Har slutat tänka på hur det låter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Har slutat tänka på hur det låter

Inläggav Strmbrg » 2022-04-13 06:13

Åtminstone har jag slutat tänka på hur anläggningen låter.

Eftersom min musiksmak nästan helt handlar om "klassisk musik" numera, så finns det en uppsjö av inspelningar av samma verk. Dessa är alla mer eller mindre olika både beträffande framförandet och det ljudmässiga. Den aspekten på hur det låter är fortsatt viktig och jag fixar inte att lyssna på "sunkiga versioner".

Men, hur anläggningen låter, det har jag tappat allt fokus på. "Den bara är där, liksom."
Funderingar som "Undrar hur det blir om jag vinklar om högtalarna en aning"; "Vad blir skillnaden om jag växlar mellan DAC:ens olika filter?"; "Är inte diskanten aningens för mycket hissad?"; "Det låter lite inneslutet och tjockt."; "Jag saknar bas i den där passagen." eller "Det vore intressant att låna hem en XX och höra vad skillnaden blir."
Allt det där tycks ha tappat mitt intresse. Det finns ingenting som "gnager", ingen större nyfikenhet på förändring, ingenting som distraherar mig från att fokusera på musiken, så länge inspelningen är tilltalande.

Förklaringen till att mitt anläggningsfokus tycks ha avtagit behöver absolut inte bero på att anläggningen nu har blivit jättebra och att de akustiska förutsättningarna i rummet blivit fantastiska.

Det kan lika gärna bero på mig själv.
Troligen är det en kombination, med en viss inbördes balans.

Reflexioner kring detta?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Har slutat tänka på hur det låter

Inläggav Magnuz » 2022-04-13 07:26

Jag tror på en kombination. Om anläggningen är tillräckligt bra, så att det inte finns några störande fel att haka upp sig på och man har vant sig vid de fel som trots allt alltid finns så slutar man tänka på anläggningen och så blir det lättare att fokusera på t.ex. inspelningarnas kvalitet istället, eller på musiken för den delen. Sedan går det lite upp och ned det där så om ett tag ska du se att du undrar om det ändå inte fattas liiite diskant i den översta oktaven. :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-04-13 08:08

Gratulerar! Du har kommit till insikt och landat i hifi-nirvana. Njut av det (så länge det varar).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-13 08:41

Välkommen i gänget :)

Tips! Ge dig in i jazzträsket också, så har du ännu mer musik att lyssna på.
Det enskilda musikstycke som jag lirar oftast just nu är

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-13 09:18

Du är väl i ett läge där lyssnandet på musiken tar över lyssnandet på ljudet. Om du skulle byta ut någon länk och det blir annorlunda skulle du antagligen inte tycka om det. Det låter inte som det ska. Man vänjer sig vid hur anläggningen presenterar musiken, tror jag, och det blir en slags referens.
Botemedlet, om man vill, är att lyssna på akustisk musik framfört live. Det är referensen för mig, lyckligt lottad som har tillgång till den i vardagen tack vare spetseleverna i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet. Den nivån når min anläggning aldrig.
Jag ser det mer som att ett antal faktorer i återgivningen inte får vara tillräckligt dåliga för att komma så nära så möjligt, och vad man hänger upp sig på kan nog vara lite personligt också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-13 09:20

Jag brukar yla själv här hemma ibland. Ingen står ut och ljudanläggningen vinner i alla lägen :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-13 10:33

Bara att gratulera :!: Jag har långt kvar.... :mrgreen: Ska hitta en lägenhet i framtiden, som man inte har en aning om hur det låter i osv osv. Har haft ett jätte bra rum, ett jättedåligt, ett bra rum och sedan får vi se vad nästa blir.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-13 16:35

Har haft en hel del olika rum och placeringar sedan jag blev med Carlsson och i alla har det låtit utomordentligt bra. Det där med rum är nog inte så kinkigt.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-04-13 16:46

sprudel skrev:Det är referensen för mig, lyckligt lottad som har tillgång till den i vardagen tack vare spetseleverna i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet. Den nivån når min anläggning aldrig.

Vad är det som saknas eller inte når upp till nivån när du jämför med eleverna på skolan?
Har för mig jag läste att du även hade eleverna spelade hemma hos dig, vad är den upplevda skillnaden
mellan live musik & anläggningen spelandes i samma rum?

Det som jag upplevt som oftast sakna om man jämför med musik live, är att man få fysik upplevelse utan att
egentligen uppfatta ljudet som väldigt högt. Jag har upplevt att problemet blir mindre om man kan flytta
mycket luft även vid låga nivåer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-13 16:59

VintageHiFi skrev:
sprudel skrev:Det är referensen för mig, lyckligt lottad som har tillgång till den i vardagen tack vare spetseleverna i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet. Den nivån når min anläggning aldrig.

Vad är det som saknas eller inte når upp till nivån när du jämför med eleverna på skolan?
Har för mig jag läste att du även hade eleverna spelade hemma hos dig, vad är den upplevda skillnaden
mellan live musik & anläggningen spelandes i samma rum?

Det som jag upplevt som oftast sakna om man jämför med musik live, är att man få fysik upplevelse utan att
egentligen uppfatta ljudet som väldigt högt. Jag har upplevt att problemet blir mindre om man kan flytta
mycket luft även vid låga nivåer.

På första frågan, allt! Dynamik, renhet, övertoner. Det är två olika sporter helt enkelt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi