Mikrofoni

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Mikrofoni

Inläggav ekeponken » 2006-03-30 15:11

Detta är en förgrening av tråden "vibrationsdämpning" eftersom den snöade in på spikes kontra mjuka fötter och vibrationer från högtalare. Denna tråd tänkte jag skulle handla om lite mer subtila vibrationer och vibrationer kopplade till de elektriska apparater vi har stående i våra stereoställ.

Nämligen det som kallas mikrofoni.

Själv vet jag inte så mycket, lite har jag lärt mig av bröderna Radiolagret i Göteborg. De var väl kanske inte helt vetenskapligt korrekta, men de hade iallafall insett problematiken med mikrofoni. Annat från diverse andra håll.

Det finns ju lite olika skolor inom detta område.

Endel talar om att öka massan (vilket inte på nåt sätt eliminerar vibrationen utan flyttar bara resonansfrekvensen)

Endel talar om trepunkt och att ställa apparaten på spikar. Tanken är då att så långt det är möjligt motverka materialets benägenhet att svänga genom att skapa disharmoni och obalans (typ, inser att jag inte kan beskriva detta på ett bra sätt)

Kan ju även vara kul att se olika genomförda projekt där man har försökt bekämpa mikrofonin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-30 15:27

På min CD-drive (McCormack) sitter det en "grounding spike" som en extra punkt till underlaget, förutom de fyra fötterna! Jag märker en hörbar skillnand om denna spike inte når underlaget! Denna lösning sitter f.ö. på alla av dessa produkter.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-31 00:01

Vad exakt menar du med mikrofoni ?
Jag kommer närmast att tänka på två saker: dels sådant som t ex ljudvågor via luften som får vissa typer av kondensatorer att modulera ström och/eller musiksignal i takt. Dels sådant som skallrande apparathöljen eller resonanser i öppningar eller kaviteter i apparaterna.

En tänkbar lösning kunde vara hermetiskt tillslutna apparathöljen i ett både tungt och värmeledande material. T ex centimetertjock koppar- eller aluminiumplåt.

Bonus blir då extra säkerhet mot utspillda drinkar m m, mindre damm i apparaterna och exklusivare utseende. :P
Mundus Vult Decipi

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-31 15:09

Med mikrofoni menar jag vibrationer i chassien och komponenter i elektrisk apparatur.
Grejen är bara den att jag endast skummade igenom tråden i vibrationsdämpning och tyckte då att inläggen bara handlade om spikes eller mjukt under högtalare, jag missade att det hade gjorts inlägg även om apparater. Men nu har ju inlägg gjorts i denna tråd så den bör väl inte tas bort.

Känner mig faktiskt lite dum :oops: .

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-31 17:52

ekeponken skrev:Känner mig faktiskt lite dum :oops: .

Välkommen i klubben ! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-31 17:55

Microfoni, låter som att stoppa microfonen i kalsongerna.
Något som vi uppmuntrar här på faktiskt. :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-31 18:00

Ragnwald skrev:Microfoni, låter som att stoppa microfonen i kalsongerna.
Något som vi uppmuntrar här på faktiskt. :D

När man ätit ärtsoppa eller bönor.. :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-31 18:07

Nefilim skrev:När man ätit ärtsoppa eller bönor.. :D

Yes, jag hör att du varit med förr. :lol:

adagio

Inläggav adagio » 2006-04-01 00:08

Jag hade en McCormack drive förut, "suck"(nostalgi) blev dock aldrig riktigt "kompis med "spiken". Samma sak med slutstegens spikar. Det är alltid svårt när man har options, samma med McCormacks DAC där man kunde vända polariteten, snacka om nojja för en hifineurotiker som jag. Skönt att numer bara ha volym att bry sig om.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-02 14:50

Mikrofoni innebär att apparaten har mikrofon verkan, detta sker oftsat som en koppling via chassit eller beroende på direkt ljudtryck mot komponent.
Jag känner bara till fyra typer av apparater där det är eller kan vara ett problem; nämligen rörbestyckade apparater, vinylsvarvar, kondensatorer i delningsfilter till högtalare och mikrofoner förståss.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-02 16:02

Mja, själv tycker jag ju att mekanisk-elektriska ekvivalenter är det absolut bästa sättet att förstå hur vibrationer kan fortplanta sig.

Utan att bli för OT, och bara för att visa principen kan man ta exemplet med en högtalare som för enkelhets skull har elementet riktat uppåt. Motorn i elementet knuffar på elementets massa och i det masskontrollerade området bildas en motkraft som kommer från lådan. Kraften som driver konen driver mao även lådan i en rörelse upp-ner. Om lådan står fjädrande, tex med en SD-fot, mot underlaget kommer det en motkraft från golvet. För att kunna räkna på ett sånt system och förstå hur det förändras om man ändrar på massor och fjädringar så kan man ställa upp ett schema som ser ut tex så här:

Bild

Till att börja med kan man se att kraften som drabbar (Ffloor)golvet är lågpassfiltrerad relativt den drivande kraften (Fspeaker) och man kan se att brytfrekvensen bestäms av lådans massa och SD-fotens fjädring. Man kan också räkna ut Q-värdet på lågpassfiltret om man dessutom känner till förlusterna i SD-foten. Vet man golvets impedans (vilket man inte gör som regel) så kan man även räkna ut golvets hastighet.

Om man har lärt sig det här så är det mycket lättare att värja sig mot den "resonemangsfysik" som ofta används i reklamblad etc.

Hmm... Det här blev ju inte mikrofoni... För att rädda mig on-T så får jag väl säga då att man kan vända på systemet och rita upp hur det skulle se ut om vibrationen sutte i golvet och drev en hifimöbel med tillhörande apparater.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi