Är det någon poäng med strömrenare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-05 13:15

Jag har en strömrelaterade kopplad till min anläggning. När jag fick glappkontakt i en central och nollan försvann så brann 2 st Nad 208:or som inte var kopplade till den. Samt köksfläkten, en pump i badet, och något mer som jag inte minns.
Men min stereo i övrigt och tv slogs bara av och fungerade så fort centralen var åtgärdad.
Det tycker jag var bra. Om den påverkar ljudet helst positivt vet jag inte men jag hoppas det. Störningar är något jag gärna jagar då min horn har en känslighet på 114dB/m/w. Och eftersom jag även använder anläggningen kopplad med HDMI så finns det ibland utmaningar.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-05 15:48

dewpo skrev:............
Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad" :|
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemet :twisted: fel väg att gå :roll:
.

Det där är fulretorik.
En produkt som inte uppfyller sin funktion/spec vid normal användning är antingen felaktig, felkonstruerad och/eller har blivit falskt marnadsförd. Det är varken "faktiskt-expertisen" eller hifi/high-end tillverkare som kan påverka det faktum, det styrs av ett antal lagar/EUdirektiv. I lagar och förordningar används inte heller citattecken för att underminera ett ords betydelse (t.ex "felkonstruerad").

Begrepp som "normal användning" är har stor betydelse för bedömning.
- köper man en bensinbil i Sverige förutsätts att den bensinkvalite' (t.ex 95oktan) som finns tillgänglig uppfyller biltillverkarens krav och omvänt. Det ska funka utan andra tillsatser om detta inte uttryckligen anges.
- köper man en elvisp som är specad för 230V anslutning och den inte orkar vispa grädde vid 217V är den felaktig eller felkonstruerad (utan citattecken).

Och,
javisst är det så att man aldrig skall nöja sig med ett köp, oavsett produkt eller tjänst, om den inte uppfyller utlovad prestanda. Man kan ju kalla det för de "renläriga", men varför inte bara kalla det för sunt förnuft och lagstadgad rättighet?

Det finns dock en enkel "bakdörr" att ta till för tillverkaren av hifi/high-end, genom att i specen och i markadsföring tydligt skriva:
"Denna produkt uppfyller inte specifikationerna vid normal nätanslutning"
Då har dom tyvärr kommit runt problemet.

Ett annat sätt är att inte speca funktion annat i allmänna ordalag. T.ex Accuphase talar om "låg utimpedans" om sina strömtillsnyggare ( Jag hittar åtminstone ingen spec). Vad betyder låg? Lägre än vårt stamnät eller lägre än sommarstugans reservkraftverk?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Strmbrg » 2021-12-05 17:37

Har själv inget behov av att bevisa något inför andra. Det vill säga, det spelar mig ingen roll huruvida jag lyckas få andra att ändra sig. Det brukar yttermera vara svårt att lyckas med det. Åtminstone om ”beviset” för att ha lyckats med det är att få höra: ”Jag ger mig! Jag hade fel, du har rätt!”.

Ältandet - utan verkningsgrad - kan ju vara en lockelse i sig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-05 19:52

Hmm, min rättstavning tyckte tydligen inte att det är en strömrenare utan en strömrelaterade som jag har.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav faema » 2021-12-07 18:39

Jag köpte en sådan tingest pga att den var snygg, fick den billigt.
Bl a står det såhär:
Invändigt har man ett filter som undertrycker RFI störningar med upp till 80 db och man kan hantera strömspikar på upp till 15 000 volt.

Vad menas med det och vad är RFI?
Har gjort som Ströberg, bara kopplat in utan några tester fram och tillbaks.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-07 23:50

faema skrev:Jag köpte en sådan tingest pga att den var snygg, fick den billigt.
Bl a står det såhär:
Invändigt har man ett filter som undertrycker RFI störningar med upp till 80 db och man kan hantera strömspikar på upp till 15 000 volt.

Vad menas med det och vad är RFI?
Har gjort som Ströberg, bara kopplat in utan några tester fram och tillbaks.


Radio Frequency Interference.

Dom menar eller borde skriva EMC (ElectroMagnetic Compatibility)
Enligt EUdirektiv skall alla apparater ha tillräckligt skydd för detta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Morello » 2021-12-07 23:57

Nej, elektromagnetisk kompabilitet är inte samma sak som radiofrekventa störningar, vilket är vad som avses och som påstås undertryckas med 80 dB. Undertryckningen är förstås frekvensberoende, vilket gör informationen till nonsens. Dämpningen måste alltså specificeras i ett givet frekvensintervall.

Vad beträffar förmågan att hantera transienter om 15 kV beror det givetvis på transientens energi och därmed varaktighet. Det är så att säga en hygglig skillnad om laddningen är 1 C eller 1 nC - den initala spänningen kan dock vara 15 kV i båda fallen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-08 00:15

Morello skrev:Nej, elektromagnetisk kompabilitet är inte samma sak som radiofrekventa störningar, vilket är vad som avses och som påstås undertryckas med 80 dB. Undertryckningen är förstås frekvensberoende, vilket gör informationen till nonsens. Dämpningen måste alltså specificeras i ett givet frekvensintervall.

Vad beträffar förmågan att hantera transienter om 15 kV beror det givetvis på transientens energi och därmed varaktighet. Det är så att säga en hygglig skillnad om laddningen är 1 C eller 1 nC - den initala spänningen kan dock vara 15 kV i båda fallen.


Jag skrev vad dom antagligen menade, inte att det var samma sak. RMI är dock motsvarande EMI

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav xmag » 2021-12-13 17:54

dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar :|
Skräp.jpg


Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad" :|
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemet :twisted: fel väg att gå :roll:

Jag har haft anledning att mäta mycket genom USB på datorn. Jag har kommit fram till att det är datorns switchade nätaggregat som är boven när det ser ut som i din graf. Då hjälper det inte med strömrenare. Jag tror faktiskt inte den behövs med skit som kommer från el-nätet heller eftersom nätaggregat själv genom sin omvandling från AC till DC skall filtrera bort den skiten enligt regler för nätapparater av vad jag förstått.

EDIT:
Om strömrenare gör någon nytta alls har jag för övrigt ingen aning om.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-13 22:02

xmag skrev:
dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar :|
Skräp.jpg


Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad" :|
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemet :twisted: fel väg att gå :roll:

Jag har haft anledning att mäta mycket genom USB på datorn. Jag har kommit fram till att det är datorns switchade nätaggregat som är boven när det ser ut som i din graf. Då hjälper det inte med strömrenare. Jag tror faktiskt inte den behövs med skit som kommer från el-nätet heller eftersom nätaggregat själv genom sin omvandling från AC till DC skall filtrera bort den skiten enligt regler för nätapparater av vad jag förstått.

EDIT:
Om strömrenare gör någon nytta alls har jag för övrigt ingen aning om.


Jag kör alltid på batteridrift när jag nyttjar datorn för mätningar.
Inte bara för att slippa den separata nätadapterns skräp utan även för att datorns signaljord är "skum" och och har dödat ett antal transistorer vid mätning på elektronik.
Borde givetvis undersökt varför men det är enklare (fusklösning) att köra på batteridrift.
Min hund gillar inte datorns nätadapter, troligtvis p g a elakt ultraljud. Borde mäta upp den men det är nerprioriterat.

För övrigt är nätadaptrar en "trist marknad", många klarar inte kraven och elsäkerhetsverket har väl annat att göra, t.ex fira jul

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav xmag » 2021-12-14 01:12

jansch skrev:
xmag skrev:
dewpo skrev:Här är skillnaden på brusgolvet i en DAC jag äger och har mätt på när den är ansluten i två olika "rena" USB utgångar :|
Skräp.jpg


Enligt faktiskt-expertisen så är en enhet som släpper igenom smuts från strömförsörjningen "felkonstruerad" :|
Och för de "renläriga" så är en "felkonstruerad" enhet + en "strömrenare" som löser problemet :twisted: fel väg att gå :roll:

Jag har haft anledning att mäta mycket genom USB på datorn. Jag har kommit fram till att det är datorns switchade nätaggregat som är boven när det ser ut som i din graf. Då hjälper det inte med strömrenare. Jag tror faktiskt inte den behövs med skit som kommer från el-nätet heller eftersom nätaggregat själv genom sin omvandling från AC till DC skall filtrera bort den skiten enligt regler för nätapparater av vad jag förstått.

EDIT:
Om strömrenare gör någon nytta alls har jag för övrigt ingen aning om.


Jag kör alltid på batteridrift när jag nyttjar datorn för mätningar.
Inte bara för att slippa den separata nätadapterns skräp utan även för att datorns signaljord är "skum" och och har dödat ett antal transistorer vid mätning på elektronik.
Borde givetvis undersökt varför men det är enklare (fusklösning) att köra på batteridrift.
Min hund gillar inte datorns nätadapter, troligtvis p g a elakt ultraljud. Borde mäta upp den men det är nerprioriterat.

För övrigt är nätadaptrar en "trist marknad", många klarar inte kraven och elsäkerhetsverket har väl annat att göra, t.ex fira jul

Jag är på god väg att möjliggöra batteridrift för min mätapparat Matrojig (åtminstone när distorsion och brus skall mätas). En liten luring är att separera USB-ljudkortets ström från datorn till batteripacken. Såg en gång att det fanns en USB-kontakt med hona i ena ändan och hane i andra. På mitten var det öppet för att komma åt trådarna. Minns dock inte var. Får försöka leta upp den igen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Halbermensch » 2021-12-15 00:44

Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Forello
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Forello » 2021-12-16 09:13

Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-16 17:47

Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.


Nej, strömrenare är ingen bluff om produkten fungerar väl. Renare ström är ju inte svårt att mäta om det är. Dock är det ju så om det spelar roll för ökad ljudkvalité eller inte går ju inte att svara generellt på eftersom ingen testat så. Däremot kan det ju i enskilda fall ge en skillnad eller inte.
Att bli arg på hififöretag brukar normalt inte innebära någon skillnad i stort.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Morello » 2021-12-16 17:56

De flesta företag som säljer kablar, "strömrenare" och dyl varken bör eller skall sortera under hifi-företag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav AlbertHall » 2021-12-16 20:43

Rätt. De seriösa företagen drunknar i den obskyra skiten, och nästan all HiFipress/handlare spelar med.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-17 00:16

Harryup skrev:
Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.


Nej, strömrenare är ingen bluff om produkten fungerar väl. Renare ström är ju inte svårt att mäta om det är. Dock är det ju så om det spelar roll för ökad ljudkvalité eller inte går ju inte att svara generellt på eftersom ingen testat så. Däremot kan det ju i enskilda fall ge en skillnad eller inte.
Att bli arg på hififöretag brukar normalt inte innebära någon skillnad i stort.


Varför är det generellt så svårt att ta till sig EU-direktiv inom hifi nerdandet. Varenda pryttel skall uppfylla EMC direktivet, det SKALL vara testat och allt skall uppfylla direktivet utom det som specifikt anges som undantag.
Är EMC direktivet så svårt att förstå?

Eller är hifileverantörer notoriska bluff-företag som skiter lagar och blåser kunder? Borde vi uppvigla Elsäkerhetsverket till att göra några "razzior" så att några high-end företag får ta tillbaka alla sina försålda produkter. Helt enkelt rensa i träsket.

De är ju inte mer komplext än om t.ex Audi skulle förse sina bilar med icke ce-märkta lamparmaturer - enda lösning är "gör om, gör rätt".
Eller om livsmedel innehåller ej EU godkända tillsatser - är det någon ICA handlare då som skiter i saluförbud och erbjuder motgift mot en extra kostnad?

Alltså.... Det är inte svårare att förstå än en hastighetsskylt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Michael » 2021-12-18 11:36

xmag skrev:En liten luring är att separera USB-ljudkortets ström från datorn till batteripacken. Såg en gång att det fanns en USB-kontakt med hona i ena ändan och hane i andra.

Du kan operera en existerande kabel. I detta fall två USB3SS kablar som blir ihop kopplade för att få egen strömförsörjning till två hårddiskar:
Bild

eller kapa av host kontakten och löd på en ny. Där du drar ut två nya trådar för strömmen och inte ansluter Vcc till hostkontakten.
https://www.aliexpress.com/item/32822989960.html

eller gör en adapter som bryter av Vcc till egen kabel, med hjälp av någon av följande kontaktkort:
https://www.aliexpress.com/item/4001143005133.html
https://www.aliexpress.com/item/4000173498781.html

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav xmag » 2021-12-18 21:26

Michael skrev:
xmag skrev:En liten luring är att separera USB-ljudkortets ström från datorn till batteripacken. Såg en gång att det fanns en USB-kontakt med hona i ena ändan och hane i andra.

Du kan operera en existerande kabel. I detta fall två USB3SS kablar som blir ihop kopplade för att få egen strömförsörjning till två hårddiskar:
[ Bild ]

eller kapa av host kontakten och löd på en ny. Där du drar ut två nya trådar för strömmen och inte ansluter Vcc till hostkontakten.
https://www.aliexpress.com/item/32822989960.html

eller gör en adapter som bryter av Vcc till egen kabel, med hjälp av någon av följande kontaktkort:
https://www.aliexpress.com/item/4001143005133.html
https://www.aliexpress.com/item/4000173498781.html

//Michael

TACK!
Jag har varit inne på tanken. Min mätapparat är dock tänkt att byggas av fler än mig. Kan vara vanskligt att be dem göra samma operation. Fast det är ju frivilligt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-18 22:03

jansch skrev:
Harryup skrev:
Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.


Nej, strömrenare är ingen bluff om produkten fungerar väl. Renare ström är ju inte svårt att mäta om det är. Dock är det ju så om det spelar roll för ökad ljudkvalité eller inte går ju inte att svara generellt på eftersom ingen testat så. Däremot kan det ju i enskilda fall ge en skillnad eller inte.
Att bli arg på hififöretag brukar normalt inte innebära någon skillnad i stort.


Varför är det generellt så svårt att ta till sig EU-direktiv inom hifi nerdandet. Varenda pryttel skall uppfylla EMC direktivet, det SKALL vara testat och allt skall uppfylla direktivet utom det som specifikt anges som undantag.
Är EMC direktivet så svårt att förstå?

Eller är hifileverantörer notoriska bluff-företag som skiter lagar och blåser kunder? Borde vi uppvigla Elsäkerhetsverket till att göra några "razzior" så att några high-end företag får ta tillbaka alla sina försålda produkter. Helt enkelt rensa i träsket.

De är ju inte mer komplext än om t.ex Audi skulle förse sina bilar med icke ce-märkta lamparmaturer - enda lösning är "gör om, gör rätt".
Eller om livsmedel innehåller ej EU godkända tillsatser - är det någon ICA handlare då som skiter i saluförbud och erbjuder motgift mot en extra kostnad?

Alltså.... Det är inte svårare att förstå än en hastighetsskylt.[/ote]

Har du upplevt några skillnader själv när du testat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-18 22:03

jansch skrev:
Harryup skrev:
Forello skrev:Strömrenare är rena rama bluffen! Jag blir så arg att det ryker ur öronen.


Nej, strömrenare är ingen bluff om produkten fungerar väl. Renare ström är ju inte svårt att mäta om det är. Dock är det ju så om det spelar roll för ökad ljudkvalité eller inte går ju inte att svara generellt på eftersom ingen testat så. Däremot kan det ju i enskilda fall ge en skillnad eller inte.
Att bli arg på hififöretag brukar normalt inte innebära någon skillnad i stort.


Varför är det generellt så svårt att ta till sig EU-direktiv inom hifi nerdandet. Varenda pryttel skall uppfylla EMC direktivet, det SKALL vara testat och allt skall uppfylla direktivet utom det som specifikt anges som undantag.
Är EMC direktivet så svårt att förstå?

Eller är hifileverantörer notoriska bluff-företag som skiter lagar och blåser kunder? Borde vi uppvigla Elsäkerhetsverket till att göra några "razzior" så att några high-end företag får ta tillbaka alla sina försålda produkter. Helt enkelt rensa i träsket.

De är ju inte mer komplext än om t.ex Audi skulle förse sina bilar med icke ce-märkta lamparmaturer - enda lösning är "gör om, gör rätt".
Eller om livsmedel innehåller ej EU godkända tillsatser - är det någon ICA handlare då som skiter i saluförbud och erbjuder motgift mot en extra kostnad?

Alltså.... Det är inte svårare att förstå än en hastighetsskylt.[/ote]

Har du upplevt några skillnader själv när du testat?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Helmut » 2021-12-18 22:11

Fungerar men satsa på en rejäl grej.
Är själv sugen på en sådan stor gul sak som, kunde stå på garage uppfarten.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.30040 ... ler-mattet
Nätspänningen driver en motor som i sin tur driver en generator via ett stort sväghjul.
Tyngden i svänghjulet ser till att generatorn roterar med ett jämnt varvtal.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Calleberg » 2021-12-18 22:38

Helmut skrev:Fungerar men satsa på en rejäl grej.
Är själv sugen på en sådan stor gul sak som, kunde stå på garage uppfarten.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.30040 ... ler-mattet
Nätspänningen driver en motor som i sin tur driver en generator via ett stort sväghjul.
Tyngden i svänghjulet ser till att generatorn roterar med ett jämnt varvtal.


SMART, på plussidan är ju att eventuellt hörbart nätbrumm hamnar på 33,333Hz :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav LeifB » 2021-12-18 23:20

Är inte solceller det bästa?
Eller ett vindkraftverk.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Griff » 2021-12-18 23:33

LeifB skrev:Är inte solceller det bästa?
Eller ett vindkraftverk.

Av vilken anledning skulle drivningen av en generator göra skillnad menar du?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Calleberg » 2021-12-18 23:33

En Thoriumreaktor är ju "the shit". Har ju en del thorium hemma.
Vet en kille som heter Richard H som säkert är sugen på att hjälpa till att bygga :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav LeifB » 2021-12-18 23:40

Ren ström..

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-20 00:09

Harryup skrev:Har du upplevt några skillnader själv när du testat?


Nej,
Jag HÖR ingen skillnad med eller utan UPS.
Jag har använt UPS i labmiljö, då för att undvika "reset" och omstart vid längre tester. Även vid vibrationsmätningar då det är bra med galvanisk avskiljning och att jorden är "lyft" för att minimera jordslingor om viss utrustninginte har det.
Dock, risken är att man får andra problem istället - alltså så lite onödig utrustning som möjligt för att minimera felkällor.

De stora störningarna finns inne i "burkarna". Även ett enkelt slutsteg med oreglerad nätdel har switch:ande halvledare typ likriktarbryggor. Miljön inne i "burken" är kaotisk jämfört med miljön mellan "strömtillsnyggare" och förbrukare d v s sladden emellan.

Jag hör dock ett "knäpp" i stereon när jag drar ur sladden till mitt labaggregat. Dock aldrig "nu blev det mer svärta i musiken" eller "basen blev mer taktfast" osv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav Harryup » 2021-12-20 20:58

En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
Jag jagar inte heller mera tightare bas, men jag har inget emot en låg störnivå då mina horn för mellan och diskant ligger på runt 114dB/m/W. Är själv inte säker på om den gör någon annan nytta än att skydda stereon från diverse saker som kan hända när nu vkv blir så populära och att dom inte snurrar med exakt 50Hz. Min har redan betalt sig en gång och om den dessutom låter saker fungera mera optimalt så är det ju kul.


/Harry Up

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är det någon poäng med strömrenare?

Inläggav jansch » 2021-12-21 02:36

Harryup skrev:En UPS är något helt annat och i regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna.
Jag jagar inte heller mera tightare bas, men jag har inget emot en låg störnivå då mina horn för mellan och diskant ligger på runt 114dB/m/W. Är själv inte säker på om den gör någon annan nytta än att skydda stereon från diverse saker som kan hända när nu vkv blir så populära och att dom inte snurrar med exakt 50Hz. Min har redan betalt sig en gång och om den dessutom låter saker fungera mera optimalt så är det ju kul.


/Harry Up


2 påståenden i blåmarkerad mening för vånar mej...

- "UPS är åt helt annat"
Man ska inte lura sig av att UPS översätts med avbrottsfri kraft. I många sammanhang i labmiljö nyttjas UPS för att erhålla definierad nätspänning för att skapa en absolut störningsfri miljö. Typexempel: rum för högfrekvensmätningar.
Till skillnad från vissa "High-end strömtillsnyggare" får man garanterade kompletta data över strömmens kvalite'.
Att begreppet UPS har blivit välkänt för gemene man i samband med digitaliseringen förringar inte dess betydelse innan digitaiseringen och för andra applikationer.

- "I regel klart sämre för en stereo då datornätdelar inte är så kräsna"
UPS:er utvecklade för serverhallar etc. har givetvis en spec för att säkerställa drift som kan påverkas av normala nätspännings villkor. Alltså kraven är högre än vad nätleverantören kan utlova och då primärt avseende avbrott.
Alltså, ingen nätleverantör garanterar helt avbrottsfria leveranser och därför används UPS.

Vad är det som gör en en hifi-anläggning mer "kräsen" på strömmatning?
En dator, stereo, kaffebryggare, mätförstärkare, oscilloshop, server, router, lampa, värmepanna, osv. har olika utmaningar i att nyttja nätspänning som strömkälla. Dock, dom har ett gemensamt krav, att utlovad funktion/spec gäller vid nätanslutning. Alltså, är dom specade för 230V - 50Hz nätanslutning så gäller det.
Det går helt enkelt inte för en tillverkare att hävda något annat.

Sedan är det en helt annan sak att en elvisp inte behöver några interna filter eller andra skyddskretsar. Eller att en förförstärkare behöver ett mer utvecklat skydd, eller att en mätförstärkare har väsentlgt bättre inernt skydd för att klara specen. Utlovade prestanda gäller.

Jag har t.ex en mätförstärkare, B&K 2690, som har en extremt tydlig spec avseende "allt" (dynamik, brusnivå, filter, drivkapacitet, fasgång,polarisations och drivspänningar, mm. Detta gäller vid nätanslutning utan tjafs.
OM jag hade frågar B&K om jag behöver en "strömtillsnyggare" för att specen skall uppfyllas hade dom nog undrat om jag var idiot.

Men visst kan man köpa en "strömrenare" eller liknande men då skulle jag nog välja en för industribruk så man vet vad man får, alltså en med en riktig spec.
Fast jag nöjer mig med att skruva åt skruvarna på "noll-listen"

Med horndiskanter hör du säkerligen brus, jag hade JBL 077/ JBL375 och MarkIII slutsteg ett tag och visst brusade det men inte beroende av nätspänningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster