren » 2004-01-07 09:45

Har funderat på en sak ett tag nu, nämligen att införskaffa en CD-växlare (Denon DCM-280 för 240 EUR inkl. frakt från Hificompionents) och köra som drive till förstegets (Thule PR250) interna och utmärkta DAC. Känns ju kul att kunna ha en "jukebox" och att kunna byta skiva utan att man måste stänga av musiken etc. Någon här som har erfarenhet av en CD-växlare?

http://www.denon.de/site/datadir/pdf/pi/DCM-280.pdf

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-07 11:36

Hej!

Har kört med en billig CD-växlare från Sony i... kanske 6-7 år nu. Den har optisk digitalutgång och jag kör den med min separata DAC.

Jag har även en betydligt dyrare Pioneer DVD-spelare som man kan använda som transport om man vill. Då kan man roa sig med att försöka höra skillnad.

Det gör man inte! Åtminstone inte om man inte råkar få tag på en av de skivor som jag har som är lite svårlästa (CD-R), de går nämligen knappt alls att spela i sonyn, medan pioneer glatt tuggar i sig dem... då hör man stor skillnad! :D :wink:

Skämt åsido, åter till ursprungsfrågan: jag rekommenderar varmt att ha en cd-växlare i anläggningen. De kommer väl till pass när man spelar bra musik utspridd på flera cd, när man vill byta cd medan den gamla spelar, och när man har fest...

Mest hela tiden alltså!

mvh
j.p.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-07 11:40

Största invändningen mot växlare är att det är mer mekanik som kan gå sönder...

Men skall man ändå ha det, varför inte en 100-skivors karusell i så fall?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-07 11:47

Tack, JonasP! Själv tänker jag isf använda coax-utgången. Vad har du för DAC och mer för prylar?

Nattlorden: Vad skall man med det till? Jag skulle förmodligen inte hitta skivorna då... Dessutom: repas inte plattorna i en sån där maskin?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-07 11:52

Repas? Ingen aning, aldrig sett någon i drift. Skulle inte vilja vara i tillverkarens kläder om jag skulle sälja en maskin i USA som repade kundens plattor... stämningarna hade väl kommit som brev på posten då. :lol:

Men det är ju bara en hypotes. Själv kör jag en enkelspelare med etikettsidan nedåt för säkerhets skull. *g*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-07 11:56

Nattlorden: :wink:

Känns nästan lite tabu, att släppa in en icke rumsren, billig, CD-växlare i fin-anläggningen. Kanske att man borde låta modda digitalutgången? Spelaren är iaf beställd och detta skall bli kul, får se om det räcker med denna Denon eller om den får bli ett komplement till en bra enkelspelare... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-07 12:01

Strunt i tabu:er och bara kör! :wink: "He bar å åk!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-07 12:08

Hotspur/fridefors:
Min DAC är en mycket gammal och sunkig Audio Alchemy! Dock med multibitars DAC. Köptes för många år sedan på ytterst subjektiva grunder.

Jag kan inte använda coax ut, eftersom CD-växlaren bara har toslink. Anser dock TOSlink vara bättre (galvanisk isolering).

Min cd-växlare har dock börjat strula efter alla dessa år, och guess what, det är inte mekaniken utan elektroniken som fjantar sig!

Övriga anläggningen: NAD-slutsteg/försteg (2x216/116), LTS-högtalare (även ett par Dali 450), hemmagjorda kablar...

Jag kanske borde påpeka att jag tillhör de som anser att skillnaden mellan olika cd-spelare är liten. Innan någon säger något dumt om min anläggning vill jag också påpeka att skillnaden mellan de olika signalkällorna hör mycket tydligt!

Men återigen. Jag rekommenderar helhjärtat cd-växlare plus en trevlig DAC (vilket i dessa tider ju kan vara en hemmabioreciever, ett hemmabioförsteg eller liknande). Det funkar verkligen bra!

mvh
J.P.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-07 12:16

Min cd-växlare har dock börjat strula efter alla dessa år, och guess
what, det är inte mekaniken utan elektroniken som fjantar sig!

*skrattar högt* Där ser man.. ;) Du får väl slå till på en Denon du
med då? 2230:- inkl. allt är ju ett bra pris jämfört med Hifiklubbans..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

cd-växlare

Inläggav profbd » 2004-01-08 12:23

jag använder en kenwood 6030 som glatt tuggar i sig 200st cd:s
man ansluter spelaren till datorn ock lägger upp ett register över skivorna på datorn

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-08 13:44

Denna rackar'n tar 300 CDs och går att ta hem för ca 3100:- :
Bild

Återgå till Generellt om hifi