Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.
Du har gjort en inspelning där det är din egen HRTF d v s din egen kod för lokalisation av ljudkällor läggs ovanpå den akustiska insignalen till ditt huvud.
Resultatet vid uppspelning av din inspelning kommer med stor sannolikhet bli olika för olika personer.
För dig bör det fungera alldeles utmärkt.
Prova med att sätta dig i mitten och med huvudet vänt från högtalarna. Högtalarna blir då som bakkanalshögtalare.
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.
Du har gjort en inspelning där det är din egen HRTF d v s din egen kod för lokalisation av ljudkällor läggs ovanpå den akustiska insignalen till ditt huvud.
Resultatet vid uppspelning av din inspelning kommer med stor sannolikhet bli olika för olika personer.
Prova med att sätta dig i mitten och med huvudet vänt från högtalarna. Högtalarna blir då som bakkanalshögtalare.
Mvh
Peter
Det är visserligen sant. Ser man till lokalisering höjd och djup är det dock inte så mycket att analysera ens för mig, eftersom det saknas en del jämfört med live. Möjligen kan jag säga att det åtminstone inte skiftar till att låta bakom mig, utan snarare framför med viss höjd.
Frågan är dock enklare än så och det är om någon kan höra skift i bredd och vad ljudkällan ungefärligt placerar sig (vänster, mitt eller höger). Om det är helt olika bland lyssnarna här eller om det blir ungefär som jag hör det. Den närmaste högtalaren borde väl ta över lokalisering när jag lyssnar på båda högtalarna, men jag lyckas inte hör det. Det blir istället någonstans mellan högtalarna där TV-skärmen placerar sig.
Thomas_A skrev:Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.
Mvh
Peter
Det är visserligen sant. Ser man till lokalisering höjd och djup är det dock inte så mycket att analysera ens för mig, eftersom det saknas en del jämfört med live. Möjligen kan jag säga att det åtminstone inte skiftar till att låta bakom mig, utan snarare framför med viss höjd.
Frågan är dock enklare än så och det är om någon kan höra skift i bredd och vad ljudkällan ungefärligt placerar sig (vänster, mitt eller höger). Om det är helt olika bland lyssnarna här eller om det blir ungefär som jag hör det. Den närmaste högtalaren borde väl ta över lokalisering när jag lyssnar på båda högtalarna, men jag lyckas inte hör det. Det blir istället någonstans mellan högtalarna där TV-skärmen placerar sig.Thomas_A skrev:Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.
Då du spelar in akustiskt ljud med små mikrofoner i öronen så borde det vid avspelning med hörlurar låta som irl d v s lika som att lyssna direkt. Så har jag förstått att det gör för dig i ditt experiment.
Om du istället skulle spela in i ekofri miljö, så skulle det också bli lika vid uppspelning med lurar som irl., men med den skillnaden att en monosignal inte på samma sätt skulle bli förskjuten mot mitten.
Om du beskriver avstånden mellan högtalarna och lyssningsavståndet till den vänstra högtalaren så kan man troligtvis konstatera att du lyssnar utanför rumsradien. Då påverkar reflexerna en hel del på totalupplevelsen.
Thomas_A skrev:Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?
Positionen för "left speaker playing" ligger ungefär mitt emellan vänster högtalare och mittpunkten (mellan högtalarna).
Positionen för "both speakers playing" ligger nästan i mittpunkten men har ungefär en 10-procentig kantring mot vänster högtalare.
Positionen för "right speaker playing" ligger ungefär 25% från mittpunkten åt höger högtalare.
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?
Positionen för "left speaker playing" ligger ungefär mitt emellan vänster högtalare och mittpunkten (mellan högtalarna).
Positionen för "both speakers playing" ligger nästan i mittpunkten men har ungefär en 10-procentig kantring mot vänster högtalare.
Positionen för "right speaker playing" ligger ungefär 25% från mittpunkten åt höger högtalare.
Ok tack! Blir lite luddigt men lättast är att utgå från om ljudet kommer vänster mitt eller höger relativt mittpunkten i "hörslursfältet"? Är det så jag ska tolka det?
goat76 skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:
Ok tack! Blir lite luddigt men lättast är att utgå från om ljudet kommer vänster mitt eller höger relativt mittpunkten i "hörslursfältet"? Är det så jag ska tolka det?
Jag kan försöka förtydliga det där.
Om man tar vanlig panorering där 0% panorering är den absoluta mittpunkten i stereobilden, 100% vänster är längst ut till vänster och 100% höger är längst ut till höger.
Så... då uppfattar jag din röst vara panorerad 50% till vänster när du säger "left speaker playing", ungefär 10% panorerad till vänster när du säger "both speakers playing", och omkring 25% panorerat till höger när du säger "right speaker playing".
Jag lyssnade via högtalare, inte hörlurar.
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:
Om man tar vanlig panorering där 0% panorering är den absoluta mittpunkten i stereobilden, 100% vänster är längst ut till vänster och 100% höger är längst ut till höger.
Så... då uppfattar jag din röst vara panorerad 50% till vänster när du säger "left speaker playing", ungefär 10% panorerad till vänster när du säger "both speakers playing", och omkring 25% panorerat till höger när du säger "right speaker playing".
Ok! Det kommer nog inte fungera särskilt bra med högtalare då det är en binaural inspelning. (Min fråga var mest utifrån att du nämnde högtalarpositioner, då jag i detta försök satt rakt framför vänster högtalare och inte i sweetspot).
goat76 skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:
Ok! Det kommer nog inte fungera särskilt bra med högtalare då det är en binaural inspelning. (Min fråga var mest utifrån att du nämnde högtalarpositioner, då jag i detta försök satt rakt framför vänster högtalare och inte i sweetspot).
En binaural inspelning kommer naturligtvis låta bättre i hörlurar, men att avgöra var rösten kommer ifrån i stereofältet så blir det lättare att använda högtalare vid lyssningen.
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:
En binaural inspelning kommer naturligtvis låta bättre i hörlurar, men att avgöra var rösten kommer ifrån i stereofältet så blir det lättare att använda högtalare vid lyssningen.
Nja, jag skulle hävda tvärtom. Det blir kaka på kaka om du använder konventionella stereohögtalare. Men tack ändå för intrycken.
Thomas_A skrev:Som sagt det blir fel att använda högtalare såvida du inte eliminerar överhörning i systemet. Meningen är att ljudet ska presenteras så nära originalhändelsen som möjligt och då ska inga ytterligare reflexer eller överhörningar läggas på det befintliga.
. Binaural recording is intended for replay using headphones and will not translate properly over stereo speakers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Som sagt det blir fel att använda högtalare såvida du inte eliminerar överhörning i systemet. Meningen är att ljudet ska presenteras så nära originalhändelsen som möjligt och då ska inga ytterligare reflexer eller överhörningar läggas på det befintliga.
. Binaural recording is intended for replay using headphones and will not translate properly over stereo speakers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
Jag vet det där.
Det jag försöker påpeka för dig är att hörlurar är ett så ofantligt dåligt verktyg för att avgöra riktningar, så även om högtalare är ”fel typ av lyssning” för en binaural inspelning så ger högtalarna en mycket bättre (eller mindre dålig) precision för den frågeställning du har ställt.
Det var bara det jag ville säga, men du kanske bara vill veta om ljudet upplevs komma från vänster, mitten eller höger och på den frågan har jag svårt att se att någon med en stereolyssning skulle höra något annat än just det.
Thomas_A skrev:Gjorde ett experiment och spelade in min röst som sedan spelades i vänster högtalare, båda högtalarna (mono) och höger högtalare och spelade in signalen med öronmikrofoner sittandes i min favoritposition som är rakt framför vänster högtalare. Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.
Vad hör ni? Är detta ovanligt?
https://www.dropbox.com/s/mpowxs4rotthk ... r.wav?dl=0
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Gjorde ett experiment och spelade in min röst som sedan spelades i vänster högtalare, båda högtalarna (mono) och höger högtalare och spelade in signalen med öronmikrofoner sittandes i min favoritposition som är rakt framför vänster högtalare. Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.
Vad hör ni? Är detta ovanligt?
https://www.dropbox.com/s/mpowxs4rotthk ... r.wav?dl=0
Vet inte vad som är vanligt eller ej, men rösten hörs i första fallet lite till vänster om mitten, sedan i mitten och därefter lite till höger. Absolut inga extremer, ibland hör man ju ljud till vänster om vänster högtalare men inget sådant här.
/ B
Thomas_A skrev:Tack! Med hörlurar eller högtalare?
Thomas_A skrev:Tack. Det jag är ute efter är hur det uppfattas genom hörlurslyssning.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Tack. Det jag är ute efter är hur det uppfattas genom hörlurslyssning.
Har lyssnat genom ett par Koss Porta Pro. Samma intryck som med datorgögtalarna, svagt till vänster, i mitten och svagt till höger. Det som är i mitten låter aningen högre.
I stereon låter det som om allt ljud kommer från mitten, eller nästintill i alla fall.
Lite lustigt, det låter inte som panorerad mono utan mer som om man vridit på hela scenen. Eller hur jag nu ska förklara det hela.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster