The Distortion of Sound

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

The Distortion of Sound

Inläggav Baffel » 2021-06-09 12:48

Denna kollade jag på igår kväll. Kanske inte så mycket nytt, sett ur en tekniskt perspektiv, i den, för detta forums medlemmar. Vad som sägs i dokumentären känner ni i mångt och mycket till men att höra från artister som uttalar sig är intressant. :) Har några år på nacken men har det blivit bättre sedan 2014? Många av forumisterna har säkert redan sett denna. Om inte så kolla gärna på den.

The Distortion of Sound is a 2014 advertisement for Harman produced by Vice Media.[1][2] The advertisement presents itself as a documentary on the decline of sound quality in music distributed with lossy compression algorithms. The ad features paid interviews with vocalists, guitarists, producers, writers, rappers, film composers, mixing engineers, mixers, music journalists, acoustic researchers, loudspeaker engineers and chief engineers—including such artists as Mike Shinoda of Linkin Park, Slash, Quincy Jones, Snoop Dogg and Steve Aoki.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Distortion_of_Sound

shot_2021-06-09_12-43-09.png
shot_2021-06-09_12-43-09.png (124.05 KiB) Visad 1196 gånger

Edit. Detta är väl dock positivt. Kallas visst för: hi-res music war.

viewtopic.php?f=9&t=72085

Användarvisningsbild
goat76

Re: The Distortion of Sound

Inläggav goat76 » 2021-06-09 17:44

Jag såg precis videon, den är aningen passe. :)

Den handlar egentligen bara om format-komprimerad musik som mp3 och liknande, detta kan vi nog konstatera att vi nästan helt passerat nu när alla de större plattformarna alla går över till minst CD-kvalitet. Det är väl snart bara musiken som ligger på Youtube som har skiftande kvalitet när det kommer till format-kompression.

Det stora vi hoppas på ska ske framöver är väl att normaliseringarna hos plattformarna ska få genomslag så att den nivåhöjande kompressionen/limiteringen börjar avvecklas, tyvärr verkar det gå segt på den fronten och branschen verkar i stort inte förstått det där än.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-09 18:01

Japp det var mest om mp3. Dokumentären får väl kanske mest ses som nutida hifi-historik.

Man får väl ändå se det som något positivt. Från 2014 till nu som du nämner nu när alla de större plattformarna alla går över till minst CD-kvalitet. . Där vann det bättre ljudet. Nästa slag om nivåhöjande kompressionen/limiteringen? Eller är det för smalt audiofilt?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-09 18:14

Baffel skrev:Japp det var mest om mp3. Dokumentären får väl kanske mest ses som nutida hifi-historik.

Man får väl ändå se det som något positivt. Från 2014 till nu som du nämner nu när alla de större plattformarna alla går över till minst CD-kvalitet. . Där vann det bättre ljudet. Nästa slag om nivåhöjande kompressionen/limiteringen? Eller är det för smalt audiofilt?

Om målet med normaliseringen endast var audiofilt hade det nog aldrig sett ljuset. :)

Införandet av normalisering har nog som främsta mål varit att få musiken att låta jämnstarkt i hörlurarna så att folk inte blir irriterade när en låt spelar för starkt eller för svagt motför alla andra låtar, men för oss ljudnördar kan det förhoppningsvis vara en "trojansk häst" till att musikproduktionerna blir bättre, att producenterna av musik inser att det inte längre är lika lönt att dynamik-komprimera musiken då det inte längre finns någon nivå-vinst att hämta.

Vi får vänta och se...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-10 08:45

Baffel skrev:Vad som sägs i dokumentären känner ni i mångt och mycket till men att höra från artister som uttalar sig är intressant.

The Distortion of Sound skrev:...the decline of sound quality in music distributed with lossy compression algorithms.

