Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Tangband » 2021-05-07 16:10


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav goat76 » 2021-05-07 16:25

Frågetecken. :)

Laga länken, den går till en hel forumdel istället för en specifik tråd verkar det som.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav darkg » 2021-05-07 17:21

Den kommande produkten Källa har en egen liten forumavdelning, länken är nog korrekt. Ganska sparsamt med information.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Tangband » 2021-05-07 18:45

https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... =13&t=5570

” Control point musicality, from best to worst (list will be continually updated):

MacBook Pro 16" i9 connected with cable
iPhone 11

iPhone 12 Pro Max
iPhone 6+
iPhone 8+
MacBook Pro 16" i9 using WiFi
Mac Mini 2015 using WiFi
iPad Pro 11"

iPad mini 5
iPad Pro 10.5"
iPhone 12 mini
iPhone 6S

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Tangband » 2021-05-07 18:49

darkg skrev:Den kommande produkten Källa har en egen liten forumavdelning, länken är nog korrekt. Ganska sparsamt med information.


Ja, men ganska mycket att läsa om om man vill det . AirPlay verkar ge extremt bra ljudåtergivning om volymfunktionen tas bort i mjukvaran.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-07 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Almen » 2021-05-07 18:49

Sammansättningen "ny revolutionerande teknik" och "Lejonklou" får väl de flesta att dra öronen åt sig en smula. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Tangband » 2021-05-07 18:52

Almen skrev:Sammansättningen "ny revolutionerande teknik" och "Lejonklou" får väl de flesta att dra öronen åt sig en smula. :)


Det var jag som skrev revolutionerande , inte Lejonklou .
Som alltid bör man kanske ta allt med en nypa salt. Men det är intressant läsning tycker jag .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav hifikg » 2021-05-07 18:53

Tangband skrev:https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=5570

” Control point musicality, from best to worst (list will be continually updated):

MacBook Pro 16" i9 connected with cable
iPhone 11

iPhone 12 Pro Max
iPhone 6+
iPhone 8+
MacBook Pro 16" i9 using WiFi
Mac Mini 2015 using WiFi
iPad Pro 11"

iPad mini 5
iPad Pro 10.5"
iPhone 12 mini
iPhone 6S



"The control points that are currently supported are Apple devices. We have attempted to add Android devices, but haven't managed to get the musical quality to satisfactory levels."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Belker » 2021-05-07 19:00

Tangband skrev:https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=5570

Control point musicality, from best to worst (list will be continually updated):

MacBook Pro 16" i9 connected with cable
iPhone 11

iPhone 12 Pro Max
iPhone 6+
iPhone 8+
MacBook Pro 16" i9 using WiFi
Mac Mini 2015 using WiFi
iPad Pro 11"

iPad mini 5
iPad Pro 10.5"
iPhone 12 mini
iPhone 6S


Ååååkej.... :roll:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav goat76 » 2021-05-07 19:03

darkg skrev:Den kommande produkten Källa har en egen liten forumavdelning, länken är nog korrekt. Ganska sparsamt med information.


Okej, då missförstod jag det hela en smula. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav hcl » 2021-05-07 19:25

Klick-bait rubrik :)

Möjligen intressant? Man kan hitta en del värdefull information på Lejonklous-forum, men dessvärre även en hel del nonsens, på många plan. Man får ta det för vad det är. Jag tycker dom i varje fall har en bra grundinställning i det att deras utgångspunkt är musikupplevelsen och med tanke på Lenklous begränsade resurser så får man ändå säga att han gjort ganska bra ifrån sig. Jag borde kanske också då tillägga att jag inte hört hans senaste extremdyra alster, men de tidigare topp-produkterna tyckte jag ändå har sina förtjänster om än kanske inte riktigt så fantastiska som man gör gällande på forumet. Kanske inget annat att vänta med tanke på att det är forumet med stort L.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav matssvensson » 2021-05-08 08:58

Tangband skrev:Utropstecken eller frågetecken ?

https://www.lejonklou.com/forum/viewfor ... 941fbf1cc1

Vad är du ute efter med den här tråden här på Faktiskt? Vad jag vet hänger inte Fredrik här speciellt ofta. Om du funderar över något föreslår jag att du frågar direkt i forumet du länkar till. Som jag upplever det delar Fredrik gärna öppenhjärtigt med sig av sina tankar och erfarenheter där, och han borde väl vara den som vet mest om produkten han utvecklar själv.

Jag har själv aldrig hört några av hans produkter, men de verkar i alla fall vara uppskattade av dem som hänger på hans forum. Ungefär som Ino och Sybarite audio här på Faktiskt.

För mig har Lejonklous produkter varit alltför begränsade i någon egenskap för att passa mina behov. Så verkar även Källa bli. Det räcker inte med bara strömningstjänster för mig. Jag vill kunna spela mina egna filer också och ha full koll på vad jag lyssnar på. Och det med en användarvänlig kontrollpunkt som inte kräver en doktorshatt i IT-teknik, samt fungerar 24/7 och har en bekräftad supportförmåga att hantera oannonserade förändringar från de stora drakarna.

Det jag läst och tolkat hittills om Källa verkar inte kunna uppfylla min kravbild. Sen tycker jag angreppssättet verkar intressant - att försöka skapa en nätverksspelare med minimalt med inverkan från digital kontrollkommunikation, för att försöka styra undan utmaningarna med digitalt störskräp i närheten av känslig analog elektronik.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Baffel » 2021-05-08 09:01

I vilket fall, OT. Hur går det med Spotify och deras utrullande av:

Spotify HiFi will deliver music in CD-quality, lossless audio format to your device and Spotify Connect-enabled speakers, which means fans will be able to experience more depth and clarity while enjoying their favorite tracks.

https://newsroom.spotify.com/2021-02-22 ... tify-hifi/

Någon som hört något mer om när det kommer? I år sa Spotify men inget datum spikat. Vad jag kan se. Misstänker att Spotify rullar ut det i omgångar , till olika länder, i olika takt. Eller inte. Vi får väl se. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav hcl » 2021-05-08 18:38

matssvensson skrev:...
För mig har Lejonklous produkter varit alltför begränsade i någon egenskap för att passa mina behov. Så verkar även Källa bli. Det räcker inte med bara strömningstjänster för mig. Jag vill kunna spela mina egna filer också och ha full koll på vad jag lyssnar på.
...

Här håller jag fullständigt med. Dels finns inte allt på streamingtjänsterna och dels är vissa utgåvor helt värdelösa jämfört med originalutgåvorna. Omvändningen tycks i.o.f.s. också finnas så man kan inte veta hur det ligger till i ett specifikt fall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Källa - ny revolutionerande teknik för Spotify

Inläggav Conan » 2021-05-08 22:56

Baffel skrev:I vilket fall, OT. Hur går det med Spotify och deras utrullande av:

Spotify HiFi will deliver music in CD-quality, lossless audio format to your device and Spotify Connect-enabled speakers, which means fans will be able to experience more depth and clarity while enjoying their favorite tracks.

https://newsroom.spotify.com/2021-02-22 ... tify-hifi/

Någon som hört något mer om när det kommer? I år sa Spotify men inget datum spikat. Vad jag kan se. Misstänker att Spotify rullar ut det i omgångar , till olika länder, i olika takt. Eller inte. Vi får väl se. :)


Jag väntar på uppgraderingen från Netflix 4k/Atmos i ett snålkodat format till Netflix VidFi i lossless DVD-kvalitet med 5.1-ljud. När kommer det..? 8)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], coab, Google [Bot] och 6 gäster