Göteborg HIFI-show 2022

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav sammel » 2022-09-28 12:00

Roligt att ses.
Jag kommer att va där både lördag och
söndag har jag tänkt :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2315
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav solhaga » 2022-09-29 11:25

Slutsteg lastade i bilen, åtta SLAPS spollådor är dock på släpet ihop med högtalarna:
Bild Bild

Vi ses på lördag/söndag!

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav data_foggen » 2022-09-29 11:50

Bitcoin-rigg i baksätet 8O
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav MichaelG » 2022-09-30 14:32

Jag planerar att gå bägge dagarna. Skanna av allt under lördagen och återkomma med litet längre besök till de intressantaste rummen under söndagen. Fast även om planen ser ut så, kanske det slutar annorlunda. Men sist hann jag inte riktigt med allt jag ville på en dag.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2315
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav solhaga » 2022-09-30 15:04

Ta med paraplyer!
Åtminstone lördagen ser ut att bli regnig.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav lennartj » 2022-09-30 15:55

Jag kommer båda dagarna, och kan tänka mig både middag på lördag och fika på söndagen eller tvärtom. För samband SMS'a eller ring noll707 320 620.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Snellepelle
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav Snellepelle » 2022-09-30 16:02

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu är vi väl några som tar oss till Göteborg och Hifi-Show 2022. Ska vi träffas på något sätt? Kanske över lite mat o dryck? Jag nås på 0739417305


Trevligt, lördag gissar jag? 0705291682


Ja, för mig är det lördag som gäller. Kommer att "hänga på låset" och ta mig igenom det hela. Kan tänka mig en lunchpaus 13-14. Ska vi träffas då eller vill ni ha det efter 17?


Hej!
Jag ska dit på lördagen och tycker det vore trevligt att träffas.
Mitt nr är 0733866131.
Siktar på att komma tidigt. Efter all denna PR har jag höga förväntningar på Solhaga-rummet…
Vi ses!
/Pelle

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2315
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav solhaga » 2022-09-30 20:02

Stort tack till nuffe och sammel för inkoppling och inläsning samt mina söner för bärhjälp.



(Video blockad av youtube)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav sammel » 2022-09-30 23:59

solhaga skrev:Stort tack till nuffe och sammel för inkoppling och inläsning samt mina söner för bärhjälp.

(Video blockad av youtube)


Det var mycket kul att få supporta dig lite Solhaga :)
Trevligt rum du fått tag i.
Det kommer att bli kanonbra.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2315
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav solhaga » 2022-10-01 00:17

solhaga skrev:Stort tack till nuffe och sammel för inkoppling och inläsning samt mina söner för bärhjälp.

[ YouTube ]


(Video blockad av youtube)

Inläsning ovan skall förstås vara inspelning/inlyssning eller vad det nu heter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav MagnusÖstberg » 2022-10-01 11:31

Dyker upp idag med en forumkompis. Vi börjar vid Opalen vid 13
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav sprudel » 2022-10-01 21:04

Kan man få lite förhandstips på vad som var bra av de som varit där idag?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav peterh » 2022-10-01 21:37

sprudel skrev:Kan man få lite förhandstips på vad som var bra av de som varit där idag?

undvik kaffet på park lane.

Gott om LP-skivor och det verkade vara god klass på dem, väl rengjorda etc.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-01 22:06

Lindström tycker jag var en överraskning. Spelades trevlig musik där från olika källor. De stora B&W tyckte jag gjorde bra ifrån sig. Dynaudios demo var intressant, möjligen var den ett snäpp mera imponerande på en tidigare mässa med lite mindre högtalare i samma lokal. Dock var lösningen på de nya M50 (osäker på beteckningen) elegant med allt inbyggt, streaming/Dirac/slutsteg/etc. YG Acoustics där man jämförde nätverksswitchar var kul. Mindre kul var prislappen på switchen... Audioactive hade några små stativhögtalare med väl tilltagen prislapp som inte gjorde bort sig när de spelade Jonny Cash. Vienna Acoustics presenterade Harry Belafonte med den äran (så bra brukar inte den inspelningen låta). Hade för kort tid hos Solhaga men Anne-Sophie Mutter gjorde sig inte så bra men den inspelningen är lite vass. I en del rum spelades rätt intetsägande musik, svårt att uttala sig om de anläggningarnas återgivningsförmåga. Magico lät inget vidare i sitt rum. En del utställare är duktiga på att få till det, en del mindre bra. Ett jäkla pådrag hos några utställare, de stora Dali hos Hifiklubben och JBL M2 (tror jag de heter). De sistnämnda hade dock väl mycket brösttoner, även kvinnoröst lät lite basig. Akkelis hade stora hornhögtalare och de brukar låta bra. Dock spelades hårdrock vid mitt besök och det gav mest en indikation om att d kan spela högt och rent. Med så här många rum blir man lite otålig ibland och hinner inte alltid vänta in bra placering och rätt musik för en själv. I en del rum känns det som välljudsspotential saknas. I några rum blir det för mycket snack. Jag har ett gäng bilder som jag förmodligen lägger upp de närmsta dagarna. tillsammans med korta kommentarer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 08:34

Glömde de där Italienska högtalarna/elektroniken i aluminium med alla röda kablar, det lät inte illa!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2315
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav solhaga » 2022-10-02 08:49

RogerGustavsson skrev: Hade för kort tid hos Solhaga men Anne-Sophie Mutter gjorde sig inte så bra men den inspelningen är lite vass.
Det var tråkig att läsa, för de andra i rummet var ett över sju minuter långt Halleluja Moment.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav hifikg » 2022-10-02 09:21

solhaga skrev:
RogerGustavsson skrev: Hade för kort tid hos Solhaga men Anne-Sophie Mutter gjorde sig inte så bra men den inspelningen är lite vass.
Det var tråkig att läsa, för de andra i rummet var ett över sju minuter långt Halleluja Moment.


Vad var det för musik, mer exakt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav Adhoc » 2022-10-02 10:25

Jag håller med en del om Rogers post om Lindström Audio, dom stora B&W och Vienna Acoustics gav bra intryck. Lindström-gubben själv förklarade sina tankar bakom högtalarna bra. I Holographics rum var det för varmt / för mycket folk för att jag ville vara där någon längre tid. Han kör väl någon "Ino-variant", lät tamt just då i alla fall med den musik som spelades. Italienarna med röda kablar som Roger nämnde, -vete tusan där. Det spelades någon gles musik med sjungande dam, inte en ton under 200 Hz, gick därför vidare. Solhagas rum gav säkert mest oj-upplevelse 8O när folk kom i i rummet med alla dess stora högtalare. Någon Mutter hörde jag inte, däremot en kompott blandad musik som inte var gles tråkmusik som var fallet i så många andra rum, Solhagas egen såväl som önskemål från besökande. Sträck på dig Solhaga, det lät bra.

Bästa rummet kanske inte var där, utan i Norsesund? Tyckte lite synd om Stephan Mangold som stod i trappen på Opalen med ett plakat om gratis bilskjuts (30 minuter) hem till sig i Norsesund. Mycket behaglig och som det verkar kunnig person som jag träffade tidigare i år på mässan i Jönköping, där ha erbjöd gratis hemlån av sina faslinjära analoga delningsfilter. https://www.mangoldinnovation.se/?page_id=246 Något att avsluta dagen med?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 13:03

Lite äldre musik är i många fall inte lika tillplattad/dynamiskt återhållen/konstlad som många moderna fonogram är. Det demas ofta med dessa moderna inspelningar, det går att spela lite högre när dynamiken är begränsad.

Stycket med Mutter tror jag var hämtat från denna inspelning, https://www.discogs.com/master/416395-A ... n-Fantasie
Lite typiskt DG-sound med lite ljus klang och med för lite klen botten. Solisten är närtagen och tar stor plats i ljudbilden, blir gärna så när världsstjärnorna spelas in. Har hört denna skiva hos Hifiklubben tidigare, mässan 2016, över B&W modell dyra och stora tillsammans med Classé-elektronik. Där var det inte mycket att klaga på.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav nuffe » 2022-10-02 13:15

[quote="solhaga"]Stort tack till nuffe och sammel för inkoppling och inläsning samt mina söner för bärhjälp.

/quote]

En mycket trevlig fredag kväll i vänners samvaro som avslutades med en med en god middag, tack Sammel o Solhaga!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 17:45

Finns bilder från mässan: https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... ow%202022/

Kanske fyller på med mina intryck, tar ju lite tid. Den där demon med switchen från Nordost QNet (https://nordost.com/blog/introducing-th ... rk-switch/) var ju intressant, det gick att höra förbättringen även om jag satt längre bak på ena sidan i salen. Det går ju att skippa router och switch också, nätverkskabel direkt i inkommande fiberkonverter. Det kanske ger samma resultat? Fast då blir det ju inget nätverk hemma.

Har även spelat några av låtarna här hemma jag hörde på mässan. Anne Sofie von Otter som jag hörde över Omega-anläggning låter bra även hemmavid. Den andra Anne-Sophie, Mutter med violinen låter mindre ansträngd än över Solhagas monstersystem. Hos Solhaga fanns ett litemissljud, en strävhet i höger pelare en bit upp på samma musikstycke.

Synd att det alltid blir tidsbrist på mässor. Träffade några faktiskt-profiler, Solhaga, Lennartj, peterh och Sammel. Sammel och jag hann med att äta på Opalen. Fast detta löfte visste de inget om: "Under lördag-Söndag kommer dessutom restaurangen ha ett enkelt dagens-alternativ för 150kr med tanke på Hifi-besökarna."
Senast redigerad av RogerGustavsson 2022-10-02 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav sprudel » 2022-10-02 17:55

Fantastisk anläggning du producerat, mycket fint ljudmässigt, bäst basåtergivning på hela mässan. Tumme upp! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav sammel » 2022-10-02 18:05

nuffe skrev:
solhaga skrev:Stort tack till nuffe och sammel för inkoppling och inläsning samt mina söner för bärhjälp.

/quote]

En mycket trevlig fredag kväll i vänners samvaro som avslutades med en med en god middag, tack Sammel o Solhaga!


Tack båda det var mycket trevligt.
Åker nöjd till Oskarshamn nu :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav distad » 2022-10-02 18:10

Adhoc skrev:Jag håller med en del om Rogers post om Lindström Audio, dom stora B&W och Vienna Acoustics gav bra intryck. Lindström-gubben själv förklarade sina tankar bakom högtalarna bra. I Holographics rum var det för varmt / för mycket folk för att jag ville vara där någon längre tid. Han kör väl någon "Ino-variant", lät tamt just då i alla fall med den musik som spelades. Italienarna med röda kablar som Roger nämnde, -vete tusan där. Det spelades någon gles musik med sjungande dam, inte en ton under 200 Hz, gick därför vidare. Solhagas rum gav säkert mest oj-upplevelse 8O när folk kom i i rummet med alla dess stora högtalare. Någon Mutter hörde jag inte, däremot en kompott blandad musik som inte var gles tråkmusik som var fallet i så många andra rum, Solhagas egen såväl som önskemål från besökande. Sträck på dig Solhaga, det lät bra.

