NHT SUB2, någon som känner till?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Plej

NHT SUB2, någon som känner till?

Inläggav Plej » 2005-08-09 01:28

Hejsan

Jag har en NHT SUB2. Verkar vara en ovanlig subbas i Sverige. Har sökt en del på nätet men inte hittat så mycket. Är det någon här på forumet som har ägt, testat eller kanske har mätningar på denna som vill dela med sig av sina tankar?

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild
Sterre01

Re: NHT SUB2, någon som känner till?

Inläggav Sterre01 » 2006-03-29 22:55

Plej skrev:Hejsan

Jag har en NHT SUB2. Verkar vara en ovanlig subbas i Sverige. Har sökt en del på nätet men inte hittat så mycket. Är det någon här på forumet som har ägt, testat eller kanske har mätningar på denna som vill dela med sig av sina tankar?

Mvh
Sebastian

Jag har hört att den skall vara bra till musik, vad är din mening om den?

Mvh
Stefan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-30 08:35

Jag var faktiskt och lyssnade på en sådan för ett tag sedan. Den brummade lite, men det sa ägaren berodde på jordslingor i lägenheten. Det verkar vara en kompetent bas. Jag gillar att den är uppbyggd av 2 10" basar istället för en ENSAM 12are!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-04 13:38

Kaffekoppen skrev: Jag gillar att den är uppbyggd av 2 10" basar istället för en ENSAM 12are!

Varför det? Sitter de i separata lådor?
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-04 14:31

Nix, de sitter monterade i samma lådor.

Det är väl en personlig sak, rent subjektivt alltså. Kan ha att göra med att man flyttar mer luft med mindre konutslag, vilket teoretiskt borde ge förutsättning till mindre dist, eller att man normalt har tillgång till starkare motorstyrka vs konarea än med singelelement..

Visst hade det varit än mer optimalt med fyra lådor med en 10" i varje låda, men vilken dag som helst väljer jag 4st 10" över 2st 12", eller 4st 12" över 2st 15"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-04 14:48

Jag har alltid trott att större kondiamter ger utrymme för större Xmax och därför skulle en stor högtalatre vara bättre än flera mindre, även om den sammankagda konarean är densamma. Men 2 st tior har kanske större konarea än en tolva, och då faller mitt resonemang.

Jag och en kompis gjorde en gång en baslåda med 9 st 5-tummare (Philips 5060W, om jag inte missminner mig) i tron att det skulle bli fart och fläkt. Det blev det inte, Xmax var alldeles för klent tilltagen... :(
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-04 16:12

Det handlar (som du märkte med experimentet med de 9st 5"arna) om vilken luftvolym som systemet kan förflytta...

Det är ju också så att, i de flesta fall där man kan parallellkoppla två basar, vinner man i känslighet och det är ju aldrig fel det heller..

Många av de basar som finns med extrema slaglängder gör ju inte sitt jobb på ett bra sätt, många av dem effektkomprimmerar innan de nått fulla slaglängden, eller börjar dista av andra orsaker, därför föredrar jag fler basar med mindre konutslag när det är möjligt.

Återgå till Generellt om hifi