Det är ganska många modeller som haft någon av följande (ungefär) kombinationer.
12+3+1 tum
12+4+1 tum
12+5+1 tum
Både i hemhögtalar och studiomonitor segmentet.
Kanske bara är ett sammanträffande förstås, eller?

Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:15-tummare är även de vanliga i toppmodeller.
sportbilsentusiasten skrev:Ja det har jag. Samtidigt lyssnade jag på några ”berg-modeller”. Everest mm.
Även hört 1400
Alla är bra på lite olika sätt.
De skitdyra är en upplevse att lyssna till
Dartman skrev:Jag tycker jag har rätt bra "slam" i min anläggning....
Jag tror att membranyta spelar en stor roll för musikupplevelsen, framför allt när man lyssnar på liveupptagningar. Jag har dock ingen aning om det är mätbart.
Bill50x skrev:Dartman skrev:Jag tycker jag har rätt bra "slam" i min anläggning....
Jag tror att membranyta spelar en stor roll för musikupplevelsen, framför allt när man lyssnar på liveupptagningar. Jag har dock ingen aning om det är mätbart.
Du borde ha åtskilligt med SLAM i din setup. Tror precis som du att stor membranyta är en viktig parameter. Även om man kan få en 6" bas att gå spikrakt ner till 20 Hz så blir det liksom inget tryck i ljudet oavsett. MEN, jag tror även att systemet ska vara någorlunda lättdrivet.
Jag har vid ett par tillfällen hyrt enkla PA-system med 15-18" basar toppat med några piezohorn som diskanter, drivna av ett enkel mixerbord med inbyggt slutsteg. Inte mycket till HiFi där men Slam, absolut!
Jämför två bilar, väger 1 resp 2 ton. Den tyngre har dubbelt så många hästkrafter så vikt/effekt blir samma. Men vilken tror ni känns kvickast? Känslan blir ungefär som när man kompenserar sämre verkningsgrad med fler watt. Det blir inte samma live-känsla även om man kan skrapa ihop samma ljudtryck och lika djup frekvensgång.
/ B
I-or skrev:Ytterligare en anledning till att PA-högtalare (vilket även innefattar huvuddelen av JBL:s element som är utvecklade för användning inom PA) kan vara extra imponerande här är att de i princip aldrig kan återge den "långsammare" lågbasen eftersom de är optimerade för hög verkningsgrad och därför både klarar betydligt högre ljudtrycksnivåer och dessutom i olika grad bara återger den "snabbare" (d.v.s. mer högfrekventa) delen av basen. Dubbel knockout, alltså.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster