Dynaudio säger upp 66 anställda

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Dynaudio säger upp 66 anställda

Inläggav Bill50x » 2022-09-29 13:17

RogerGustavsson skrev:Handla någon annanstans kan vara rätt svårt i många fall eftersom tillverkning inte finns annat än i fjärranöstern. Bara att varumärket som sitter på fronten har en västerländsk koppling är ingen garanti. Titta gärna på var innehållet i en dator kommer ifrån.... I princip varje större leverantör av elektronikkomponenter finns ju i länder som är allt annat än bra på mänskliga rättigheter.

Har lite samma tankar när det gäller semesterresor. Ganska många länder som är svåra att besöka, i vår närhet Ungern, Polen, Turkiet som ju saamtliga visat upp brister i sin demokrati. Lyfter vi blicken lite har vi SaudiAarabien, Qatar, Afganistan, Ryssland och Belarus givetvis men om Trump skulle komma tillbaka som president skulle även USA hamna på min svarta lista. Israel ligger också dåligt till. Kina skulle jag aldrig drömma om att åka till.

Det är fan inte lätt att vara semesterfirande konsument :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 15:02

dewpo skrev:
Chris71 skrev:Väst valde för ca 30år sedan att främja sin tillväxt och ökade konsumtion genom att lägga ut produktion off-shore till mindre kostsamma länder primärt österut.
Med denna förflyttning så följde en stor del IPO och know-how som så småningom började spira i de växande ekonomierna i främst Kina och Indien, den som inte kunde räkna ut det har inte lärt sig mycket av historien, att komma och gråta över det nu är ungefär att som svensk sörja Saint-Barthélemy.

Antingen lever vi i en global värld, där vi reser, äter och konsumerar det vi känner för när vi känner för det, eller så bygger vi murar och hoppas i vår enfald att det finns tillräckligt med resurser på insidan och ingen kommer någonsin och knackar på vår port med en murbräcka.
Att bygga allianser har historiskt sett varit väldigt mycket mer framgångsrikt än att isolera sig, det gör ont i början att lära sig hur andra kulturer fungerar och att anpassa sig själv, för det är just det som skiljer framgång från undergång, ens egna förmåga att anpassa sig för alla andra är minst lika ointresserad att göra det för dig som du är för dem.

Men med det sagt så kan vi ju skruva ner vår 55" LCD, skrota vår smartphone, ta fram volvo 740'n och börja semestra på pite havsbad om vi hatar globalisering, sa jag att det blir salt sill eller salt fläsk 6 dagar i veckan oxå?

Visst är det så. Och jag tycker det var riktigt :|
Men var det inte meningen att våra värderingar skulle sprida sig österut? Inte tvärt om?
Och hur har det blivit i stället?

En passade sammanfattning tyck således vara =>
Lura mig en gång och skäms på dig, Lura mig två gånger och skäms på mig :wink:

Eller tänker jag fel?

Jag är medveten om att detta är en balett på en skalpell med tanke på att undvika det politiska perspektivet, så jag tar en annan angreppsvinkel den historiska.

Har någon vuxen och hyfsat orienterad människa funderat på banden mellan länder och vad de har sin grund i? Människor har i alla tider migrerat i syfte att främja sitt eget liv eller helt enkelt för att hålla sig vid liv tills våra kommunikationer utvecklades runt 1000-talet sen började vi i större omfattning "explodera" våra omgivningar.

Sen korstågen och fram till WW2 så har det "vita" delen av världen varit fantastisk duktiga på att annektera land och resurser under namnet korståg och kolonisation, så att några bortskämda nordbor skakar på huvudet och ojar sig över mänskliga rättigheter ger jag personligen inte så mycket för, vill man påverka och återgå till inhemsk konsumtion så är det nog rovor och vevgrammofon som får bli framtiden.
Jag vet att det är okonventionellt och inte i takt med tiden, men västvärlden får nog inse att ett tidsfönster på 50-75år är nog det minsta rimliga att ge utvecklingsländer som rest sig ur den kategoriin innan vi kan börja döma dem för sin feminism, genussyn, HBTQi certifieringar och alla andra standards som man skall leva upp till. Vi har haft våra glansdagar, vill vi hänga med på tåget så får vi nog kliva ner från de höga hästarna och inse att det är en ny världsordning tills det blir en ny och efter det ytterligare en ny, evolution drivs av tekniska och ekonomiska framsteg, kanske av humanitära, klimatsmarta och medmänskliga, men vi har en bit kvar till dess.

