HK430 skrev:o när ni blir singlar kan ni skänka en i6 eller två till mig

Moderator: Redaktörer
HK430 skrev:o när ni blir singlar kan ni skänka en i6 eller två till mig
philipbtz skrev:Så det verkar kosta runt $200 att uppgradera en Denon receiver till Auro 3D. Priset i sverige lär landa kring 2000:-.
http://www.twice.com/news/receivers/den ... iver/55033
IngOehman skrev:Ja, på många sätt är det ett trevligare format än Dolby Atmos, och dessutom är de kompatibla, om man utgår ufrån Auro, och gör rätt (en Dolby-setup kan inte spela Auro med så bra resultat dock).
Hittills har jag användt uppånervända a2:or för höjdkanalerna (3+4 eller 3+6 stycken), och a1-t för takkanalen, men inte en utan fem!
Även större antal kan vara vettigt, men hittills har det blivit 5 stycken.
På så vis får man alla möjligheter.
En liten justering av höjden för förefintliga a2:or kan också vara aktuellt.
Jo förresten - de tre upp-fram har jag ju användt cc-pc1 för också, när de vanliga vara cc-pc2.
Nattlorden skrev:Yamahas nya/kommande RX-A8A och RX-A6A får Auro-3D i sig.
Adhoc skrev:Har mejlat pdf :er nu. Med den mängd surroundburkar du redan har och kommer få, så borde det kunna planeras till att bli bra för mer än en enda plats. 2 st A2:or för respektive sida enligt 5.1 för 2 stolsrader och 1 st A2:a per sida för 7.1? Kanske sänka dom något, om det samtidigt funkar med att någon sittplats inte skymmer högtalare för en annan sittplats?
Adhoc skrev:Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.
genstruktur skrev:Adhoc skrev:Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.
Ja det låter mer rimligt. Jag själv har svårt att se att jag skulle sätta upp alla dessa burkar som verkar krävas egentligen.
Så den uppställningen fungera för Auro 3D, fungerar den även för atmos om man nu har filmer med det? Du menar att man även med denna uppställningen kan mixa upp gammel dts och Dolby tillfredsställande?
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Adhoc skrev:Det som jag och Nattlorden skissat på är ljudbögeri i kvadrat, för att man kan, har plats och inte har bättre saker för sig. Det mest prisvärda torde vara 9.1 = 2 st burkar ovanför L+R-front + 2 st ovanför sidosurrounderna i en typisk 5.1-uppställning. Användbart för uppmixning av vanlig stereo och 5.1-spåret på filmer till en mer omslutande ljudbubbla.
Ja det låter mer rimligt. Jag själv har svårt att se att jag skulle sätta upp alla dessa burkar som verkar krävas egentligen.
Så den uppställningen fungera för Auro 3D, fungerar den även för atmos om man nu har filmer med det? Du menar att man även med denna uppställningen kan mixa upp gammel dts och Dolby tillfredsställande?
Det andra lagret i Auro3D har ingen som helst funktion i Atmos - däremot finns det en möjlighet att de kan användas i DTS-X eller i dess Pro-utförande.
Om man som Auro nämner för "större salonger" sätter fyra högtalare istället för en som Voice of God, så bör dessa få en placering som skulle fungera för ett par av Atmos-positionerna. Möjligen även höjdhögtalarana ovanför L/R skulle kunna matcha en Atmos-placering.
Det finns folk som jobbat ganska hårt med detta och skrivit halva avhandligar om det.
Jag tror INTE att receivern fixar att växla kanaler mellan fyra Atmos- till en Auro-kanal av sig själv, så jag misstänker att jag kommer att behöva lösa det med externt fyrakanalsslutsteg och manuell fysisk omkoppling
Den största receivern från Denon/processorn från Marantz har 15 utgångar för 13 kanaler - för att kunna ha kablage till olika högtalare förkopplade. Det är så långt man kommer i normalkonsumentled. Därefter återstår Trinnov/Datasat och så....
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], HakanC och 43 gäster