Några bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-05-31 09:55

Har för mig att den hornladdade diskanten , Dynaudio D28 var poppis på sin tid. :D Fast det var väl många år sedan den användes/ tillverkades?
dynaudio-d-28-d2806-2a-used-800.jpg
dynaudio-d-28-d2806-2a-used-800.jpg (387.31 KiB) Visad 2671 gånger


https://www.hificollective.co.uk/compon ... 06-2a.html

Den kanske kom i olika versioner, d28 ...

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Några bra högtalare

Inläggav MichaelG » 2021-05-31 10:42

music4ever skrev:De större Revel är trevliga högtalare. Kanske lite för "plastig" baffel, men annars läckra. Frågan är hur mycket de kan poppa på om man delar till basmoduler.


Väldigt bra. Jag har visserligen de mindre Studio 2, men det är ganska stor skillnad med, eller utan basmoduler. Enligt Revel klarar de 500 w kontinuerligt, men de komprimerar i basen med basrik musik/film. Med subbar (5 st 12or) delade vid 80 Hz är det annat ljud i skällan. Nu har jag inget jättestort rum heller (23 kvm) och inte mycket läckage, men jag KAN spela starkare än jag någonsin VILL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-05-31 10:51

Vi män har pryttlar med potential. Det verkar ligga för oss. Båtar, MC, bilar med rejält med muskler osv osv. Bara för att kunna , om vi vill. :mrgreen:

Vi vill ha pulver så vi kan....



Bäst att passa på medan tid finns. Förr eller senare blir det väl hemmet sittandes i rullstol med glappande löständer.

.....fast man kan ju..... :mrgreen: Så barnsligt. Så kul. :twisted:


Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Några bra högtalare

Inläggav distad » 2021-05-31 13:02

Baffel skrev:Har för mig att den hornladdade diskanten , Dynaudio D28 var poppis på sin tid. :D Fast det var väl många år sedan den användes/ tillverkades?
dynaudio-d-28-d2806-2a-used-800.jpg


https://www.hificollective.co.uk/compon ... 06-2a.html
Den kanske kom i olika versioner, d28 ...

Har aldrig hört den, men jag vet att en del äldre element användes i DIY högtalare förr.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Några bra högtalare

Inläggav distad » 2021-05-31 13:16

Bäst att passa på medan tid finns. Förr eller senare blir det väl hemmet sittandes i rullstol med glappande löständer.

.....fast man kan ju..... :mrgreen: Så barnsligt. Så kul. :twisted:

[/quote]
Så kul :!: :mrgreen: .
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Några bra högtalare

Inläggav LeifB » 2021-06-05 13:32

Jag säger bara Raidho.
De leder utvecklingen.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Några bra högtalare

Inläggav Calleberg » 2021-06-12 12:26

LeifB skrev:Jag säger bara Raidho.
De leder utvecklingen.


Nej, säg inte bara det.
Ge oss istället ett exempel på en produkt som du tycker visar på hur de leder utvecklingen.
Kanske t.om att du lägger in en bild på underverket... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Några bra högtalare

Inläggav Nattlorden » 2021-06-12 13:57

LeifB skrev:Jag säger bara Raidho.
De leder utvecklingen.


Överdrift... men definitivt bra nog att lyssnas på. Men se upp för annan trams under demon... då företagsgruppen sysslar med mer suspekta saker också....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några bra högtalare

Inläggav hifikg » 2021-06-12 17:03

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Jag säger bara Raidho.
De leder utvecklingen.


Överdrift... men definitivt bra nog att lyssnas på. Men se upp för annan trams under demon... då företagsgruppen sysslar med mer suspekta saker också....


Låter spännande, något som tarvar en egen tråd, eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Några bra högtalare

Inläggav paa » 2021-06-12 17:39

Handlar denna tråd om högtalare som rubriken påstår, eller högtalarelement som de i förstainlägget, eller högtalarfabrikanter eller Youtubevideos, eller lite vadsomhelst som vanligt hos Faktiskt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Några bra högtalare

Inläggav goat76 » 2021-06-12 18:09

paa skrev:Handlar denna tråd om högtalare som rubriken påstår, eller högtalarelement som de i förstainlägget, eller högtalarfabrikanter eller Youtubevideos, eller lite vadsomhelst som vanligt hos Faktiskt?


Jag misstänker att du missat att du befinner dig på sidan 3 i tråden. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Några bra högtalare

Inläggav Bill50x » 2021-06-12 19:10

goat76 skrev:Linn Series 5 530
Ljudmässigt väldigt nära släkt till Revel M126Be. Samma klarhet, luftighet och detaljrika tydlighet, men basen är kanske aningen mer välartikulerad och "rapp". Även denna lyssnade jag på i ett av demorummen hos Takt & Ton, där jag ensam satt i bortåt 45 minuter och förtrollades av musiken som så tydligt och distinkt målades upp. Linn har verkligen fått till det med deras Exakt-teknik. Intressant design med den utbytbara tygklädseln, antagligen ganska hög WAF.

