Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Rydberg » 2021-05-05 16:23

music4ever skrev:
Rydberg skrev:
music4ever skrev:Verkar som LP försäljningen går bra. Analogue productions nästa UHQR släpp är Miles Davis - Kind of blue, som är baserad på Bernie Grundmans 90-tals gravering från trespårsmastern. Det intressanta är att de kommer släppa 25 000 st(!!) för 100-125$ st! 8O
Och då är detta en skiva som släppts extremt många gånger, även från audiofilbolag (senaste är väl mofi's 45RPM version).
Så det verkar som försäljningen har ökar rejält under covid-19.
kindofblue.jpg

Billigt! De brukar kosta ca 200€ i Europa.


Med frakt och tull och moms kanske? Tror alla nya UHQR har sålt slut direkt på pre-order innan så många säljs nog för dyrare priser nu.

Missade ett det var 33 rpm.

MOFI's motsvarighet (Ultradisc One-Step Pressing) brukar kosta 199€ (ibland 299€)

Bild

https://www.dacapo-records.de/52003-520 ... ionen-ohne
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-05-05 19:48

Just det mofi. :)

Chad berätta nyss att hemsidan krascha när de släppte Kind of blue och de har redan på drygt ett dygn sålt första batchen på 6000 st. Inte illa för en 100$ skiva.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2021-05-05 22:05

Undrar hur många som tänker spela sina ex :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav matssvensson » 2021-05-06 01:15

music4ever skrev:Måste erkänna att jag blir sugen.
[ YouTube ]

Order placerad. Ska bli kul att jämföra mot original och mitt Classic ex. KoB är en sån fantastisk skiva att jag luftar dem regelbundet.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-05-06 02:06

Mats, hur mycket fick du betala i frakt? Har läst frakten är dyr så känns som jag behöver beställa flera skivor samtidigt för få ner fraktkostnaden per album.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav matssvensson » 2021-05-06 09:32

Ehh, $58. Så det blir en kostsam skiva som man redan har hört :oops:. Och så kan man åka på moms och tull också. Det blir säkert mer kosnadseffektivt att be Bengt på Vinylbutiken beställa hem den, men jag ”slant” med fingret när jag var inne på Acoustic Sounds :).

Jag kunde bara inte motstå frestelsen, för min UHQR av Axis Bold As Love är en sån makalöst häftig upplevelse.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-05-06 23:37

Och de går inte ner i pris när de säljs slut.
Jag ska beställa fler skivor så det blir bättre med frakten.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-05-09 01:56

Jag får nog snart bestämma mig om jag ska ha den, har redan sålt 16 000 ex på mindre än en vecka! 8O

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-08-28 01:43

En gammal nyhet (juni) som jag såg först nu. Taylor Swift imponerar.
Hennes album Evermore som släppts på streaming 2020 men som först kom på LP 2021, slog rekordet för flest sålda LPs under en vecka, 102,000 st. 8O
This week, Evermore sold 102,000 vinyl copies, and calling that sum just a new record would be doing the musician and her fan base a disservice. Swift doesn’t just rewrite history with her impressive sales frame, she completely decimates the previous record holder, which nobody has been able to beat for years.

Before this frame, the title that sold the most copies on vinyl in a single week since tracking properly began in 1991 was Jack White’s Lazaretto. That record once upped the previous best showing by selling 40,000 copies in one frame. Swift more than doubles that showing, beating the rocker’s record two and a half times over.


https://www.forbes.com/sites/hughmcintyre/2021/06/07/taylor-swifts-evermore-is-the-first-album-to-sell-100000-vinyl-copies-in-one-week-in-us-history/?sh=2837a1ec2a22

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-09-28 01:28

Och där kom det (i juli).
Första 6 månaderna 2021 har LP försäljningen ökat med 108% mot samma period 2020 i USA enligt Billboard.
"For the first time at the midyear point in MRC Data’s history (since 1991), vinyl album sales outpace CD album sales — with vinyl album volume at 19.2 million versus CD album volume at 18.9 million"

https://static.billboard.com/files/2021/07/MRCData_MIDYEAR_2021_US_FINAL-1626122960.pdf

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2021-09-28 01:39

Ja nu när alla streamar cd-kvalitet lär cd-försäljningen inte vända uppåt på länge.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2021-09-28 02:34

hifikg skrev:Ja nu när alla streamar cd-kvalitet lär cd-försäljningen inte vända uppåt på länge.


Det roliga är att även CD försäljningen hade ökat, lite. Tror det var 2,2%.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2021-09-28 08:22

music4ever skrev:
hifikg skrev:Ja nu när alla streamar cd-kvalitet lär cd-försäljningen inte vända uppåt på länge.


Det roliga är att även CD försäljningen hade ökat, lite. Tror det var 2,2%.


Jo, men streaming (för alla) i den kvaliteten har inte funnits så länge än. Kul vore om den förbättrade kvaliteten på streaming innebär ett större intresse för musik och ljudkvalitet, då kanske fler köper sin musik trots att den är nästan gratis.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Kronkan » 2021-09-28 08:50

Äntligen har jag ordning på min skivspelare och röranläggning. Det låter mycket bra.

Jag håller dock på att rensa bland skivorna på grund av en kommande flytt.

”Kind of Blue” nämns i tråden. En fantastisk skiva som jag också har, fast kanske inte i den absolut bästa överföringen. Möjligt att det är så.

Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav PekkaJohansson » 2021-09-28 09:33

Kronkan skrev:Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.


"Kind of blue", som för övrigt avhandlas i en egen tråd, har som mycket annat utsatts för mer eller mindre processering genom åren. Det finns en på begagnatmarknaden mycket kostsam tidig japansk utgåva (1983) som skulle kunna vara relativt oanfrätt. Generellt om utgivningar på cd kan sägas att det vimlar av goda utgivningar, inte minst av just jazz, från 1980-talet som överglänser motsvarande tidigare vinylutgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Almen » 2021-09-28 09:52

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.


"Kind of blue", som för övrigt avhandlas i en egen tråd, har som mycket annat utsatts för mer eller mindre processering genom åren. Det finns en på begagnatmarknaden mycket kostsam tidig japansk utgåva (1983) som skulle kunna vara relativt oanfrätt.

Den har nog dock fortfarande fel hastighet på motsvarande sidan 1.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Kronkan » 2021-09-28 10:19

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.


"Kind of blue", som för övrigt avhandlas i en egen tråd, har som mycket annat utsatts för mer eller mindre processering genom åren. Det finns en på begagnatmarknaden mycket kostsam tidig japansk utgåva (1983) som skulle kunna vara relativt oanfrätt. Generellt om utgivningar på cd kan sägas att det vimlar av goda utgivningar, inte minst av just jazz, från 1980-talet som överglänser motsvarande tidigare vinylutgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka


Det är väl så att jazz inte är speciellt drabbad. Jag skrev mainstream. Alltså redan på 50-talet gjordes det en del goda inspelningar av dåtidens musik bl a jazz.

Vad har hänt sedan dess egentligen. Är allt ännu bättre? Är alla utgåvor via cd bra, nytt som nyutgåvor.

Jag är ju inte hjälp av att behöva leta efter speciella utgåvor. En del gör det medans jag aldrig gör så. Jag samlar musiker och band jag gillar och är intresserad av, typ Monica Zetterlund, Kraftwerk, Jan Johansson plus 100 teman till. Ibland kan det vara skivor från ett skivbolag typ Blue Note. Även pop finns typ engelskt 60 tal. Även Elvis vilket möjligtvis där finns en av de äldsta lo-skivor jag äger. Jag har till och med dansband, lite julskivor speciellt de band och artister jag har intresse i.

Jag har ingen avsikt heller att bli komplett. Jag måste nu ta ner samlingen något. Vilket jag gör nu. :(

Men sådant här tema kommer jag ju behålla.

Senast redigerad av Kronkan 2021-09-28 11:12, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2021-09-28 10:25

Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.

Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav distad » 2021-09-28 21:39

goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.

Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning. :)

Jag har inte spelat en LP sedan 1989 då jag sålde allt och gick över till CD. Och det kommer komma en dag när man kör streaming.. Men suget efter det är inte lika starkt som det var efter CD när det formatet kom. Men att sitta i en mycket bekväm stol hos hifikg och bara få allt uppspelat som man vill höra på nolltid var bekvämt... 8) Det får man erkänna. :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Bill50x » 2021-09-28 21:53

goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.

Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning. :)

Det ÄR ett genuint format med vinyl. Vad man sen tycker om vinyl är en annan sak. Men själva proceduren med avspelningen är ju en stor skillnad mot strömmande musik, lite mindre så med att spela CD. Själva hanteringen skapar ju en viss förväntan och man kan inte klicka bort den efter 10 sekunder. Så man tar det lugnt och lyssnar vidare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2021-09-29 08:22

FBK skrev:
goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.

Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning. :)

Jag har inte spelat en LP sedan 1989 då jag sålde allt och gick över till CD. Och det kommer komma en dag när man kör streaming.. Men suget efter det är inte lika starkt som det var efter CD när det formatet kom. Men att sitta i en mycket bekväm stol hos hifikg och bara få allt uppspelat som man vill höra på nolltid var bekvämt... 8) Det får man erkänna. :oops:


Själv kör jag endast streaming, dels egna lagrade filer samt Qobuz. CD tillför ingenting för min del, så om det någonsin blir något fysiskt format igen så blir det isåfall vinyl vilket jag ser en viss tjusning med.

Trots att jag kör med streaming lyssnar jag fortfarande ofta på hela album åt gången. :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav nuffe » 2021-09-29 15:03

Tragiskt att ett tekniskt underlägset medium, vinyl, fortfarande köps o marknadsförs.
Om man vill ha ett fysiskt medium, å det vill jag, är CDn överlägsen!

Strömningen är bra för att hitta okänd musik.

Henrik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2021-09-29 16:14

nuffe skrev:...Strömningen är bra för att hitta okänd musik.


Så såg jag det också ända till streaming blev lika med cd-kvalitet eller bättre. Jag har köpt massor av skivor sedan dess, men jag börjar inse att nästa skiva kan vara den sista.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Harryup » 2021-09-29 18:15

Personligen så ser att jag en digital fil är samma fil oavsett var den ligger, så varför köra en mekaniskt styrd avläsning av en fysiskt skört medie när man istället kan stream den. Sen kommer man inte klara sig med en streamingservice om man vill ha samma "skivsamling" hela tiden. Men so what, idag så skulle det kanske bli 300:- i månaden för 2 olika leverantörer och det är ju bara som 1,5 vanlig fullpris-cd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2021-09-29 19:16

Prismässigt känns det nästan som att stjäla från artisterna. Å andra sidan tjackar jag "udda" vax från bandcamp mfl ställen där (jag tror att) pengarna går till upphovspersonerna i högre utsträckning än när jag köper ett vax som gått via Sony.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav MacBruce » 2021-09-29 19:18

För mig har "stenkakor" tillfälligtvis gått om vinyl, sedan jag i en massa ärvda jazz-stenkakor från en morbror bl.a upptäckte originalet av "Dutch Swing College Blues, with Dutch Swing College Band and Sidney Bechet". Har sedan tidigare en "samlings-LP" (över Sidney Bechet) på vinyl med samma låt. Tyvärr är den senare försedd med en sådan mängd artificiella ekon, att den är olyssningsbar. Morbrodern, under sin aktiva tid en råbarkad kriminalare, har tydligen varit mycket ömsint när det gäller hantering av stenkakorna: det är ytterst sällan som jag kan upptäcka ett endaste "rasp" eller "sprak" på hans stenkakor...

Undrar om det är tillåtet att lägga upp några "megabajs" (för att citera styrelseordföranden i mitt förra företag) av stenkakekopior på forummedlemmens ftp-utrymme? Så småningom avser jag att dedikera någon av mina Mac-maskiner till sådant, men det kan ta lite tid. (Hade tidigare en sådan server, konfigurerad som terminalserver för betrodda medlemmar av fufug (Flex & UniFlex User Group, (otroligt nog är "hemsidan" fortfarande intakt http://www.flexusergroup.com/flexusergroup/default.htm )), så att de via den kunde ansluta till en maskin med FLEX/UniFLEX OS). Det verkade faktiskt som om jag var den ende på hela "klotet", som hade en fungerande UniFLEX-maskin i original...)

Har tidigare påpekat, hurusom stenkakor ofta förmedlar en "naturlig rumsinformation" som ofta(st) saknas i processade vinylkopior. Har varit tvungen att påpeka det i tidigare sammanhang i detta forum: stereo-information finns naturligtvis inte i monoinspelningar, men — "o-processad" rumsinformation är någonting annat: rummet självt informerar avståndet mellan instrument och mikrofon. Det känns mera "naturligt" så.
Senast redigerad av MacBruce 2021-09-29 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Kronkan » 2021-09-29 19:28

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.

Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning. :)

Det ÄR ett genuint format med vinyl. Vad man sen tycker om vinyl är en annan sak. Men själva proceduren med avspelningen är ju en stor skillnad mot strömmande musik, lite mindre så med att spela CD. Själva hanteringen skapar ju en viss förväntan och man kan inte klicka bort den efter 10 sekunder. Så man tar det lugnt och lyssnar vidare.

/ B


Nu sätter jag på E.S.T . Det låter bra. Jag är dock inte alltid nöjd. Vet dock inte om det är inspelningen eller om jag äger problemet.

När jag lyssnar är det ju oftast aktivt. Sedan kan jag djupt föredra tystnaden. I all del så kallade utveckling gick ju lp-formatet sönder. Det finns ju sådana skivor som bidragit till förändringar på gott och ont.

Min skivtvätt gått sönder. Så kommer väl bli en ny sådan innan flytten så jag kan leva komplett. Vissa spelat golf jag spelar skivor då och då.

Visst kan man förenkla livet och inte äga utrymmeskrävande skivor dock med vackra konvolut och istället strömma enkelt och billigt.

Nu måste jag resa mig och vända skivan.

Låter förvånansvärt bra.
Senast redigerad av Kronkan 2021-09-29 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Kronkan » 2021-09-29 19:37

MacBruce skrev:För mig har "stenkakor" tillfälligtvis gått om vinyl, sedan jag i en massa ärvda jazz-stenkakor från en morbror bl.a upptäckte originalet av "Dutch Swing College Blues, with Dutch Swing College Band and Sidney Bechet". Har sedan tidigare en "samlings-LP" (över Sidney Bechet) på vinyl med samma låt. Tyvärr är den senare försedd med en sådan mängd artificiella ekon, att den är olyssningsbar. Morbrodern, under sin aktiva tid en råbarkad kriminalare, har tydligen varit mycket ömsint när det gäller hantering av stenkakorna: det är ytterst sällan som jag kan upptäcka ett endaste "rasp" eller "sprak" på hans stenkakor...

Undrar om det är tillåtet att lägga upp några "megabajs" (för att citera styrelseordföranden i mitt förra företag) av stenkakekopior på forummedlemmens ftp-utrymme? Så småningom avser jag att dedikera någon av mina Mac-maskiner till sådant, men det kan ta lite tid. (Hade tidigare en sådan server, konfigurerad som terminalserver för betrodda medlemmar av fufug (Flex & UniFlex User Group, (otroligt nog är "hemsidan" fortfarande intakt http://www.flexusergroup.com/flexusergroup/default.htm )), så att de via den kunde ansluta till en maskin med FLEX/UniFLEX OS). Det verkade faktiskt som om jag var den ende på hela "klotet", som hade en fungerande UniFLEX-maskin i original...

Har tidigare påpekat, hurusom stenkakor ofta förmedlar en "naturlig rumsinformation" som ofta(st) saknas i processade vinylkopior. Har varit tvungen att påpeka det i tidigare sammanhang i detta forum: stereo-information finns naturligtvis inte i monoinspelningar, men — "o-processad" rumsinformation är någonting annat: rummet självt informerar avståndet mellan instrument och mikrofon. Det känns mera "naturligt" så.



lennartj spelar också stenkakor och lyssnat på någon sådantuppspelat av honom. Förvånansvärt lyssningsbart.

Det här med mono och stereo är intressant. Jag har lite monoskivor. Jag har tidigare skrivit om detta men kanske inte fått medhåll.

Om man spelar upp mono över två högtalare så hör åtminstone jag rumsinformationen bättre. Den finns ju där. Man var ju förr noggrann med att spela in i rum med god akustik. Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2021-09-29 19:42

Kronkan skrev:...Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.


Har ni slutat med det? Jag har Stacey Kent på besök i afton, hoppas hon gillar lokalen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Kronkan » 2021-09-29 19:56

hifikg skrev:
Kronkan skrev:...Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.


Har ni slutat med det? Jag har Stacey Kent på besök i afton, hoppas hon gillar lokalen!


Nej, jag har ju en körsjungande popsnöre mycket närvarande. Hon går runt med lurar och sjunger.

Varför presenterar du inte artisten med liten video?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster