Hej !
Relativt snart, kanske redan i dag så uppgraderar jag välljudet genom att införskaffa 2 st. par Elac Debut B6.2. Eller ska jag istället säga nedgraderar? Jag ställer undan 2 par Yamaha NS-300X som egentligen har varit fullständigt underbara under en längre tid. Men det har förhållit sig så att jag har haft för MYCKET ljud ut ur dem, inkl. riktigt potent förstärkare. Behöver knappt nudda volymratten innan det blir outhärdligt högt, en volymratt måste kunna gå upp mer än till "klockan 9" innan det blir farligt högt (övrig familj, grannar, balkongdörr ofta öppen). Ägnade en dryg timme i butik (ej "märkvärdigt" ljudrum) i går åt att hårdtesta Elac Debut B5.2 och var helt lyrisk av vad jag hörde. Drog på utav h.....och hade en hel del referenslåtar bl.a med tyngd som fick B5.2:orna att skaka ordentligt.
Jag skriver ju först B6.2 här men har endast fått lyssna på 5.2 och det beror på att 6.2 inte fanns som demo. Efter att ha studerat tekniska fakta finner jag egentligen inga skillnader alls mellan B6.2 och B5.2 mer än att B6.2 är c:a 3 cm. högre, 3 cm. djupare och 1,5 cm. bredare. Är det då exakt "samma" högtalare egentligen, skillnad endast i måtten? Funderar att skriva till Elac och fråga, handlaren i butiken säger att det ÄR "samma", båda storlekarna. Kommer dock att få ha dem som hemlån några dagar så jag måste avgöra om jag ska ha de större på ena sidan av rummet och de mindre på andra (alla 4 hörnen i vardagsrummet). Andra alternativet är bara 2 par B6.2, inte de små alls. Gissar att det blir samma "mängd" ljud ur båda modellerna, mina teorier hur mitt ljud i vardagsrummet ska få vara är baserade mycket på ödmjukhet mot omgivning, familj mm. Vilken skillnad det kommer att bli jämfört med ljudrummet i butiken med mitt vardagsrum är ett helt oskrivet blad men skillnad kommer det att bli vilket jag inser. Placering (höjd från golvet, avstånd mellan exemplaren), vinkling, dämpning undertill då de ska stå på möbler inverkar givetvis och ska testas noggrannt.
Har någon annan dessa magnifika små stativar-pärlor, Elac B6.2, B5.2 eller båda och kan berätta om intrycken? Äger du eller har du endast lyssnat i butik som jag men blev besviken? Lyckades på första försöket efter en tids "utredning" av vad det är jag behöver i högtalarväg. Ja, jag dissade ett par B&W 606 som jag gav samma hårdtest. Små men tydliga skillnader med Elac:arna, B&W 606:orna var aningen burkigare, ej lika potenta och kraftfulla men ganska så lika i tydlighet på både lägre och högre volym. Många andra modeller har skapat intresse, tester och omdömen i artiklar i tidningar och på webben ger kanske en del men är värdelösa utan provlyssning. Många modeller har visat sig vara utgångna, kan ej resa till butiker längre bort OM någon modell till äventyrs skulle finnas. Tycker jag har haft stor tur och har nu helt klart några spännande dagar framöver och hoppas på ostadigare och gärna regnigare Juli-dagar till förmån för mitt musicerande.
/ FocSuiH