Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.
Det lät mycket behagligt i rummet! Jag gick runt o lyssnade i de andra "proffs-rummen" och då var ditt rum, Solhaga, helt överlägset.
Sen kunde man självklart EQat mera, men tiden, tyst efter 2100, och hungern tog ut sin rätt.
Henrik
Timme skrev:nuffe skrev:Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.
Det lät mycket behagligt i rummet! Jag gick runt o lyssnade i de andra "proffs-rummen" och då var ditt rum, Solhaga, helt överlägset.
Sen kunde man självklart EQat mera, men tiden, tyst efter 2100, och hungern tog ut sin rätt.
Henrik
Hade varit roligt att vara med och lyssnat. Nästa gång ska jag va med!
solhaga skrev:Almen skrev:solhaga skrev:
Ja, av 55 stycken utställare så valde de ut nio varav jag var en!
Vad kul! Det är du verkligen värd.
Tack Almen, du får väl komma på ett återbesök så får du höra systemet också.
nuffe skrev:Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.
Henrik
MichaelG skrev:- Största förvåningen var de blå elektrostaterna som presterade både mer och djupare bas än vad åtminstone jag någonsin hört från en elektrostat
RogerGustavsson skrev:Det är ganska slående att många väljer demolåtar som är dynamiskt stympade. Det låter snyggt och går fram bra i de lite störiga miljöerna. Närmickade sångerskor är ju inte ovanliga i den svenska artistvärlden... Själv är jag lite smått "allergisk" mot de som knappt sjunger utan pratsjunger, inte minst ett gäng damer i jazzgenren.
MichaelG skrev:- Konstigast på mässan var nog när en nasare inför publik "förtalade" sub-basar. Hans lösning om man hade för litet bas, var att skaffa större högtalare därför att det aldrig går att få till ett bra ljud med sub-basar. Jättekonstigt påstående av en som nog inte besökt Solhagas rum. (Eller varit hemma hos mig heller för den delen...).
BellsnWhistles skrev:... eller göra någon typ av mätning eller på annat sätt få till integrationen.
BellsnWhistles skrev:MichaelG skrev:- Konstigast på mässan var nog när en nasare inför publik "förtalade" sub-basar. Hans lösning om man hade för litet bas, var att skaffa större högtalare därför att det aldrig går att få till ett bra ljud med sub-basar. Jättekonstigt påstående av en som nog inte besökt Solhagas rum. (Eller varit hemma hos mig heller för den delen...).
Nu var jag inte där och hörde precis vad som sades men ska man generalisera lite så kan jag hålla med om att det ofta bara blir sämre om man lägger till en "sub" till sina vanliga högtalare, utan att t.ex. högpassfiltrera topparna (vilket nog sker relativt sällan) eller göra någon typ av mätning eller på annat sätt få till integrationen.
Trots allt så är de flesta fullregisterhögtalare byggda med stöd av åtminstone någon typ av mätning och/eller lyssningsutvärdering, vilket nog är mer än vad de flesta gör när de "addar en sub" till sitt system.
Jag har hört några helt vansinnigt felkonfigurerade system där den mycket ljudintresserade ägaren lagt till en sub, och står stolt bredvid och nickar glatt åt hur högt det mullrar.
Även i butiker faktiskt, tyvärr.
solhaga skrev:Timme skrev:nuffe skrev:Med risk för att vara jävig, jag var en av dem som var med och lyssnade in Solhagas rum på fredagskvällen.
Henrik
Hade varit roligt att vara med och lyssnat. Nästa gång ska jag va med!
Så du var inte på Göteborg Hifi Show 2022?
Harryup skrev:Tävligen är ju inte att få bäst ljud
Harryup skrev:Att equa en anläggning som är kommersiellt tillgänglig med en eq som inte går att köpa är ju som att skjuta sig i foten. Tävligen är ju inte att få bäst ljud utan bästa möjliga ljud med det som man representerar och i princip har ju ingen hifi-leverantör någon eq i sortimentet.
Harryup skrev:Är väl bara att kika på större enheter så ser man att om det finns inbyggda rumskorrigeringar är dom i regel ytterst måttliga när det gäller 2-kanal. Är det hembio är det ju en helt annan sak. Vill man equa så går det ju i Roon eller JRiver t.ex. men då får man inte in skivspelaren i den justeringen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 29 gäster