Kräftgång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Kräftgång?

Inläggav Kronkan » 2022-10-14 14:20

En produkt har vanligtvis en livscykel som slutar med en nedgångsfas. Men kan ändå överleva en lång tid som exempelvis kakelugnar som återanvänds.

Tillverkare/leverantörer motarbetar nedgången med knep och knåp. Hartman Kardon överlever som bilstereo, typ. Vinylen återintroduceras men som premium. Ljudlimpan kommer och förbättrar tv-ljudet.

Renodlat tvåkanalsljud har kanske blivit premium och en smalare marknad.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-10-14 17:25

Man måste skilja på produkt kontra produktkategori.

Bilstereo är produktkategori. H-K måste förnya sina produkter inom bilstereo. Vinylen är produktkategori. Nya vinylspelare introduceras. Ljudlimpan är produktkategori. Specifika produkter inom ljudlimpor har en livscykel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-14 18:37

Förr skruvade man i sin egenvalda bilstereo i sin pärla o jublade över en Booster med 2x5 bands tonkontroll, snacka om ekvalisering! Och det lät. Fram o bakrutor åkte ner så ingen skulle missa att KG hade både bil o bilstereo, ha ha... Idag känns det ganska passé med equalizers o det är väl bara de verkliga nördarna som är rädda för att bli bestulna på sin bilstereo.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-10-14 18:52

petersteindl skrev:Man måste skilja på produkt kontra produktkategori.

Bilstereo är produktkategori. H-K måste förnya sina produkter inom bilstereo. Vinylen är produktkategori. Nya vinylspelare introduceras. Ljudlimpan är produktkategori. Specifika produkter inom ljudlimpor har en livscykel.

Trevligt att se att du åtminstone något är tillbaka.

Det ligger en del i i det du skriver, helt klart. Jag tog ett lite brett anslag kanske lite medvetet. Men även produktkategorier har sin livscykel och förändras. Hela sektorer förändras.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2022-10-15 15:38

För att återknyta till vad jag uppfattar vara trådämnet.
8,30 in i filmen för den som har bråttom.
Det finns säkert hopp.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-15 17:33

I-or skrev:
paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.

Men den gode Thomas blir såklart en riktig audiofil när det handlar om ljudet i Polestar-bilarna eftersom biltillverkarna tjänar enorma pengar på sådan extrautrustning. Det är ganska intressant att ljudanläggningen i bilen är en riktig statussymbol (ju mer exklusivt gammalt HiFi-varumärke, desto bättre) medan motsvarigheten i hemmet nästan är bortglömd idag.

Ja säkert.
Allt för att sälja mer såklart.
Men stereon är troligen lika dålig som värstinganläggningen i Volvo (Dynadio eller B&O minns inte)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-15 17:50

B&W. Är den kass?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-15 18:33

jonasp skrev:B&W. Är den kass?

Enl mig ja, låter digitalt processat. Mittensystemet (Bose?) låter mer äkta musik.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-15 19:15

sportbilsentusiasten skrev:
jonasp skrev:B&W. Är den kass?

Enl mig ja, låter digitalt processat. Mittensystemet (Bose?) låter mer äkta musik.

Intressant. Har bara provat en kort stund och tyckte nog också att det lät märkligt, men har ingen aning om någon skum tonkurva var inrattad på EQn och/eller om det kördes något DSP-läge med effekter.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-15 19:26

I-or skrev:
paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.

Men den gode Thomas blir såklart en riktig audiofil när det handlar om ljudet i Polestar-bilarna eftersom biltillverkarna tjänar enorma pengar på sådan extrautrustning. Det är ganska intressant att ljudanläggningen i bilen är en riktig statussymbol (ju mer exklusivt gammalt HiFi-varumärke, desto bättre) medan motsvarigheten i hemmet nästan är bortglömd idag.

Det mest intressanta tycker jag annars inte är att ljudanläggningen i bilen spelar stor roll :| Utan att just "bilen" blivit statussymbolen nummer ett i Sverige, speciellt på landsbygden :? Här där jag bor så kan det stanna en bil i styvt halvmiljon klassen, eller ännu mer och ur kliver en gubbe som ser ut som han lagt varenda krona han äger på bilen och det blev inget kvar till kläder på kroppen :roll: Jag tycker det är mycket fascinerande människor kan brinna så för en produkt "bilen" att de spenderar nästan vilka summor som helst på den medans de skiter i allt annat :lol:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-10-16 10:04

dewpo skrev:
I-or skrev:

Det mest intressanta tycker jag annars inte är att ljudanläggningen i bilen spelar stor roll :| Utan att just "bilen" blivit statussymbolen nummer ett i Sverige, speciellt på landsbygden :? Här där jag bor så kan det stanna en bil i styvt halvmiljon klassen, eller ännu mer och ur kliver en gubbe som ser ut som han lagt varenda krona han äger på bilen och det blev inget kvar till kläder på kroppen :roll: Jag tycker det är mycket fascinerande människor kan brinna så för en produkt "bilen" att de spenderar nästan vilka summor som helst på den medans de skiter i allt annat :lol:

Gubben kanske äger flera hundra hektar bördig skog, och skulle kunna köpa vilka kläder han vill, och det kanske han gjort också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-16 10:13

sportbilsentusiasten skrev:
I-or skrev:

Ja säkert.
Allt för att sälja mer såklart.
Men stereon är troligen lika dålig som värstinganläggningen i Volvo (Dynadio eller B&O minns inte)

Båda har väl förekommit i Volvo? Första 'seriösa' var Dynaudio/Alpine i första C70'n på nittiotalet. Det var riktiga hemmaelement på diskant och mellan, 8 tums bas fram och bak (jag var på fabriken i uddevalla och kollade in när det begav sej). Fortfarande kanske det bästa originalsystemet jag hört i en bil. Synd att själva bilen var så kass :wink:

Jag föreställer mej att ytterst få mäniskor i kundkretsen hade hört talas om Dynaudio på den tiden.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-16 10:18

paa skrev:
dewpo skrev:
I-or skrev:

Gubben kanske äger flera hundra hektar bördig skog, och skulle kunna köpa vilka kläder han vill, och det kanske han gjort också!

Jo. Jag är själv bilgalning (dyr j***a tysk premiumsportbil), gubbe, boende på landet och fullständigt ointresserad av kläder (köps bara när det är rea). Dessutom närmast fattigpensionär. Det kallas prioritering.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-16 10:39

Harman Kardon, JBL, Infinity, Bang & Olufsen, Becker, Audax, Dynaudio, B&W, Burmester, m.fl. Flera av dessa finns/fanns under samma koncern sedan länge och numera är det Samsung som har flertalet av dem under sitt "tak". Säljande varumärken är det ju men hur olika är deras produkter? Franska Audax som ingick i Harman-koncernen tillverkade fram till 2007 högtalarelement under namn som Harman Kardon, JBL, och Infinity. Är lite roligt när man plockar ur högtalarna i bilar och ser tillverkarens verkliga namn medan dekaler på högtalargallret säger något annat. Becker kan det stå på den undangömda elektroniken. I min bil står det Harman Kardon på högtalargallren där fram och på baslådan med elektroniken där bak, Panasonic för huvudenheten i instrumentbrädan.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-16 10:41

RJohan skrev:
paa skrev:
dewpo skrev:Det mest intressanta tycker jag annars inte är att ljudanläggningen i bilen spelar stor roll :| Utan att just "bilen" blivit statussymbolen nummer ett i Sverige, speciellt på landsbygden :? Här där jag bor så kan det stanna en bil i styvt halvmiljon klassen, eller ännu mer och ur kliver en gubbe som ser ut som han lagt varenda krona han äger på bilen och det blev inget kvar till kläder på kroppen :roll: Jag tycker det är mycket fascinerande människor kan brinna så för en produkt "bilen" att de spenderar nästan vilka summor som helst på den medans de skiter i allt annat :lol:

Jo. Jag är själv bilgalning (dyr j***a tysk premiumsportbil), gubbe, boende på landet och fullständigt ointresserad av kläder (köps bara när det är rea). Dessutom närmast fattigpensionär. Det kallas prioritering.

Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressant :wink: Jag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella intressen typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse :? Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden :wink:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-16 13:24

dewpo skrev:
RJohan skrev:
paa skrev:Gubben kanske äger flera hundra hektar bördig skog, och skulle kunna köpa vilka kläder han vill, och det kanske han gjort också!

Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressant :wink: Jag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella intressen typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse :? Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden :wink:

Ok.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-10-16 15:43

dewpo skrev:Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressant :wink: Jag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse :? Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden :wink:

Jag gissar att invandrare från t.ex USA, England, Tyskland, Japan och Frankrike inte skulle vara speciellt förvånade över svenskars intresse för veteranbilar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-16 16:48

paa skrev:
dewpo skrev:Jo allt detta är jag förstås införstådd med. Men det var just hur kulturen/status styr prioriteringarna jag tyckte var intressant :wink: Jag pratade en gång med en invandrare som var väldigt fascinerad över svenskars intresse för veteranbilar, här kostade gamla bilar i fint skick enorma summor och de behandlades som antikviteter. I hans hemland skulle en bil vara ny för att vara värdefull och gamla bilar sågs bara som skrot. Jag gillar själv bilar även om jag inte äger någon, men jag är för den skull inte helt ointresserad av allt annat. Det allra mest fascinerande med dessa intressen är annars att alla som bara delar kulturella typ bilar eller fotboll, allihopa ser det som ett personligt, eget intresse :? Bara vi som verkligen har egna intressen som inte delas av personer i vår omgivning tycks förstå skillnaden :wink:

Jag gissar att invandrare från t.ex USA, England, Tyskland, Japan och Frankrike inte skulle vara speciellt förvånade över svenskars intresse för veteranbilar.

Rätt gissat! Invandraren jag pratade med kom inte från något av ovan nämnda länder :| Jag får nog förtydliga mig lite, han sa att en gammal Ferrari eller något liknade var förstås värdefulla även i hans hemland. Men inte gamla vardagsbilar eller amerikanare som är ett vanliga hobby-bilar här. Själv är jag mer fascinerad över priset på gamla mopeder :? Som i mitt tycke nått orimliga nivåer. Men detta att olika produkter värderas olika i olika kulturer gäller ju många saker. Heriz mattor anses ju finare än andra "jämförbara" persiska nomad/by-mattor här västvärlden och betingar ett högre pris :? I Iran är de inte dyrare än andra mattor med jämförbar knut-täthet och ullkvalitet. När sådana skevheter i värderingen uppkommer så finns det förstås många "duktiga" handelsmän som utnyttjar situationen. Nu tycker jag nog att det ändock finns en koppling mellan pris och kvalité allt som oftast, Även om en hype runt vissa produkter ibland sätter detta samband ur spel...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-18 10:18

dewpo skrev:
paa skrev:

Rätt gissat! Invandraren jag pratade med kom inte från något av ovan nämnda länder :| Jag får nog förtydliga mig lite, han sa att en gammal Ferrari eller något liknade var förstås värdefulla även i hans hemland. Men inte gamla vardagsbilar eller amerikanare som är ett vanliga hobby-bilar här. Själv är jag mer fascinerad över priset på gamla mopeder :? Som i mitt tycke nått orimliga nivåer. Men detta att olika produkter värderas olika i olika kulturer gäller ju många saker. Heriz mattor anses ju finare än andra "jämförbara" persiska nomad/by-mattor här västvärlden och betingar ett högre pris :? I Iran är de inte dyrare än andra mattor med jämförbar knut-täthet och ullkvalitet. När sådana skevheter i värderingen uppkommer så finns det förstås många "duktiga" handelsmän som utnyttjar situationen. Nu tycker jag nog att det ändock finns en koppling mellan pris och kvalité allt som oftast, Även om en hype runt vissa produkter ibland sätter detta samband ur spel...

Jag var i Istanbul ca 1990. Gatorna var nedlusade med gamla förlängda Chevrolet -57 som användes som Taxi. Inte direkt i samlarskick heller. Hur som helst. Nästa gång, 1997, var alla borta och ersatta av nya och tråkiga VW-bussar. Men säkert var de nya trevligare att åka i.

Det säljs ju en hel del Turkiska kräftor, så var vi tillbaka till trådens rubrik :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi