Ritualer kring musiklyssnandet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Ritualer kring musiklyssnandet?

Inläggav phloam » 2006-04-10 06:07

Jag tänkte häromdan - med saknad - på det där mysiga ljudet från det att pickupen hittar första spåret och den förväntan som uppstår. Eller bruset från kassettbandet innan musiken går igång. Om man spinner vidare på det, så förändrar tekniken musiklyssnandet. Eller inte?

Jag blev nyfiken på: Vad har ni (förr och nu) för "ritualer" vid olika typer av lyssningssituationer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-10 06:55

Inga; varken då som nu.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-10 08:39

Ritualer är mysiga.

Året är 2006 och ritualerna idag är onekligen lite annorlunda.

När jag skall lyssna på musik i vardagsrummet består ritualen i att dra timern till Quad II blocken och starta upp Laptopen eller PockPC för att fjärrstyra mitt Mediacenter :D. Nytillagad cappucciono är ett icke ovanligt inslag i ritualen. Därtill är det inte helt ovanligt att jag sitter och surfar med laptopen i knät när musiken flödar...(exakt som just nu 8) )

I mitt mediarum är allt fjärrstyrt och styrs från pocketPC. Utom när jag lyssnar på LP eller rullband. Då infinner sig det inledande knastret och bruset direkt :D Kulinariska inslag i form av Bill Gates som pockar på omstart ibland förekommer....
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-04-10 09:52

Mina ritualer är väl då mer gammaldags.

När jag spelar en LP lägger jag den på tallriken, sätter igång spelaren, tar decca-borsten av kolfiber och låter skivan snurra medan jag sakta drar borsten utåt kanten. Sen låter jag pickupen mjukt sjunka ner med hjälp av spelarens inbyggda lyft/nedsänkningsanordning, kollar att den hamnade rätt, tar konvolutet och sätter mig i fåtöljen och läser baksidestexten medan musiken flödar.

Om det handlar om en CD tar jag ut den ur asken, drar ut den sidoupphängda släden på spelaren för hand, lägger på skivan, lägger på den lilla pucken, skjuter in släden som sluter till med ett härligt klonk, också det för hand, tar fjärrkontrollen, sätter mig i fåtöljen, tar ut det lilla häftet ur asken, bläddrar i det medan musiken återigen flödar.

Volymen ändrar jag inte, den står alltid på strax under "klockan nio". Och något annat finns inte att justera. Jo, om hustrun flyttat in högtalarna drar jag ut dem en liten bit på golvet, till den punkt jag vet dom låter bäst.

Bredvid mig har jag en kopp kaffe som jag smuttar på. Om det är fre-, lör- eller söndag snarare ett glas vin.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-10 10:15

mapem skrev:Om det handlar om en CD tar jag ut den ur asken, drar ut den sidoupphängda släden på spelaren för hand, lägger på skivan, lägger på den lilla pucken, skjuter in släden som sluter till med ett härligt klonk, också det för hand, tar fjärrkontrollen, sätter mig i fåtöljen, tar ut det lilla häftet ur asken, bläddrar i det medan musiken återigen flödar.

Fast det enda som är ritual i detta är väl att ta ut häftet och bläddra i? Det andra kommer du väl inte undan?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-04-10 11:23

Nattlorden skrev:Fast det enda som är ritual i detta är väl att ta ut häftet och bläddra i? Det andra kommer du väl inte undan?

Nä inte med dom prylar jag har. Ritualerna är så att säga inbyggda i apparaterna. Jag gillar den där lilla pucken och kassaskåpsklonket i släden. Inget plast-rassel där inte!

Jo vinet eller kaffekoppen hör ju till ritualen också. Dom är frivilliga.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-10 11:46

Jag har en egenhet att, när jag är på väg ut med portabel musik, inte sätta på den förrän jag är ute i friska luften. Gillar inte att gå in med musik i öronen när jag kommer hem heller. Det blir som nån slags ritual att få igång musiken i rätt ögonblick, helst rätt låt då också.

Annars är det väl så att vinylen mest av allt verkligen inbjuder till att man "förbereder" sitt lyssnande. Vilket jag tror är bra om man ska lyssna aktivt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-10 13:18

Inga ritualer direkt, men jag tänder/släcker lampor tar av/på sockor och sätter mig tillrätta ordentligt innan jag trycker på play.

Dessutom, om jag måste bryta mitt i en låt (vid provlyssning, typ) så tonar jag först ned volymen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-10 22:13

Eftersom jag finlyssnar med tämligen stora bastanta slutsteg, som får ta några minuter på sig att bli varma, hinner jag möblera lite och plocka fram fonogrammen i lugn och ro, fundera lite över mina förväntningar.
Man skulle nog kunna kalla det för ritual.
Jo, som nämndes ovan, inga strumpor inomhus, alldeles för varmt, har klass A-fötter. :D

Radiolyssnande sker via klockradion hua i en halvtimme innan jag har fattat att jag ska gå upp och att det är ett radioprogram som skräller.
Ritual, jag går upp till slut.

Köksradiolyssnandet vid matlagning, är nog det mest inovativa, där sker de stora upptäckterna, utan att jag på något sätt är beredd på det. Ritual, ska väl va matlagningsvinet då.

Bilradiolyssnandet = köksradion fast utan matlagning. Bara på långresa jag spisar medhavd musik. Ritualen ligger väl i att radion alltid är på när jag befinner mig i bilen.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-04-10 23:39

Almen skrev:Dessutom, om jag måste bryta mitt i en låt (vid provlyssning, typ) så tonar jag först ned volymen.