Vi använder våra referenser för att bedöma länder som inte är kronologiskt i samma tid som oss och kulturellt kanske aldrig kommer vara där vi är, därför hamnar vi i ett fördömande då det är lättare än den ansträngning som ett förstående skulle kräva.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 15:16

FBK skrev:
Chris71 skrev:Väst valde för ca 30år sedan att främja sin tillväxt och ökade konsumtion genom att lägga ut produktion off-shore till mindre kostsamma länder primärt österut.
Med denna förflyttning så följde en stor del IPO och know-how som så småningom började spira i de växande ekonomierna i främst Kina och Indien, den som inte kunde räkna ut det har inte lärt sig mycket av historien, att komma och gråta över det nu är ungefär att som svensk sörja Saint-Barthélemy.

Antingen lever vi i en global värld, där vi reser, äter och konsumerar det vi känner för när vi känner för det, eller så bygger vi murar och hoppas i vår enfald att det finns tillräckligt med resurser på insidan och ingen kommer någonsin och knackar på vår port med en murbräcka.
Att bygga allianser har historiskt sett varit väldigt mycket mer framgångsrikt än att isolera sig, det gör ont i början att lära sig hur andra kulturer fungerar och att anpassa sig själv, för det är just det som skiljer framgång från undergång, ens egna förmåga att anpassa sig för alla andra är minst lika ointresserad att göra det för dig som du är för dem.

Men med det sagt så kan vi ju skruva ner vår 55" LCD, skrota vår smartphone, ta fram volvo 740'n och börja semestra på pite havsbad om vi hatar globalisering, sa jag att det blir salt sill eller salt fläsk 6 dagar i veckan oxå?

Inte var det vanligt folk som är ansvariga för att tillverkarna ville tjäna mer pengar... Kina och Indien, och jag gillar inte vilken människosyn de har heller... eller hur de ser på klimatet.
Jag reser inte mycket, kan ha stått över de få resor jag gjort..... Sverige duger fint. och även gamla telefoner. Ta fram platt Tv hade funkat här också. Och Kina och Indien och bilar håller jag mig gärna ifrån.
Dvs håller inte med om något. Kina, Indien och Ryssland suger helt enkelt då de skiter i "alla andra" Är ju inte för inte som dessa länder tycker om varandra.

Den kolonialiserande västvärlden brydde sig inte speciellt mycket över hur den drog fram som en farsot i Asien och Afrika, men med historieförsköning så berättar man gärna idag hur man utvecklade och civiliserade välden, när man tagit det man ville ha.

Och jag vet att detta kommer svida men jo, det var just vanliga människor som ville kör fler, större och blankare saker som skapade en marknad för kapitalistiska affärsmodeller där löneskillnader blev en viktig komponent som är ansvariga. Hur konstigt det än låter så kan företag faktiskt aldrig på egen han skapa varesig efterfrågan eller ekonomisk framgång.
När det gäller hur vi ser på andra länders styre och kultur så kommer en fundering på vem åsikt som är rätt, hur många av de 900 miljonerna Hinduer i välden och 1,6 miljarder Muslimer tycker att den genomsnittliga svensken gör rätt när vi smaskar i oss 25kg nötkött och 30kg fläsk om året? Kultur är kultur just för att den är annorlunda.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-29 18:01

Chris71 skrev: ...
Vi har haft våra glansdagar, vill vi hänga med på tåget så får vi nog kliva ner från de höga hästarna och inse att det är en ny världsordning tills det blir en ny och efter det ytterligare en ny, evolution drivs av tekniska och ekonomiska framsteg, kanske av humanitära, klimatsmarta och medmänskliga, men vi har en bit kvar till dess.
...
När det gäller hur vi ser på andra länders styre och kultur så kommer en fundering på vem åsikt som är rätt, hur många av de 900 miljonerna Hinduer i välden och 1,6 miljarder Muslimer tycker att den genomsnittliga svensken gör rätt när vi smaskar i oss 25kg nötkött och 30kg fläsk om året?
...

8O Nä du har förstås rätt! När våra konkurrenter jobbar 12 timmars dagar nästan på fastande mage, tar endast 1 veckas semester, inte kräver mer än ett par kronor i lön. Så kan vi förstås inte konkurrera! Om vi jobbar 6 timmar om dagen, kräver skälig lön för mödan och vill spendera hela 5 veckor på sommaren med att grilla och pimpla öl :oops:

OT : Är det detta som i debatten brukar refereras till som "Racet till botten"?

Ja hur som helst, utan bra utbildningsväsen och en sund samhällskultur kommer det gå åt helvete :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-29 18:18

dewpo skrev:
Vi har haft våra glansdagar, vill vi hänga med på tåget så får vi nog kliva ner från de höga hästarna och inse att det är en ny världsordning tills det blir en ny och efter det ytterligare en ny, evolution drivs av tekniska och ekonomiska framsteg, kanske av humanitära, klimatsmarta och medmänskliga, men vi har en bit kvar till dess.
...
När det gäller hur vi ser på andra länders styre och kultur så kommer en fundering på vem åsikt som är rätt, hur många av de 900 miljonerna Hinduer i välden och 1,6 miljarder Muslimer tycker att den genomsnittliga svensken gör rätt när vi smaskar i oss 25kg nötkött och 30kg fläsk om året?
...

8O Nä du har förstås rätt! När våra konkurrenter jobbar 12 timmars dagar nästan på fastande mage, tar endast 1 veckas semester, inte kräver mer än ett par kronor i lön. Så kan vi förstås inte konkurrera! Om vi jobbar 6 timmar om dagen, kräver skälig lön för mödan och vill spendera hela 5 veckor på sommaren med att grilla och pimpla öl :oops:

Ja hur som helst, utan bra utbildningsväsen och en sund samhällskultur kommer det gå åt helvete :wink:

Samtidigt är det ju så att där arbetskraft och energiförsörjning hittills varit billig, det kommer inte att hålla i sig. Även i andra länder/kulturer vill man gotta sig. De universitet med högst ranking håller på att svämma över med folk från Asien, det är folk med pengar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-29 18:34

Chris71 skrev:
FBK skrev:

Inte var det vanligt folk som är ansvariga för att tillverkarna ville tjäna mer pengar... Kina och Indien, och jag gillar inte vilken människosyn de har heller... eller hur de ser på klimatet.
Jag reser inte mycket, kan ha stått över de få resor jag gjort..... Sverige duger fint. och även gamla telefoner. Ta fram platt Tv hade funkat här också. Och Kina och Indien och bilar håller jag mig gärna ifrån.
Dvs håller inte med om något. Kina, Indien och Ryssland suger helt enkelt då de skiter i "alla andra" Är ju inte för inte som dessa länder tycker om varandra.

Den kolonialiserande västvärlden brydde sig inte speciellt mycket över hur den drog fram som en farsot i Asien och Afrika, men med historieförsköning så berättar man gärna idag hur man utvecklade och civiliserade välden, när man tagit det man ville ha.

Och jag vet att detta kommer svida men jo, det var just vanliga människor som ville kör fler, större och blankare saker som skapade en marknad för kapitalistiska affärsmodeller där löneskillnader blev en viktig komponent som är ansvariga. Hur konstigt det än låter så kan företag faktiskt aldrig på egen han skapa varesig efterfrågan eller ekonomisk framgång.
När det gäller hur vi ser på andra länders styre och kultur så kommer en fundering på vem åsikt som är rätt, hur många av de 900 miljonerna Hinduer i välden och 1,6 miljarder Muslimer tycker att den genomsnittliga svensken gör rätt när vi smaskar i oss 25kg nötkött och 30kg fläsk om året? Kultur är kultur just för att den är annorlunda.

Vet inte riktigt hur jag ska svara, för jag förstår att du är seriös i dina inlägg och det är jättebra. :) Och detta ämnet är mycket komplicerat, det ska man vara medveten om. Men du ser betydligt längre tillbaka i tiden är vad jag gör. Jag ser ju hur väst har sett möjligheterna att få tillverkning billig och därav så har det hamnat i Kina och även Indien och andra länder där man vet att det finns stora brister i hur man behandlar den lilla människan. Och utvecklingen på den planet har ju inte ändrats till det bättre under den tiden som väst har pumpat in grejer för tillverkning. Utan det är ungefär som det varit hela tiden. Och det gick ju bra förr att tillverkar grejer med vinst i väst, så det var ju företagen som såg chansen att tjäna "mera pengar" än de gjorde förr när allt skulle skruvas ihop i Kina. Och tänka på hur dessa människor har för levnadsvillkor och mänskliga rättigheter osv. sket företagen i fullständigt i utan nu ska det tjänas en "massa pengar" och det är djupt tragiskt "tycker jag" Sedan har det ju utvecklats till att Kineserna har blivit duktiga på att själv utveckla grejer så det sitter Kinesiska komponenter i allting idag är ju bara ren utveckling. Men "jag tycker" att handlar man "rent Kinesiska grejer dvs Kinesiska märken" så ska man också vara medveten om att de kommer ifrån ett land där mänskliga rättigheter inte accepteras. Utan det finns alternativ, "MEN" det kostar då mer... Och jag som inte har en massa pengar har det komplicerat när jag ska köpa grejer för då kommer dessa tankar om hur människor har det. Vore jag rik så skulle jag inte köpa en enda grej ifrån dessa länder utan välja annat i den mån det går. Sedan angående vems åsikt som är rätt så anser jag inte att det handlar om kultur när Kina makthavare förtrycker sitt eget folk utan det är "förtryck" och de respekterar inte den lilla människan alls och där "borde väst" tala klarspråk att det är inte okej. Men man skiter i det så länge man får grejerna billigt. Inom företag här hemma i lilla Sverige som jag jobbat på så har man något som kallas "värdegrund" och som är så viktigt. Det verkar inte företagen ha som skickar sin tillverkning till Kina ha..... för om de har det så har de en enorm dubbelmoral.
Sedan vad vi äter i olika kulturer är ju bara löjligt att dra upp i detta sammanhang då alla får äta det de vill. Men på andra plan så är det en helt annan sak när man förtrycker,fängslar och beter sig allmänt illa emot den lilla individen och det vill vi i väst inte se något av utan här ska det shoppas billigt. Det här ämnet om mänskliga rättigheter är invecklat och alla verkar tänka olika om det ämnet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-29 18:36

dewpo skrev:
...
...

Ja så är det ju i en del av dessa länder och väst bra fortsätter att pumpa in grejer utan att tänka det minsta. Vi gör inget för att de ska få det bättre. :(

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-09-30 00:35

FBK skrev:
Chris71 skrev:
FBK skrev:Inte var det vanligt folk som är ansvariga för att tillverkarna ville tjäna mer pengar... Kina och Indien, och jag gillar inte vilken människosyn de har heller... eller hur de ser på klimatet.

Vet inte riktigt hur jag ska svara, för jag förstår att du är seriös i dina inlägg och det är jättebra. :) Och detta ämnet är mycket komplicerat, det ska man vara medveten om. Men du ser betydligt längre tillbaka i tiden är vad jag gör. Jag ser ju hur väst har sett möjligheterna att få tillverkning billig och därav så har det hamnat i Kina och även Indien och andra länder där man vet att det finns stora brister i hur man behandlar den lilla människan. Och utvecklingen på den planet har ju inte ändrats till det bättre under den tiden som väst har pumpat in grejer för tillverkning. Utan det är ungefär som det varit hela tiden. Och det gick ju bra förr att tillverkar grejer med vinst i väst, så det var ju företagen som såg chansen att tjäna "mera pengar" än de gjorde förr när allt skulle skruvas ihop i Kina. Och tänka på hur dessa människor har för levnadsvillkor och mänskliga rättigheter osv. sket företagen i fullständigt i utan nu ska det tjänas en "massa pengar" och det är djupt tragiskt "tycker jag" Sedan har det ju utvecklats till att Kineserna har blivit duktiga på att själv utveckla grejer så det sitter Kinesiska komponenter i allting idag är ju bara ren utveckling. Men "jag tycker" att handlar man "rent Kinesiska grejer dvs Kinesiska märken" så ska man också vara medveten om att de kommer ifrån ett land där mänskliga rättigheter inte accepteras. Utan det finns alternativ, "MEN" det kostar då mer... Och jag som inte har en massa pengar har det komplicerat när jag ska köpa grejer för då kommer dessa tankar om hur människor har det. Vore jag rik så skulle jag inte köpa en enda grej ifrån dessa länder utan välja annat i den mån det går. Sedan angående vems åsikt som är rätt så anser jag inte att det handlar om kultur när Kina makthavare förtrycker sitt eget folk utan det är "förtryck" och de respekterar inte den lilla människan alls och där "borde väst" tala klarspråk att det är inte okej. Men man skiter i det så länge man får grejerna billigt. Inom företag här hemma i lilla Sverige som jag jobbat på så har man något som kallas "värdegrund" och som är så viktigt. Det verkar inte företagen ha som skickar sin tillverkning till Kina ha..... för om de har det så har de en enorm dubbelmoral.
Sedan vad vi äter i olika kulturer är ju bara löjligt att dra upp i detta sammanhang då alla får äta det de vill. Men på andra plan så är det en helt annan sak när man förtrycker,fängslar och beter sig allmänt illa emot den lilla individen och det vill vi i väst inte se något av utan här ska det shoppas billigt. Det här ämnet om mänskliga rättigheter är invecklat och alla verkar tänka olika om det ämnet.

Det är inte så att jag inte håller med dig i dina värderingar, tvärt om, men då jag delvis bott, bor med, gör affärer med och umgås med många människor från Asien så tror jag att jag utvecklat ett lite bredare perspektiv på varför vissa saker är annorlunda där än här.

Om vi stannar i sverige då det är ett ganska känt land att jämföra med, så kan vi börja med vilken förutsättning den "lilla människan ges"

Här kan vem som helst studera till vad som helst oberoende av vilka föräldrar man har, det gäller inte mer än 90% av befolkningen i världen.

Värdegrunder är jättebra och skall användas i styrningen av bla företag, men om valet är mer än ett mål mat på bordet eller en värdegrund så väger det otroligt lätt.

Vad man stoppar i munnen om man ens har något att stoppa i munnen beror på vart man är född, vilka föräldrar man har och vad de är beredda att göra för att ha mat för dagen, därför tog jag det exemplet, det är otroligt lätt att fälla ett nedlåtande omdöme om hur andra gör utan att fundera en sekund på hur det vi gör ser ut genom deras ögon.

