Dynamik i kubik i musik!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-18 08:16

Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?

Nä, varför i grund och botten, menar jag.
:)


Det får inte låta muzak :)

Du nämnde i en annan tråd "Storskalig symfonisk musik. Massor av instrument, många samtidiga stämmor, mycket övertoner, alltsammans utspritt över en stor scen och därtill en stor, reflexionsrik lokal." men missade att jag bad om exempel på sådana stycken. Har du något tips? Hade en klassisk period igår och avnjöt inte mindre än tre symfonier. Alla av Tubin.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 08:24

I stort sett vad som helst i symfoni- och piano-/violinkonsertväg är bra exempel på ”ljudkomplex” musik, vilket jag har för mig att det då göllde.
Gärna på Chandos.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-18 08:35

Strmbrg skrev:I stort sett vad som helst i symfoni- och piano-/violinkonsertväg är bra exempel på ”ljudkomplex” musik, vilket jag har för mig att det då göllde.
Gärna på Chandos.


Söker ju ett konkret tips typ "Mullards sjunde rekviem i D-moll, med Grønlands barnkör"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 09:25

Nielsens symfonier med Thomson. Prokofievs diton med Järvi. Jeu de cartes med Järvi. Alla på Chandos.
Mahlers trea med Chailly på Decca.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Magnuz » 2022-01-18 11:18

goat76 skrev:Magnuz, jag är inte helt säker på vad du ville ha sagt med ditt "Hmm..."


Bara att det nog fattades ett ”inte” i din text. Att musikproduktionen uppfattas låta mindre dynamisk trots att den mätmässigt förlorat en del av dynamiken låter inte riktigt rätt. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav goat76 » 2022-01-18 11:26

Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?

Nä, varför i grund och botten, menar jag.
:)


Det handlar om att uppnå en så realistisk ljudupplevelse så långt det är möjligt för lyssning i hemmiljö, vilket inte innebär att det behöver dundra lika starkt som det gör vid den ursprungliga verkliga ljudhändelsen, men att det relativt de andra inspelade ljudinslagen framkommer på ett lika tydligt sätt som vid den ursprungliga verkliga ljudhändelsen (så långt som detta är möjligt).

Jag trodde du hörde till dem som strävade efter en så realistisk ljudupplevelse som möjligt i musikåtergivningen, men du kanske hellre vill ha en mer slätstruken historia än så? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav goat76 » 2022-01-18 11:47

Magnuz skrev:
goat76 skrev:Magnuz, jag är inte helt säker på vad du ville ha sagt med ditt "Hmm..."


Bara att det nog fattades ett ”inte” i din text. Att musikproduktionen uppfattas låta mindre dynamisk trots att den mätmässigt förlorat en del av dynamiken låter inte riktigt rätt. :)


Ahh, nu ser jag felet i min ursprungliga text som väckte ditt ”hmm…”, jag kan bli så där när man försöker skriva saker mellan jobbuppgifter på arbetsplatsen, jag snurrade runt det hela i min text. :D

Min ursprungliga text skulle varit mer så här:
goat76 skrev:Ja, och det är inte alltid så att olika typer av ljudinslag ens kan samverka med varandra i samma ljudmix utan en viss del kompression, exempelvis sådana som innehåller en blandning av både elektriskt förstärkta ljudinslag och fullt akustiska ljudinslag. Dessa olika ljudinslag riskerar att drunkna i varandra om vartannat, vilket lätt kan leda till att musikproduktionen i sin helhet faktiskt uppfattas låta mindre dynamisk, detta trots att den rent mätmässigt egentligen har kvar mer av den ursprungliga dynamiken.

Typ nåt sånt. :D

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Knuttebaloa » 2022-01-18 13:02

Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?

Nä, varför i grund och botten, menar jag.
:)


Det är häftigt ju :wink: Varför är/upplevs det häftigt? Ja du... Den musik jag lyssnar mycket på skulle förmodligen skrämma slag på vilken apstackare som helst, så evolutionärt gynnsamt är det kanske inte..?

Lyssna och njut bara! Helst riktigt starkt :)

https://tidal.com/track/145610169

Dynamik?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17894
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Almen » 2022-01-18 14:14

Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?

Ja, varför skrev de där kompositörerna in pukor, bastrummor och annat elände i sina kompositioner? Varför hade några till och med kanoner, och detta 100 år innan man började kunna spela in och upp musik ordentligt?

Jag tror de flesta tycker det är mäktigt, ger en kroppslig såväl som själslig upplevelse, och kan förhöja musiken. Detta i en konsertsituation, alltså.

Sedan är det kanske en annan sak att de allra flesta inte har möjlighet att komma i närheten av det hemmavid.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Harryup » 2022-01-18 14:39

Jag tror att det beror till viss del på hur ett PA sprider musiken kontra en akustisk orkester.
Är man van vid att livemusik sker genom att använda högtalare så vill man uppleva det genom sina egna högtalare.

Är man van vid akustisk musik, jazz eller klassiskt så tror jag att man lyssnar på ett annat sätt omedvetet eller inte. Och man inser att det blir väldigt svårt att tro att man verkligen är i ett konserthus om man blundar.

När det gäller PA musik så har väl de flesta ett bättre ljud i hemmiljö.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 14:45

Ja, jo, vi har ju dryftat detta med fokus på ”brak å bom, djupbas, ljudtryck, pukor och kanoner” förr. Inte minst på grund av mitt ifrågasättande av det stora intresset av just dessa aspekter på musik.
Jag får dessutom är ungefär samma svar varje gång.
Så, det var inget…
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-18 14:54

Knuttebaloa skrev:
Strmbrg skrev:Dumjävla fråga kanske.
Men varför väcker detta med ”pang och bom och diverse eruptioner” ett så stort intresse?

Nä, varför i grund och botten, menar jag.
:)


Det är häftigt ju :wink: Varför är/upplevs det häftigt? Ja du... Den musik jag lyssnar mycket på skulle förmodligen skrämma slag på vilken apstackare som helst, så evolutionärt gynnsamt är det kanske inte..?

Lyssna och njut bara! Helst riktigt starkt :)

https://tidal.com/track/145610169

Dynamik?


Kanske inte inspelningstekniskt, verkar ha en övergripande kompression i mastringsledet för ett "fetare" sound min gissning. Rätt ovanlig tonal balans.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav goat76 » 2022-01-18 15:01

Strmbrg skrev:Ja, jo, vi har ju dryftat detta med fokus på ”brak å bom, djupbas, ljudtryck, pukor och kanoner” förr. Inte minst på grund av mitt ifrågasättande av det stora intresset av just dessa aspekter på musik.
Jag får dessutom är ungefär samma svar varje gång.
Så, det var inget…
:)


Men det jag får uppfattningen om att du vill ha sagt och kanske menar(?), är att vi andra skulle sträva efter någonting "överdrivet" när det kommer till dessa aspekter som du kallar ”brak å bom, djupbas, ljudtryck, pukor och kanoner”. För mig är det inte så, jag eftersträvar den realism man både hör och känner i en replokal eller i en konsertlokal när dessa ljudkällor spelas live (och då menar jag inte någon PA återgivning), jag vill helst komma så nära den känslan det bara är möjligt utan att passera den gräns där detta övergår det som är önskvärt i ett normalt bostadsrum. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 15:14

Nej, inte överdrivet men ett väl stort fokus på vissa aspekter på ljud och dess återgivning.
Kanske min reflexion över detta bottnar i min personliga utveckling vad gäller musik och hifi.
Jag känner igen mig från förr, men har en lite annan syn på alltsammans numera.
Prioriterade ”häftighet” förr men inte nuförtiden.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav goat76 » 2022-01-18 15:42

Strmbrg skrev:Nej, inte överdrivet men ett väl stort fokus på vissa aspekter på ljud och dess återgivning.
Kanske min reflexion över detta bottnar i min personliga utveckling vad gäller musik och hifi.
Jag känner igen mig från förr, men har en lite annan syn på alltsammans numera.
Prioriterade ”häftighet” förr men inte nuförtiden.


Fokus hamnar lätt där eftersom det området allt som ofta är det svåraste att återge, det drunknar lätt och blir slätstruket orsakad av problematiken att fånga detta på ett realistiskt sätt vid inspelning, samt den efterföljande problematiken och tillkortakommanden i återgivningen med endast två (i huvudsak) ljudalstrare. Att "kräma ihop" en massa ljudinslag i en mix för endast två kanaler av en drös ljudinslag/instrument som i sin natur annars är/har sina egna ljudalstrare orsakar en lång räcka med problem, extra mycket i basområdet.

Någon mer "häftighet" än den naturliga och sanna "häftigheten" är inte målet, iallafall inte för mig. Kanske är det det för de med liknande mål som bil-ljuds-gänget, mest bas vinner? (Förlåt bil-ljuds-gänget.) :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 15:54

Det finns andra saker som är svåra att få till också, men det är nog lite mer subtila saker.
Men jag vet och förstår på sätt och vis.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav goat76 » 2022-01-18 16:07

Strmbrg skrev:Det finns andra saker som är svåra att få till också, men det är nog lite mer subtila saker.
Men jag vet och förstår på sätt och vis.


Absolut, det är väl därför det finns beskrivande ord som "macro-dynamik" och "micro-dynamik", når man maximalt långt på båda dessa fronter med sin återgivning så har man kommit långt det går vad gäller dynamik. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-18 17:10

Strmbrg skrev:Nielsens symfonier med Thomson. Prokofievs diton med Järvi. Jeu de cartes med Järvi. Alla på Chandos.
Mahlers trea med Chailly på Decca.


Tackar! Då har jag lite att botanisera bland. Fast just nu kommer jag inte ihåg varför, ha ha, men det är säkert trevlig musik oavsett.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 17:14

Burja me Mahler-hiten! Bra drag i fuschta sattsen!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-18 18:13

Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav philip » 2022-01-18 19:22

Det är sällan jag jobbar med högdynamisk musik, men ibland så: https://youtu.be/g9j4el0gQA8

Även denna skiva som jag mastrade för många år sedan är ganska dynamisk: https://youtu.be/XYZnhocsFlQ

Generellt är det mest film- och konstmusik som har någon större dynamik. Utöver klassisk musik och live-inspelningar dvs.

Vh Philip

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 19:40

RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?

Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Strmbrg » 2022-01-18 19:41

philip skrev:Det är sällan jag jobbar med högdynamisk musik, men ibland så: https://youtu.be/g9j4el0gQA8

Även denna skiva som jag mastrade för många år sedan är ganska dynamisk: https://youtu.be/XYZnhocsFlQ

Generellt är det mest film- och konstmusik som har någon större dynamik. Utöver klassisk musik och live-inspelningar dvs.

Vh Philip

Hur definierar du konstmusik och klassiskt?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Zzombie » 2022-01-18 20:47

Det finns i alla fall ett musikstycke som era burkar inte klarar. 100 %.
Den som gissar rätt får ett paket tjex. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-18 21:13

RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?


Jag är ingen nybörjare :)

Ville veta vad Strmbrg menade med sitt uttryck, minns inte riktigt varför längre. Mahler finns i mina samlingar sedan tidigare, men inte just den inspelningen.
Nu ljuder Anna Von Hausswolff här, det är kanske inte heller något för alltför otränade öron och sinnen. Verket började lite tveksamt men har vuxit under genomspelningen. Sista stycket nu.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17894
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Almen » 2022-01-18 21:14

Mahlers 5:a är fin. Liksom Sjostakovitjs.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Zzombie » 2022-01-18 21:43

Äter upp tjexen själv. :mrgreen:
Symfoni för Sirener – skrevs till femårsjubileet av sovjetrepublikens födelse 1917.
Egentligen hette stycket symfoni för fabrikssirener – Simfonia Gudkov – och vid uruppförandet i Baku – huvudstad i dagens Azerbadjan – engagerade Avraamov enorma körer, samtliga mistlurar som fanns tillgängliga i hela den sovjetiska Kaspiska havsflottan, två batterier artillerikanoner, ett antal fullt utrustade infanteriregementen – inkluderande ett maskingevärsdetachement, sjöflygplan och alla fabrikssirener i hela Baku.
Man placerade ut dirigenter på specialbyggda torn som signalerade de olika ljudalstrande enheterna med speciella signalflaggor i olika färger och med pistolskott.
En centralt placerad och för konserten specialtillverkad ångvisselmaskin spelade oavbrutet Internationalen och Marseljäsen samtidigt som alla tåg och spårvagnar rasslade runt i stadens exakt samtidigt och efter en förutbestämd tidtabell.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-19 00:48

Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?

Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!


Köpte ett ex via Discogs, så nu är det bara att vänta o höra, hoppas tipset håller :)
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav MacBruce » 2022-01-19 06:13

Det "bär emot" att erkänna, att jag gillade ett par vinyler av Stockhausen... Har glömt vilka titlar fonogrammen bar och vinylerna är för tillfället begravda i massorna av min flytthistoria. Den är dock under utgrävning...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav bootstrap » 2022-01-19 12:53

Knuttebaloa skrev:I den här tråden tänkte jag att vi kunde fokusera dynamik i musik; vad det är, hur det ser ut och hur det låter. Och kanske lyfta trevliga exempel på hög- respektive lågdynamiska spår.

Jag tänker inte att vi ska fokusera musikförstörelse genom kompression i den här tråden.


Vet inte om det är intressant men Dr. Cheskys ultimate headphone demonstration disc har några spår utan, med och hård dynamiskt komprimerade. Börjar på spår 35.
https://open.spotify.com/album/0WX719ex6s0ma5GvwNUq38?si=zqpvjvi8QI2ZyVuopTSJgg

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster