paa skrev:dewpo skrev:Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressant

Jag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse

Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden

Jag gissar att invandrare från t.ex USA, England, Tyskland, Japan och Frankrike inte skulle vara speciellt förvånade över svenskars intresse för veteranbilar.
Rätt gissat! Invandraren jag pratade med kom inte från något av ovan nämnda länder

Jag får nog förtydliga mig lite, han sa att en gammal Ferrari eller något liknade var förstås värdefulla även i hans hemland. Men inte gamla vardagsbilar eller amerikanare som är ett vanliga hobby-bilar här. Själv är jag mer fascinerad över priset på gamla mopeder

Som i mitt tycke nått orimliga nivåer. Men detta att olika produkter värderas olika i olika kulturer gäller ju många saker. Heriz mattor anses ju finare än andra "jämförbara" persiska nomad/by-mattor här västvärlden och betingar ett högre pris

I Iran är de inte dyrare än andra mattor med jämförbar knut-täthet och ullkvalitet. När sådana skevheter i värderingen uppkommer så finns det förstås många "duktiga" handelsmän som utnyttjar situationen. Nu tycker jag nog att det ändock finns en koppling mellan pris och kvalité allt som oftast, Även om en hype runt vissa produkter ibland sätter detta samband ur spel...