Jag tycker att mycket som de utvecklade länderna gör är bra, för vi har haft tid och råd att bli bra, men en hel del som vi gör är fortfarande under all kritik för att det finns motverkande krafter som inte har lust att förändra det, värsta exemplet är ju hur dåliga vi är att hushålla med resurser.

Men om vi verkligen vill "lära" länder med ett annorlunda statsskick och vitt främmande kulturer en bättre väg så är jag tämligen säker på att vägen till framgång går via samarbete snarare än embargon, för i slutänden så har dessa länder mer av allt och det är vi som kommer bli förlorarna. Om vi däremot närmar oss det som skrämmer oss, så kanske vi bättre förstår och kan argumentera för vår sak, men jag har sällan sett framgång komma ur en retorik där man först påpekar alla fel någon annan har och sen förväntar sig att de glatt skall lyssna på våra förslag och ta till sig dessa.

Jag skulle nog våga påstå att inte en enda vuxen människa kommer till sin arbetsplats idag och gör sig beredd att utföra det jobb som betalar dennes räkningar utan att ha nyttjat minst ett par produkter eller tjänster som har sitt ursprung i Asien, och det är så för att vi som konsumenter vill att våra pengar skall räcka så långt som möjligt.
Det finns en fundamental komponent som kapitalism inte klarar sig utan och det är en kund, det är helt ointressant hur en vara tillverkas eller av vad om det inte finns någon som vill köpa den, den makten besitter inget företag.
Apple var förra året väldens högst värderade företag, hela deras framgång i modern tid består i att väldigt många människor vill köpa deras produkter oavsett i vilken fabrik de producerats, så har inte alltid varit fallet för 25år sedan så "räddade" Microsoft företaget undan en konkurs därför att den super smarta teknik som Apple använde sig av var för speciell och dyr att producera.

Om vi hade suttit kvar på våra hästar istället för att anamma förbränningsmotorn så hade inte de arabiska länderna haft den ekonomiska utveckling de haft, men 120år av villigt konsumerande av petroleum produkter skrev den historia vi har idag, men deras människosyn är fortfarande tveksam men förklarlig om man vill sätta sig in.

Det tenderar att bli lite fysik nästan, för varje aktion så finns det en motreaktion.
Det samhälle vi lever i idag är format av beslut som fattades tidigare, vem vet om 100år kanske det är kina som sitter i FN och dikterar sanktion mot sverige för brott mot ursprungsbefolkningen, Samerna som inte direkt haft samma rättigheter eller för den delen skyldigheter som andra invånare i detta land.

Självklart skall varje människa äga en moralisk kompass och sunda värderingar är en enkel ståndpunkt men bortom det blir det lite mer komplicerat, det krävs otroligt god insikt, respekt för historia och tiden men framförallt förmågan att inte hoppa i samma galna tunna som kyrkan och försöka dela upp allt i ont och gott, för så enkelt är det aldrig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-30 08:55

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:
Kronkan skrev:Som övergripande tanke håller jag med Chris. Vår levnadsstandard är ju en följd av frihandel.

Men trots detta så kan man ju köpa lokalt och till och med i en fysisk butik. Mycket lite köper jag själv via nätet. Klart det händer men lite undantagsvis. Sist beställde jag två italienska lampor i en fysisk butik.

Väntar på en engelsk rörförstärkare inköpt på Akkelis.

Men finner jag att bästa alternativet förmig är en kinesisk elbil har jag inga problem med detta. Mina solpaneler är ju kinesiska.

:? "Och jag undviker prylar ifrån dessa länder i den mån jag kan och skulle aldrig komma på tanken att handla Kina bygge om det fanns ett annat alternativ, även om det kostade lite mer." Handla ifrån länder som skiter i mänskliga rättigheter osv osv osv osv osv osv. är ju bara korkat "om man kan och har möjlighet handla någon annanstans" och uppvisar att man bryr sig 0. Måste ju vara där vi börjar "tänka".

Handla någon annanstans kan vara rätt svårt i många fall eftersom tillverkning inte finns annat än i fjärranöstern. Bara att varumärket som sitter på fronten har en västerländsk koppling är ingen garanti. Titta gärna på var innehållet i en dator kommer ifrån.... I princip varje större leverantör av elektronikkomponenter finns ju i länder som är allt annat än bra på mänskliga rättigheter.

Så är det ju. Samma sak med olja som ju oftast produceras i länder utan demokrati samt har en kartell för priskontroll.

Diskussionen här blir ju svart och vitt och inriktad på detaljer. Sverige är ett litet land och befinner sig även geografiskt i periferin. För att kunna ha egen massproduktion så måste vi kunna exportera. När produktionen blir riktigt effektiv så måste man ha stora marknader. Detta gäller såväl i Sverige som i Sydkorea. Min nya Tv kommer därifrån. Var chipsen är tillverkade vet jag inte.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-09-30 09:08

Kronkan skrev: Var chipsen är tillverkade vet jag inte.

Jag utgår från att du håller dig till Västkustchips! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-30 19:59

Tyvärr inte idag. Snärjigt värre. Var förbi Tjörn hämtade ett godkänt lås till nya förrådet och hämtade ved till sonen.

Men ville ha en klassisk champagnecoktail och därefter räkor. Allt kunde inköpas på gångavstånd. Så konjak inköptes och Coop hade räkor fast kö. Det blev nedplockat en påse rotfruktschips i denna kö. Var den är tillverkad står inte på påsen märkt Änglamark.

Får leta lång stund efter en video där någon kan göra en ”Classic champagnecoktail”.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-10-01 21:41

Samtidigt blev en nazist nyligen ordförande i justitieutskottet (och två till i andra utskott), samt en talman som tror att Jorden är sex tusen år gammal. Vi behöver inte importera auktoritära tomtar när vi har våra egna.

Detta bryter mot policyn på flera punkter plus att vi tidigare sagt att vi inte ska ha partipolitik i tråden! Varning utdelad.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-01 22:04

Chris71 skrev:
FBK skrev:
Chris71 skrev:

Det är inte så att jag inte håller med dig i dina värderingar, tvärt om, men då jag delvis bott, bor med, gör affärer med och umgås med många människor från Asien så tror jag att jag utvecklat ett lite bredare perspektiv på varför vissa saker är annorlunda där än här.

Om vi stannar i sverige då det är ett ganska känt land att jämföra med, så kan vi börja med vilken förutsättning den "lilla människan ges"

Här kan vem som helst studera till vad som helst oberoende av vilka föräldrar man har, det gäller inte mer än 90% av befolkningen i världen.

Värdegrunder är jättebra och skall användas i styrningen av bla företag, men om valet är mer än ett mål mat på bordet eller en värdegrund så väger det otroligt lätt.

Vad man stoppar i munnen om man ens har något att stoppa i munnen beror på vart man är född, vilka föräldrar man har och vad de är beredda att göra för att ha mat för dagen, därför tog jag det exemplet, det är otroligt lätt att fälla ett nedlåtande omdöme om hur andra gör utan att fundera en sekund på hur det vi gör ser ut genom deras ögon.

Jag tycker att mycket som de utvecklade länderna gör är bra, för vi har haft tid och råd att bli bra, men en hel del som vi gör är fortfarande under all kritik för att det finns motverkande krafter som inte har lust att förändra det, värsta exemplet är ju hur dåliga vi är att hushålla med resurser.

Men om vi verkligen vill "lära" länder med ett annorlunda statsskick och vitt främmande kulturer en bättre väg så är jag tämligen säker på att vägen till framgång går via samarbete snarare än embargon, för i slutänden så har dessa länder mer av allt och det är vi som kommer bli förlorarna. Om vi däremot närmar oss det som skrämmer oss, så kanske vi bättre förstår och kan argumentera för vår sak, men jag har sällan sett framgång komma ur en retorik där man först påpekar alla fel någon annan har och sen förväntar sig att de glatt skall lyssna på våra förslag och ta till sig dessa.

Jag skulle nog våga påstå att inte en enda vuxen människa kommer till sin arbetsplats idag och gör sig beredd att utföra det jobb som betalar dennes räkningar utan att ha nyttjat minst ett par produkter eller tjänster som har sitt ursprung i Asien, och det är så för att vi som konsumenter vill att våra pengar skall räcka så långt som möjligt.
Det finns en fundamental komponent som kapitalism inte klarar sig utan och det är en kund, det är helt ointressant hur en vara tillverkas eller av vad om det inte finns någon som vill köpa den, den makten besitter inget företag.
Apple var förra året väldens högst värderade företag, hela deras framgång i modern tid består i att väldigt många människor vill köpa deras produkter oavsett i vilken fabrik de producerats, så har inte alltid varit fallet för 25år sedan så "räddade" Microsoft företaget undan en konkurs därför att den super smarta teknik som Apple använde sig av var för speciell och dyr att producera.

Om vi hade suttit kvar på våra hästar istället för att anamma förbränningsmotorn så hade inte de arabiska länderna haft den ekonomiska utveckling de haft, men 120år av villigt konsumerande av petroleum produkter skrev den historia vi har idag, men deras människosyn är fortfarande tveksam men förklarlig om man vill sätta sig in.

Det tenderar att bli lite fysik nästan, för varje aktion så finns det en motreaktion.
Det samhälle vi lever i idag är format av beslut som fattades tidigare, vem vet om 100år kanske det är kina som sitter i FN och dikterar sanktion mot sverige för brott mot ursprungsbefolkningen, Samerna som inte direkt haft samma rättigheter eller för den delen skyldigheter som andra invånare i detta land.

Självklart skall varje människa äga en moralisk kompass och sunda värderingar är en enkel ståndpunkt men bortom det blir det lite mer komplicerat, det krävs otroligt god insikt, respekt för historia och tiden men framförallt förmågan att inte hoppa i samma galna tunna som kyrkan och försöka dela upp allt i ont och gott, för så enkelt är det aldrig.

Bra inlägg Chris71.
Men det finns också sådant som kriget i Ukraina som splittrat släkter där människor som flyttat till Sverige och som har en helt annan syn är deras släkt i Ryssland. Jag veta några som har brutit kontakten pga att de stöter Putin där borta och det har blivit storbråk om kriget. Och när man ser Rysk Tv så blir i alla fall jag påverkad att det är "vi och dem" de försöker få folk att hata väst. Och i början av kriget gick en reporter runt i Moskva och frågade om kriget som kallades för något annat så fanns det 4 personligheter. De som sade öppet att de stöder Putin. De som inte trodde på vad reportern sa, utan det sade att det inte sagt något på TV:n om så det stämmer inte. Och de som inte vågade säga något alls och sedan de som vågade säga sin mening om Putin. Och är man en Putin stödjare så kan det ju lätt bli konflikt med släktingar som vet hur det ligger till att Putin bara ljuger sitt folk rakt upp i ansiktet. Och att allt de säger på Tv är en stor lögn. Jag blir mörkrädd att det är så illa i Ryssland med den propaganda som de pumpar ut hela tiden.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-01 22:27

Zzombie skrev:Samtidigt blev en nazist nyligen ordförande i justitieutskottet (och två till i andra utskott), samt en talman som tror att Jorden är sex tusen år gammal. Vi behöver inte importera auktoritära tomtar när vi har våra egna.

Till och med USA har kontaktat vår utrikesminister om det.... 8O Och EU undrar också om vi skall bli som Ungern. :o Men jag tror inte blir så illa i Sverige då de andra partierna kommer bromsa en sådan eventuell utveckling. :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-10-01 23:01

>Men jag tror inte blir så illa i Sverige då de andra partierna kommer bromsa en sådan eventuell utveckling
Det brukar dom tro, men man undrar vad folkpartiet håller på med. Å andra sidan så är det odemokratiskt att inte erkänna att nazister med det näst största partiet borde få inflytande. I en demokrati förtjänar folket sin regering. 60 % röstar borgerligt och fascismen är borgerlig till sin natur. Var god och skölj. :mrgreen:

Det här är över gränsen på så många sätt. Och vad var det du inte fattade med släpp partipolitiken ovan?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-01 23:08

Du får skriva mindre om politik Zzombie, annars väntar semester....då vi inte får göra det här. Jag skrev om hur andra länder reagerat och det kan det bli rödpenna på det också...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-10-01 23:16

Har du även informerat alla andra (eller hotat med "semester") som har skrivit om politik ovan? Du har kanske missat det eller är det något som jag skriver som du inte gillar? T ex att kalla en spade för spade?

Läs vad moderator (jag) skriver ovan. Fler inlägg från dig i denna stil kommer mycket riktigt att rendera semester.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-10-02 01:06

Edit:
.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-02 09:31

Zzombie postade därefter en ren provokation och jag gav honom (?) semester och delade tråden. Inga fler inlägg om partipolitik, och kallar ni en enda svensk politiker för nazist igen är det semester direkt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-02 12:08

Zzombie skrev:Har du även informerat alla andra (eller hotat med "semester") som har skrivit om politik ovan? Du har kanske missat det eller är det något som jag skriver som du inte gillar? T ex att kalla en spade för spade?

Läs vad moderator (jag) skriver ovan. Fler inlägg från dig i denna stil kommer mycket riktigt att rendera semester.

Zzombie,
Det du har skrivit i denna tråd är fulretorik enligt min mening. Och nej, det handlar inte om din, min eller andras politiska åsikter utan om att manipulera och våldföra sig på språket = fulretorik av värsta sorten. Retorik kan tyvärr urarta till maktmissbruk.

Om du missar andemeningen med det föreslår jag att du byter ut grupper och personer i dina inlägg till, i detta fall, neutrala grupper/personer såsom "bagare", "lokförare", "pensionärer", "sjuksköterskor", "min bästa vän" eller "Dynaudioanställda" osv. På så sätt får du en någorlunda objektiv bild av vad/hur du skriver. Håll i minnet att det är LÄSAREN som tolkar dina inlägg, inte du.

Att du dessutom upprepat bryter mot det demokratiska regelverk som finns inom faktiskt.io gällande politik är beklämmande och en skymf mot andra medlemmar.
I detta har vi/du också ansvaret att acceptera de gränser/beslut som de ansvariga tar för att upprätthålla demokratin och för att även i framtiden ha ett någorlunda sunt faktiskt.io. Demokrati gäller för alla på faktiskt.io, inte någons personliga åsikt när det passar att bryta mot reglerna.

En kommentar om ditt ovanstående inlägg.
En riktig "klassiker" av typ:
"Varför ska just jag få fortkörningsböter när många andra också kör för fort -snutjävel"

Nu vet jag inte om detta mitt inlägg kan anses stötande eller nedvärderande på något sätt, det är inte min mening. Hur som helst, jag står för eventuella konsekvenser.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-10-02 12:25

Jag tycker det är lite stötande att kalla faktiskt, eller andra forum, för demokratiska :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-02 12:36

Ted_B skrev:Jag tycker det är lite stötande att kalla faktiskt, eller andra forum, för demokratiska :)

Men de är ju inte "demokratiska platser" till 100% :lol: Får man ösa ur sig politik på fejjan ? Vill man ösa ur sig en "massa" och kalla folk för allt möjligt osv. osv. så är Flashback ett "bra" forum och 100% demokratiskt. :mrgreen:
Men man undra vad medelåldern är på det forumet.... :? För ofta låter det som det är ett gäng ouppfostrade 15-åringar. :roll:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-02 12:54

Utan att gå in på politik så vill jag bara rätta en historisk felaktighet ovan. Fascismen uppstod ur den socialistiska rörelsen syndikalism i 1910- och 1920-talets Italien under Benito Mussolini och har alltså odiskutabelt socialistiska rötter. Inspirationen emanerade från diverse franska knasbollar under 1900-talets inledning, vilka blandade revolutionär socialism med nationalism. I Italien benämndes rörelsen fascistsyndikalism till en början.

Fascismen är dock inte enkel att positionera på den traditionella vänster-höger-skalan eftersom den baseras på på helt unika värderingar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Benito_Mussolini

https://en.wikipedia.org/wiki/National_syndicalism

https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_fascism

https://en.wikipedia.org/wiki/Fasces
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2022-10-02 21:33

Ted_B skrev:Jag tycker det är lite stötande att kalla faktiskt, eller andra forum, för demokratiska :)

Jo, man kan tycka är fel att använda begreppet "demokrati" för faktiskt.io. Främst för att faktiskt.io är en sluten användargrupp där valet att gå med (d v s kunna skriva inlägg) är helt och hållet frivilligt. Ungefär som att vara medlem i ett politiskt parti. Man gör alltså ett fritt val och i praktiken ett löfte om att hålla sig till "partiets grundstenar".
I annat fall blir man en "politisk vilde" och utesluts ur partiet. Helt naturligt för att skydda de som röstar på partiet.

Enligt min mening är det då en demokratisk sammanslutning då alla på faktisk.io har själva valt, utan någon som helst påtryckning, medlemsskap under givna premisser. Att då inte följa dessa är ett svek mot andra medlemmar som gjort detta val, kanske just p g a tryggheten att anarki inte skall råda.

Det är stor skillnad på att driva frågan om förändrigt av t,ex "politikförbudet" inom faktiskt.io och istället medvetet överträda det regelverk som man frivilligt accepterat genom medlemsskapet.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-10-02 22:39

jansch skrev:

Jo, man kan tycka är fel att använda begreppet "demokrati" för faktiskt.io. Främst för att faktiskt.io är en sluten användargrupp där valet att gå med (d v s kunna skriva inlägg) är helt och hållet frivilligt. Ungefär som att vara medlem i ett politiskt parti. Man gör alltså ett fritt val och i praktiken ett löfte om att hålla sig till "partiets grundstenar".
I annat fall blir man en "politisk vilde" och utesluts ur partiet. Helt naturligt för att skydda de som röstar på partiet.

Enligt min mening är det då en demokratisk sammanslutning då alla på faktisk.io har själva valt, utan någon som helst påtryckning, medlemsskap under givna premisser. Att då inte följa dessa är ett svek mot andra medlemmar som gjort detta val, kanske just p g a tryggheten att anarki inte skall råda.

Det är stor skillnad på att driva frågan om förändrigt av t,ex "politikförbudet" inom faktiskt.io och istället medvetet överträda det regelverk som man frivilligt accepterat genom medlemsskapet.

Väl formulerat !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-03 07:26

Faktum är att demokrati är en förutsättning för att faktiskt ska existera, dvs föreningsfrihet, mötesfrihet etc. Så vi ska vara glada att vi kan ha forum som faktiskt. :)

@Jansch: mycket väl formulerat, båda dina inlägg.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-03 08:22

jonasp skrev:Faktum är att demokrati är en förutsättning för att faktiskt ska existera, dvs föreningsfrihet, mötesfrihet etc. Så vi ska vara glada att vi kan ha forum som faktiskt. :)

@Jansch: mycket väl formulerat, båda dina inlägg.

+1

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-10-03 11:31

+1 :)
The World's Mine Oyster

Föregående

Återgå till Generellt om hifi