Ljudet i SR P2:s sändningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Ljudet i SR P2:s sändningar

Inläggav Almen » 2020-09-27 15:35

jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.

Håller med om allt!

Japp, det är det jag pratade om tidigare, och som en dåvarande teknisk chef på P2 höll med om.

De som inte har den problematiken är ju bara att gratulera.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 19:30

RJohan skrev:Hur f*n väljer man upplösning i webbläsaren i en PC?

Öppna upp med pilen i spelkontrollen längst ner på sidan så kan du välja mellan reducerad eller automagisk kvalitet. Det var 48 resp 192 kbit om jag nu minns rätt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 20:12

Almen skrev:
jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.

Håller med om allt!

Japp, det är det jag pratade om tidigare, och som en dåvarande teknisk chef på P2 höll med om.

Det var ditt inlägg som fick mig att lyssna mer noga på mellanpratet och på skillnaden mellan musik och mellanprat. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-09-28 08:11

jonasp skrev:
Almen skrev:
jonasp skrev:
Håller med om allt!

Det var ditt inlägg som fick mig att lyssna mer noga på mellanpratet och på skillnaden mellan musik och mellanprat. :)

Förlåt. :( Evas äpple, Prometeus eld, Pandoras ask, etc., etc....
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-28 08:39

jonasp skrev:
RJohan skrev:Hur f*n väljer man upplösning i webbläsaren i en PC?

Öppna upp med pilen i spelkontrollen längst ner på sidan så kan du välja mellan reducerad eller automagisk kvalitet. Det var 48 resp 192 kbit om jag nu minns rätt.

Aha! Den konstiga takformade saken!!! Min stod på mellan.

Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-05-18 17:18

Kralle skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5370227
kan man läsa
[i]"Utgångspunkten, bestämd av radions chefstekniker efter att ha gjort stora lyssnarundersökningar, är att topparna på talet ska ligga 6 dB lägre än topparna på musiken. Det här gäller för samtliga program i P2 under den här tiden på dygnet. 6 dB är två hörbara steg. Min röst ska alltså ligga lägre än musiken..

Om det är så att en "cheftekniker" , som det verkar här, lever i myten om att 3 dB är minsta hörbara förändring,
så är det rätt illa, kan jag tycka.

Eller som när nu P1:s kanal-id är en röst som tryckts ihop till läspning. "Färjef Radio" , så blir man fundersam...

När det gäller nivåförhållande mellan tal och musik i P2, så är det ett evigt dilemma.
Är det musiken eller talet som bör prioriteras?
Är det viktigt att den som bara har radion som akvarium i bakgrunden hör talet, eller ska man satsa på att de som LYSSNAR på musiken,
slipper hoppa högt varje gång någon kommer in och pratar?
En evig trätofråga, där variant ett här oftast går segrande ur striden.

Generellt så har även P2 en ökande grad av röstkomprimering/Eq under senare tidsperiod.
Själv är jag väldigt tveksam till den utvecklingen. Det gör också att man liksom tvingas åt det
hållet när man gör sina program så det inte skiljer sig för mycket från övrigt i kanalen. Även om man helst vill låta bli.
Det blir en slags kompromiss.

Det man levererar blir också automatiskt dynamikbearbetat i minst ett steg - lite olika beroende på fm-sändning eller "efterlyssning".
Som jag förstår det så går i princip allt material som inte fm-sänds, igenom en Cadenza-kompressor-simulering före distribution. Alltså i datamaskin...
Så, som producent har man inte kontroll över hela kedjan.

Min kompromiss när det gäller "löpande" produktion, inte specialgrejer, är så här:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1718766

Det vore mycket intressant att få veta litet vad ni tycker. Här vet jag ju hur rösterna låter i verkliga verkligheten,
och exakt vad JAG har gjort med dem - och skillnaden före och efter den häringa automatiska kompressionen.
Här finns ju också en direkt jämförelse mellan P2:s interninspelade "jingelröst" som ligger först, och efterföljande programledarprat.
Rösterna här är inspelade "hemma hos" i ett vanligt bostadsrum, vilket också förstås ger lite annorlunda karaktär.
Synpunkter är mycket välkomna.

Tyvärr, eftersom det är podd, så kommer det farande som Mp3 128 kb/s. (i bästa fall...)

/ Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-18 18:46

Dom flesta digitala volymkontroller till bättre apparater stegar 0.5 db. Enklare apparater kan stega 1dB. I båda fallen kan man höra ljudnivåförändringen för ett steg!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-05-19 13:48

Ogjort skrev:Min kompromiss när det gäller "löpande" produktion, inte specialgrejer, är så här:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1718766

Det vore mycket intressant att få veta litet vad ni tycker. Här vet jag ju hur rösterna låter i verkliga verkligheten,
och exakt vad JAG har gjort med dem - och skillnaden före och efter den häringa automatiska kompressionen.
Här finns ju också en direkt jämförelse mellan P2:s interninspelade "jingelröst" som ligger först, och efterföljande programledarprat.
Rösterna här är inspelade "hemma hos" i ett vanligt bostadsrum, vilket också förstås ger lite annorlunda karaktär.
Synpunkter är mycket välkomna.

Låter bra! Och jättebra program!

Men visst hör man en viss kompression på Camillas och Carls röster, och även lite vassa s-ljud.

Bild

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-05-19 23:13

Almen skrev:
Men visst hör man en viss kompression på Camillas och Carls röster, och även lite vassa s-ljud.

Tack för örat.
Camilla har i verkliga verkligheten en del nästan visslande s-ljud. Ibland inte...
Sådant funderar jag förstås över. Ska jag försöka pilla bort dem eller inte?
(ibland om det är FÖR kraftigt och rikligt, gör jag lite åt dem)
Men, som sagt - hon låter ju så.

Kompressor i egentlig mening - används inte i produktionen, utan ramlar dit i SR:s automatiska process.
Men jag kör en topplimiter på hela paketet för att lindra redigeringstiden. Men den peakreducerar i stort sett bara Camilla,
eftersom hon är påtagligt mer "dynamisk" i talet än Carl. Mikrofoner är LineAudio CM4.

/Anders O.

(tilläggas kan att puffskärmarna på bilden numera är utbytta mot "Mikrofonens" Håkan P110, och jag upplever en skillnad (kanske önsketänkande),
men jag tycker ljudet "öppnar" sig lite, eller hur jag nu ska beskriva det? Avfiltas?) :roll:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Föregående

Återgå till Generellt om hifi