Passande teknik för syntetisk musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Passande teknik för syntetisk musik?

Inläggav phloam » 2006-04-05 18:50

Finns det några högtalare eller annat som passar särskilt bra om man lyssnar mycket (men inte bara) på elektronisk/synth-baserad musik? Vad har mest betydelse?

Är själv jsut nu mycket inne på "vintage", (kanske mest pga av vad plånboken tillåter), vilket kanske skulle passa genom att ge ett lite varmare/mjukare ljud? Eller?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-05 19:00

Ett par Cerwin vega AT-100 vore nåt för dig.....lite Vintage är det ju och mycket passande för elektronisk musik :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-05 19:17

JBL. Den lite dyrare, av dom rena konsument-högtalarna, Ti-serien från 80-talet ser man ibland billiga begagnat. Och dom låter kraftfullt!

Jag hade Ti-240, tror jag dom hette, och spelade på hemma ett bra tag. Jag körde med Nakamichi Stasis PA-7 på den tiden, och det var tryck. Det går inte att säga annat.

Jag inbillar mig att Ti-240 låter avsevärt renare än CW, men jag kan ha fel?

JBL TLX-, LX- och senare konsument-serier är dock mestadels skräp.

Men har man inte ett jättestort rum så föredrar jag vanliga Hifi-högtalare av bättre sort även för elektroniskt dunka-dunka. Räcker inte basen kan man ju skaffa en subb. Så egentligen är det dom "vanliga" Hifi-rekommendationerna som gäller även här :wink:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-05 19:19

xeizo skrev:Jag inbillar mig att Ti-240 låter avsevärt renare än CW, men jag kan ha fel?

Det gör dom säkert....men man kan köpa ganska många CerwinVega för att komma upp i samma kostnad :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-05 19:24

Sant, men begagnade är dom inte SÅ dyra ;)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-05 19:33

xeizo skrev:Sant, men begagnade är dom inte SÅ dyra ;)

Inte CerwinVega heller :D 3-4k går det att få tag på ett par AT-100 som fungerar. Men visst är JBL bättre...dock något dyrare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-05 20:02

xeizo skrev:Jag inbillar mig att Ti-240 låter avsevärt renare än CW, men jag kan ha fel?

JBL TLX-, LX- och senare konsument-serier är dock mestadels skräp.

Men har man inte ett jättestort rum så föredrar jag vanliga Hifi-högtalare av bättre sort även för elektroniskt dunka-dunka. Räcker inte basen kan man ju skaffa en subb. Så egentligen är det dom "vanliga" Hifi-rekommendationerna som gäller även här :wink:

Bra tips! Annars så avser jag inte så mycket dunka-dunka utan mer ambienta saker, så en bra frekvensgång ner i subbasområdet vore fint :) Där kanske både JBL och CW är bra?

Jag tänker inte spela så högt, utan kanske är ute efter "monitor"-kvaliteer utan det inte låter för trist..?

Annars skrämmer mig tanken på CW lite grann... om man går efter fördomar om dunk osv... :) Gamla JBL låter bra, så tack för tips om bra modeller! (tidiga inte minst)

Edit: vad är näst viktigast... val av förstärkare?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-05 21:57

Phloam, jag tycker du bör ställa minst samma eller egentligen högre krav på högtalare för elektronisk musik. Sådan musik har oftast mycket högre dynamik och bredare frekvensomfång än nästan allt annat. Filmljud är väl mest likt egentligen kan jag tänka mig.

Högtalare du kan titta efter bör ha:
- stor ljudtryckskapacitet med bibehållen låg distorsion
- kunna gå djupt i basregistret
- kontrollerade spridningsgenskaper
- inte alltför låg verkningsgrad och impedans (för att du inte ska behöva använda "svetsaggregat")
- ha så "rak" frekvensgång som möjligt
- förstås låta subjektivt bra
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-04-05 22:29

Jag lyssnar mycket på elektronisk musik, klassisk, rap, rock, opera, hip-hop, soul. Det mesta utom schlager :twisted:

Jag gillar inte att sätta benämningar på vad en viss högtalare lämpar sig för musik, jag tycker en högtalare skall klara ALL musik, det är väl därför man har dem?

Men ok, vi talar techno och ambient med tunga syntmattor etc, då bör slutsteget överdimensioneras så att den inte tappar kontrollen. Välj en lättdriven högtalare med hyffsade impedanskurvor så du slipper oroa dig.

Rekommendationer du fått pekar åt PA hållet, jag skulle inte riktigt vilja gå dit för din musik. Jag skulle hellre vilja poängtera att du bör satsa lite cash på basmoduler med möjlighet att köra in högnivå och dela till två frontar. När det gäller basmoduler är det också ok att använda parametrisk EQ för att undvika öron "overload" vid love humps, vet inte hur stort rum du har och vad du har för roomtreatment.

"Varmt ljud", hoppa över detta, det är inte så kul att ha en högtalare som färgar ljudet i rosa när du vill se en klarblå himmel (liknelser är väl inte min starka sida :twisted: ).

Om du har snäv budget så scouta begagnat marknaden. Men köp sub/bar du blir riktigt nöjd med först så öppnas dina frontar mer och du får bättre mellan-register/bas möjligheter. Effortless sound är en bra egenskap oavsett musiktyp.
100% Digital

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2006-04-06 00:54

Mitt tips är att prata med Nicklas Nord som antagligen har anläggningen du söker !!!

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-06 08:36

:?
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-06 08:45

Jag tycker Johans bidrag till tråden, rent generellt är mycket välformulerat (som vanligt).

Johan_Lindroos skrev:Phloam, jag tycker du bör ställa minst samma eller egentligen högre krav på högtalare för elektronisk musik. Sådan musik har oftast mycket högre dynamik och bredare frekvensomfång än nästan allt annat. Filmljud är väl mest likt egentligen kan jag tänka mig.

Högtalare du kan titta efter bör ha:
- stor ljudtryckskapacitet med bibehållen låg distorsion
NN:Elektronisk musik är ju ofta en massa blipp och blopp, ibland väldigt enkla rena ljud som kan vara väldigt transienta. Det upptäcker man ju direkt om man inte har effekt och dynamiskt kapabla högtalare !
- kunna gå djupt i basregistret
NN: Bra, elektronisk musik innehåller mycket information även under 40hz. I många fall även mkt lägre än så..
- kontrollerade spridningsgenskaper
NN: Vissa artister mixtrar väldigt mycket fasvridning, fasinformation. Spridningsegenskaper kan ju vara bra då !
- inte alltför låg verkningsgrad och impedans (för att du inte ska behöva använda "svetsaggregat")
- ha så "rak" frekvensgång som möjligt
- förstås låta subjektivt bra

Jag skulle vilja lägga till några tankar angående rummet, jag gillar att lyssna på elektronisk musik i rätt så väldämpade rum.

Just detta med mixtrandet av fasvridningar osv, fungerar extra bra om man lyckats dämpa förstasidoreflexerna.

Angående högtalarval, igentligen vilken högtalare som helst, som har låg distorsion, låter rent, klarar att spela starkare än genomsnittet. Att kategorisera högtalare som passar just elektronisk musik, är ingenting jag vill göra. Allt är ju ljud, när det kommer omkring.

Och man MÅSTE inte ha JBL, så måla inte in dig i nått JBL-träsk nu, det är farlig mark :wink: Många av de äldre amerikanska JBL hade ju stora element med hyffsad slaglängd vilket medger en viss grad av lägre distorsion jämtemot genomsnittet.

Idag finns ju modernare prylar !
NN

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-06 18:27

Syntmusik? Tja till sådan passar väl de flesta cd-spelare gissar jag eftersom det inte finns några naturliga ljud ändå, några 100 watt pa-förstärkare och ett par rejäla hornsystem a la JBL borde väl vara en passande avslutning :-)

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-04-07 08:56

En anläggning som är bra på orgelmusik bör väl passa bra till elektronisk musik. Samma krav på frekvensgång, dynamik, ljudtryck, "transientförmedling".

Alltså en riktigt bra HiFi-anläggning.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-04-07 09:39

om man tolkar Johans inlägg lite löst kan en lämplig högtalare vara av typen studiomonitor, ett par Dynaudio BM 15?
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=394

(kanske inte helt rak frekvensgång dock)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-07 10:03

Lite väl små tycker jag (inte så djupbaskapabla). Låter dock troligtvis helt okej i övriga register.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-07 10:28

Väldigt små, jag skulle välja minst två element för midbas :) Vi talade ju om LÅG distorsion som ett krav, och ljudtrycksförmåga !
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-07 13:20

Ja jo, jag håller nog med dig.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-04-07 13:28

Kanske ett par Ino r56 skulle passa bra. :wink:

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-04-07 14:27

jaha, ta större då eller lägg till ett par subbar, det är ju bara att välja ur begagnathögen på internet...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13738

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-04-11 14:39

Jag har ett par Jmlab 706 S och en Audiopro sub. Lyssnar ganska mycket på synth musik. Och det låter väldigt bra, högtalarna hänger med bra.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-04-11 14:49

Audiovector smäller på rätt bra och är snabba, effekttåliga, "transienta" samt rappa i basen - kan kanske va nåt? lite dyra eventuellt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-11 15:00

Tompa_39 skrev:Audiovector smäller på rätt bra och är snabba, effekttåliga, "transienta" samt rappa i basen - kan kanske va nåt? lite dyra eventuellt.

ja, någon av de modeller med flera bas/mid -element !
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-04-11 15:01

demo9 skrev:jaha, ta större då eller lägg till ett par subbar, det är ju bara att välja ur begagnathögen på internet...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13738

Nejje, det är inte bra, det distar ganska hyggligt också, mellanregistren orkar inte ! För låg delning etc ! 8)
NN

Återgå till Generellt om hifi