Hur många F/E-testar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Brukar du f/e-testa apparater innan köp?

Japp!
2
6%
Nej, för jobbigt...
28
90%
Nej, för det är ett kasst test...
1
3%

Antal röster : 31

Användarvisningsbild
norman

Hur många F/E-testar egentligen?

Inläggav norman » 2004-01-08 12:02

Tycker själv att f/e-testet verkar bra för att hitta ofärgande apparater, men jag har aldrig testat det själv då det är lite för omständigt... Så frågan är hur många som egentligen testar på detta sätt?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-08 12:08

Nu verkar jag helt knäpp, men jag har aldrig gjort ett riktigt F/E-test. Mer normala blindtest däremot.

Det är för jobbigt att F/E-testa varenda grej för hemköp (någon annan har skrivit exakt detta förut... :wink: ) Däremot för test i publikationer är det nödvändigt med någon form av seriös metod.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-08 12:14

Verkar som om det är mest lata människor på forumet... :) :wink:

Däremot för test i publikationer är det nödvändigt med någon form av seriös metod.

Detta håller jag med om.

Det hade iof varit lite kul att f/e testa sina förstärkare eller liknande. Nackdelen är väl att man kanske blir missnöjd med resultatet.... :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-08 19:47

Det skulle vara ruskigt kul att vara med på ett F/E-test, men det är som sagt lite för omständligt för att man ska orka ordna det själv. Kanske skulle man försöka med kablar eller nåt sånt, det borde ju vara överlägset enklast. Jag undrar om jag inte ska göra en testslinga med 10m sssk som jag har liggande. Den borde man ju kunna detektera.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-01-08 20:45

Inställer mig snabbt i gruppen som inte har genomfört F/E test.

Skulle dock gärna vara med om ett, om någon erfaren person/grupp höll i det praktiska vill säga :oops:

Då skulle man kunde studera metoden "på nära håll" och kanske få tillräckligt på fötterna för att, om man orkar och vill :roll: , på egen hand driva/genomföra liknande tester 8)
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-08 20:47

Det händer att jag FE-testar. Första gången jag FE-testade var någon gång på 90-talet. Föremål för testet var ett försteg vid namn JVC P-3030. Det visade sig vara ett ganska taffligt försteg 8O
I själva verket visste jag inte att det kallades "FE-test", eftersom jag ingalunda visste att LTS fanns 8O ETt annat namn skulle kunnda vara "sling-test" eller "loop-test" :D

mvh\Morello 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2004-01-08 22:47

Försteg har jag testat, men kunde inte kalibrera tillräckligt nogrannt så det fick bli med lite blandade volymer 8O ......

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-08 23:17

:oops: Jag är nog lite dum men vad är ett F/E-test. Någon kan väl sjunga för mig så att jag förstår vad ni menar.:lol:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-08 23:35

Nagrania skrev::oops: Jag är nog lite dum men vad är ett F/E-test. Någon kan väl sjunga för mig så att jag förstår vad ni menar.:lol:

här är en länk till en artikel: http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp

Trodde inte det fanns nån som missat "tjatet" om f/e test... :wink: :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-09 00:53

Jag läser inte allt. Det finns ju annat också här i världen...eller gör det inte det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:55

Nagrania skrev:Jag läser inte allt. Det finns ju annat också här i världen...eller gör det inte det?

Jo det finns det definitivt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-10 19:20

Finns det nåt sätt man kan f/e testa en DAC?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-10 19:35

BigD: Inte riktigt, signalen före dacen går ju inte att lyssna på. Däremot kan man testa en kedja bestående av ad/da. Man skulle ju också kunna analysera den digitala signalen (med datorns hjälp), sedan d/a-omvandla den och så omvandla den tillbaka till den digitala domänen och analysera den igen. Båda dessa sätt leder dock ofelbart till att man testar a/d omvandlaren också.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-10 19:41

En annan metod som kan vara bra vid tester är att koppla in det tilltänka objektet i anläggningen, spela med det i ett par veckor, byt sedan tillbaka till det du hade tidigare.
Brukar i princip alltid fungera bra som utvärdering om det nya du köpt/lånat hem var till det bättre eller sämre.

Ofta har jag hört direkt om ljudet blivit till det bättre eller sämre vid test av elektronik. t.ex. i de fall där man testar en lite dyrare cdspelare mot en billigare. Men som sagt man kan ju blindtesta också om man har möjlighet och orkar men mitt översta exempel är ett bra sätt som jag tycker man borde testa om man inte gjort det tidigare.

Mvh,

matson

Inläggav matson » 2004-01-10 19:46

hifirocker: Med den metoden har du ju ingen aning om hur objektet låter "på egen hand". Då får du ju bara reda på hur det blir i just den kedjan som du kopplar in det i.

Den logiska fortsättningen på det är ju att det då blir helt meningslöst att överhuvudtaget diskutera hifi via ett internetforum, då ingen annan har exakt samma lyssningsmiljö + "apparatpark" som du.

Tough cookie!

Mvh/Mats

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-10 20:07

Den logiska fortsättningen på det är ju att det då blir helt meningslöst att överhuvudtaget diskutera hifi via ett internetforum, då ingen annan har exakt samma lyssningsmiljö + "apparatpark" som du.

Huvudet på spiken!

Men vem har det? Då kan man ju lika gärna strunta i att testa elektronik själv hemma och bara köpa sådant som f/e testet visat vara bäst.
Men tänk om det tilltänka objektet inte finns testat av t.ex. LTS?
Man måste väl kunna lita på sin egen hörsel?
Om en cdspelare låter bättre din anläggning är det troligt att det också gör det i en annan anläggning också.
Skulle den inte göra det så måste det väl vara något annat som är fel?

Mvh,

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-10 20:16

Öh.. LTS måste väl inte göra f/e testet, hela vitsen med pollen var väl hur många som gör det själv?

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-10 20:17

ignorera denna dubbelpostning
Senast redigerad av BigD 2004-01-10 21:18, redigerad totalt 1 gång.

matson

Inläggav matson » 2004-01-10 20:21

Precis, därför hade det ju varit mycket schysstare om det var på det viset att det diskuterades rena återgivningsproblem. Tex hur man på ett diskret sätt förbättrar den akustiska miljön i sitt lyssningsrum, vilka slutsteg saknar en egen signatur, eller något. Mindre om "vilka kablar rekommenderas i prisspannet 5-10 lax och jag vill att allt skall bli bättre".

Det står ju var och en fritt fram att prova att f/e-testa!

Hur du kommer fram till slutsatsen "att om cdspelare A låter bättre än B hemma hos dig så borde den göra det hos mig" förstår jag inte riktigt......jag är inte ens säker på att vi menar samma sak med ordet bättre, och då föll ju hela vitsen med att diskutera apparater :!:

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-01-10 20:26

Finns det någon som har F/E-testat helt själv? för att köpa en apparat till sin egen anläggning.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-10 20:32

Matson:

Jag håller med dig i dina synpunkter! Just akustik är något jag själv är mycket intresserad av och i slutet av månaden får jag förhoppningsvis hem fler basabsorbenter och lite andra akustikförbättrande prylar! Ska bli intressant att laborera med optimala placering i mitt rum och lyssna på testskivor :wink: !

Hur du kommer fram till slutsatsen "att om cdspelare A låter bättre än B hemma hos dig så borde den göra det hos mig" förstår jag inte riktigt......jag är inte ens säker på att vi menar samma sak med ordet bättre, och då föll ju hela vitsen med att diskutera apparater

Vad jag menar är att en välbyggd cdspelare för låt oss säga 10kkr har ett eget ljud. Detta borde rimligtvis gå att uppfatta både hemma hos mig och dig i respektive anläggning, men givetvis är det ju så att våra övriga komponenter kommer få det att låta lite annorlunda men cdspelarens genrella egenskaper borde väl gå att höra i två helt olika anläggningar? Eller?

Mvh,
8)

matson

Inläggav matson » 2004-01-10 20:39

Ja, jag förstår vad du menar, men jag vill inte ha någon cd med ett eget ljud, alldeles oavsett hur schysst det är. :D
Jag vill alltså att en bra cd låter mig höra resten av färgningarna i mitt system utan att lägga till något.

Har vi helt olika system+rum så finns det väl ingen anledning alls att tro att vi skulle kunna särskilja just dom effekter cdspelaren lägger till?
Det som når öronen är ju summan av alla färgningar och 35+5 lär ju inte bli samma som 47+5 även om vi båda adderade 5 för cdspelaren.

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-10 20:43

"Vad jag menar är att en välbyggd cdspelare för låt oss säga 10kkr har ett eget ljud."

Då är den ju inte välbyggd enligt min uppfattning. Ju tydligare karaktär den har desto sämre är den. Förutsatt alltså att man är ute efter oförvrängd återgivning. Är man inte det kanske man tycker den är jättebra. Jag tror dock att de flesta efter ett tag tröttnar på en produkt som tillfogar sin egen karaktär så att allt låter likartat. Åtminstone har jag upplevt det så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-10 21:09

Magnuz skrev:Då är den ju inte välbyggd enligt min uppfattning. Ju tydligare karaktär den har desto sämre är den. Förutsatt alltså att man är ute efter oförvrängd återgivning. Är man inte det kanske man tycker den är jättebra. Jag tror dock att de flesta efter ett tag tröttnar på en produkt som tillfogar sin egen karaktär så att allt låter likartat. Åtminstone har jag upplevt det så.

Om den har dist av komprimeringskaraktär som diskutterat i annan tråd lär man nog inte tröttna om man gillar att lyssna på detaljer - eller att den är lite nedtonad i diskanten om man har lite för ljusa högtalare... ( högtalare som bekant finns det ju inga ofärgande )

Att säga att något inte är välbyggt är ju att det inte gör det som det är byggt för att göra. Har för mig att Bob Carver i intervjuer sagt att efter att det huvudsakliga konstruktionsarbetet är klart så gör man en "voiceing" för att det inte bara skall mäta bra utan även låta bra. Att den sådan komponent färgar är varken ett dåligt bygge eller en felkonstruktion utan precis så den skall vara. Sedan får du lov att låta bli att köpa dem om klangen/prestanda inte passar dig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-10 21:09

Magnuz:

Det var en generallisering med exemplet på cdspelaren.
Hur vet man egentligen att en t.ex. cdspelare inte är färgad då,
i lyssningstester? Inte genom att mäta... :wink:
Kan örat höra att en spelare är nästan helt ofärgad?

Mvh,

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-10 21:39

Med CD-spelare kan man göra ABX-tester med en känd DAC som referens. Har man en annan CD-spelare som ref. kan man låta en polare göra ett DAT-band eller en CDR med dom olika spelarna så ska man själv kolla upp om man kan höra skillnad.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-11 02:27

"Att säga att något inte är välbyggt är ju att det inte gör det som det är byggt för att göra."

Inte nödvändigtvis, det kan ju också vara så att det inte är byggt på det sätt som jag skulle önska. Fast jag håller med dig, i de flesta fall är det nog din definition man använder.

Återgå till Generellt om hifi