Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-11-28 13:28

Det kan vara många slutsatser om både det ena o det andra som baseras på något helt annat än den testade prylen eller vad det nu kan vara. I den rigg jag lyssnade på DSD blev faktiskt förhållandet omvänt, vi fick veva på volymkontrollen mer med DSD-filen. Något som gör att man aldrig kan vara helt säker på om det är nivåskillnader som gör att man får de intryck man får, men faktum är att jag hörde några små detaljer (trumvispar mm) som jag åtminstone inte tänkt på tidigare. När man väl hört dem så hör man dem även i lägre kvalitet, vilket också är lite lustigt. Minns när jag hörde "berra" för andra gången i Lady Be Good, nu hör jag det t o m i bilstereon, men innan Morellos försteg hälsade på hade jag inte tänkt på det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-11-28 13:29

sammel skrev:...Som sagt tycker jag det är intressant så ville bara ställa till förfogande ved jag har om nån är
sugen så PM:a din adress så skickar jag :)


Redan gjort.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav sammel » 2021-11-28 13:33

hifikg skrev:
sammel skrev:...Som sagt tycker jag det är intressant så ville bara ställa till förfogande ved jag har om nån är
sugen så PM:a din adress så skickar jag :)


Redan gjort.


Kanon :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav goat76 » 2021-11-28 17:01

hifikg skrev:Det kan vara många slutsatser om både det ena o det andra som baseras på något helt annat än den testade prylen eller vad det nu kan vara. I den rigg jag lyssnade på DSD blev faktiskt förhållandet omvänt, vi fick veva på volymkontrollen mer med DSD-filen. Något som gör att man aldrig kan vara helt säker på om det är nivåskillnader som gör att man får de intryck man får, men faktum är att jag hörde några små detaljer (trumvispar mm) som jag åtminstone inte tänkt på tidigare. När man väl hört dem så hör man dem även i lägre kvalitet, vilket också är lite lustigt. Minns när jag hörde "berra" för andra gången i Lady Be Good, nu hör jag det t o m i bilstereon, men innan Morellos försteg hälsade på hade jag inte tänkt på det.


Du menar att du fick höja DSD-filen, det var precis det jag också sa att jag fick göra, menade du tvärtom? :)

Ofta när man ska ägna sig åt en mer koncentrerad lyssning för att höra skillnader mellan filer, blir det nog för de flesta av oss som så att man fokuserar på detaljer och upptäcker/hör då fler sådana. Men precis som du säger så fanns dessa detaljer även innan, det är bara att man råkade upptäcka dessa vid den mer koncentrerade lyssningen.
Samma sak sker nog när man installerar en ny apparat i kedjan, man hör ett mer detaljrikt ljud p.g.a att man lyssnar mer koncentrerat, detta kan bestå över tid eller så var det bara den mer fokuserade lyssningen som gjorde att man hörde ett mer detaljrikt ljud. Långtidslyssning tror jag kan ge indikationer om att ett format är bättre i.o.m att det kanske kan innebära mindre lyssningströtthet, och samma sak med en ny apparat i ljudkedjan där eventuella fel och brister i återgivningen kan upptäckas över en längre tids lyssning.

Det är lite som när man köper en begagnad bil från en bilfirma som putsat upp den, man upplever den som i princip nyskick till en början men sen börjar man upptäcka diverse smårepor och skavanker. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-11-28 17:32

Jag läste nog slarvigt. Vi har samma upplevelse avseende volymkontrollen. I den rigg jag lyssnade på finns inga konstigheter, allt är raka rör, trots det upplevde vi DSD-ljudet som bättre. Så ock rigginnehavarens bättre hälft har det framkommit under dagen. Mystiken tätnar, är DSD den heliga gralen? Jag ser mig själv söka efter en DAC som hanterar DSD. På torget finns en Qutest för tio lax, det kanske vore något?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav petersteindl » 2021-11-28 17:54

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:
DSD64 är det som är lagrat på SACD.
SACD brusar mer än vanlig 16-bitars ljud över ca 10 kHz.

. . . och brusar mindre än PCM 16/44 under ca 10 kHz.


Jag kommer alltså uppleva SACD/DSD som bättre och bättre framöver :)
Vad gäller för DSD 128 och uppåt då? Brusar det ännu mer?


Såg ditt inlägg nu. DSD128 brusar 12 dB mindre än DSD64 och brytpunkten frekvensmässigt är 1 oktav högre upp.
DSD256 brusar 24 dB mindre än DSD64 och brytpunkten frekvensmässigt är 2 oktaver d v s 4 ggr. högre än DSD64.
Jag tror att det även finns DSD512.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav solhaga » 2021-11-28 23:55

Roon.
Men eftersom jag använder DSP, så konverteras det till PCM för att kunna räkna.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav galder » 2021-11-29 00:39

petersteindl skrev följande:
...Jag tror att det även finns DSD512.


Stämmer, min DAC stödjer detta. Har aldrig testat DSD i.o.f.s.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-11-30 21:05

sammel skrev:Så här är det för mig, jag har ingen aning om det ena är bättre än det andra,
men jag gillar PS audio och därför köpte jag det första albumet dom gjorde
under sitt märke Octave records.
Jag beställde ett fysiskt album med Don Grusin
Och har både DSD och PCM.
Är det någon som kan spela de största DSD
skivorna och vill jämföra så får ni gärna låna och gämföra.
Du kan gärna behålla DSD skivan och skicka tillbaks den andra.
Skälv kan jag inte spela DSD och har inga planer på att skaffa utrustning
till det, men skulle jag ändra mig så får jag stå mitt kast :)


Så där borde alla leverera sina SACD, dvs med DSD filerna separat. De gick att se och kopiera över till datorn och jag kan omvandla dem till t ex 24/192 filer eller DSD-hybridfiler och antagligen spela dem direkt om jag hade en DSD kompatibel DAC.

DSD-filerna verkar vara DSD64 av storleken att döma.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav pLudio » 2021-12-01 14:25

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-01 19:39

Hur bra är de konverteringar ni hänvisar till? Finns det förluster eller andra knasigheter?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-12-01 22:59

RogerGustavsson skrev:Hur bra är de konverteringar ni hänvisar till? Finns det förluster eller andra knasigheter?


Inga hörbara. När vi spelade upp DSD256 samtidigt som en konvertering gjordes blev det hack i lyssningen. Högst troligt pga hårt arbetande processor, datorn blev också mycket varm när det pågick. Till yttermera visso står det uttryckligen i manualen att man inte ska försöka göra något annat medan konverteringen pågår. Just därför måste man prova.

Ska alldeles strax lyssna på DSD64-filerna som jag sparat om som 24/192, det borde rimligen innebära någon form av "uppsampling", tidigare har jag "bara" fått ut 24/88 från DSD128. Fast uppsampling verkar vara poppis, så det låter säkert fint.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-12-01 23:52

Den 80-åriga Don Grusin vet hur man trakterar ett piano, lyssnar just nu på red-book versionen medan jag för över 24/192 kopian, undrar om den kommer att få pianot att låta ännu mer äkta. Jag är skeptisk, men så länge jag vet vilken version jag lyssnar på så kanske jag hör skillnad.

Edit: Nu spelar jag DSD-versionen konverterad till 24/192 och spontant kan jag inte påstå att jag hör någon skillnad, så frågan är vilken version som ska få stanna kvar i samlingen, den 500 MB lätta CD-versionen, eller den över 5 GB tunga DSD-versionen? Svaret är, så klart, båda.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav sammel » 2021-12-02 13:35

hifikg skrev:Den 80-åriga Don Grusin vet hur man trakterar ett piano, lyssnar just nu på red-book versionen medan jag för över 24/192 kopian, undrar om den kommer att få pianot att låta ännu mer äkta. Jag är skeptisk, men så länge jag vet vilken version jag lyssnar på så kanske jag hör skillnad.

Edit: Nu spelar jag DSD-versionen konverterad till 24/192 och spontant kan jag inte påstå att jag hör någon skillnad, så frågan är vilken version som ska få stanna kvar i samlingen, den 500 MB lätta CD-versionen, eller den över 5 GB tunga DSD-versionen? Svaret är, så klart, båda.


Hoppas du får fortsätta att sitta nöjd och inte måste byta ut dacen till DSD kompatibel dito :)
Jag vill inte heller byta :)
En sak om jag skulle byta idag skulle jag nog fundera på det,
men nu när jag kör aktivt är det ändå krångligare, även om min Cambridge nätverksspelare can spela 64 DSP så kan
inte minidsp:n det. Så jag har släppt det för tillfället.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav I-or » 2021-12-02 14:42

hifikg skrev:Den 80-åriga Don Grusin vet hur man trakterar ett piano, lyssnar just nu på red-book versionen medan jag för över 24/192 kopian, undrar om den kommer att få pianot att låta ännu mer äkta. Jag är skeptisk, men så länge jag vet vilken version jag lyssnar på så kanske jag hör skillnad.

Edit: Nu spelar jag DSD-versionen konverterad till 24/192 och spontant kan jag inte påstå att jag hör någon skillnad, så frågan är vilken version som ska få stanna kvar i samlingen, den 500 MB lätta CD-versionen, eller den över 5 GB tunga DSD-versionen? Svaret är, så klart, båda.


Du har helt rätt, man hör inte skillnad mellan DSD och CD-format med minst 99,99 % av alla inspelningar (möjligen skulle man kunna få fram någon ultradynamisk historia, där 16 bitar inte riktigt räcker till). Olika mastringar är förstås undantagna.

Jag konverterar därför alltid DSD till PCM 16/44.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav pLudio » 2021-12-02 17:07

Ni som har ESS DAC:ar dårå...

"Conversely, converting DSD files to PCM with an appropriate filter could actually yield some improvement, given the inherently superior PCM performance of these ESS DACs."
https://archimago.blogspot.com/2021/10/ ... 4830118377
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur spelar ni upp era DSD-filer?

Inläggav hifikg » 2021-12-18 02:56

I-or skrev:...Jag konverterar därför alltid DSD till PCM 16/44.


Jag tror att det är klokt, särskilt om du spar DSD-filerna för framtiden. Tänk om du får anledning att ändra dig :)
Ska man lagra DSD på SSD blir det dyrt, billigare att samla PCM på HDD om man nu inte går hela vägen till MP3...
Ja jäklar, en gång i tiden var azimut det svåraste hifi-ordet.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster