Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav petersteindl » 2021-04-15 19:44

pLudio skrev:
goat76 skrev:
pLudio skrev:Inte mycket att diskutera.

Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället. :)

Olika tags för normalisering?


Bra synpunkt. Det tål att spinna vidare på i resan mot eventuell falsifiering.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige.

Inläggav Belker » 2021-04-15 22:11

goat76 skrev:
pLudio skrev:
Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits

Inte mycket att diskutera.


Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället. :)

Nu har jag lyssnat. Jan Johansson låter lika, men det förväntade jag ju mig, så det kan ju påverkat min åsikt. Jag trodde inte jag skulle höra skillnad på Cave, men jag tror jag gjorde det ändå. Pianot låter renare och inte så ”ringigt”. Gjorde en lista och shufflade blint. Vet inte om jag skulle sätta det med konfidens på längre serie, dock. I det här fallet finns det ju i alla fall en teoretisk möjlighet att det låter olika, eftersom filerna har olika format (Tidal=16/44, Qobus=24/96). Roon användes för uppspelning.

Slutsats: Tidal har väldigt lite värde för mig sen jag skaffade Qobuz. När de nu lanseras i Norden med mer nordiska artister är det ajöss med Tidal. När nu Spotify går lossless är det ju spiken i kistan. Sen har vi ju MQA att bojkotta också. Sicket rövgäng:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-15 22:16

Kanske det. Eller vänta någon månad eller två och se om Tidal kommer med några nyheter. De ligger nog inte på latsidan nu.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-15 22:22

Jag hoppas att Apple tar sig i kragen o börjar sända högupplöst a la Qobuz, de får sommaren på sig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-04-15 22:52

Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Sökningen är ju mycket bättre än Tidal. Slog fri..och upp kommer Fritz Reiner, perfekt, där fick jag min favorit av Pictures lätt som en plätt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav dewpo » 2021-04-15 23:37

Använder ROON+Tidal idag :| Tycker att det fungerar smidigt! Men funderar på att byta till ROON+Qobus :D
Finns här någon som gjort flytten och kan uttala sig om det är en enkel flytt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige.

Inläggav goat76 » 2021-04-16 08:25

Belker skrev:
goat76 skrev:
pLudio skrev:Inte mycket att diskutera.


Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället. :)

Nu har jag lyssnat. Jan Johansson låter lika, men det förväntade jag ju mig, så det kan ju påverkat min åsikt. Jag trodde inte jag skulle höra skillnad på Cave, men jag tror jag gjorde det ändå. Pianot låter renare och inte så ”ringigt”. Gjorde en lista och shufflade blint. Vet inte om jag skulle sätta det med konfidens på längre serie, dock. I det här fallet finns det ju i alla fall en teoretisk möjlighet att det låter olika, eftersom filerna har olika format (Tidal=16/44, Qobus=24/96). Roon användes för uppspelning.

Slutsats: Tidal har väldigt lite värde för mig sen jag skaffade Qobuz. När de nu lanseras i Norden med mer nordiska artister är det ajöss med Tidal. När nu Spotify går lossless är det ju spiken i kistan. Sen har vi ju MQA att bojkotta också. Sicket rövgäng:
[ YouTube ]


Jag tror att du kommer höra samma skillnad på Jan Johanssons låt som på Nick Cave om du lyssnar riktigt noga, om än lite mindre tydligt. Jag hör samma skillnad på många olika album mellan dessa två tjänster, men som sagt i olika grad beroende på mixens täthet.

Troligtvis är Nick Caves skiva oavsett upplösning från samma mastring då det inte finns några skäl alls att dessa digitala filer är olika, skivan är dessutom såpass ny att det knappast existerar olika upplagor.
Brukar du höra en såpass stor skillnad mellan material i 16/44.1 och 24/96 i normala fall?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-04-16 09:07

Är det inte enklare om du spelar upp låtarna till VB-Audio Hi-Fi Cable, spelar in i t ex Audacity och jämför resultaten i DeltaWave?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-16 09:40

pLudio skrev:Är det inte enklare om du spelar upp låtarna till VB-Audio Hi-Fi Cable, spelar in i t ex Audacity och jämför resultaten i DeltaWave?

Det är ju i princip det jag gjort, men Goat tycker ändå att det låter annorlunda. Vet inte om Linns streamer behandlar data från olika källor olika. Jag använder Roon för uppspelning.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav pLudio » 2021-04-16 09:45

Belker skrev:
pLudio skrev:Är det inte enklare om du spelar upp låtarna till VB-Audio Hi-Fi Cable, spelar in i t ex Audacity och jämför resultaten i DeltaWave?

Det är ju i princip det jag gjort, men Goat tycker ändå att det låter annorlunda. Vet inte om Linns streamer behandlar data från olika källor olika. Jag använder Roon för uppspelning.

Jag tänkte att han skulle få med uppspelningskedjan också, ända fram till DAC, då han påstår att identiskt material låter olika, men det blir ju svårt med Linns streamer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-16 09:52

Jag påstår att materialet inte är identiskt och att det eventuellt skett några förändringar vid konverteringarna hos de båda streamingtjänsterna. Har någon gjort ett null-test för att utesluta hörbara skillnader?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-16 09:58

goat76 skrev:Jag påstår att materialet inte är identiskt och att det eventuellt skett några förändringar vid konverteringarna hos de båda streamingtjänsterna. Har någon gjort ett null-test för att utesluta hörbara skillnader?

DeltaWave är en nulltestapplikation. Den säger noll skillnad.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-16 10:04

goat76 skrev:Jag påstår att materialet inte är identiskt och att det eventuellt skett några förändringar vid konverteringarna hos de båda streamingtjänsterna. Har någon gjort ett null-test för att utesluta hörbara skillnader?

Du har väl en bra AD-omvandlare liggandes? Kan inte du spela in en snutt på analoga utgången och jämföra i DeltaWave? Det kommer inte att bli bitkorrekt, men om du gör fem inspelningar av varje (en minut räcker) och analyserar kors och tvärs, borde man kunna se en tendens om det finns någon.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Lassej » 2021-04-16 16:45

dewpo skrev:Använder ROON+Tidal idag :| Tycker att det fungerar smidigt! Men funderar på att byta till ROON+Qobus :D
Finns här någon som gjort flytten och kan uttala sig om det är en enkel flytt?


Flytten var enkel. Jag, och flera andra, har använt:

https://soundiiz.com/

Funkade jättesmidigt att få över album och spellistor.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-16 17:10

sprudel skrev:Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Sökningen är ju mycket bättre än Tidal. Slog fri..och upp kommer Fritz Reiner, perfekt, där fick jag min favorit av Pictures lätt som en plätt! :)


Nu sa även jag upp mitt abonnemang hos Tidal innan de drar nästa månadsavgift. Ska testa Qobuz det närmaste året (tror jag) då helårs-abonnemanget verkar vara en bra deal, man sparar trots allt 3 månadsavgifter och ett år går fort.
Hoppas nu bara jag blir minst lika nöjd med Qobuz som jag varit med Tidal, annars får jag väl byta tillbaka om ett år eller testa Spotify HIFI. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-16 17:48

Soundliiz hittar inte mina listor/album på Tidal. Prövade även FreeYourMusic, den fungerade heller inte, verkar inte vara gratis.

Sökfunktionen hos Qobuz har jag inte riktig kläm på. Blir väldigt lustiga svar på en del sökningar. Ägnade en del av veckan av att lyssna på Schuberts "Auf dem Wasser zu singen". En sökning på Tidal ger detta resultat under TOPPRESULTAT:

toppresultat.jpg
toppresultat.jpg (122.34 KiB) Visad 2211 gånger


Under ALBUM:

album.jpg
album.jpg (79.13 KiB) Visad 2211 gånger


Under LÅTAR flera hundra träffar, här bara början men det verkar vara träffar på just den musiken:

låtar.jpg
låtar.jpg (271.13 KiB) Visad 2211 gånger


SPELLISTOR kan vi glömma, endast Tidals egna.

Nu över till Qobuz och en sökning på samma fras, så här blir det MAIN ARTIST:

qobuz main artist.jpg
qobuz main artist.jpg (185.15 KiB) Visad 2211 gånger

Eller om man öppnar lite mera:
qobuz main artist 2.jpg
qobuz main artist 2.jpg (685.51 KiB) Visad 2211 gånger


Under COMPOSER:

qobuz composer2.jpg
qobuz composer2.jpg (686.97 KiB) Visad 2211 gånger


Under PERFORMER:

qobuz performer.jpg
qobuz performer.jpg (653.71 KiB) Visad 2211 gånger


Under RELEASE NAME:

qobuz release name2.jpg
qobuz release name2.jpg (413.27 KiB) Visad 2211 gånger


Under LABEL:

qobuz label.jpg
qobuz label.jpg (774.92 KiB) Visad 2211 gånger


Lite skrattretande träffar. Endast under Release Name börjar det likna något. Har ni förslag till hur man får bättre träffar?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-16 18:11

Rent otroligt ifall Qobuz trumfar Tidal i kampen om sämsta sökmotor! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-16 18:12

Qobuz försöker bredda ditt musikintresse :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-16 18:31

Så här långt är jag rätt "lost" med Qobuz sökmotor. Letade efter några favoriter tidigare idag, ett evigt letande. Det är lite olika från gång till gång. Tidal må ha en dålig sökmotor men det har jag på något sätt lärt mig känna nu.

Om man söker på artister och låttitel, hur ska man skriva?

Leonard Bernstein - Symphonic Dances From West Side Story

Symphonic Dances From West Side Story

Bernstein "Symphonic Dances From West Side Story"

eller vad?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-16 18:34

Men vad är det där för skräpig sökfunktionalitet ,så illa kan det väl inte vara? Om så är fallet , vad är det där Qobuz? Någon experimentverkstad?

Grundläggande användarvänlig sökfunktionalitet måste man väl ändå kunna kräva om man pröjsar för ett abonnemang?!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav hifikg » 2021-04-16 18:40

Jag har bara erfarenhet från deras downloadstore o där har det aldrig varit något problem att hitta det jag sökt. Skriver oftast artistens namn eller albumets titel i sökfältet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-16 18:46

Den där gratis testmånaden , var den på något sätt och vis bindande? Så kan jag kolla själv och se om det blir så illa som för RogerGustavsson.

Påpekar igen. När nu Spotify gaskar upp sig så är det ju en inte alltför vild gissning att Tidal hittar på något. Ifall man nu funderar på att lämna Tidal. För övrigt inte så konstigt att Qobuz nu har en gratis testmånad med tanke på Spotifys förändringar. Kamp om kunderna. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-16 18:54

Positivt är att en del album har hela texthäftet med, möjligen mest de klassiska albumen.

Klämde in pink floyd the dark side of the moon i sökrutan. Vilket konstigt sökresultat! Förväntar mig att just originalet finns med längst upp i sökresultaten under någon av flikarna - det gör det verkligen inte! Verkar helt knas.... I Tidal hamnar originalet längst upp vid sökning.

Efter testmånaden drar de pengar från dig.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-16 19:14

Känns ju inte som en slump att Spotify lanserar lossless i Norden nu när Qobuz kommer hit.
Jag behöver dock Qobuz pga Roon-integrationen, men det är ju ett riktigt specialfall som inte genererar några större intäkter. Tror det blir tufft för Qobuz. Som fristående app är Spotify oslagbart. Med Qobuz/Tidal dopat med Roon är det jämnt skägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-16 19:31

sprudel skrev:Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Sökningen är ju mycket bättre än Tidal. Slog fri..och upp kommer Fritz Reiner, perfekt, där fick jag min favorit av Pictures lätt som en plätt! :)



Den sökningen fungerar. Växlar jag till någon av de andra "Search in" kommer helt andra artister upp. För att komma tillbaka till det första sökresultatet verkar det krävas en tom sökruta och att på nytt skriva in söktermen. Tycker du verkligen sökfunktionen är bra?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2021-04-16 21:15

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Sökningen är ju mycket bättre än Tidal. Slog fri..och upp kommer Fritz Reiner, perfekt, där fick jag min favorit av Pictures lätt som en plätt! :)



Den sökningen fungerar. Växlar jag till någon av de andra "Search in" kommer helt andra artister upp. För att komma tillbaka till det första sökresultatet verkar det krävas en tom sökruta och att på nytt skriva in söktermen. Tycker du verkligen sökfunktionen är bra?


Set jag har testat fungerar utmärkt. Använder appen.
Gick igenom mina favoriter från Tidal och städade upp genom att välja om vissa på Qobus och det var klockrent.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-16 21:24

RogerGustavsson skrev:.
Efter testmånaden drar de pengar från dig.


Can I get a free trial period to experience Qobuz streaming?

What's the catch?
No catch! However, we do need your payment information to begin your trial. You will not be charged until the start of your next billing cycle. You can end your trial period at any time by unsubscribing from your Qobuz account. If you unsubscribe at least 24 hours before your billing date you will not be charged for the next month.

https://help.qobuz.com/hc/en-us/article ... streaming-

Verkar vara det vanliga standardavtalet som brukar tillämpas vid testperioder. Aningens luddigt skrivet. Nästa månad , visst men innebär det inget abonnemang överhuvudtaget då efter testperioden, om man avslutar det? Så borde det ju vara, i annat fall är det ju bara en månads rabatt på tex ett helårsabonnemang och därmed , i praktiken, ingen testmånad alls.

Ähä , får väl leta reda på själva avtalstexten och kolla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-16 21:55

Baffel, om du startar testmånaden idag 16/4 så tar du del av den fram till 16/5. Du kan närsomhelst under denna månad säga upp abonnemanget, redan imorgon om du känner för det men du kan ändå fortsätta använda Qobuz ända fram till 16/5. Om du däremot vill fortsätta använda tjänsten så kommer det från och med 16/5 månadsvis dras den avgiften som tjänsten kostar, eller årligen om du valt det alternativet.

Känns det fortfarande oklart? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-16 22:01

Nä, det var precis så jag misstänkte att det skulle vara. Får väl testa då. :)

Edit , en annan aspekt . Automatisk förnyelse av abonnemang lite av ett otyg för en part. Tror det är lite olika från land till land vilka regler som gäller . I vissa länder får sådant inte förekomma , i alla fall inte avtal knutna mellan företag.

I vilket fall, i Sverige:

Sedan 1 mars 2015 finns en ny lag om konsumentskydd vid automatisk förlängning av avtal.

Detta betyder att företaget nu måste, inför förlängningen av avtalet, påminna konsumenten om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp. Påminnelsen ska vara skriftlig och lämnas till konsumenten senast en månad före den tidpunkt då avtalet senast måste sägas upp. Om företaget inte påminner konsumenten ska konsumenten ha rätt att säga upp avtalet omedelbart utan skäl.

Dessa krav om skriftlig påminnelse gäller inte för de tjänster där:

det finns särskilda bestämmelser om förlängning av avtal, eller
användaren efter förlängningen kan säga upp avtalet till upphörande med 3 månaders uppsägningstid.
Näringsidkare bör därför se över sina administrativa rutiner för att säkerställa att lagen efterlevs.


https://www.juridiskvagledning.se/autom ... -av-avtal/

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 17 gäster