Göteborg HIFI-show 2022

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Timme

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav Timme » 2022-10-06 19:55

Kan tänka mig att det lät väldigt bra i ditt rum! Tjocka mattor och diffusion gör jättemycket för ljudet :) att ni mätte och fixade är väl bra mycket mer än dom andra utställarna gjorde antar jag :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-10-06 21:06

Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.
Det lät mycket behagligt i rummet! Jag gick runt o lyssnade i de andra "proffs-rummen" och då var ditt rum, Solhaga, helt överlägset.

Sen kunde man självklart EQat mera, men tiden, tyst efter 2100, och hungern tog ut sin rätt.

Henrik

Timme

Inläggav Timme » 2022-10-07 09:15

nuffe skrev:Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.
Det lät mycket behagligt i rummet! Jag gick runt o lyssnade i de andra "proffs-rummen" och då var ditt rum, Solhaga, helt överlägset.

Sen kunde man självklart EQat mera, men tiden, tyst efter 2100, och hungern tog ut sin rätt.

Henrik

Hade varit roligt att vara med och lyssnat. Nästa gång ska jag va med! :mrgreen:

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-07 10:21

Timme skrev:
nuffe skrev:Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.

Henrik

Hade varit roligt att vara med och lyssnat. Nästa gång ska jag va med! :mrgreen:

Så du var inte på Göteborg Hifi Show 2022?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-10-07 10:30

solhaga skrev:
Almen skrev:
solhaga skrev:
Ja, av 55 stycken utställare så valde de ut nio varav jag var en!

Vad kul! Det är du verkligen värd. :)

Tack Almen, du får väl komma på ett återbesök så får du höra systemet också.

Gärna! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-10-07 10:55

Henrik

Ja det är dumt att Eqa när man är hungrig.
Det var trevligt att va med på ett hörn :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-10-07 16:19

Några spridda, högst personligt subjektiva reflektioner från mässan;
- Största förvåningen var de blå elektrostaterna som presterade både mer och djupare bas än vad åtminstone jag någonsin hört från en elektrostat
- Största besvikelsen var nog det stora Dali-systemet. Den musik som spelades när jag var i rummet, triggade basresonanser på ett sätt så lyssning och njutning blev helt omöjligt.
- Näst största besvikelsen var prislapparna på QLN. När jag köpte QLN Signature en gång i tiden, var de billiga jämfört med annat som lät lika bra. Nu befinner de sig i ett prissegment där det finns många konkurrenter. Men jag fattar att även en högtalartillverkare måste leva...
- Roligaste rummet var Solhagas. Ett av mässans bästa ljud från ett hemmabygge bland mångmiljonanläggningar.
- Konstigast på mässan var nog när en nasare inför publik "förtalade" sub-basar. Hans lösning om man hade för litet bas, var att skaffa större högtalare därför att det aldrig går att få till ett bra ljud med sub-basar. Jättekonstigt påstående av en som nog inte besökt Solhagas rum. (Eller varit hemma hos mig heller för den delen...)
- Tristast på mässan var nog (som vanligt) det flitiga användandet av diverse hokus-pokus som inte FÅR ifrågasättas. Det presenteras inga (vetenskapliga) bevis på att påstådd funktion existerar, det presenteras inga (vetenskapliga) förklaringar till hur produkterna fungerar. Frågor om funktion, mm bemöts endast med diverse härskartekniker.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-07 16:34

MichaelG skrev:- Största förvåningen var de blå elektrostaterna som presterade både mer och djupare bas än vad åtminstone jag någonsin hört från en elektrostat

De kunde ha placerat dem lite längre från väggen. Det finns andra elektrostater som också spelar bas t.ex. Soundlab och några äldre Acoustat (modell större).

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-10-07 16:42

Jag tyckte det som vanligt var märklig musik som valdes. En närmickad sångerska i 3 ggr naturlig volym låter
ju alltid konstigt. Det fanns fler exempel.

För att i någon mån stilla min nyfikenhet över hur det verkligen låter hade jag med mig ett par CD där jag
hört musikerna "live". Men bara några få ställen hade CD
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-07 17:22

Det är ganska slående att många väljer demolåtar som är dynamiskt stympade. Det låter snyggt och går fram bra i de lite störiga miljöerna. Närmickade sångerskor är ju inte ovanliga i den svenska artistvärlden... Själv är jag lite smått "allergisk" mot de som knappt sjunger utan pratsjunger, inte minst ett gäng damer i jazzgenren.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-07 20:57

RogerGustavsson skrev:Det är ganska slående att många väljer demolåtar som är dynamiskt stympade. Det låter snyggt och går fram bra i de lite störiga miljöerna. Närmickade sångerskor är ju inte ovanliga i den svenska artistvärlden... Själv är jag lite smått "allergisk" mot de som knappt sjunger utan pratsjunger, inte minst ett gäng damer i jazzgenren.

O andra diggar det fett :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-10-07 23:19

MichaelG skrev:- Konstigast på mässan var nog när en nasare inför publik "förtalade" sub-basar. Hans lösning om man hade för litet bas, var att skaffa större högtalare därför att det aldrig går att få till ett bra ljud med sub-basar. Jättekonstigt påstående av en som nog inte besökt Solhagas rum. (Eller varit hemma hos mig heller för den delen...).

Nu var jag inte där och hörde precis vad som sades men ska man generalisera lite så kan jag hålla med om att det ofta bara blir sämre om man lägger till en "sub" till sina vanliga högtalare, utan att t.ex. högpassfiltrera topparna (vilket nog sker relativt sällan) eller göra någon typ av mätning eller på annat sätt få till integrationen.
Trots allt så är de flesta fullregisterhögtalare byggda med stöd av åtminstone någon typ av mätning och/eller lyssningsutvärdering, vilket nog är mer än vad de flesta gör när de "addar en sub" till sitt system.
Jag har hört några helt vansinnigt felkonfigurerade system där den mycket ljudintresserade ägaren lagt till en sub, och står stolt bredvid och nickar glatt åt hur högt det mullrar.
Även i butiker faktiskt, tyvärr.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-08 00:09

BellsnWhistles skrev:... eller göra någon typ av mätning eller på annat sätt få till integrationen.

Detta.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

adagio

Inläggav adagio » 2022-10-08 09:38

BellsnWhistles skrev:
MichaelG skrev:- Konstigast på mässan var nog när en nasare inför publik "förtalade" sub-basar. Hans lösning om man hade för litet bas, var att skaffa större högtalare därför att det aldrig går att få till ett bra ljud med sub-basar. Jättekonstigt påstående av en som nog inte besökt Solhagas rum. (Eller varit hemma hos mig heller för den delen...).

Nu var jag inte där och hörde precis vad som sades men ska man generalisera lite så kan jag hålla med om att det ofta bara blir sämre om man lägger till en "sub" till sina vanliga högtalare, utan att t.ex. högpassfiltrera topparna (vilket nog sker relativt sällan) eller göra någon typ av mätning eller på annat sätt få till integrationen.
Trots allt så är de flesta fullregisterhögtalare byggda med stöd av åtminstone någon typ av mätning och/eller lyssningsutvärdering, vilket nog är mer än vad de flesta gör när de "addar en sub" till sitt system.
Jag har hört några helt vansinnigt felkonfigurerade system där den mycket ljudintresserade ägaren lagt till en sub, och står stolt bredvid och nickar glatt åt hur högt det mullrar.
Även i butiker faktiskt, tyvärr.

Det beror väl helt på hur man integrerar och vad man vill uppnå. När jag hade ett par Magnepan 3,7 integrerade jag ett par REL T7i med mycket gott resultat såväl mätmässigt (REW) som ljudmässigt.
Detta var utan att skära av huvudhögtalarnas bas, däremot ställde jag subborna extremt lågt, både volym och delningsfilter, men eftersom de har ett filter med låg ordning spelade de in i huvudhögtalarens område upp till kanske 50-60hz. Men de fyllde upp fint från ca 24-35 Hz. Detta gjorde att ljudet fick den rätta fysiken och kroppen.
Ett annat sätt är ju att jobba med fler subbor som tar hela detta registret och att man avlastar huvudhögtalarna. Detta kan resultera i jämnare bas redan innan eq samt lägre distortion i huvudhögtalarna.
Ett annat sätt är att låta huvudhögtalarna verka fullt och att man adderar basar endast nedanför huvudhögtalarnas verkningsområde.
Jag har aktiva basar i mina högtalare nu, med parametrisk EQ. Jag har lagt till en bred puckel med lågt Q- värde vid 43hz på ca 7-8db, har inte riktigt lyssnat fram exakt den bästa nivån på tillräckligt med musik än. Efter detta har jag aktiverat några smalare dippar med höga Q-värden där rummet har sina förstärkningar. I huvudsak har jag bara arbetat i området upp till 100hz med EQ. Jag leker med tanken att kanske addera subbor med parametrisk eq och antingen sprida ut dom i rummet för jämnare bas eller låta dom ta området under 30 Hz. Har även tänkt i banor som att låta flera subbor ta området upp till 50-60 Hz och låta 10”na i huvudhögtalarna jobba från detta område.
Men att subbor skulle vara fel eller dåligt är en lögn, men det är klart klarar man inte av att integrera dom på ett bra sätt ställer de till lika mycket eller mer än de löser. En bra regel är att basasarna inte ska höras förrän man stänger av dom.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Timme

Inläggav Timme » 2022-10-10 03:50

solhaga skrev:
Timme skrev:

Henrik

Så du var inte på Göteborg Hifi Show 2022?

Jag var ju inte det tyvärr :(

Förstår i efterhand att min post lät lite väl kritisk mot alla utställare. Det var inte meningen. Ville egentligen ha sagt att jag har svårt att förstå att många ställer ut stora kraftiga högtalare (som Magico tex) utan att ha försökt förbättra rummet/akustiken något alls som dom ska spela i. För tex magico eller KEF så hade det varit bäst om dom tagit lite mätningar över rummet dom skulle spela i. Hittar man bas som ballar ur totalt över rummet så är det ganska lätt att fixa det med lite EQ förutsatt att man har någon som kan det på plats då givetvis. Men för att göra en så bra presentation som möjligt borde det inte vara något problem

I ditt rum så hade ni ju mätt och sett att det redan var ganska bra och du använde diffusion och absorbering :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-10 08:22

Nu kan jag inte uttala mig om de andra rummen på mässan eftersom jag inte var i något av dom.

Vad det gäller "mitt" rum, så bestod min akustikfix endast av mattor (Gåser) framför högtalarna, dämpbafflar bakom linjekälledipolerna samt några enkla cellplastspridare bakom ett tygstycke bakom lyssnarna.
Rummet hade dock bra förutsättningar från början: grov nålfiltsmatta på golvet, "mjuka" väggar samt dämpbafflar i taket.
Rummet var också litet (26 kvm) och jag spelade på långsidans fönstervägg, det vill säga "symmetriskt".

Det främsta orsaken till eventuell god basåtergivning var nog dock att jag hade sex stycken 15-tumsbasar som kontrollerade (luft-)rummet.

Detta att jämföra med andra rums betongväggar, hårda parkettgolv, avsaknad av takbafflar som det spelades i med kanske två stycken mindre basar som dessutom säkerligen var av basreflextyp.

Men det är väl vad de flesta har hemma?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-10-10 22:11

Att equa en anläggning som är kommersiellt tillgänglig med en eq som inte går att köpa är ju som att skjuta sig i foten. Tävligen är ju inte att få bäst ljud utan bästa möjliga ljud med det som man representerar och i princip har ju ingen hifi-leverantör någon eq i sortimentet.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-10 22:28

Bra skrivet!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-10-10 22:38

Harryup skrev:Tävligen är ju inte att få bäst ljud

Jo.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-10-10 22:45

Harryup skrev:Att equa en anläggning som är kommersiellt tillgänglig med en eq som inte går att köpa är ju som att skjuta sig i foten. Tävligen är ju inte att få bäst ljud utan bästa möjliga ljud med det som man representerar och i princip har ju ingen hifi-leverantör någon eq i sortimentet.

Hur kan nu det komma sig? Förr hade väl nästan alla hifi-leverantörer flera (analoga) eq i sortimentet. Med tanke på den utveckling som skett inom digital signalbehandling är det ju märkligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-10-12 00:18

Är väl bara att kika på större enheter så ser man att om det finns inbyggda rumskorrigeringar är dom i regel ytterst måttliga när det gäller 2-kanal. Är det hembio är det ju en helt annan sak. Vill man equa så går det ju i Roon eller JRiver t.ex. men då får man inte in skivspelaren i den justeringen.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-10-12 01:58

Harryup skrev:Är väl bara att kika på större enheter så ser man att om det finns inbyggda rumskorrigeringar är dom i regel ytterst måttliga när det gäller 2-kanal. Är det hembio är det ju en helt annan sak. Vill man equa så går det ju i Roon eller JRiver t.ex. men då får man inte in skivspelaren i den justeringen.

Jag köpte för ett tag sedan en större hembiomaskin Yamaha DSP-Z9 en rejäl sak på ca 30kg.
Funkar alldeles utmärkt som 2-kanalsmaskin samt trevligt med utgång för sub.
Den har inbyggd 9-bands eq (63Hz, 125Hz, 250Hz, 500Hz, 1kHz, 2kHz, 4kHz, 8kHz & 16kHz).

Den ger även bra med effekt:
Kontinuerlig effekt [20 Hz to 20 kHz, 0.015% THD]
2 x 170W 8 ohm
2 x 215W 6ohm
2 x 290W 4ohm

Sitter en 1500VA ringkärna i den så den verkar stabilt byggd.
Det bästa var priset ungefär som 45L bensin till dagens pris. :mrgreen:

Äldre hembiomaskiner i det övre segmentet är många gånger riktigt prisvärda framförallt om modellen saknar Hdmi.
Man ska upp rätt mycket i nypris för att straffa denna Yamaha maskin om man ska köpa en ny
2-kanalsmaskin, den hade en prislapp på 40000:- när den var ny en gång i tiden så Yamaha snålade inte när den byggdes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-10-12 02:19

Ja, fast utan att ha varit på mässan antar jag att det inte var någon hembio där och knappast någon leverantör med receivers bland sina produkter. Och då återstår det diverse 2-kanalsgrunkor av kostsammare slag som i hyggligt stor omfattning inte har digitala försteg och då ingen inbyggd rumskorrigering.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi