Passar inte Ortofon OM-40 på Rega P3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Passar inte Ortofon OM-40 på Rega P3?

Inläggav Alexi » 2005-07-23 12:16

Jag har hört att OM-40 inte ska gå att ha på RB-300 armen. Någon som vet något mer om detta rykte?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-23 12:58

Nej det stämmer inte.

Varifrån kommer informationen?

Visste ni förresten att RB300 inte har fjädernåltryck, utan att fjädern faktiskt lyfter tonarmen!

I många fall fungerar den bättre när man sätter nåltrycksratten på max, och sedan justerar nåltrycket med motvikten istället.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-07-23 13:00

jag såg någon sälja sin nål med den motiveringen.
Men det är trevligt att höra att det inte stämmer :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-23 13:57

IngOehman skrev:Visste ni förresten att RB300 inte har fjädernåltryck, utan att fjädern faktiskt lyfter tonarmen!

Hade for mig att det var det motsatta. Fast det beror ju pa hur man gor nar man staller in den.

Antingen sa staller man fjadertrycket till noll och balanserar den mekansikt och sedan drar upp fjadertrycket till ratt niva (d v s sa man 'ska' gora). Eller sa drar man ner fjadertrycket till noll och anvander en nalvag och justerar vikten sa att naltrycket blir ratt. Finns fordelar med bada metoderna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-23 14:40

IngOehman skrev:
Visste ni förresten att RB300 inte har fjädernåltryck, utan att fjädern faktiskt lyfter tonarmen!

I många fall fungerar den bättre när man sätter nåltrycksratten på max, och sedan justerar nåltrycket med motvikten istället.

Vh, iö

Man ställer ju normalt in armen så att den balanserar när fjädern är ställd på noll. Då är ju nåltrycket naturligtvis noll, man har ju balanserat den så. Sedan vrider man på fjäderratten så att den ger en fjäderkraft neråt som ger det önskade nåltrycket. Hur kan fjädern då lyfta?

Man vill väl ha armens tyngdpunkt i armens vridcentrum för att den skall bli så lite känslig för stötar som möjligt? Blir det bättre dynamiskt balansering med fjädern på max?

Är fjädern så infäst att den ger ett moment åt något håll när den står på noll? Det är ju lite svårt att kolla utan att först balansera armen och sedan ta loss fjädern och kolla om den inte är balanserad längre, har du gjort så, eller på något annat sätt för att upptäcka att fjädern lyfter?

F.ö. har jag en OM30 i en RB300 arm och det fungerar i alla fall utmärkt, och OM 40 har samma complians som OM 30.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-23 14:55

När ratten står på noll lyfter fjädern armen maximalt.

Fördelen är något minskat tröghetsmoment, nackdelen är väldigt dålig dynamisk balansering - när det kommer vibrationer i schassiet kommer armen att vilja vrida sig.

Detta istället för att röra sig helt parallellt och därmed följa skivtallrikens rörelser perfekt, såsom sker när man använder en perfekt dynamiskt balanserad* tonarm, t ex en Dual-arm.

Vh, iö

*Det kan nämnas att dynamiskt balanserad och statiskt balanserad är samma sak (om man ignorerarer fjäderns bidrag) för sådana här rörelser (vibrationer) medan rotationer renderar mera avancerade formgivningar för att nå dynamisk balans samtidigt som statiskt balans.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Roaster

Inläggav Roaster » 2006-04-12 10:44

Jag vill gärna bygga på denna gamla tråd med en ny följdfråga:

Jag använder en Rega Planar 3 med Elys-pickup, där pickupen skall bytas ut mot OM40.

Vid mätning av de två pickuperna får jag det till att Elysen är 14 mm hög och OM40 är 19 mm hög. Det här borde betyda att jag behöver höja tonarmen 5 mm? Hur görs detta på enklaste sätt (med enkla billiga medel)?

Att ta bort filtmattan ger mig bara ca 3 mm, och att placera skivorna direkt på glastallriken är väl ingen bra idé?

Hälsningar
Nyskåning

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-04-12 11:21

Roaster skrev:Jag vill gärna bygga på denna gamla tråd med en ny följdfråga:

Jag använder en Rega Planar 3 med Elys-pickup, där pickupen skall bytas ut mot OM40.

Vid mätning av de två pickuperna får jag det till att Elysen är 14 mm hög och OM40 är 19 mm hög. Det här borde betyda att jag behöver höja tonarmen 5 mm? Hur görs detta på enklaste sätt (med enkla billiga medel)?

Att ta bort filtmattan ger mig bara ca 3 mm, och att placera skivorna direkt på glastallriken är väl ingen bra idé?

Hälsningar
Nyskåning

Alternativt höja armens bas. MEN, den förändring du talar om är i storleksordningen 1,5 grader och förutsätter a) att Elysen är rätt inställd och att b) Ortofonen har samma interna geometri. Ett alternativ till att höga/sänka är att helt sonika bocka pickupfästet. Det kan man dock bara göra ett begränsat antal gånger 8O. Om du oroar dig för vinklar i vertikalplanet så tycker jag att du kan läsa en artikel av Ingvar Öhman som utförligt beskriver hur man skall ställa in en tonarm/pickup optimalt (Musik och Ljudteknik nr 1/91).

/D

Användarvisningsbild
Roaster

Inläggav Roaster » 2006-04-12 11:45

Tack för ett snabbt svar Dahlqvist.

Att bocka pickupfästet på min RB300 vill jag nog undvika (arm och fäste i ett stycke!).

Om jag sedan tolkar dig rätt så medför en förändring på 1,5 grader inte (direkt) något behov att höja armens bas? Mao: mer uppmärksamhet kan läggas på andra inställningar?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-04-12 12:35

Roaster skrev:Om jag sedan tolkar dig rätt så medför en förändring på 1,5 grader inte (direkt) något behov att höja armens bas? Mao: mer uppmärksamhet kan läggas på andra inställningar?

Nja, inte riktigt. Vad jag menar är att en korrekt inställning kräver att man har koll på vilka vinklar om påverkas vid olika ändringar man gör, vad de är innan ändringen och vad de skall vara efter ändringen. Jag säger ingalunda att 1,5 grader inte spelar någon roll men för att veta om det är rätt eller inte så måste man mäta lite olika vinklar som dessutom har korsverkan. Tillgång till mikroskop är ett plus. Det verkar som de flesta använder Ortofons OM serie utan förändring av vertikala vinklar på P3:an så helt fel kan det nog inte bli. För vinklar i horisontalplanet finns ju den medföljande mallen samt diverse fristående mallar att tillgå, bla. på www.svalander.se .

/D

Användarvisningsbild
Roaster

Inläggav Roaster » 2006-04-12 13:05

Ok. Tack för bra svar Dahlqvist.

Återgå till Generellt om hifi