Standby power

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-03 17:19

Vi flyttar om snart till ny lägenhet. Bakom tv och stereo kommer vi sätta upp en akustikvägg i form av en ribbpanel. Höjden i lägenheten anges till 270 cm och vi kommer troligtvis används paneler som är 240 höga. Det blir ljus ek och mörkgrå filt.

Nu i planeringsstadiet. Den kommer att sättas på reglar ca 7 cm från vägg. Jag hade tänkt att sätta lite strömuttag på den för att minska mängden dosor samt att bygga en kanal för kablar till tv och mitthögtalare.

En fråga som dyker upp. Skall jag sätta upp en brytare bl a med tanke på standby power. Det är ju en förhållandevis mängd apparater. Försöker reducera antalet men det blir ändå något. Vi är också borta hyggligt mycket från lägenheten.

Jag har aldrig funderat på saken men finns det någon nackdel att bryta strömmen helt. Gäller det alla apparater.

Anläggningen innehåller just nu tv, bioförstärkare/Denon, ny integrerad rörförstärkare, två skivspelare varav en mono, ett riaa, en cd-spelare, någon mottagere för tv. Även fronthögtalarna har ju strömsladd till nätet. Det kan tillkomma nya mera moderna saker. Oj glömde finns en appeltv eller vad det heter. Finns en transmitter för fjärrkontroller också.

Skall man ha en väggbryrare för allt, något eller inget?

Jag är inte så seriös som en del andra. Men här har jag provat att lyssna på den nya rörförstärkaren på ett par Martin Logan. Det var bra. Hustrun nöjd också.

Bild
Senast redigerad av Kronkan 2022-08-03 17:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Standby power

Inläggav peterh » 2022-08-03 17:22

En bra tanke !

Du kan ju dessutom dra något uttag som du inte bryter om det kommer en burk som inte gillar att vara spänningslös.

Brytaren kombinerad med jordfelsbrytare förstås.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-03 17:33

peterh skrev:En bra tanke !

Du kan ju dessutom dra något uttag som du inte bryter om det kommer en burk som inte gillar att vara spänningslös.

Brytaren kombinerad med jordfelsbrytare förstås.



Hjärtligt tack för svaret. Det är nog ett råd jag kommer följa alltså att ha uttag som inte bryts. Jordfelsbrytare finns i nya lägenheten (gamla åsså samt Torpet).

Det som jag funderar över är bl a om en bioförstärkare kan tappa minnet i inställningarna. Händer sådant?

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Standby power

Inläggav Mirage » 2022-08-03 20:39

Jag har strömmen till mitt hembioförsteg bruten i månader ibland. Jag har inte märkt att några viktiga inställningar ändras, d.v.s. nivå i olika kanaler eller EQ t.ex. Däremot så måste jag alltid aktivera min andra zon när strömmen varit bruten en längre tid, och radion står alltid på P4 när den får ström igen; även om den var på P3 när jag bröt.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-04 07:29

Mirage skrev:Jag har strömmen till mitt hembioförsteg bruten i månader ibland. Jag har inte märkt att några viktiga inställningar ändras, d.v.s. nivå i olika kanaler eller EQ t.ex. Däremot så måste jag alltid aktivera min andra zon när strömmen varit bruten en längre tid, och radion står alltid på P4 när den får ström igen; även om den var på P3 när jag bröt.


Tack. Nu har jag en bättre grund när jag skall planera hur väggen, el och reglar skall utföras.

Men det blir en dubbel brytare för att bryta standby plus för ljus ovanför ribbväggen.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 14:51

Min anläggning är ju reducerad på grund av att en hel del packades ner inför försäljning av lägenhet.
Har inte riktigt tänkt på stand by power. Men det är lätt att känna att bioförstärkaren är varm även om vi stänger av den med fjärrkontrollen.

Nu i sista stund så gör jag ett helt ovetenskapligt test. Jag har dragit en grendosa med brytare och kopplat in tv, förstärkare, Martin Logan m m. Skall nu försöka bryta strömmen när vi inte tittar.

Har också dragit ut kontakten ur vinkylen vilket ju försämrar testet till nära oanvändbarhet.

Jag kommer logga in hos nätägaren för att få fram statistik över daglig förbrukning. Det tycks som att jag ligger på 4 kWh förbrukning och mindre de dagar vi inte är här.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Standby power

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-15 16:22

Jag brukar alltid via strömbrytare eller helt sonika dra ur kontakten ur väggen på den mesta elektronik jag har hemma.
Dels för att slippa allt som står på standby. Sen finns det en viss brandrisk när man har mycket äldre apparater.

Blev påmind senast igår när ett hus bara ca 400m hemifrån brann ner till grunden, nu vetja inte vad orsaken var men man bör vara försiktig.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-15 16:34

Hela tanken med IoT bygger ju på små smarta enheter som står standby :| Lampor tänds när man närmar sig hemma så man slipper komma hem till en mörk hall. Kaffe bryggare som har kaffet klart när man vaknar. Bäddmadraser som varnar om man inte sover som man skall. Vågar som rapporterar en hälsa till telefonen. Smarta brandlarm. Smarta Rörelsevakter. Luft sensorer etc. Bryter man strömmen till ett smart hem är det inte smart längre :evil: Så enkelt är det :wink:

Vad är det egentligen som hänt med folks framtidsvisioner?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Standby power

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-15 16:47

Nu är det rätt olika hur mycket ström grejor drar i standby-läge. Nya TV drar kanske 0.5 W. Det är inte mycket att spara då. Jag har tre fjärrbrytare till ljudanläggningen, den drar 120 W på tomgång. Blir annars 1000 kWh/år.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-15 16:55

RogerGustavsson skrev:Nu är det rätt olika hur mycket ström grejor drar i standby-läge. Nya TV drar kanske 0.5 W. Det är inte mycket att spara då. Jag har tre fjärrbrytare till ljudanläggningen, den drar 120 W på tomgång. Blir annars 1000 kWh/år.

Jag stänger också av ljudanläggningen, den har inget standby-läge :| Men jag kan inte tänka mig att standby-läget på en modern förstärkare är mycket sämre än ny tv. "Okej Google spela lite elektronisk musik" funktionen i ett smart hem har ju ganska svårt att fungera om strömmen är helt bruten :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Standby power

Inläggav peterh » 2022-08-15 17:13

dewpo skrev:Hela tanken med IoT bygger ju på små smarta enheter som står standby :| Lampor tänds när man närmar sig hemma så man slipper komma hem till en mörk hall. Kaffe bryggare som har kaffet klart när man vaknar. Bäddmadraser som varnar om man inte sover som man skall. Vågar som rapporterar en hälsa till telefonen. Smarta brandlarm. Smarta Rörelsevakter. Luft sensorer etc. Bryter man strömmen till ett smart hem är det inte smart längre :evil: Så enkelt är det :wink:

Vad är det egentligen som hänt med folks framtidsvisioner?

..Gäsp..

Jag klarar mig utmärkt utan något av ovanstående. Antar att det är "pryldjävulen i oss" som får oss
att ens snudda vid tanken att skaffa något av IoT

Däreemot är många av dessa grunkor säkerhetsrisker för datorer och telefoner vi vill ha
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-15 17:30

peterh skrev:
dewpo skrev:Hela tanken med IoT bygger ju på små smarta enheter som står standby :| Lampor tänds när man närmar sig hemma så man slipper komma hem till en mörk hall. Kaffe bryggare som har kaffet klart när man vaknar. Bäddmadraser som varnar om man inte sover som man skall. Vågar som rapporterar en hälsa till telefonen. Smarta brandlarm. Smarta Rörelsevakter. Luft sensorer etc. Bryter man strömmen till ett smart hem är det inte smart längre :evil: Så enkelt är det :wink:

Vad är det egentligen som hänt med folks framtidsvisioner?

..Gäsp..

Jag klarar mig utmärkt utan något av ovanstående. Antar att det är "pryldjävulen i oss" som får oss
att ens snudda vid tanken att skaffa något av IoT

Däreemot är många av dessa grunkor säkerhetsrisker för datorer och telefoner vi vill ha

Ja en klocka som varnar i fall man är i risk zonen för en hjärtattack, har begynnande diabetes eller ett brandlarm som ringer brandkåren själv för att ta tre exempel är förstås helt onödiga saker även om de fungerar som de ska :| Kylskåp som vet om maten är utgången eller slut. Diskmaskiner som beställer diskmedel själva. Allt nytt kan vi klara oss utan! Visst, men bara fantasin sätter stopp för vilka funktioner som är möjliga! Men fantasilösa stofiler ser förstås bara faror :wink: Den största "säkerhetsrisken" i samhället är väl annars alla bakåtsträvare? 9 miljarder människor som försöker leva som på 1900-talet lär ju bli en kul situation :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Standby power

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-15 17:33

peterh skrev:
dewpo skrev:Hela tanken med IoT bygger ju på små smarta enheter som står standby :| Lampor tänds när man närmar sig hemma så man slipper komma hem till en mörk hall. Kaffe bryggare som har kaffet klart när man vaknar. Bäddmadraser som varnar om man inte sover som man skall. Vågar som rapporterar en hälsa till telefonen. Smarta brandlarm. Smarta Rörelsevakter. Luft sensorer etc. Bryter man strömmen till ett smart hem är det inte smart längre :evil: Så enkelt är det :wink:

Vad är det egentligen som hänt med folks framtidsvisioner?

..Gäsp..

Jag klarar mig utmärkt utan något av ovanstående. Antar att det är "pryldjävulen i oss" som får oss
att ens snudda vid tanken att skaffa något av IoT

Däreemot är många av dessa grunkor säkerhetsrisker för datorer och telefoner vi vill ha

För att inte tala om alla dessa röstassistenter som finns hemma hos folk idag. 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Standby power

Inläggav hifikg » 2022-08-15 17:48

VintageHiFi skrev:...
För att inte tala om alla dessa röstassistenter som finns hemma hos folk idag. 8O


Du menar frugan? Sätt på kaffe så sätter jag på di...

Spoiler:
Visa
diskmaskinen, så klart!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 17:54

Det är väl både funktionalitet och besparing som skall redas ut med mitt lilla försök med brytare.

Det som är kritiskt är kanske bioförstärkaren. Värmen behövs inte en sådan här dag.

Det är väl som Vintage skriver en säkerhetsaspekt också.

Jag har inget emot att det tänds i klädkammaren när man kommer in, typ. Men dålig på sådant.

Jag vill primärt ha rustik och hållbar teknik i mitt hem. Så lite krångel som möjligt.

En del IoT kan nog vara bra. Saknar fjärrstyrning av värmepumpen till fritidshuset.

Inbrottslarm med kamera kan ju vara något.

Vattenavläsning kommer vara automatiserat med möjligt larm om det droppar något i huset.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Standby power

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-15 18:11

hifikg skrev:
VintageHiFi skrev:...
För att inte tala om alla dessa röstassistenter som finns hemma hos folk idag. 8O


Du menar frugan? Sätt på kaffe så sätter jag på di...

Spoiler:
Visa
diskmaskinen, så klart!


Det var ett billigt pris för att få igång diskmaskinen :wink:

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Standby power

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-15 18:19

Kronkan skrev:Det är väl både funktionalitet och besparing som skall redas ut med mitt lilla försök med brytare.

Det som är kritiskt är kanske bioförstärkaren. Värmen behövs inte en sådan här dag.

Det är väl som Vintage skriver en säkerhetsaspekt också.

Jag har inget emot att det tänds i klädkammaren när man kommer in, typ. Men dålig på sådant.

Jag vill primärt ha rustik och hållbar teknik i mitt hem. Så lite krångel som möjligt.

En del IoT kan nog vara bra. Saknar fjärrstyrning av värmepumpen till fritidshuset.

Inbrottslarm med kamera kan ju vara något.

Vattenavläsning kommer vara automatiserat med möjligt larm om det droppar något i huset.


Jag tänkte mest på lösa gamla dammiga apparater, när det gällde säkerhetsaspekten :)
Strömbrytare med integrerade rörelsedetektorer för toalett, badrum skrubbar mm har jag haft i över 20år utan att dom strulat
fast fördelen är att dom inte har nån inbyggd intelligens som ställer till det. Dessa brytare har jag svårt att vara utan.

När det gäller elsäkerhet kan det vara bra att se över sina vägguttag, Torr gammal tapet bara mm från ett vägguttag som ger gnistor när
man drar ur kontakten är inget som gör en glad. Detsamma gäller äldre väggströmbrytare som kan bli mer än lovligt varma när dom är
tillslagna, hög kontakt resistans i brytaren leder till hög värmeutveckling inte bra inne i en vägg med massa torr tapet i närheten.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 18:35

Nog finns det gamla apparater i min anläggning som min monospelare en Empire 598. Egentligen är det hustruns men jag har fått tillåtelse att göra den till en renodlad monospelare. Antalet monoskivor är oklart i samlingen men den börjar med Elvis 1956 i hyggligt originalskick.
Bild

Även om jag försökt minska antalet apparater i den nya lägenheten så kvarstår det en hel del.

Annars är allt nytt exempelvis i Torpet. Alltså all el är bytt.
Senast redigerad av Kronkan 2022-08-15 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-15 18:51

Jag googlade vad vanligaste brandorsaken i hem var :) Det vanligaste är tydligen en glömd platta på spisen :| Jag gissar att det inte är något som händer på en smart spis 8) Men en gammaldags senil-timer är kanske lika effektiv?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Standby power

Inläggav peterh » 2022-08-15 18:54

dewpo skrev:
peterh skrev:
dewpo skrev:Hela tanken med IoT bygger ju på små smarta enheter som står standby :| Lampor tänds när man närmar sig hemma så man slipper komma hem till en mörk hall. Kaffe bryggare som har kaffet klart när man vaknar. Bäddmadraser som varnar om man inte sover som man skall. Vågar som rapporterar en hälsa till telefonen. Smarta brandlarm. Smarta Rörelsevakter. Luft sensorer etc. Bryter man strömmen till ett smart hem är det inte smart längre :evil: Så enkelt är det :wink:

Vad är det egentligen som hänt med folks framtidsvisioner?

..Gäsp..

Jag klarar mig utmärkt utan något av ovanstående. Antar att det är "pryldjävulen i oss" som får oss
att ens snudda vid tanken att skaffa något av IoT

Däreemot är många av dessa grunkor säkerhetsrisker för datorer och telefoner vi vill ha

Ja en klocka som varnar i fall man är i risk zonen för en hjärtattack, har begynnande diabetes eller ett brandlarm som ringer brandkåren själv för att ta tre exempel är förstås helt onödiga saker även om de fungerar som de ska :| Kylskåp som vet om maten är utgången eller slut. Diskmaskiner som beställer diskmedel själva. Allt nytt kan vi klara oss utan! Visst, men bara fantasin sätter stopp för vilka funktioner som är möjliga! Men fantasilösa stofiler ser förstås bara faror :wink: Den största "säkerhetsrisken" i samhället är väl annars alla bakåtsträvare? 9 miljarder människor som försöker leva som på 1900-talet lär ju bli en kul situation :evil:

Övertro på smarta gadgets är i sig en säkerhetsrisk.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-15 18:57

Därför bör du överväga en ugn med WiFi skrev:Smart säkerhet
En smart ugn kan göra ditt hem och ditt kök säkrare på flera olika sätt. Om du har barn kan du aktivera ett barnlås på ugnen så fort barnen går in i köket. En enkel knapptryckning och ugnen är låst så att barnen inte riskerar att bränna sig.

En annan kreativ och smart säkerhetslösning kommer via samarbetet mellan Nest och Bosch i Home Connect-appen. Genom att ansluta ett Nest Protect-alarm och en smart ugn från Bosch i Home Connect systemet så kan du få varningar om Nest-alarmet registrerar att ugnen är på när ingen är hemma.

Home Connect-appen meddelar dig och du kan då stänga av ugnen från din mobiltelefon, oavsett var du befinner dig. Eftersom de allra flesta bränder startar i köket är detta en smart lösning för att förhindra att bränder uppkommer. Om du skaffar andra smarta apparater från Bosch eller Siemens kan du även styra dem via Home Connect-appen.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Standby power

Inläggav peterh » 2022-08-15 19:31

dewpo skrev:
Därför bör du överväga en ugn med WiFi skrev:Smart säkerhet
En smart ugn kan göra ditt hem och ditt kök säkrare på flera olika sätt. Om du har barn kan du aktivera ett barnlås på ugnen så fort barnen går in i köket. En enkel knapptryckning och ugnen är låst så att barnen inte riskerar att bränna sig.

En annan kreativ och smart säkerhetslösning kommer via samarbetet mellan Nest och Bosch i Home Connect-appen. Genom att ansluta ett Nest Protect-alarm och en smart ugn från Bosch i Home Connect systemet så kan du få varningar om Nest-alarmet registrerar att ugnen är på när ingen är hemma.

Home Connect-appen meddelar dig och du kan då stänga av ugnen från din mobiltelefon, oavsett var du befinner dig. Eftersom de allra flesta bränder startar i köket är detta en smart lösning för att förhindra att bränder uppkommer. Om du skaffar andra smarta apparater från Bosch eller Siemens kan du även styra dem via Home Connect-appen.

Ända till den dagen en skämtsam hacker sätter på din ugn på högsta värme när du är på semesterresa.

Nej tack!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Standby power

Inläggav E » 2022-08-15 19:39

Dessutom har väl mekaniska barnlås funnits på ugnar i evigheter. Eller
försvann dessa i samma veva som de förhatliga touch-kontrollerna
blev så trendiga?

Noterar att det i vart och vartannat avsnitt av "Hela Sverige bakar"
händer att någon av deltagarna råkar stänga av ugnen av misstag. 8O
Pinsamt dålig reklam för de usla ugnarna från Smeg.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 22:35

Jag förstår inte riktigt vad IoT har med frågor kring standby power i elektronik att göra.

Själv har jag inget IoT överhuvudtaget. Det är inte heller aktuellt just nu.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Standby power

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-15 22:40

Kronkan skrev:Jag förstår inte riktigt vad IoT har med frågor kring standby power i elektronik att göra.

Själv har jag inget IoT överhuvudtaget. Det är inte heller aktuellt just nu.

Antaglig för att dom produkterna är i stanby dygnet runt året om...

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 22:52

VintageHiFi skrev:
Kronkan skrev:Jag förstår inte riktigt vad IoT har med frågor kring standby power i elektronik att göra.

Själv har jag inget IoT överhuvudtaget. Det är inte heller aktuellt just nu.

Antaglig för att dom produkterna är i stanby dygnet runt året om...


Men de flesta kanske nästan alla hifiprylar är ju inte uppkopplade och styrbara från nätet.

Åtminstone inte mina skivspelare :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 06:02

Jag glömde skriva att frågor kring IoT inte är ointressanta eller inte värda att diskutera. Tvärtom.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-16 09:18

Kronkan skrev:
VintageHiFi skrev:
Kronkan skrev:Jag förstår inte riktigt vad IoT har med frågor kring standby power i elektronik att göra.

Själv har jag inget IoT överhuvudtaget. Det är inte heller aktuellt just nu.

Antaglig för att dom produkterna är i stanby dygnet runt året om...


Men de flesta kanske nästan alla hifiprylar är ju inte uppkopplade och styrbara från nätet.

Åtminstone inte mina skivspelare :wink:

Det finns redan förstärkare som går att styra med rösten :D Likt resten av en hem, även om hifi branschen känns lite på efterkälken :|

Här är ett exempel =>
Marantz PM7000N
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Standby power

Inläggav peterh » 2022-08-16 09:33

Styra ljudanläggningen med röst - antagligen en bra handikappanpassning som gynnar de som inte kan röra sig.

Men varför skall vi friska använda sekunda metoder när det finns fingrar att styra med ?

Det finns uppenbarligen mängder av lösningar till icke-existerande problem därute. Men hur är det med
lösningar till riktiga problem ? Kan man få en bemannad support som begriper något ? Kan man få
hem rörläggare som har verktyg med sig ? Eller hitta en verkstad som kan fixa en trasig förstärkare ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 10:22

Det blir väl en del prövande av ny teknik och en del slängs på historiens skräphög och annat utvecklas.

”Fabriken” har extra hög skorsten och där finns det en enkel sändare för IoT där apparater kan anslutas trådlöst till nätet. Apparaturen som behövs använder lite energi och kan därför använda batterier. Applikationer som just denna sändare/mottagare används till på helt kommersiella villkor kan vara sensorer i glasiglos för att transportören bättre kan planera tömningarna. Vissa fastighetsägare vill ha direkt information från sina vattenmätare. Troligtvis blir det en standardlösning för vattenleverantören som får exakta uppgifter omkring vad som skall stå på fakturan utan behov av avläsning och man kan ha larmfunktioner om oväntade saker inträffar.

Inbrottslarm med kamera kopplade till ens mobiltelefon är väl en enkel och billig funktion.

Men min nya rörförstärkare har inte ens fjärrkontroll men självbias och långt liv för rören utlovas.
Fast jag köper svart för mindre uppenbart kladd och lite diskretare hos mig.


Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogr och 15 gäster