Och som vi också känner till har "lossy compression algorithms" ingenting med den försämrade ljudkvaliteten att göra. Som engelsmännen säger "Setting up a red herring" och "Flogging a dead horse" - ett fult försök av branschen att blanda bort korten.
Senast redigerad av Almen 2021-06-10 10:34, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-06-10 10:30

Almen skrev:Och som vi också känner till har "lossy compression algorithms" ingenting med den försämrade ljudkvaliteten att göra. Som engelsmännen säger "Setting up a red herring" och "Flogging a dead horse" - ett fult försök av musikbranschen att blanda bort korten.

Jag tycker det är lika märkligt varje gång jag stöter på en "audiofil" som ondgör sig över den dåliga ljudkvalitén på cd jämfört med Hi-res-material (för att inte tala om olyssningsbara streamingtjänster typ Spotify) men som samtidigt inte alls reflekterar över vad loudness-war har ställt till med. Å andra sidan är det samma snubbar som köper en elsladd för 20 papp och lyriskt beskriver hur ljudbilden verkligen öppnade upp och hur hunden började stampa takten ute i garaget.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-10 10:51

MichaelG skrev:
Almen skrev:Och som vi också känner till har "lossy compression algorithms" ingenting med den försämrade ljudkvaliteten att göra. Som engelsmännen säger "Setting up a red herring" och "Flogging a dead horse" - ett fult försök av musikbranschen att blanda bort korten.

Jag tycker det är lika märkligt varje gång jag stöter på en "audiofil" som ondgör sig över den dåliga ljudkvalitén på cd jämfört med Hi-res-material (för att inte tala om olyssningsbara streamingtjänster typ Spotify) men som samtidigt inte alls reflekterar över vad loudness-war har ställt till med. Å andra sidan är det samma snubbar som köper en elsladd för 20 papp och lyriskt beskriver hur ljudbilden verkligen öppnade upp och hur hunden började stampa takten ute i garaget.

Videon handlar specifikt om format-komprimering och är därmed det ämne som diskuteras, vi kan knappast utifrån det dra några slutsatser vad just dessa personer tycker om nivåhöjande komprimering/limitering, den frågan ställs inte i just denna video.

Är det verkligen en och samma audiofil som sagt alla de där sakerna till dig, eller är det månne flera olika personer du kategoriserat till en person? :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-06-10 11:10

goat76 skrev:Är det verkligen en och samma audiofil som sagt alla de där sakerna till dig, eller är det månne flera olika personer du kategoriserat till en person? :)

Det är flera olika personer som i princip gett uttryck för samma sak; problemet med ljudkvaliteten ligger främst i CD-skivans och flertalet streamingtjänsters låga upplösning vs Hi-res. Deras fokus på detta "problem" är mycket större än på effekterna av loudness-war. Flera av dem tillskriver dessutom dyra ström-sladdar (i andra fall dyra HDMI-kablar, dyra säkringar, etc) magiska egenskaper. Du är ju bara att gratulera om du sluppit dessa personer.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-10 11:52

MichaelG skrev:
goat76 skrev:Är det verkligen en och samma audiofil som sagt alla de där sakerna till dig, eller är det månne flera olika personer du kategoriserat till en person? :)

Det är flera olika personer som i princip gett uttryck för samma sak; problemet med ljudkvaliteten ligger främst i CD-skivans och flertalet streamingtjänsters låga upplösning vs Hi-res. Deras fokus på detta "problem" är mycket större än på effekterna av loudness-war. Flera av dem tillskriver dessutom dyra ström-sladdar (i andra fall dyra HDMI-kablar, dyra säkringar, etc) magiska egenskaper. Du är ju bara att gratulera om du sluppit dessa personer.

Tack! :)

Jag har inte några ljudintresserade i min bekantskapskrets så det är bara här på Faktiskt jag diskuterar ljud. De flesta här verkar vara rätt medvetna om loudness war.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-06-10 13:13

goat76 skrev:Jag har inte några ljudintresserade i min bekantskapskrets så det är bara här på Faktiskt jag diskuterar ljud. De flesta här verkar vara rätt medvetna om loudness war.

