Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Jag inbillar mig att Ti-240 låter avsevärt renare än CW, men jag kan ha fel?
xeizo skrev:Sant, men begagnade är dom inte SÅ dyra
xeizo skrev:Jag inbillar mig att Ti-240 låter avsevärt renare än CW, men jag kan ha fel?
JBL TLX-, LX- och senare konsument-serier är dock mestadels skräp.
Men har man inte ett jättestort rum så föredrar jag vanliga Hifi-högtalare av bättre sort även för elektroniskt dunka-dunka. Räcker inte basen kan man ju skaffa en subb. Så egentligen är det dom "vanliga" Hifi-rekommendationerna som gäller även här
Johan_Lindroos skrev:Phloam, jag tycker du bör ställa minst samma eller egentligen högre krav på högtalare för elektronisk musik. Sådan musik har oftast mycket högre dynamik och bredare frekvensomfång än nästan allt annat. Filmljud är väl mest likt egentligen kan jag tänka mig.
Högtalare du kan titta efter bör ha:
- stor ljudtryckskapacitet med bibehållen låg distorsion
NN:Elektronisk musik är ju ofta en massa blipp och blopp, ibland väldigt enkla rena ljud som kan vara väldigt transienta. Det upptäcker man ju direkt om man inte har effekt och dynamiskt kapabla högtalare !
- kunna gå djupt i basregistret
NN: Bra, elektronisk musik innehåller mycket information även under 40hz. I många fall även mkt lägre än så..
- kontrollerade spridningsgenskaper
NN: Vissa artister mixtrar väldigt mycket fasvridning, fasinformation. Spridningsegenskaper kan ju vara bra då !
- inte alltför låg verkningsgrad och impedans (för att du inte ska behöva använda "svetsaggregat")
- ha så "rak" frekvensgång som möjligt
- förstås låta subjektivt bra
Tompa_39 skrev:Audiovector smäller på rätt bra och är snabba, effekttåliga, "transienta" samt rappa i basen - kan kanske va nåt? lite dyra eventuellt.
demo9 skrev:jaha, ta större då eller lägg till ett par subbar, det är ju bara att välja ur begagnathögen på internet...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13738
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conny och 22 gäster