Equalizer till android-mobil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B

Equalizer till android-mobil?

Inläggav Ted_B » 2022-07-11 00:01

Vi har fått nya direktiv angående hörselskydd på jobbet och våra vanliga in-ears/over-ears kommer inte längre att vara tillåtna i produktionen, även fast de funkar bra som hörselskydd.
De godkända lurar vi får välja mellan är antingen kåpor eller in-ears, med bluetooth, problemet är bara att de in-ears jag valde låter för jävligt illa och behöver således ekvaliseras :)

Så, finns det någon bra eq-app att ladda ner till mobilen?
Den kan ju till och med få kosta någon krona om den är riktigt bra jämfört med gratis-apparna. :roll:
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
mcrj

Re: Equalizer till android-mobil?

Inläggav mcrj » 2022-07-11 06:45

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-07-11 08:29

ASR har uppmärksammat mig på Wavelet för EQ av hörtelefoner men den fungerar tyvärr inte i kombination med foobar2000 så det har inte blivit av att jag använder den.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

pontareee

Inläggav pontareee » 2022-07-11 11:11

pLudio skrev:ASR har uppmärksammat mig på Wavelet för EQ av hörtelefoner men den fungerar tyvärr inte i kombination med foobar2000 så det har inte blivit av att jag använder den.

Jag kör Wavelet, där kan man enkelt ladda in PEQ för många hörlurar (finns många färdiga), fungerar bra med Spotify.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-07-11 22:02

Tack, jag börjar med wavelet så får vi se.
Gillar jag inte den så kan jag prova några av de andra i listan som mcrj länkade till.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-14 16:19

Vad gäller Wavelet med färdiga korrektioner för olika hörlursmodeller, bör man vara medveten om att individuella variationer för öronen gör stor skillnad här. Detta gäller speciellt för in-ears, där diskantnivåskillnaden mellan riktigt stora och riktigt små hörselgångar kan handla om +/-6 dB. 8O
(Detta alldeles förutan stora skillnader i resonansfrekvenser från hörselgångarnas olika längd).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

pontareee

Inläggav pontareee » 2022-07-14 19:20

I-or skrev:Vad gäller Wavelet med färdiga korrektioner för olika hörlursmodeller, bör man vara medveten om att individuella variationer för öronen gör stor skillnad här. Detta gäller speciellt för in-ears, där diskantnivåskillnaden mellan riktigt stora och riktigt små hörselgångar kan handla om +/-6 dB. 8O
(Detta alldeles förutan stora skillnader i resonansfrekvenser från hörselgångarnas olika längd).

Oj, på mina Sony WH-1000XM5 lurar så gör den någon optimering efter man fotat båda öronen. Det är tydligen ett steg för 360 Reality Audio. Kan den göra något vettigt med detta tro?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-07-15 11:51

Ja, det blir nog lite bättre klangkompensering om man har någorlunda koll på ytteröronens form även om hörselgången också är viktig. Här handlar det dock antagligen till största delen om HRTF-effekter (riktning) för omslutande ljud.

Ljudet för over-ears påverkas i alla fall betydligt mindre av öronen än in-ears. Man kan alltid prova om man får samma klang med ett par bra högtalare som med hörlurarna. Om inte, vilket i princip alltid är fallet, så måste man ekvalisera.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Solveit

Inläggav Solveit » 2022-07-15 17:19

Kör med Eqfy Equalizer FX som fungerar hyffsat till bilen och ett par kassa lurar jag har.
https://play.google.com/store/apps/deta ... eqfy&hl=sv
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Återgå till Generellt om hifi