Instämmer! Finns inget värre än att bryta abrupt mitt i musiken, vare sig det är från CD eller vinyl. Tystnaden blir för massiv och påträngande.

...men en kopp kaffe vid sidan om, fossingarna på bordet och fjärren strax intill. Ahhh! Ve den som stör mig när jag lyssnar...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-10 23:43

Ritualen består i att plocka fram ett fonogram, lägga det på LP-spelaren eller i CD-spelaren och sedan starta själva avspelningen och reglera nivån. 8)

Ytterst sällan kommer signalen från PC'n via 12 meter koax. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-10 23:56

Usch vad jobbigt det låter 8).
Själv slänger jag mig i soffan, startar Squeezeboxen med fjärren och bläddrar fram det album jag vill lyssna på. Eller blandar slumpmässigt inom favoriter, årtal, genrer eller album.
Fast det är ganska lätt att somna :oops:.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-11 00:05

Vad är en "squeezebox"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-11 00:46

Morello skrev:Vad är en "squeezebox"?

En sån här.

Bild

Finns en tråd här på Faktiskt om den också, under köpråd :).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-11 00:48

Almen skrev:Inga ritualer direkt, men jag tänder/släcker lampor tar av/på sockor

8O tvångsrörelser eller tics ?

Almen skrev:...och sätter mig tillrätta ordentligt innan jag trycker på play.

Gör du om ritualen innan du sätter dig ner igen, efter att du har tryckt på play ?

:wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-11 00:55

MP skrev:
Gör du om ritualen innan du sätter dig ner igen, efter att du har tryckt på play ?

då är det ingen ritual utan ett tvångsbeteende ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-11 10:49

Ragnwald skrev:Eftersom jag finlyssnar med tämligen stora bastanta slutsteg, som får ta några minuter på sig att bli varma, hinner jag möblera lite och plocka fram fonogrammen i lugn och ro, fundera lite över mina förväntningar.

Förväntningar, väl uttryckt! Det är som om tekniken i vissa fall medger eller som i ditt fall rentav uppmuntrar att man förbereder sig mentalt på lyssnandet.

Som jag skrev tidigare; bandbrus och pickupduns blir som en slags signal att skärpa uppmärksamheten, som dirigenten som slår med taktpinnen för att orkestern ska fokusera (för att uttrycka sig något pretentiost :) ). Fast det innebär ju kanske inte direkt en "ritual".

Man skulle nog kunna blanda in Pavlov i detta också.... Börjar ni dregla när ni slår på er stereo? Då har ni en bra hi-fi :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-11 11:05

MP skrev:
Almen skrev:Inga ritualer direkt, men jag tänder/släcker lampor tar av/på sockor

8O tvångsrörelser eller tics ?

Almen skrev:...och sätter mig tillrätta ordentligt innan jag trycker på play.

Hehe.. :)

OK, för de autister som läser ordagrant får jag väl förtydliga, då. ;)

Om det är för ljust släcker jag lampor, är det för mörkt tänder jag.

Om jag är för varm tar jag av mig sockorna, är jag för kall tar jag på mig.

:D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-11 11:16

Almen skrev:[Om det är för ljust släcker jag lampor, är det för mörkt tänder jag.

Om jag är för varm tar jag av mig sockorna, är jag för kall tar jag på mig.

:D

Inget att skämmas för, jag vet många damer som också blir upphetsade av mörker. :wink:

Men det där med sockor är väl oftast avtändande, är det inte bättre med täcket ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-11 13:22

MP skrev:Men det där med sockor är väl oftast avtändande, är det inte bättre med täcket ?

Du skulle bara veta hur fint jag och mina sockor har det en mysig hemmakväll. :oops:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-11 13:27

Mina ritualer vid seriös fredagskvällslyssning:

1. Åker på Systemet och köper 10 Bishops Finger!

2. När det skymmer ute tänds ett stearinljus!

3. Sätter mig bekvämt i position!

4. Trycker på Play!

5. Häller upp den första ölen! (Ja i den ordningen!)

6. För varje öl höjs volymen!

7. Fler öl dricks!

8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-11 13:30

CJNE skrev:
Morello skrev:Vad är en "squeezebox"?

En sån här.

Bild

Finns en tråd här på Faktiskt om den också, under köpråd :).

Ok, hur väl fungerar analogutgången? Brusar/surrar systemet om du vrider upp försteget maximalt? Annars verkar det ju vara en kul apparat. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-11 13:41

Morello skrev:Ok, hur väl fungerar analogutgången? Brusar/surrar systemet om du vrider upp försteget maximalt? Annars verkar det ju vara en kul apparat. :)

Har ännu inte provat den analoga utgången men jag kan göra det ikväll, återkommer i den andra tråden om det :).

Enligt SlimDevices spec:
* High fidelity Burr-Brown™ 24-bit DAC
* Two dedicated linear power regulators for DAC and line-out stages
* Full 6.0Vpp line-level signals
* Signal-to-noise ratio: over 100dB
* Total harmonic distortion: less than -93.5dB (0.002%)

Kanske ett ämne för MoLT-test?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-11 17:11

Humms, jag sätter på en platta och väntar in ett bra stycke. Vid det braiga stycket så brukar jag springa runt i rummet och leta otäcka akustiska fenomen en mikrofon tills det blir tråkigt.

/J
admin

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-04-11 22:35

Slartibartfast skrev:Humms, jag sätter på en platta och väntar in ett bra stycke. Vid det braiga stycket så brukar jag springa runt i rummet och leta otäcka akustiska fenomen en mikrofon tills det blir tråkigt.
/J

Hifisjuka är ett otäckt fenomen....
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Generellt om hifi