:) Då ska du vara kvar här i Faktiskts lugna och trygga vatten (även om för all del vågorna kan gå rätt höga här också). "Out there" kan det "get real mean" emellanåt. Då jag bor i göteborgstrakten, finns det ett ganska hyfsat utbud av HiFi-handlare i närområdet. Förr (fram till Coronan) roade jag mig ibland med att besöka olika handlare för att kolla läget och följa utvecklingen. Ibland var dessa besök bra och givande, men ibland kunde jag mötas av så mycket dumheter att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Ibland från handlaren själv, men minst lika ofta från självpåtagna förståsigpåare som predikar sitt budskap för klientelet i butiken. Just nu inser jag faktiskt att jag inte saknar det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-10 16:04

Almen skrev:
Baffel skrev:Vad som sägs i dokumentären känner ni i mångt och mycket till men att höra från artister som uttalar sig är intressant.

The Distortion of Sound skrev:...the decline of sound quality in music distributed with lossy compression algorithms.

Och som vi också känner till har "lossy compression algorithms" ingenting med den försämrade ljudkvaliteten att göra. Som engelsmännen säger "Setting up a red herring" och "Flogging a dead horse" - ett fult försök av branschen att blanda bort korten.

Denna wikpedialänk innehöll en hel del info just mp3. Mycket om tillkomsten av just mp3.

https://en.wikipedia.org/wiki/MP3

För övrigt så får man ju ändå ha förståelse för vad det innebar ur ett nyttjandeperspektiv för musikkonsumenterna. Det var ju en revolution , på gott och ont, inom ljudvärlden. Framförallt distribution av musik.

Några år senare och du ser ju själv vad som är på gång nu. Kriget mellan streamingleverantörerna. På slagfältet står bra ljudkvalitet laddad i kanonerna. Det riktat till den stora massan konsumenter. Det som kan komma i kölvattnet av det kan bli riktigt intressant för audiofiler. Det kan ( jag gissar) ge återverkningar på så sätt att den stora massan börjar efterfråga smidiga sätt att få ut denna förbättrade ljudkvalité. Denna stora massa lär inte vilja hålla på att trixa, fixa och greja som det görs på detta forum för att uppnå det. Plug- and-play gäller då. I och med det kan det komma nya programvaror, spelare, osv som är till gagn för just audiofilen. Obs vilda spekulationer från min sida just nu. :D

https://www.billboard.com/articles/busi ... ify-apple/
Bilagor
shot_2021-06-10_16-09-07.png
shot_2021-06-10_16-09-07.png (1.33 MiB) Visad 930 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-06-10 17:05

Baffel skrev: På slagfältet står bra ljudkvalitet laddad i kanonerna. Det riktat till den stora massan konsumenter.

Det kanske det är.
Men min erfarenhet från samtal med f.a. yngre människor, är att kostnaden är avgörande.
Därför kommer sannolikt inte den "stora massan" undvika snålkodat eftersom det är mobilen
som är verktyget och varje liten byte tär på "surfpotten".
Det är mycket det som är oroväckande. Att vi får hela generationer som från början "vänjer" sig vid låg ljudkvalitet.
Det blir också allt mer sällsynt med en rejäl hifi-anläggning i hemmen, så referenser saknas.

Billigt - smått - och trådlöst, verkar vara ledord.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-10 17:27

Jovisst, det du säger är onekligen inte helt okänt.

Hmmm vi får väl se vad som händer framöver. Vi får väl hålla tummarna. Fast tja numera har väl inte de unga så stort intresse för Hifi. Finns så mycket annat med t.ex nätet som lockar.

Har för mig att jag hörde något reportage på radion nyligen som visade att ungdomar samt de i yngre medelåldern lägger allt mindre pengar på bil. Eller om det hade undersökts intresse för bilar, minns inte. Det ihop med minskat intresse för Hifi ( och annat) får nog skyllas på nätet.

Jag minns hur det var innan internets genombrott. Var och varannan ungdom ( främst killar) funderade ju på vilken stereo de skulle ha. Vilken hifi- lösning för slanten som gav bäst ljud. Samma sak med bilar. Mycket funderande och snack om bilar....och båtar... Så var det alla fall i Linköping där jag växte upp. :)

Återgå till Generellt om hifi