Visst ibland finns det en skälig förklaring, mobiler och annat där fullstora kontakter inte ryms

Men lika ofta så innebär det bara krångel, dålig/glappande kontakt, svårt med anslutningar, med mera

Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Vilka kontakter krymper, förutom ”ibland finns det en skälig förklaring, mobiler och annat där fullstora kontakter inte ryms”? Telepluggen faller ju också in i den kategorin. Skulle standard vara stor plugg, med förminskningsadapter till alla mindre enheter? Nej, självklart inte.
JB skrev:Speciellt Apple är ju väldigt bra på att krympa kontakter så pass mycket att de tillslut försvinner helt.. *poof*
E skrev:JB skrev:Speciellt Apple är ju väldigt bra på att krympa kontakter så pass mycket att de tillslut försvinner helt.. *poof*
Det gäller även Samsung. Förbannat irriterande är det! Måste man ta bort 3,5 mm-uttaget för att uppnå IP68 eller är det de fullstora skärmarna som är ivägen eller vad?![]()
Jag kommer även bli av med IR-fjärren på nya mobilen, men det är förvisso ingen kontakt.
Mvh E*
I-or skrev:Apple plockade bort 3,5 mm-anslutningen både p.g.a. platsbrist och för att kunna pungslå kunderna på adapters eller, ännu hellre, trådlösa lurar (det var en ganska uppenbar påminnelse till kunderna om att framtiden är trådlös men dyr). Konkurrenterna höll emot ett tag men inser nog idag att Apple tjänar mer pengar. Några tillverkare har dock gått åt andra hållet och satt tillbaka 3,5 mm-anslutningen.
https://www.wired.com/gallery/best-headphone-jack-phones/
Tell skrev:I-or skrev:Apple plockade bort 3,5 mm-anslutningen både p.g.a. platsbrist och för att kunna pungslå kunderna på adapters eller, ännu hellre, trådlösa lurar (det var en ganska uppenbar påminnelse till kunderna om att framtiden är trådlös men dyr). Konkurrenterna höll emot ett tag men inser nog idag att Apple tjänar mer pengar. Några tillverkare har dock gått åt andra hållet och satt tillbaka 3,5 mm-anslutningen.
https://www.wired.com/gallery/best-headphone-jack-phones/
Njä, dom säger att det är pga platsbrist, men det är rätt uppenbart att dom bara ville få bort den för att dom hellre ville få upp marknaden av dyrare blåtands-hörlurar. En 3.5mm-port tar inte mycket plats o det är inga problem med att klämma in den om dom verkligen skulle vilja det, men nej, det vill dom inte.
I-or skrev:telehona
I-or skrev:I just den delen av telefonen sitter högtalarlådan, vibratorn och USB/Lightning-kontaktdonet samt mikrofonen, vilka förutom mikrofonen behöver en hel del utrymme.
I-or skrev:Det skulle man kunna tro, men eftersom jag har arbetade bortåt ett decennium med komponenter till mobiltelefoner (intressant nog exakt de komponenter som sitter just runt 3,5-mm-anslutningen) har jag många gånger varit med om att en tiondels mm är helt avgörande. Det är oerhört trångt och blir bara trängre när skärmarna och batterierna växer, så visst berodde beslutet till stor del på att spara utrymme. Titta bara på hur stort kontaktdonet är för en 3,5 mm telehona, gigantiskt jämfört med moderna don med så få poler (väldigt hög hållfasthet, dock). I just den delen av telefonen sitter högtalarlådan, vibratorn och USB/Lightning-kontaktdonet samt mikrofonen, vilka förutom mikrofonen behöver en hel del utrymme.
Man kan förstås behålla 3,5-mm-anslutningen, men det blir enklare utan. Apples linjärvibrator (Taptic Engine) har även sedan länge varit ovanligt stor, vilket gör att platsbristen ökar.
E skrev:Hmm, det där med platsbrist … Note 20 Ultra 5G kommer vara både c:a 1 cm högre, c:a 10 % tyngre och sakna både pulsmätare (för att sälja fler tillbehör/klockor etc?), IR-fjärr och 3,5 mm-anslutning. Tror inte att den är tunnare heller! Batteriet kommer därtill vara hemskt dyrt att byta. Visst får jag en något större skärm, dock inte med fler pixlar (lägre upplösning alltså). En bättre kamera, stereohögtalare och diverse annat får jag förstås, även om min kamera på Note 4 är hyggligt bra.
Utvecklingen går inte bara rakt framåt, tycker jag. Detta skall vara en flaggskeppsmobil. Budgetvarianten (ej ultra) saknar ju allt möjligt: minneskort, sämre skärm u.s.w.
Jag kanske är kräsen. Jag skulle till och med önska att kunna ta emot FM-radio. Då brukade man använda hörlurssladden som antenn …
Mvh E*
E skrev:När det gäller anslutningar på apparaternas baksida, och särskilt dem av dessa man tenderar att använda då och då – kan man inte ha en liten hane/hona-skarv (ursäkta om det var heteronormativt eller om någon tyckte att det anspelade i onödan på penetrativt sex), således att anslutningen blir avsevärt mer lättåtkomlig?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], HakanC och 44 gäster