Distorsion låter bra...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Distorsion låter bra...

Inläggav Martin » 2004-01-01 20:11

Testade för ett tag sedan en preamp (alltså en mik-förförstärkare :) ) från Behringer med rörljudseffekt inbyggd. Man kan alltså använda preampen som vanligt eller vrida på en ratt som ger mer eller mindre rörljud, som en tonkontroll i signalvägen.

Har testat att sjunga i ett par mikrofoner och lyssna på sången i lurar och samtidigt vrida på rörkontrollerna. Hur lät det då? Jo, ljudet blev mera öppet och levande, man skulle kunna kalla det för mera transparens. Rösten blev tydligare med större närvaro med rör i signalvägen. Utan effekten på vart ljudet plattare och mörkare.

Jag gissar att röreffekten lägger på/förstör ljudet och inte tvärt om. Säkert olika former av distorsion HD och/eller IMD. Men det låter alltså riktigt bra, bättre och mer "levande" än utan.

Det lutar åt att subjektiva lyssningstest på förstärkare mm med tråkigt och platt inspelad testmusik kan ge viss fördel för förstärkare som har en viss mängd distorsion eller "rörljud", eller vad tror ni? Har ni också testat liknande saker? För mig gav det en viss klarhet helt klart. :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-01 20:22

Visst är det så! Det är ingen slump att många gitarrister föredrar rörförstärkare. Mycket fylligare och trevligare ljud. I fallet med gitarrer så är ju färstärkaren på sätt och vis en del av själva instrumentet.

Det finns ju exempel där kraftigt distande förstärkare fått strålande recentioner.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-03 16:16

Jo, med gitarrförstärkare är det ju uppenbart. Alla vet ju att det är soundet man är ute efter.

Men när det gäller sång mm... En del hävdar ju att transistorförstärkare inte är tillräckligt transparenta för musik, alltså inte att det är en färgning som gör att ljudet låter mera "verkligt" genom rör i vissa fall.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-04 19:25

Inte bara gitarrförstärkare, utan även basförstärkare och synthförstärkare finns som rörvarianter! Basriggar som drivs av rörstärkare är väldigt vanligt, och synthförstärkare med rör var väldigt vanligt förr.
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-09 21:45

Så möts vi igen dawen. Jag vill bara berätta att jag har en förförstärkare (balanserad) :) där man kan tillföra distorsion både positiv och negativ sådan. Man får faktiskt ett lite varmare ljud när man tillför positiv eller negativ distorsion. Jag testade en mikrofonförstärkare för en tid sedan där man också kunde tillföra distorsion. (4%) I en guraförstärkare handlar det om många fler %, men där blir det ju mer en effekt som man då inte kan vara utan.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-01-09 22:35

vad är positiv och negativ distortion?
menar du öka eller minska distortionen?

/rickard

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-09 23:27

Vetefan hur det går till men jag tror att det är något elektroniskt. :) Jag vet att man utveklade den här tekniken bl.a. hos Stefan Kudelski alltså han som tillverkar Nagra IV-S som är en portabel stereo bandspelare. Tack vare den här negativa distorsiontekniken så lyckas man få ner THD på bandet från 2% till 0,1% med samma S/N eller bättre. Jag kan vidare berätta att man faktiskt använder samma teknik när man graverar skivor. Då kallas det för tracingsimulator. När man använder tracingsimulator vid vinyl gravering så måste man ta hänsyn till nålens geometriska form och storlek. Ampex var ett annat företag som byggde in tekniken i några av sina senaste bandspelare. Ex. Ampex ATR 124 deras sista mångkanalare. RCA-Victor körde med den här tekniken när man graverade sina klassiska Dynagroove skivor på 60-talet.

Återgå till Generellt om hifi