Måste nog lyssna på dem igen. Hörde dessa på HF för drygt ett år sedan (tror jag) och det var bland de värsta jag hört från Linn. Skulle inte ens ta emot dem gratis, har för mycket prylar i källaren redan.

Men när tom Anders på Tonläget i Göteborg anser att de låter bra så måste jag väl ge dem en chans till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Några bra högtalare

Inläggav paa » 2021-06-13 22:03

goat76 skrev:
paa skrev:Handlar denna tråd om högtalare som rubriken påstår, eller högtalarelement som de i förstainlägget, eller högtalarfabrikanter eller Youtubevideos, eller lite vadsomhelst som vanligt hos Faktiskt?


Jag misstänker att du missat att du befinner dig på sidan 3 i tråden. :)

Jag har tydligen gått vilse, undrar om Revel gör några bra högtalare förresten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Några bra högtalare

Inläggav distad » 2021-06-14 02:11

paa skrev:
goat76 skrev:
paa skrev:Handlar denna tråd om högtalare som rubriken påstår, eller högtalarelement som de i förstainlägget, eller högtalarfabrikanter eller Youtubevideos, eller lite vadsomhelst som vanligt hos Faktiskt?


Jag misstänker att du missat att du befinner dig på sidan 3 i tråden. :)

Jag har tydligen gått vilse, undrar om Revel gör några bra högtalare förresten?

Du som är sökmästare har missat det 8O Det är väl enda märket utanför Ino, Carlsson och DIY som är "godkänt" här. Jag har lyssnat på några högtalare som fått underkänt och de har låtit bra, konstigt när de har så många brister. :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Några bra högtalare

Inläggav goat76 » 2021-06-14 06:39

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Linn Series 5 530
Ljudmässigt väldigt nära släkt till Revel M126Be. Samma klarhet, luftighet och detaljrika tydlighet, men basen är kanske aningen mer välartikulerad och "rapp". Även denna lyssnade jag på i ett av demorummen hos Takt & Ton, där jag ensam satt i bortåt 45 minuter och förtrollades av musiken som så tydligt och distinkt målades upp. Linn har verkligen fått till det med deras Exakt-teknik. Intressant design med den utbytbara tygklädseln, antagligen ganska hög WAF.

Måste nog lyssna på dem igen. Hörde dessa på HF för drygt ett år sedan (tror jag) och det var bland de värsta jag hört från Linn. Skulle inte ens ta emot dem gratis, har för mycket prylar i källaren redan.

Men när tom Anders på Tonläget i Göteborg anser att de låter bra så måste jag väl ge dem en chans till.

/ B


En ganska trolig orsak till din dåliga upplevelse kan kanske vara överdrivna inställningar i Space Optimisation, om man inte går in och justerar detta manuellt låter det extremt sterilt.

I övrigt kanske ett dåligt rum och en dålig uppställning?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Några bra högtalare

Inläggav hcl » 2021-06-14 20:01

I-or skrev:Jag förblir skeptisk till att det speciella arrangemanget med diskantelementet framför baselementet fungerar väl eftersom detta i princip alltid leder till svårartade diffraktions-/reflektionsproblem, som t.ex. här:

https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/405linn/index.html

Möjligen kan man knöka till frekvensgången i någon viss riktning, t.ex. on-axis, men inte i alla.

Jag betvivlar att diskanten som sitter över basen sprider märkbart runt kanten, trots dess begränsade bredd, dessutom sitter inte något baselement bakom diskanten i det exempel du länkade till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Några bra högtalare

Inläggav Morello » 2021-06-14 20:27

Högtalaren har groteska avvikelser från konstant frekvensgång och därtill en kraftigt inkonsekvent riktverkan. Självklart kommer den mer eller mindre ekvidistanta sargen runt diskanten att skapa problem, vilket också är vad vi ser i mätningarna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Några bra högtalare

Inläggav Morello » 2021-06-14 22:03

Lägger helt ogenerat upp en bild på mina egna alster
Bilagor
speaker-klart.jpg
speaker-klart.jpg (198.36 KiB) Visad 2008 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Några bra högtalare

Inläggav AlbertHall » 2021-06-14 22:54

Baffel skrev:Vilka tycker du är bra, låter bra? Håller det öppet så kan det bli från olika prisklasser och modeller. Motivera gärna ditt svar.

Obs inte ett ord om någon Sonab/ Carlssonhögtalare eller någon skapelse av Ingvar Öhman. Det finns redan så många trådar , t.o.m egna sektioner på forumet om dem. De är säkerligen kanon, många modeller , men just i denna tråd så kan vi väl hoppa dem.

Nytt eller begagnat, små eller stora. Det spelar ingen roll.Kan vara gamla minnen av högtalare. Högtalare till huvudanlägningen, sommarstugan eller t.ex t.o.m bilen . Håller det så pass öppet. Kul att se vad andra föredrar för högtalare. :)

Själv är jag nyfiken på Revel. Det verkar vara ett vettigt, seriöst företag som gör bra högtalare. Har dock inte, än,hört några från Revel.


Revel har jag respekt för. De som jag har hört. Quads elektrostater är fina. Dock lite begränsade i fråga om ljudtryck osv. Magnepan kan vara fantastiska. Gamla Snell var mycket fina, lika så gamla B&W:s. Harbeth som jag själv äger vill jag absolut inte byta ut. Någon Dynaudio lät mycket fint.

MEN alla dessa kan låta skit felplacerade och i ett akustiskt dåligt rum.

Men de slår garanterat 90% av den övriga marknaden. Den värsta skiten är bortslipad och det är högtalare som som är tänkta att spela musik via. Många tillverkare verkar inte alls ha den ambitionen utan vill bara kränga designmissfoster.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-06-14 23:00

Morello skrev:Lägger helt ogenerat upp en bild på mina egna alster


Har du sagt A får du säga B. Berätta om dina alster. Vad är det för högtalare? :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Några bra högtalare

Inläggav AlbertHall » 2021-06-14 23:07

Morello skriver ju att det är hans egen konstruktion.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-06-14 23:07

AlbertHall skrev:
Baffel skrev:Vilka tycker du är bra, låter bra? Håller det öppet så kan det bli från olika prisklasser och modeller. Motivera gärna ditt svar.

Obs inte ett ord om någon Sonab/ Carlssonhögtalare eller någon skapelse av Ingvar Öhman. Det finns redan så många trådar , t.o.m egna sektioner på forumet om dem. De är säkerligen kanon, många modeller , men just i denna tråd så kan vi väl hoppa dem.

Nytt eller begagnat, små eller stora. Det spelar ingen roll.Kan vara gamla minnen av högtalare. Högtalare till huvudanlägningen, sommarstugan eller t.ex t.o.m bilen . Håller det så pass öppet. Kul att se vad andra föredrar för högtalare. :)

Själv är jag nyfiken på Revel. Det verkar vara ett vettigt, seriöst företag som gör bra högtalare. Har dock inte, än,hört några från Revel.


Revel har jag respekt för. De som jag har hört. Quads elektrostater är fina. Dock lite begränsade i fråga om ljudtryck osv. Magnepan kan vara fantastiska. Gamla Snell var mycket fina, lika så gamla B&W:s. Harbeth som jag själv äger vill jag absolut inte byta ut. Någon Dynaudio lät mycket fint.

MEN alla dessa kan låta skit felplacerade och i ett akustiskt dåligt rum.

Men de slår garanterat 90% av den övriga marknaden. Den värsta skiten är bortslipad och det är högtalare som som är tänkta att spela musik via. Många tillverkare verkar inte alls ha den ambitionen utan vill bara kränga designmissfoster.


Det var väl på tiden att de nämndes.. Just Snell , denna modell ,

https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Har jag hört . Lät bra. :)

Har för övrigt ett par JPW P1 som jag tänkte kanta om basarna på i höst. Samma Vifa- baselement . Tror jag .

Denna modellen :
https://www.rehifi.se/arkivet/2013/jpw-p1-2
:)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-06-14 23:11

AlbertHall skrev:Morello skriver ju att det är hans egen konstruktion.


Javisst , som sagt säger han A får han väl säga B.

Det säger ju ingenting om själva högtalaren. Annat att det är en egen konstruktion. Jag är intresserad av vad det är för element, hur Morello designade dem , om finns det några mätningar gjorda, delningsfilter osv. :) Bara berätta lite om själva högtalarna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några bra högtalare

Inläggav hifikg » 2021-06-14 23:27

Apropå högtalare. Låter verkligen (goda) högtalare så väldigt olika? Jag skummade lite i min egen tråd häromkvällen och påmindes om en, i mitt tycke, lite konstig diskussion. Jag hävdade att ESL 63, MBL 120 och de som inte får nämnas i tråden lät hyfsat lika. Då hävdades det att de låter vääääldigt olika o inte hade mycket gemensamt. Låt vara att de inte har mycket gemensamt konstruktionsmässigt, men en högtalares uppgift är att leverera musik och det gör de. Bruce Springsteen låter som Bruce i alla högtalarna, Sophie Zelmani slickar mig i öronen oavsett hon kliver ut ur mina 63:or eller de där andra. Fast jag måste sitta helt rätt för att få tungan i rätt öra när jag lyssnar på 63:orna. Jag befinner mig ett hörn i Gamla Stan när jag lyssnar på Jazz at the Pawnshop, Luddes nia imponerar i samma grad osv osv, är jag konstig? Det finns för övrigt många goda högtalare därute. Tycker jag. Och det är väl tur det, när de allra bästa bara finns i en mycket begränsad upplaga.
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Några bra högtalare