Bästa rummet kanske inte var där, utan i Norsesund? Tyckte lite synd om Stephan Mangold som stod i trappen på Opalen med ett plakat om gratis bilskjuts (30 minuter) hem till sig i Norsesund. Mycket behaglig och som det verkar kunnig person som jag träffade tidigare i år på mässan i Jönköping, där ha erbjöd gratis hemlån av sina faslinjära analoga delningsfilter. https://www.mangoldinnovation.se/?page_id=246 Något att avsluta dagen med?

gles tråkmusik som var fallet i så många andra rum = det är som vanligt på mässor :roll: = finns anledning till att inte gå på mässor då det är "urtrist och ger inget" :( Det enda som är roligt är ju att ni har träffats och sådant är jättekul. :D Har inte varit på någon mässa på länge nu och det är ju inte lockande att det har blivit en standard för evigt med att spela gles tråkmusik. Hur mycket folk var det då :?: Var det trångt eller kö någonstans :?:
Sista mässan i Stockholm var det inget sådant alls berättade en kompis utan det var betydligt mindre folk än vanligt. Kanske finns mer intresse på baksidan av Sverige.... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav distad » 2022-10-02 18:11

goat76 skrev:Fick ett nyhetsbrev från en butik som ska vara närvarande i Göteborg med en läcker bild som jag kanske istället borde ha postat i någon av kabeltrådarna? Alla dessa röda kablar bildar nästan ett slags konstverk, eller nåt. :)

[ Bild ]

Jisses..... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 18:11

sammel skrev:Åker nöjd till Oskarshamn nu :)


Egentligen borde jag bjudit in dig på paus hos mig men söndagkväll är hustrun inte sugen på gäster.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav MichaelG » 2022-10-02 18:12

sprudel skrev:Fantastisk anläggning du producerat, mycket fint ljudmässigt, bäst basåtergivning på hela mässan. Tumme upp! :)

+1 I nästan alla andra rum fanns mer eller mindre störande resonanser i basen. Jättekul att höra din fina anläggning!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 18:15

FBK skrev:gles tråkmusik som var fallet i så många andra rum = det är som vanligt på mässor :roll: = finns anledning till att inte gå på mässor då det är "urtrist och ger inget" :( Det enda som är roligt är ju att ni har träffats och sådant är jättekul. :D Har inte varit på någon mässa på länge nu och det är ju inte lockande att det har blivit en standard för evigt med att spela gles tråkmusik. Hur mycket folk var det då :?: Var det trångt eller kö någonstans :?:
Sista mässan i Stockholm var det inget sådant alls berättade en kompis utan det var betydligt mindre folk än vanligt. Kanske finns mer intresse på baksidan av Sverige.... :?


Så var det verkligen inte! I många fall är det ju besökarna som bestämmer vad som spelas. Det var trångt i många rum, även i de större. Det tar sin tid att få en bra plats och ännu längre att få igenom sina önskemål om musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-02 18:22

MichaelG skrev:
sprudel skrev:Fantastisk anläggning du producerat, mycket fint ljudmässigt, bäst basåtergivning på hela mässan. Tumme upp! :)


+1 I nästan alla andra rum fanns mer eller mindre störande resonanser i basen. Jättekul att höra din fina anläggning!


En del har svårare än andra att få till sina uppställningar. Några av systemen har jag hört på andra håll och ibland har det varit till det bättre. Många högtalare verkar vara tänkta fär användning miljöer som inte liknar våra rum. Mindre hotellrum är nära nog omöjliga att få till välljud i. Konferensrummen kan vara bättre men de riktigt stora är en chansning. Ibland är publiken för stor eller anläggningen orkar inte med det stora rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav pLudio » 2022-10-02 18:25

RogerGustavsson skrev:Den där demon med switchen från Nordost QNet (https://nordost.com/blog/introducing-th ... rk-switch/) var ju intressant, det gick att höra förbättringen även om jag satt längre bak på ena sidan i salen.

Det där är lurendrejeri. Du kan vara trygg med att bitar är bitar när de skickas över nätet. Den paranoide kan skaffa mediakonverterare och köra fiber till stereobänken istället för att köpa en dyr switch.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster