FBK skrev:Chris71 skrev:FBK skrev:Inte var det vanligt folk som är ansvariga för att tillverkarna ville tjäna mer pengar... Kina och Indien, och jag gillar inte vilken människosyn de har heller... eller hur de ser på klimatet.
Jag reser inte mycket, kan ha stått över de få resor jag gjort..... Sverige duger fint. och även gamla telefoner. Ta fram platt Tv hade funkat här också. Och Kina och Indien och bilar håller jag mig gärna ifrån.
Dvs håller inte med om något. Kina, Indien och Ryssland suger helt enkelt då de skiter i "alla andra" Är ju inte för inte som dessa länder tycker om varandra.
Den kolonialiserande västvärlden brydde sig inte speciellt mycket över hur den drog fram som en farsot i Asien och Afrika, men med historieförsköning så berättar man gärna idag hur man utvecklade och civiliserade välden, när man tagit det man ville ha.
Och jag vet att detta kommer svida men jo, det var just vanliga människor som ville kör fler, större och blankare saker som skapade en marknad för kapitalistiska affärsmodeller där löneskillnader blev en viktig komponent som är ansvariga. Hur konstigt det än låter så kan företag faktiskt aldrig på egen han skapa varesig efterfrågan eller ekonomisk framgång.
När det gäller hur vi ser på andra länders styre och kultur så kommer en fundering på vem åsikt som är rätt, hur många av de 900 miljonerna Hinduer i välden och 1,6 miljarder Muslimer tycker att den genomsnittliga svensken gör rätt när vi smaskar i oss 25kg nötkött och 30kg fläsk om året? Kultur är kultur just för att den är annorlunda.
Vet inte riktigt hur jag ska svara, för jag förstår att du är seriös i dina inlägg och det är jättebra.

Och detta ämnet är
mycket komplicerat, det ska man vara medveten om. Men du ser betydligt längre tillbaka i tiden är vad jag gör. Jag ser ju hur väst har sett möjligheterna att få tillverkning billig och därav så har det hamnat i Kina och även Indien och andra länder där man vet att det finns stora brister i hur man behandlar den lilla människan. Och utvecklingen på den planet har ju inte ändrats till det bättre under den tiden som väst har pumpat in grejer för tillverkning. Utan det är ungefär som det varit hela tiden. Och det gick ju bra förr att tillverkar grejer med vinst i väst, så det var ju företagen som såg chansen att tjäna "mera pengar" än de gjorde förr när allt skulle skruvas ihop i Kina. Och tänka på hur dessa människor har för levnadsvillkor och mänskliga rättigheter osv. sket företagen i fullständigt i utan nu ska det tjänas en "massa pengar" och det är djupt tragiskt "tycker jag" Sedan har det ju utvecklats till att Kineserna har blivit duktiga på att själv utveckla grejer så det sitter Kinesiska komponenter i allting idag är ju bara ren utveckling. Men "jag tycker" att handlar man "rent Kinesiska grejer dvs Kinesiska märken" så ska man också vara medveten om att de kommer ifrån ett land där mänskliga rättigheter inte accepteras. Utan det finns alternativ, "MEN" det kostar då mer... Och jag som inte har en massa pengar har det komplicerat när jag ska köpa grejer för då kommer dessa tankar om hur människor har det. Vore jag rik så skulle jag inte köpa en enda grej ifrån dessa länder utan välja annat i den mån det går. Sedan angående vems åsikt som är rätt så anser jag inte att det handlar om kultur när Kina makthavare förtrycker sitt eget folk utan det är "förtryck" och de respekterar inte den lilla människan alls och där "borde väst" tala klarspråk att det är inte okej. Men man skiter i det så länge man får grejerna billigt. Inom företag här hemma i lilla Sverige som jag jobbat på så har man något som kallas "värdegrund" och som är så viktigt. Det verkar inte företagen ha som skickar sin tillverkning till Kina ha..... för om de har det så har de en enorm dubbelmoral.
Sedan vad vi äter i olika kulturer är ju bara löjligt att dra upp i detta sammanhang då alla får äta det de vill. Men på andra plan så är det en helt annan sak när man förtrycker,fängslar och beter sig allmänt illa emot den lilla individen och det vill vi i väst inte se något av utan här ska det shoppas billigt. Det här ämnet om mänskliga rättigheter är invecklat och alla verkar tänka olika om det ämnet.
Det är inte så att jag inte håller med dig i dina värderingar, tvärt om, men då jag delvis bott, bor med, gör affärer med och umgås med många människor från Asien så tror jag att jag utvecklat ett lite bredare perspektiv på varför vissa saker är annorlunda där än här.
Om vi stannar i sverige då det är ett ganska känt land att jämföra med, så kan vi börja med vilken förutsättning den "lilla människan ges"
Här kan vem som helst studera till vad som helst oberoende av vilka föräldrar man har, det gäller inte mer än 90% av befolkningen i världen.
Värdegrunder är jättebra och skall användas i styrningen av bla företag, men om valet är mer än ett mål mat på bordet eller en värdegrund så väger det otroligt lätt.
Vad man stoppar i munnen om man ens har något att stoppa i munnen beror på vart man är född, vilka föräldrar man har och vad de är beredda att göra för att ha mat för dagen, därför tog jag det exemplet, det är otroligt lätt att fälla ett nedlåtande omdöme om hur andra gör utan att fundera en sekund på hur det vi gör ser ut genom deras ögon.
Jag tycker att mycket som de utvecklade länderna gör är bra, för vi har haft tid och råd att bli bra, men en hel del som vi gör är fortfarande under all kritik för att det finns motverkande krafter som inte har lust att förändra det, värsta exemplet är ju hur dåliga vi är att hushålla med resurser.
Men om vi verkligen vill "lära" länder med ett annorlunda statsskick och vitt främmande kulturer en bättre väg så är jag tämligen säker på att vägen till framgång går via samarbete snarare än embargon, för i slutänden så har dessa länder mer av allt och det är vi som kommer bli förlorarna. Om vi däremot närmar oss det som skrämmer oss, så kanske vi bättre förstår och kan argumentera för vår sak, men jag har sällan sett framgång komma ur en retorik där man först påpekar alla fel någon annan har och sen förväntar sig att de glatt skall lyssna på våra förslag och ta till sig dessa.
Jag skulle nog våga påstå att inte en enda vuxen människa kommer till sin arbetsplats idag och gör sig beredd att utföra det jobb som betalar dennes räkningar utan att ha nyttjat minst ett par produkter eller tjänster som har sitt ursprung i Asien, och det är så för att vi som konsumenter vill att våra pengar skall räcka så långt som möjligt.
Det finns en fundamental komponent som kapitalism inte klarar sig utan och det är en kund, det är helt ointressant hur en vara tillverkas eller av vad om det inte finns någon som vill köpa den, den makten besitter inget företag.
Apple var förra året väldens högst värderade företag, hela deras framgång i modern tid består i att väldigt många människor vill köpa deras produkter oavsett i vilken fabrik de producerats, så har inte alltid varit fallet för 25år sedan så "räddade" Microsoft företaget undan en konkurs därför att den super smarta teknik som Apple använde sig av var för speciell och dyr att producera.
Om vi hade suttit kvar på våra hästar istället för att anamma förbränningsmotorn så hade inte de arabiska länderna haft den ekonomiska utveckling de haft, men 120år av villigt konsumerande av petroleum produkter skrev den historia vi har idag, men deras människosyn är fortfarande tveksam men förklarlig om man vill sätta sig in.
Det tenderar att bli lite fysik nästan, för varje aktion så finns det en motreaktion.
Det samhälle vi lever i idag är format av beslut som fattades tidigare, vem vet om 100år kanske det är kina som sitter i FN och dikterar sanktion mot sverige för brott mot ursprungsbefolkningen, Samerna som inte direkt haft samma rättigheter eller för den delen skyldigheter som andra invånare i detta land.
Självklart skall varje människa äga en moralisk kompass och sunda värderingar är en enkel ståndpunkt men bortom det blir det lite mer komplicerat, det krävs otroligt god insikt, respekt för historia och tiden men framförallt förmågan att inte hoppa i samma galna tunna som kyrkan och försöka dela upp allt i ont och gott, för så enkelt är det aldrig.