Rydberg skrev:...sålänge det är transparenta apparaterPersonligen tycker jag naturligtvis att ALLA ska välja det dom trivs med....
Varför då?
Moderator: Redaktörer
Äntligen! Detta betyder ju att vi kommer att ha "fel2 i återgivningen och jag menare att det är känsligen för dessa oliak fel som gör av vi närmar oss den optimala punkten från olika håll. Kan det vara så att rörförstärkare har massa fel som transistorförstärkare har men även tvärt om? Vad man är känsligast mot kommer att påverka valet av förstärkare.markih skrev:Jag håller med Rydberg, att 100% återgivning går inte att uppnå, men man kan sikta på stjärnorna och komma, eh .. nästan ända fram.
Det är ju så det är på detta forumet (till största del). Se ovanstående inlägg.markih skrev:Rydberg skrev:...sålänge det är transparenta apparaterPersonligen tycker jag naturligtvis att ALLA ska välja det dom trivs med....
Varför då?
markih skrev:Personligen tycker jag naturligtvis att ALLA ska välja det dom trivs med, det tror de flesta tycker. Det enda jag vänder mig mot är att ordet återgivning i viss mån har förlorat sin betydelse och att detta gör att det blir svårare för de som, liksom mig, vill försöka uppnå 'ofärgad' åtegivning så gott det går.
Nattlorden skrev:Detta återkommer gång på gång... att man visst för lyssna på en anläggning som är personligt komponerad och på något sätt färgande... men skulle man drista sig att kalla det för hifi eller återgivning etc. då bits det ifrån...
MichaelG skrev:Så uppfattar jag det inte, men både du och andra uppfattar det tydligen så.
Jag har mer uppfattat dessa diskussioner att handla om hur begrepp som "god återgivning" och "hifi" skall/kan definieras.
Och här kan jag skönja olika "skolor". Ena skolan menar (något förenklat) att det man gillar per definition är hifi och god återgivning. Medan andra skolan (fortfarande något förenklat) menar att hifi och god återgivning är objektiva begrepp som nödvändigtvis inte behöver vara det samma som det man gillar.
Själv tycker jag att första definitionen enligt ovan är fullständigt meningslös eftersom det i sin logiska förlängning innebär att allt som någon gillar = hifi. Och vad skall man med en definition till som inte innebär någonting?!
Jag hävdar alltså att en färgad återgivning som inte förmår att återskapa en akustisk händelse på ett någorlunda illusoriskt sätt ej kan definieras som hifi!
Jag hävdar vidare att jag inte har en aning om huruvida mina anläggningar hemma klarar F/E-test. Jag vet inte om de är vare sig transparenta, ofärgade eller goda återgivare. Jag vet alltså inte ens om de är hifi! Däremot vet jag att jag gillar deras prestationer med tanke på prislappen.
Och jag ser ingen som helst motsättning mellan detta och jag upplever inte heller att "transparensanhängarna" gör det heller!
Men jag kanske upplever fel? Jag kanske borde känna mig kränkt, trampad på tårna och bli upprörd!?
Men jag väljer att inte göra det!![]()
Rydberg skrev:Michael, "se ner på"- attityden lyser ju allt som oftast igenom. Det är hela tiden maskerade: "men vi låter ju er leka i sandlådan, varför bli ni så sura? och när ni växer upp kanske ni förstår". Säger nån att jag misuppfattat det här så måste jag sakna all, jag menar totalt all, förståelse hur man tolkar andra människor inlägg.
jonasp skrev:Jag är övertygad om att bra återgivning medför bra ljud. Då är det innehållet på programmaterialet som bestämmer hur det låter, inte anläggningen.
Du kanske får en bra återgivning men inte bra ljud. Ett exempel är "Olle". Han lyssnar bara på Black Metal och lite Death Metal. Hans skivor skulle få en bra återgivning på ett rätt ofärgat system men skulle det vara bra ljud? Nej, i 99 % av fallen så skulle han få ett subjektivt bättre ljud om han väljer någon mer "rocking" högtalare, kanske gamla Infinity Kappa 8.2i (som jag ägde själv förr). Där skulle hans skivor låta mkt trevligare eftersom dom låter risigt från början.
Thomas_A skrev:Det finns inget som säger att "Olle" skulle tycka att det färgade systemet låter bättre över det ofärgade förrän Olle har lyssnat på båda anläggninarna, helst sida vid sida och blint utfört!
Thomas_A skrev:Nattlorden,
det är inte ens 50% säkert eller 10% eller 3%... för vi vet inget om Olle.
- Varken Canton Digital eller Magnetostaterna var kapabla till neutral återgivning och testet föll på detta.
- Din och producentens/gruppens syn på hur det "bör" låta skiljer sig.
- Producenten har gjort en massa fel och/eller studion är långt ifrån neutral och du kompenserar det till en mer neutral återgivning genom att byta till ett färgande system likt det i studion (eller använda EQ kanske?) som fungerar just för denna musik/skiva/producent (men inte för andra skivor).
- Testet gjordes öppet.
- Och Olle var inte med!
Thomas_A skrev:Du kanske får en bra återgivning men inte bra ljud. Ett exempel är "Olle". Han lyssnar bara på Black Metal och lite Death Metal. Hans skivor skulle få en bra återgivning på ett rätt ofärgat system men skulle det vara bra ljud? Nej, i 99 % av fallen så skulle han få ett subjektivt bättre ljud om han väljer någon mer "rocking" högtalare, kanske gamla Infinity Kappa 8.2i (som jag ägde själv förr). Där skulle hans skivor låta mkt trevligare eftersom dom låter risigt från början.
Förutsatt att "Olle" har den preferensen. Det finns inget som säger att "Olle" skulle tycka att det färgade systemet låter bättre över det ofärgade förrän Olle har lyssnat på båda anläggninarna, helst sida vid sida och blint utfört!
T
Han har inte gjort en massa fel, utan medvetna val för att passa bättre på det sämre systemet.
Skillnaderna var av en magnitud där öppet/blint test blir ytterst irrelevent.
Jag tror inte det finns en enda av de som subjektivt komponerat sina anläggningar som inte byggt den för att kunna återskapa en akustisk händelse på ett illusoriskt sätt.
Vad är det för klok idé bakom att sätta definitionen på vad hifi är så snävt att ens egen anläggning inte infattas i den? Eller kanske det inte finns någon sådan anläggning alls?
Thomas_A skrev:Så inspelningen gick till så att producenten hade neutrala högtalare i studion och vred till det så det lät sämre, anpassade för att låta neutralt i ett annat system?
Och nu talar vi inte om komprimering eller?
MichaelG skrev:Rydberg o Nattlorden; Vi är nog helt enkelt olika känsliga för olika sorters attityder. Och jag kan se att det funnits/finns antydningar till det ni nämner. Och bara för att det inte är ett problem för mig, så kan det ju faktiskt vara det för er.![]()
MichaelG skrev:Jag tror att det finns många som har ett "fräckt sound" för ögonen (=öronen) när de väljer/komponerar anläggning. De spelar förmodligen (ofta) inte ens musik (akustisk, elektroakustisk) som har någon direkt förebild live. Då de inte har denna referens så är det inte heller något problem om anläggningen färgar - eller inte. Målet är ju - som sagt - ett annat.
Kanske menar jag (ibland får man fundera litet extra på vad man egentligen menar) att ett begrepp som "hifi = hög naturtrogenhet" inte är ett särskilt relativt begrepp. Anläggningar kan visserligen vara mer eller mindre naturtrogna återgivare (mer eller mindre hifi) men själva skalan (om ni förstår vad jag menar) är absolut. Med "omöjligt att skilja från verkligheten" i ena änden och "fullständigt oigenkänneligt" (typ) i andra.
Och någonstans på den skalan befinner sig mina (och alla andras) anläggningar. Men jag kan inte pricka in var! Och ur denna aspekt så finns kanske inte någon 100% hifi-anläggning (annat än under vissa specifika förhållanden - det lär ha förekommit återgivningar av inspelat material inför publik parallellt med liveåtergivning av artisterna som fanns på inspelningen. In- och avspelningen höll sådan kvalitet, att publiken inte kunde avgöra när det var live eller när det var inspelat material de lyssnade på. Här kan man tala om fullständig hifi i just denna situation.)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster