Sven skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är att,
Man vill nästan gråta

när man lyssnar på några studiomastrar, och sedan jämför dem med den veritabla dynga som släpps på CD, i version noggrannt förstörd i mastringsstudior innan den tillgängliggörs för alla oskyldiga konsumenter...
Jag säger bara: Fy fasiken!!!
Finns inga musikälskare kvar i musikindustrin längre?
Vh, Ing. Öhman
Hej ingvar,
Kan bara instämma till fullo... De alster som säljs över disk är i 9 fall av 10 outhärdligt dåliga rent ljudtekniskt... Problemet har snart vuxit över alla breddar... Visserligen är kvalitéten på de ingående komponenterna i masteringsstudios för det mesta rent ut sagt bedrövlig, men det verkar vara ännu sämre ställt med personal-kompetensen...!
Sven
Så sant Sven och Öhman. Men jag tror inte att största problemet ligger bland masteringskillarna (och någon enstaka tjej). Utan ofta när dom får en master från studion så låter den bra MEN utomstående, ofta bolaget men även ibland artisterna själva vill ha det "moderna ljudet" = ljusklang, komprimerad ljud, etc.
Har både läst på flera forum där folk inom mastering branschen skriver och i dom flesta fallen så är det så att kunden vill ha detta och dom måste helt enkelt göra detta.
Samma kom fram när jag gjorde massa interjuver/frågor till flertalet masteringskillar för något år sedan. Samma svar där, dom måste göra på ett visst sätt annars så blir inte bolaget nöjda.
Kommer t ex ihåg att Bob Ludwig sa att senaste Beck's skiva, Sea changes, låt VÄLDIGT bra när den analoga mastern kom men bolaget vill ha ut ett helt annat ljud.
Så det är oftast inte masteringskillen som är "bakom" ljudmassakern utan dom omkring. Men, det finns ju även dom som måste ha fel på öronen som mastrar också.
Och jag tror inte vi kommer komma ifrån detta heller. Dagens "Svensson" lyssnar på MP3:or som "låter som CD'n" och använder en microstereo eller dator som anläggning. Så då vill dom ha brusfria skivor (nonoise), utan svår dynamik (compression/limiting) och ljusklang (Eq). Den enda chansen för räddning är kanske nog, otroligt men sant, i att fler köper hemmabio av kvalite. Men ofta så köper dom en "hyffsad" paket där högtalarena är av urusel kvalite.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.