Fråga om forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-01-09 03:30

IngOehman skrev:
Min uppfattning är att,

Man vill nästan gråta :cry: när man lyssnar på några studiomastrar, och sedan jämför dem med den veritabla dynga som släpps på CD, i version noggrannt förstörd i mastringsstudior innan den tillgängliggörs för alla oskyldiga konsumenter...

Jag säger bara: Fy fasiken!!!

Finns inga musikälskare kvar i musikindustrin längre? :?:

Vh, Ing. Öhman

Hej ingvar,

Kan bara instämma till fullo... De alster som säljs över disk är i 9 fall av 10 outhärdligt dåliga rent ljudtekniskt... Problemet har snart vuxit över alla breddar... Visserligen är kvalitéten på de ingående komponenterna i masteringsstudios för det mesta rent ut sagt bedrövlig, men det verkar vara ännu sämre ställt med personal-kompetensen...!

Sven

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 04:12

Håller med an.g inspelningarna. Jag drar mig för att köpa ny musik på CD. Tankar hellre hem mp3or. Köpte ett par skivor för en månad sen som jag 'hittat' på nätet. Båda skivorna lät illa. Blev så förbannat irriterad. Nästan 400:- rätt i sjön. Mp3orna funkar precis lika bra. Nä, jag handlar bara bra pressningar fr.om. nu. Resten tankar jag hem gratis. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-09 04:28

Sven skrev:
IngOehman skrev:
Min uppfattning är att,

Man vill nästan gråta :cry: när man lyssnar på några studiomastrar, och sedan jämför dem med den veritabla dynga som släpps på CD, i version noggrannt förstörd i mastringsstudior innan den tillgängliggörs för alla oskyldiga konsumenter...

Jag säger bara: Fy fasiken!!!

Finns inga musikälskare kvar i musikindustrin längre? :?:

Vh, Ing. Öhman

Hej ingvar,

Kan bara instämma till fullo... De alster som säljs över disk är i 9 fall av 10 outhärdligt dåliga rent ljudtekniskt... Problemet har snart vuxit över alla breddar... Visserligen är kvalitéten på de ingående komponenterna i masteringsstudios för det mesta rent ut sagt bedrövlig, men det verkar vara ännu sämre ställt med personal-kompetensen...!

Sven

Så sant Sven och Öhman. Men jag tror inte att största problemet ligger bland masteringskillarna (och någon enstaka tjej). Utan ofta när dom får en master från studion så låter den bra MEN utomstående, ofta bolaget men även ibland artisterna själva vill ha det "moderna ljudet" = ljusklang, komprimerad ljud, etc.
Har både läst på flera forum där folk inom mastering branschen skriver och i dom flesta fallen så är det så att kunden vill ha detta och dom måste helt enkelt göra detta.
Samma kom fram när jag gjorde massa interjuver/frågor till flertalet masteringskillar för något år sedan. Samma svar där, dom måste göra på ett visst sätt annars så blir inte bolaget nöjda.
Kommer t ex ihåg att Bob Ludwig sa att senaste Beck's skiva, Sea changes, låt VÄLDIGT bra när den analoga mastern kom men bolaget vill ha ut ett helt annat ljud. :evil:
Så det är oftast inte masteringskillen som är "bakom" ljudmassakern utan dom omkring. Men, det finns ju även dom som måste ha fel på öronen som mastrar också.

Och jag tror inte vi kommer komma ifrån detta heller. Dagens "Svensson" lyssnar på MP3:or som "låter som CD'n" och använder en microstereo eller dator som anläggning. Så då vill dom ha brusfria skivor (nonoise), utan svår dynamik (compression/limiting) och ljusklang (Eq). Den enda chansen för räddning är kanske nog, otroligt men sant, i att fler köper hemmabio av kvalite. Men ofta så köper dom en "hyffsad" paket där högtalarena är av urusel kvalite.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 04:37

Zubi:
Nu när du börjar bli så välljudsmedveten kanske du skulle gå med i LTS ?
Jag tror du skulle trivas efter ett tag. :)
Inaktiverad användare!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-09 08:41

mp: Du stiger i graderna hos Gurun... :evil:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-09 09:46

Hotspur, är du inte mer fixerad vid gurun än de flesta, fast då i en negativ bemärkelse? 8O

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-09 10:05

markih skrev:Hotspur, är du inte mer fixerad vid gurun än de flesta, fast då i en negativ bemärkelse? 8O

Markih, jag anar också ugglor i mossen. Vilka skäl kan man rimligen ha för dylik fixering. Här är två hypoteser:

1. Hotspur = Gurun. Guruns blygsamhet förbjuder honom att marknadsföra sig själv helt ohämmat. Därför gör han det i stället under nicket "Hotspur". 8)

2. Hotspur = Guruns försummade lillebror. G* fick allt och H* fick inget. Now it´s time for revenge. :twisted:

Kanske ligger sanningen någon annanstans, eller varför inte som så ofta någonstans mitt emellan... (...ööh typ...)

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-09 10:11

Nä, jag är nog mer fixerad vid "kompetenstrion", denna härliga samling
människor som delger oss ovetande dårar så mycket fakta. Tack! :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-09 10:24

Hotspur skrev:Nä, jag är nog mer fixerad vid "kompetenstrion", denna härliga samling
människor som delger oss ovetande dårar så mycket fakta. Tack! :wink:

Ja, just det - det är ju "kompentenstrion" du brykar hylla i olika sammanhang! :wink:

Förlåt en yngling, men det är nog fler än jag som inte riktigt vet vilka som avses. Inte för att det egentligen spelar så stor roll, men om någon får en känga, så kan det vara bra att veta vem man skall kasta kängsnörena till.

En av de tre kan jag tänka mig - det torde väl vara mannen som likt det "kära barnet" går under flera namn (varav guru är ett). Men i övrigt så finns det (i mitt tycke) flera som skulla platsa in i en av kompetens fylld trio. Men det kanske snarare säger mer om min (...brist på..) dito. :oops:

//Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-09 10:31

MG:

SannyX skrev:

Denna trio (Öhman, Isidor och Sven) har en otrolig kompetens och det är verkligen intressant att ta del av herrarnas inlägg.

...efter att Patrikf och Neriks gjort liknande inlägg i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1628&postdays=0&postorder=asc&start=0

Det är alltså inte jag som kommit på benämningen kompetenstrio,
om någon nu trodde det?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-09 11:07

Den tråden hade jag missat! Där fanns ju olika formuleringar riktade åt olika håll... :roll:

Och antalet grupperingar växer och växer. Undrar vilken grupp man själv tillhör? "Lagomkvintetten, eller bådeochkvartetten..." 8)

//Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-09 11:14

Själv tillhör jag tydligen bottensextetten (som Gurun kallade oss),
vilket då får mig att kännas delaktig i en motpol till kompetenstrion!
Det gäller ju att positionera sig... :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-09 11:37

Själv försöker jag tillhöra lugn, lätt distanserad och ganska obekymrad på lite håll observatörer-soloisten även om jag ibland lyckas mindre bra med detta.

:D 8) :wink:

mvh
J.P.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-09 11:41

Jamen, vad fasen är jag då? Allt eller inget - både och, mr lagom eller? Det som blir över när alla har tagit (blivit tilldelade) sina roller kanske... :roll:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-09 11:55

markih skrev:Jamen, vad fasen är jag då? Allt eller inget - både och, mr lagom eller? Det som blir över när alla har tagit (blivit tilldelade) sina roller kanske... :roll:

Du kan få vara med i min kvartett (...eller om det var kvintett - fast blir det inte sextett om du kommer med då - eller var du med redan från början?). Det blev plötsligt litet besvärligt det här...

Jag undrar om jag inte skall ansöka om hedersmedlemsskap i olika grupperingar. Om kungen kan vara hedersdoktor utan att veta något, så kan jag säkert vara "hederskompetent" trots avsaknad av detsamma, eller "hedersbottnad" trots att jag aldrig är elak ( :twisted: ).

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi