Nivåutjämning mellan ingångar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Nivåutjämning mellan ingångar

Inläggav genstruktur » 2022-11-01 12:57

Tja! :)

När jag spelar film tycker jag att en nivå om cirka minus 6 till minus 12 är ganska lagom på min receiver. Lyssnar jag däremot på musik, på en annan ingång, kan jag ibland höja upp mot plus 5.

Det har hänt någon gång att jag lyssnat på musik och sen växlat över till film och glömt sänka :cry:

Kom då på att det går ju att ställa volymen på de olika ingångarna i receivern. Tänkte mig i så fall höja volymen på cd ingången så att jag även där aldrig behövde höja över tex minus 6 för att få det så starkt som jag vill ha, och sen sätta en volymspärr på minus 6. Att det inte går att höja volymen till mer än minus 6 på receivern generellt.

Men, försämrar man ljudkvaliteten på något sätt på de ingångar man höjer volymen på, genom att göra så här?

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Nivåutjämning mellan ingångar

Inläggav I-or » 2022-11-02 13:05

Det fungerar utmärkt att göra som du planerar. Förstärkningen varieras digitalt via olika inställningar, men eftersom den slutgiltiga nivån är densamma till DAC:arna, så förlorar du inte någon upplösning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-11-02 14:04

I-or skrev:Det fungerar utmärkt att göra som du planerar. Förstärkningen varieras digitalt via olika inställningar, men eftersom den slutgiltiga nivån är densamma till DAC:arna, så förlorar du inte någon upplösning.

Förlora upplösning, det var nog det ordet jag menade utan att veta om det :D . Tänkte att det kunde försämra ljudkvaliteten på något sätt att fippla sådär.

Ställde precis in som jag tänkte i receiverns meny. Verkar bli precis som jag ville. Skönt, då vissa filmer börjar med något riktigt starkt ljud som jag ej vill spela upp på +5 (Tex Blade Runner 2049).

Tack! :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-11-02 18:04

Det låter prima :D

Men jag undrar lite försynt hur ni kan vara säkra på inte råka ut för någon digitalklippning eller kompression när ni höjer över 0dB :? Är det inte bättre att dämpa ingångarna med för hög volym?

Som exempel kan jag säga att när jag spelar upp från ROON via HQPlayer så regleras volymen digitalt i HQPlayer, ljudkortets volym är oförändrad oavsett dämpning i HQPlayer. HQPlayer jobbar med 128bitars precision internt (tror jag :? ). Men om jag hoppar över HQPlayer och spelar direkt från ROON så reglerar ROON volymen genom att justera med ljudkortets inbyggda volym kontroll, det är alltså fullt möjligt att det klipper digital i ROON trots väldigt låg utgångsvolym :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-11-02 18:24

dewpo skrev:Det låter prima :D

Men jag undrar lite försynt hur ni kan vara säkra på inte råka ut för någon digitalklippning eller kompression när ni höjer över 0dB :? Är det inte bättre att dämpa ingångarna med för hög volym?

Som exempel kan jag säga att när jag spelar upp från ROON via HQPlayer så regleras volymen digitalt i HQPlayer, ljudkortets volym är oförändrad oavsett dämpning i HQPlayer. HQPlayer jobbar med 128bitars precision internt (tror jag :? ). Men om jag hoppar över HQPlayer och spelar direkt från ROON så reglerar ROON volymen genom att justera med ljudkortets inbyggda volym kontroll, det är alltså fullt möjligt att det klipper digital i ROON trots väldigt låg utgångsvolym :evil:

Nä det är jag väl inte alls säker på.

Jo visst skulle man kunna tänka sig att dämpa ingången jag spelar upp film på med. Men då kommer jag behöva höja över 0 på receivern när jag lyssnar på musik precis som vanligt i alla fall. Så det blir väl egentligen samma sak. Som jag gjort nu spelar jag film på typ max -7 och musik samma -7, men musik är egentligen -7+10=+3 :D

Jag lyssnar rätt sällan på musik på +3 men när man vill HiFi:a to the max kan det bli så.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-02 22:03

dewpo skrev:Det låter prima :D

I produkter som receivrar är förstärkningsstrukturen vanligtvis anpassad så att användaren inte ska behöva fundera på klippning när vederbörande gör sina inställningar. Det är naturligtvis inga problem att lägga 0 dBFS t.ex. vid inställningen "12". Enbart det faktum att man kan dra på till minst "5" (och tydligen även "10") tyder på att någonting liknande är fallet här. I datorer är det dock en helt annan sak med massor av inkompatibel mjukvara.

Eftersom topparna i majoriteten av all musik är utstyrda till mycket nära 0 dBFS skulle det definitivt märkas (och mer därtill) om man brakade in i digital klippning vid sådär -10 dBFS, eller om signalen limiterades med 10 dB, vilket skulle bli fallet här om alla nivåer i receivern var relaterade till 0 dBFS.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Generellt om hifi