Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2021-10-22 12:25

donjansson, jag är ingen expert på området, men som jag ser det så ser din kurva fin ut förutom att den verkar tippa lite väl
mycket från 1 kHz och uppåt i frekvens, har du månne ett ”överdämpat” rum, mjuka väggar eller hyfsat långt lyssningsavstånd?

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav donjansson » 2021-10-22 12:35

Rummet är IÖ:s design. Kan posta bilder vid intresse.

Men dippar inte ”trained listener” så mycket från cirka 1.5 kHz?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2021-10-22 12:51

donjansson skrev:Rummet är IÖ:s design. Kan posta bilder vid intresse.

Men dippar inte ”trained listener” så mycket från cirka 1.5 kHz?


Ladda ner den där referenskurvan från länken som någon postade tidigare, bläddra ner en bit på sidan så hittar du Harman Trained Listeners-kurvan. Gå in i preferenser i REW och välj fliken House Curves, där kan bläddra fram till den nedladdade kurvan. Sen laddar du upp en av dina mätningar och väljer sedan ”EQ”-ikonen högst upp i REW, under Target Settings väljer du ”Full Range Speaker” och höjer/sänker sedan referenskurvan tills den matchar din kurva. Då får du en direkt jämförelse med referenskurvan. Under ”Filter Tasks”-fliken kan du trycka ”Match response to target” för att få förslag på EQ-filter vilka du kan se om du sen trycker på knappen ”EQ Filters” ovanför kurvorna.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav juanth » 2021-10-22 12:53

donjansson skrev:Rummet är IÖ:s design. Kan posta bilder vid intresse.

Men dippar inte ”trained listener” så mycket från cirka 1.5 kHz?


Eftersom det är IÖ som står för rummet så tror jag att det handlar om något annat i ditt fall Don, hur du mäter eller något annat som spökar.

Här la jag in din kurva på goats mätning där också trained listeners syns. Som du ser har din kurva en rejäl dipp efter 1 kHz som ökar efter 4 kHz

Obs! Snabbt ihopklippt i redigeringsprogram så inga garantier för någon exakthet.

Gör som goat föreslår så blir det rätt.
Bilagor
00F444D9-B001-470B-BC07-B8685B32F4D2.jpeg
00F444D9-B001-470B-BC07-B8685B32F4D2.jpeg (524.05 KiB) Visad 2687 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-22 13:23

goat76 skrev:..snip
När jag skiftar inställningarna i Linn Space Optimisation mellan min egna inrattade kurva (med minimala korrigeringar) till den som går efter "Harman Trained Listeners" så upplever jag att något naturligt går förlorat och försvinner. Det jag saknar är de resonanser som naturligt uppstår från mitt lyssningsrum, dessa resonanser ger en omsvepande ljudkaraktär vilket bidrar till att alla instrumenten upplevs som om de får en mer naturlig plats i rummet till skillnad från den mer korrigerade där ljudbilden låter mer "platt" i linje mellan högtalarna. Zappa verkar ha en liknande upplevelse i hans lyssningsrum efter korrigeringarna.

Det har gått upp ett ljus för mig hur viktig roll det egna rummet har och hur det kan bidra till musikåtergivningen, den ständiga jakten efter "renare" visar för min del bara mer hur begränsat stereoåtergivningen på "egen hand" är, det är i princip bara en platt ljudbild alstrad mellan två ljudkällor. Det är min subjektiva åsikt. :)

Jag hade en liknande erfarenhet när jag körde med 30 graders öppningsvinkel. Det gick inte att EQ:a basen med gott resultat. Resultatet blev riktigt tråkigt ljud. Fronthögtalare "fullrange" utan sub lät bättre. När jag flyttade högtalarna till dem traditionella 22-23 graderna och hade kört så ett tag så provade jag att köra fronthögtalarna utan sub. Då föredrog jag istället sub med EQ.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2021-10-22 13:42

RolffRojs skrev:
goat76 skrev:..snip
När jag skiftar inställningarna i Linn Space Optimisation mellan min egna inrattade kurva (med minimala korrigeringar) till den som går efter "Harman Trained Listeners" så upplever jag att något naturligt går förlorat och försvinner. Det jag saknar är de resonanser som naturligt uppstår från mitt lyssningsrum, dessa resonanser ger en omsvepande ljudkaraktär vilket bidrar till att alla instrumenten upplevs som om de får en mer naturlig plats i rummet till skillnad från den mer korrigerade där ljudbilden låter mer "platt" i linje mellan högtalarna. Zappa verkar ha en liknande upplevelse i hans lyssningsrum efter korrigeringarna.

Det har gått upp ett ljus för mig hur viktig roll det egna rummet har och hur det kan bidra till musikåtergivningen, den ständiga jakten efter "renare" visar för min del bara mer hur begränsat stereoåtergivningen på "egen hand" är, det är i princip bara en platt ljudbild alstrad mellan två ljudkällor. Det är min subjektiva åsikt. :)

Jag hade en liknande erfarenhet när jag körde med 30 graders öppningsvinkel. Det gick inte att EQ:a basen med gott resultat. Resultatet blev riktigt tråkigt ljud. Fronthögtalare "fullrange" utan sub lät bättre. När jag flyttade högtalarna till dem traditionella 22-23 graderna och hade kört så ett tag så provade jag att köra fronthögtalarna utan sub. Då föredrog jag istället sub med EQ.


Har du någon teori över varför din upplevelse blev som den blev?

Själv kör jag med 30 graders öppningsvinkel för att det låter bättre så, och det är även vad ATC förespråkar och rekommenderar. Invinklingen som jag lyssnat mig till var även den mitt i prick med vad Ben Lilly sa att de flesta användare föredrar med deras högtalare, att ljudet korsas strax bakom huvudet. Det hade jag inte läst eller hört innan jag kom fram till det genom egen lyssning.
Jag använder en ensam subwoofer från REL som integrerar helt sömlöst med frontarna.

22-23 graders öppningsvinkel är inte en traditionell uppställning. :D
Senast redigerad av goat76 2021-10-22 13:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav donjansson » 2021-10-22 13:47

Är det här bättre?

Skärmavbild 2021-10-22 kl. 13.45.42.png
Skärmavbild 2021-10-22 kl. 13.45.42.png (305.29 KiB) Visad 2675 gånger
Allt under 12 tum är mellanregister.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-22 13:50

goat76 skrev:Har du någon teori över varför din upplevelse blev som den blev?


I-or gav en förklaring nyss i ett inlägg men hade glömt att "quota" och tog bort det. Resonanser. Det låter mer replokal med mer väggnära placering av högtalare, mindre homogen ljudbild och därför mer äkta med redig rock :D min tolkning :mrgreen:

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2021-10-22 13:59

DonJ, svarar nu inte på din fråga "om det är bättre", utan vill bara påminna om om att det är en helhet som behöver beaktas*, där även andra kurvor ingår (ffra direktljud). Det skulle ju t ex kunna vara så att dina högtalare har förhållandevis stor och varierande direktivet (?), att de kanske har en "viss frekvensgång on-axis" (?) och att rummet dessutom har vissa dämpande egenskaper, varför det kan bli lite suboptimering om man inte tittar på helheten. Mao, din kurva kanske lämpligen bör avvika något? Bara en tanke... (Dock kanske inte så mycket som din första kurva visade).

Frånsett ovan viktiga disclaimer, så är det ju inte fel att jämföra denna typ av kurvor. Men i ditt fall hade det ju varit intressant att se hur dina högtalare mäter.

* En hel Spinorama täcker ju väldigt mycket mer av helhetsbilden.
sb17nbac till alla!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-22 14:06

goat76 skrev:Själv kör jag med 30 graders öppningsvinkel för att det låter bättre så, och det är även vad ATC förespråkar och rekommenderar. Invinklingen som jag lyssnat mig till var även den mitt i prick med vad Ben Lilly sa att de flesta användare föredrar med deras högtalare, att ljudet korsas strax bakom huvudet. Det hade jag inte läst eller hört innan jag kom fram till det genom egen lyssning.
Jag använder en ensam subwoofer från REL som integrerar helt sömlöst med frontarna.

22-23 graders öppningsvinkel är inte en traditionell uppställning. :D

Mina skall också vinklas in med 30 graders öppningsvinkel och ha sisådär 2 meters avstånd till alla väggar enligt tillverkaren. Avstånden fixar jag inte men jag har provat invinkling och 30 grader, men mina öron föredrar ovinklat och 22-23 grader. Varför jag föredrar ovinklat vet jag inte. Kanske otillräcklig efterklang i det översta registret?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Nattlorden » 2021-10-22 14:19

goat76 skrev:22-23 graders öppningsvinkel är inte en traditionell uppställning. :D


På Faktiskt.io är det det... :wink:

Minns när det gjordes en "inventering" för en herrans massa år sedan - då var det många som ställt upp sina per öra som fann att de hittat dit helt själva... så det är inte enbart uppställt regelmässigt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2021-10-22 15:42

Detta med korrektion av rumsresonanser har varit uppe många gånger förut. Det är avgörande att man korrigerar efter medelnivån i basen och inte bara skär bort topparna, vilket är alltför vanligt.

Sedan är det förstås ett problem om man klangbalanserar systemet efter relativt basfattiga rockinspelningar (av någon anledning har de flesta former av rock nästan alltid haft ett ganska märkligt klangideal, antagligen för att framhäva slamrigheten).

Någon ställde en fråga ovan hur högt upp i frekvens man kan ekvalisera efter mätningar med långt tidsfönster (LTAS) och svaret är minst 200 Hz och ofta upp till ca 500 Hz. För högre frekvenser får man använda kortare tidsfönster för att enbart ekvalisera direktljudet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2021-10-22 16:01

I-or skrev:Detta med korrektion av rumsresonanser har varit uppe många gånger förut. Det är avgörande att man korrigerar efter medelnivån i basen och inte bara skär bort topparna, vilket är alltför vanligt.

Sedan är det förstås ett problem om man klangbalanserar systemet efter relativt basfattiga rockinspelningar (av någon anledning har de flesta former av rock nästan alltid haft ett ganska märkligt klangideal, antagligen för att framhäva slamrigheten).

Någon ställde en fråga ovan hur högt upp i frekvens man kan ekvalisera efter mätningar med långt tidsfönster (LTAS) och svaret är minst 200 Hz och ofta upp till ca 500 Hz. För högre frekvenser får man använda kortare tidsfönster för att enbart ekvalisera direktljudet.


Jag tycker det låter bra med mina korrigeringar i Equalizer APO. Om jag inte kan eller vill blanda in datorn i alla lägen finns det någon apparat, gärna med streamer funktionalitet, som är lika duglig för ändamålet?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2021-10-22 16:16

Ett par exempel är miniDSP SHD och NAD C 658, båda försedda med DIrac Live (vilket inte är nödvändigt, speciellt inte för den som vet hur man mäter/ekvaliserar). Om man kan tänka sig att dela upp lösningen i en separat DSP-enhet och streamer så blir det nog betydligt billigare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2021-10-22 16:30

I-or skrev:Ett par exempel är miniDSP SHD och NAD C 658, båda försedda med DIrac Live (vilket inte är nödvändigt, speciellt inte för den som vet hur man mäter/ekvaliserar). Om man kan tänka sig att dela upp lösningen i en separat DSP-enhet och streamer så blir det nog betydligt billigare.


Tackar! Ja, dela upp är absolut tänkbart, kan du rekommendera några separata DSP-enheter? :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-10-22 16:41

Det finns ju den här, men jag vet/tror inte att DACarna är av allra högsta klass. Beror förstås på hur kräsen man är...

https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-24

Alternativt, kolla burken i byggtråden för El Julios soffsabbvåffer.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2021-10-22 17:19

Johan_Lindroos skrev:Det finns ju den här, men jag vet/tror inte att DACarna är av allra högsta klass. Beror förstås på hur kräsen man är...

https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-24

Alternativt, kolla burken i byggtråden för El Julios soffsabbvåffer.


Tack, jag kör med pi60 utan basmoduler och vill gärna ha en DAC/streamer med PEQ som funkar väl i fullregister. Frågan är om burken till Soffbasen håller måttet för sådant bruk? Idag har jag Yamaha WXC-50, ljudmässigt är den fullt tillräcklig för mig men PEQ saknas.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-22 19:35

Denna låten är som gjord för 30 graders öppningsvinkel och med högre basnivå. Det blir inte lika fett i faktisktinställning.


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Nattlorden » 2021-10-23 10:19

RolffRojs skrev:Denna låten är som gjord för 30 graders öppningsvinkel och med högre basnivå. Det blir inte lika fett i faktisktinställning.

[ Spotify ]
[ SWP ]


Den låter så tjockt att det inte förvånar mig att den kanske mår bra av att glesas ut i mitten. En bättre produktion vore att föredra framför att temporärflytta högtalare dock. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2021-10-23 14:08

Zappa skrev:
I-or skrev:Ett par exempel är miniDSP SHD och NAD C 658, båda försedda med DIrac Live (vilket inte är nödvändigt, speciellt inte för den som vet hur man mäter/ekvaliserar). Om man kan tänka sig att dela upp lösningen i en separat DSP-enhet och streamer så blir det nog betydligt billigare.


Tackar! Ja, dela upp är absolut tänkbart, kan du rekommendera några separata DSP-enheter? :)


miniDSP DDRC-24 som Johan länkar till ovan har tyvärr alltför svaga DAC:ar för att platsa i en seriös anläggning (hårdvaran tycks vara identisk med miniDSP 2x4 HD som testas här: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-and-minidsp-2x4-hd-dsp-and-dac.2674/ ). Synd att miniDSP ofta slarvar (sparar) betänkligt när de väljer DAC-kretsar (och ADC-dito).

Det är lite märkligt att det inte tycks finnas DSP-enheter med både digital in- och utgång, då man i det fallet skulle kunna använda sig av en helt digital kedja Streamer-DSP-DAC.

Ibland ser man att tillverkaren har tänkt sig att DSP-enheten via USB ska kunna ta emot och skicka tillbaka en digital signal från/till en dator, men varför använda en begränsad DSP-enhet för detta när man har tillgång till den långt kraftfullare CPU:n i datorn? :roll:

Lösningen är förstås att släppa de mestadels mentala bojorna och använda en dator som signalkälla och för ekvalisering i kombination med en extern DAC-enhet. Alla som gör detta brukar undra varför de inte tog steget tidigare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-23 14:51

miniDSP har haft en version utan ADC/DAC, miniSHARC hette den. Vet inte om den längre finns att få tag i. Tror att några andra aktörer har använt sig av samma kretsat även om de nu är typ 10 år gamla.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-23 15:13

Nattlorden skrev:Den låter så tjockt att det inte förvånar mig att den kanske mår bra av att glesas ut i mitten. En bättre produktion vore att föredra framför att temporärflytta högtalare dock. :wink:


Bra idé! Jag ringde upp bandet för fem minuter sen och påtalade problemet:

RolffRojs: - Tjabba grabbar, RolffRojs här. En konnässör av metal som går under namnet Nightlord(låter mer metal) har påtalat att ljudet från en av era plattor låter lite tjockt med öppningsvinkel 22,5 grader. Han vill inte flytta sina högtalare och rekommenderar att ni gör en bättre produktion. Kan ni fixa det?

In flames: *Tystnad*... - Jo du RolffRojs...var det så du hette?

RolffRojs: - Japp!

In flames: *Asgarvar*...*slår över till högtalare*..- Kan du upprepa exakt vad du sa?

RolffRojs: - Ok. Tjabba grabbar, RolffRojs här. En konnässör av metal som går under namnet Nightlord har påtalat att ljudet från en av era plattor låter lite tjockt med öppningsvinkel 22,5 grader. Han vill inte flytta sina högtalare och rekommenderar att ni gör en bättre produktion. Kan ni fixa det?

In flames: *Kör av asgarv* - Det kan vi nog göra. *Asgarv* När..*asgarvar*...när..*kippar efter andan*..vill du ha den klar? På måndag? *asgarv*

RolffRojs: - Ja! Det hade varit kanon! Kan ni fixa det?

In flames: *garvar* - Ja det ordnar vi. Vi lovar! *garvar*

...avklippt...

Ta mig tusan om dem faktiskt inte fixar det 8O

Detta är skrivet som en kul grej med intentionen att roa. Hur skulle ett hypotetiskt samtal mellan artist och konsument se ut? Jag inser att en del kan tolka detta som en känga åt Nattlorden men det är det inte. In flames produktioner är mestadels usla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Nattlorden » 2021-10-23 17:05

Om många gjorde just det hade det kanske fått någon effekt till sist... Sen kan man nog frasera det elegantare... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-23 18:28

Nattlorden skrev:Om många gjorde just det hade det kanske fått någon effekt till sist... Sen kan man nog frasera det elegantare... 8)


När jag följer Toole-kurvan låter högtalarna bättre än någonsin, dock har det blivit mer uppenbart än någonsin att det mesta av det jag lyssnar på håller rätt kass teknisk kvalité. Jag får börja lyssna på mässjazz.. In flames har släppt flera alster med ungefär samma ljudkvalité och dem måste ju få nån feedback från fansen. Majoriteten tycker väl det låter bra?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav genstruktur » 2021-10-23 19:08

I-or skrev:Detta med korrektion av rumsresonanser har varit uppe många gånger förut. Det är avgörande att man korrigerar efter medelnivån i basen och inte bara skär bort topparna, vilket är alltför vanligt.


Har du lust att utveckla det där lite. Exakt hur gör man när man korrigerar efter medelnivån i basen?

Hoppas komma med en fräsch mätning snart. Ettiketten på min UMIK-1 hade förstörst och det var svårt att se numret och få rätt kalibreringsfil, men jag har nog hittat rätt fil i en gammal mapp i One Drive. Sen har jag ju iofs inget delat system eller korrigerar något i nuläget. Så det ser ut som det gör :).
Senast redigerad av genstruktur 2021-10-23 19:11, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-23 19:10

RolffRojs skrev:
goat76 skrev:Har du någon teori över varför din upplevelse blev som den blev?


I-or gav en förklaring nyss i ett inlägg men hade glömt att "quota" och tog bort det. Resonanser. Det låter mer replokal med mer väggnära placering av högtalare, mindre homogen ljudbild och därför mer äkta med redig rock :D min tolkning :mrgreen:


Ovanstående inlägg kan nog misstolkas. Jag skämtar delvis i inlägget, men tycker också att det kan låta bättre med bred uppställning på vissa inspelningar. Men, I-or raderade faktiskt ett inlägg där han bl a nämnde resonanser, REW:s (automatiska?) algoritmer och hade glömt citera. En förväxling angående programvara verkade också ha skett.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2021-10-24 01:22

RolffRojs skrev:
Nattlorden skrev:Om många gjorde just det hade det kanske fått någon effekt till sist... Sen kan man nog frasera det elegantare... 8)


När jag följer Toole-kurvan låter högtalarna bättre än någonsin, dock har det blivit mer uppenbart än någonsin att det mesta av det jag lyssnar på håller rätt kass teknisk kvalité. Jag får börja lyssna på mässjazz.. In flames har släppt flera alster med ungefär samma ljudkvalité och dem måste ju få nån feedback från fansen. Majoriteten tycker väl det låter bra?


Låter ljudanläggningen verkligen bättre än någonsin samtidigt som du inte längre kan njuta av merparten av den musik du är intresserad av? Jag tror du skulle glädjas mer om du skiftade fokus en aning.

Fokus på musikåtergivning med verkligheten som referens är svaret. Du får fundera en stund vad det kan betyda, och hur du kan närma dig det målet. :)

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-24 08:46

goat76 skrev:..snip
Låter ljudanläggningen verkligen bättre än någonsin samtidigt som du inte längre kan njuta av merparten av den musik du är intresserad av? Jag tror du skulle glädjas mer om du skiftade fokus en aning.

Fokus på musikåtergivning med verkligheten som referens är svaret. Du får fundera en stund vad det kan betyda, och hur du kan närma dig det målet. :)

Jodå, jag njuter visst. In flames lät mycket sämre här hemma för t ex 20 år sedan. I mina dåliga hörlurar uppstod närmast blödning på trumhinnorna efter en lyssningssession. Dock är det så att dem flesta här har mycket bättre anläggning än min, en del dessutom med akustikfix, så jag förstår frustrationen över dåliga inspelningar bättre ju bättre det ljuder här hemma. Tyvärr är dock vägen till en bättre upplevelse inte så linjär som jag hade önskat. Sen är det väl bara hifikg som nått målet här på faktiskt :D
Senast redigerad av RolffRojs 2021-10-24 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav bran » 2021-10-24 09:44

In Flames är ett fd favoritband, som jag lyssnar allt mindre på just pga deras hemska produktioner. Och det verkar bara bli värre för varje ny platta... Rekar Omnium Gatherums DR14 produktion av The Burning Cold från HDTracksMen för lite välproducerad dödsmetall. Men men, offtopic.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2021-10-24 14:53

I helgen provade jag att ytterligare minska dalen vid 190 Hz med akustiska ingrepp. Det gick fint och nu är den så pass smalbandig att jag antagligen kan sluta bry mig om den. :D Utan equalizer ser rumskurvan nu ut så här:

21-10-24 utan eq.png
21-10-24 utan eq.png (36.21 KiB) Visad 2268 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster