Sony PSP som musik-center

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Sony PSP som musik-center

Inläggav Xor » 2006-04-05 10:56

Hej alla!

Första inlägget här på faktiskt.se!

Funderade på att digitalisera musiksamlingen (eller flytta från CD igentligen)

Har kollat runt på soundbridge, squezebox och allt vad de heter. Kom dock på att jag har ju en Sony PSP som finns en hel del skojjsiga program till. Finns program för internet-radio, streama musik från PC mm. Och man kan ju alltid knacka ihop ett eget program om man nu känner att de befintliga inte räcker till..

Dock har jag ingen aning om ljudkvaliteten i en PSP. Hittar ingen spec på signalförhållanden eller dyligt.

Är det någon som har erfarenheter eller synpunkter på att använda PSP som ljudspelare?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-05 13:24

Har ingen aning om hur bra PSP är på att förmedla ljud, men välkommen hit! :)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-04-06 09:33

CJNE skrev:Har ingen aning om hur bra PSP är på att förmedla ljud, men välkommen hit! :)

Tackar för välkommnandet!

Det verkar vara dåligt med folk som vet något om PSPans hifi-kvaliteer.. brukar vara ett dåligt tecken... ;)

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2006-04-06 09:39

Deppa inte ihop i förtid, Playstation 1 har en hel liten kult som moddar den till oigenkännelighet och dyrkar den som världens bästa CD-spelare :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-06 11:42

Jag vet inte "hur bra" PSP är, men eftersom tom min lilla mp3-spelare som är stor som en halv tändsticksask har 90dB i S/N och låter grymt med Ogg rippade i HQ; så får man anta att en såpass dyr pryl som PSP har ytterligare lite bättre värden?

Den lär ju ha Delta/Sigma och minst 8ggr översampling, säkert genom Sonys egna chips alla andra har Sigmatel och Sony är säkert för högfärdiga för att göra ett sämre chip, så den låter sannolikt betydligt bättre än alla lite äldre CD-spelare.

Varför inte prova att koppla den till stereon?

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-04-07 08:47

Ja.. då har man testat att koppla in den i utrustningen..

Ludet är riktigt trevligt.

Problemet jag genast märker är att ljud-nivån ligger betydligt under vad min(a) cd-spelare ger.. Samma ljudställning vid kl 14 som vid kl 11 normalt..

Jag använder ju mig av hörlurs jacket från PSPan.. blir det något fel på motstånd eller liknande? Och kan man göra någonting åt det?

Den är kopplad i en modiferad T-Amp som stärkare...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-07 09:27

Om det finns en linjeutgång, antingen via eget jack eller genom en adapter, så bör du använda den. Hörlursutgången adderar brus+distorsion genom att det sitter ytterligare en liten op i kedjan där.

Sen inbillar jag mig att det inte är helt lyckat med hörlursutgångens låga impedans?

Sannolikt får du också högre nivå på linje.

Sony kan iofs ha varit så smarta att dom har ett "autosensing" jack som ändrar nivåer beroende på last, sådant förekommer på ljudkort.

Kul att det låter!

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-04-07 09:41

xeizo skrev:Om det finns en linjeutgång, antingen via eget jack eller genom en adapter, så bör du använda den. Hörlursutgången adderar brus+distorsion genom att det sitter ytterligare en liten op i kedjan där.

Sen inbillar jag mig att det inte är helt lyckat med hörlursutgångens låga impedans?

Just det som är problemet.. finns endast hörlursutgång.

Jaha.. är det något man kan göra åt saken eller är det bara att bita i det sura och lägga ner projektet?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-07 09:44

På:

http://head-fi.org/

borde det finnas kunniga personer som redan testat, sen måste det ju finnas oräkneliga PSP-forum om man söker. Att söka på DIY i samband med PSP kan kanske också rendera en del intressanta träffar?

Återgå till Generellt om hifi