Vi kan ta dessa Canton RC-L som exempel då det är en av de mest sålda i Sverige genom tiderna skulle jag gissa på. (Jag har ägt ett par, rolig högtalare) Dyker upp med jämna mellanrum på begagnat marknaden och de såldes ju under många år så hur slutkörda kan elementen bli. De fick ju bäst i test i Hifi&Musik 1998 och såldes nog i uppåt 10år. Och det skedde en rejäl privatimport av dem ifrån Tyskland sista åren de fanns för en mycket lägre peng än de kostade i Sverige. Jag tror Sverige priset var något runt 20.000kr.... Någon kanske har numret av Hifi&Musik Nr. 2 ifrån 1998 ?
Varför jag undra över detta är att syrran hade ett par QLN som hon fick av mig och som hon spelade på i över 10år och dessa högtalare gick hela dagarna då hon var "musik missbrukare" och hon frågade mig om jag kunde titta på dem då hon tyckte de blivit basfattiga, och det var de. De var helt slutspelade även om elementen var hela så lät det inte bra längre. Så alla dessa Canton RC-L som finns där ute, frågan är hur friska de är i basarna efter alla år.