Inläggav AlbertHall » 2021-06-15 00:00

hifikg skrev:Apropå högtalare. Låter verkligen (goda) högtalare så väldigt olika? Jag skummade lite i min egen tråd häromkvällen och påmindes om en, i mitt tycke, lite konstig diskussion. Jag hävdade att ESL 63, MBL 120 och de som inte får nämnas i tråden lät hyfsat lika. Då hävdades det att de låter vääääldigt olika o inte hade mycket gemensamt. Låt vara att de inte har mycket gemensamt konstruktionsmässigt, men en högtalares uppgift är att leverera musik och det gör de. Bruce Springsteen låter som Bruce i alla högtalarna, Sophie Zelmani slickar mig i öronen oavsett hon kliver ut ur mina 63:or eller de där andra. Fast jag måste sitta helt rätt för att få tungan i rätt öra när jag lyssnar på 63:orna. Jag befinner mig ett hörn i Gamla Stan när jag lyssnar på Jazz at the Pawnshop, Luddes nia imponerar i samma grad osv osv, är jag konstig? Det finns för övrigt många goda högtalare därute. Tycker jag. Och det är väl tur det, när de allra bästa bara finns i en mycket begränsad upplaga.


Javisst låter de olika, men de är bra därför att för nästan alla kan tycka att de återger det viktigaste på ett korrekt sätt. Jag toskade på Harbeth för deras rösthantering. Håller helt med Alan Shaw, som utvecklar Harbeth, ifråga om hantering av den mänskliga rösten. Den som vi är vana vid att höra varje dag. Kan högtalare inte klara av den förhållandevis enkla uppgiften, vad kan den klara då? Om den sedan klarar en kyrkorgel ned till 16 Hz så är den likafullt helt körd. Det finns såå många lyssningströttande fabrikat där ute. Man undrar om konstruktören lyssnat alls, eller bara designat.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Några bra högtalare

Inläggav hcl » 2021-06-15 07:48

Morello skrev:Högtalaren har groteska avvikelser från konstant frekvensgång och därtill en kraftigt inkonsekvent riktverkan. Självklart kommer den mer eller mindre ekvidistanta sargen runt diskanten att skapa problem, vilket också är vad vi ser i mätningarna.

Likväl har de föga gemensamt med den i denna tråden omnämnda högtalaren.

FYI; Min mormors kusins bästa vän hade en VW.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Några bra högtalare

Inläggav Tangband » 2021-06-15 08:20

hcl skrev:
I-or skrev:Jag förblir skeptisk till att det speciella arrangemanget med diskantelementet framför baselementet fungerar väl eftersom detta i princip alltid leder till svårartade diffraktions-/reflektionsproblem, som t.ex. här:

https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/405linn/index.html

Möjligen kan man knöka till frekvensgången i någon viss riktning, t.ex. on-axis, men inte i alla.

Jag betvivlar att diskanten som sitter över basen sprider märkbart runt kanten, trots dess begränsade bredd, dessutom sitter inte något baselement bakom diskanten i det exempel du länkade till.


Varför görs det jämförelse med en äldre passiv högtalare med helt andra delningsfrekvenser än akudorik ?
Det är irrelevant .
I Akudorik delas det med digitala branta filter redan vid 300 Hz till dome- mellanregistret, så diffraktionsmässigt är det helt oproblematiskt. Vilket det inte är i ovan länkade passiva Akurate högtalare .
Senast redigerad av Tangband 2021-06-15 08:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Några bra högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-15 08:23

Baffel skrev:
AlbertHall skrev:Morello skriver ju att det är hans egen konstruktion.


Javisst , som sagt säger han A får han väl säga B.

Det säger ju ingenting om själva högtalaren. Annat att det är en egen konstruktion. Jag är intresserad av vad det är för element, hur Morello designade dem , om finns det några mätningar gjorda, delningsfilter osv. :) Bara berätta lite om själva högtalarna.


Det har han berättat om tidigare. Du kanske hitter det efter sökning?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Några bra högtalare

Inläggav Eri » 2021-06-15 08:59

Titta i Morellos medlemspresentation.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-06-15 09:41

Bra tips Roger och Eri.

De här lät bra. Finns att läsa om i min medlemstråd.
Bilagor
IMG_20210222_133934_copy_1560x1560 (1) (1)_copy_600x500 (1).jpg
IMG_20210222_133934_copy_1560x1560 (1) (1)_copy_600x500 (1).jpg (67.68 KiB) Visad 1871 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster